×

A részmunkaidős foglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. szeptember 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 79. számában (2004. szeptember 13.)
A részmunkaidős foglalkoztatás elterjesztése évek óta egyik fontos célja a mindenkori kormányoknak. Ezt részben foglalkoztatáspolitikai szempontok (minél több ember munkához juttatása), részben családpolitikai szempontok (az anyák otthonmaradásának lehetősége, gyermeknevelés, a családi élet és a munkavégzés összehangolása), a munkáltatók részéről pedig a munkaerő rugalmasabb felhasználásának lehetősége, a munkáltatók versenyképességének növelése indokolják.

Uniós szabályok

1997-ben az Európai Unió az európai szintű szociális partnerek megállapodása alapján irányelvet fogadott el a részmunkaidőről (1997/81/1997. december 15./EC irányelv), amelynek fő célkitűzései a következők voltak:

– minimálkövetelmények felállítása az atipikus munkaviszonyok e területén,

– egyenlő bánásmód garantálása minden munkavállaló számára munkafeltételeik biztosításában,

– a munkavégzés minőségének javítása,

– a részmunkaidős foglalkoztatás vonzóbbá tétele a munkáltatók számára, nagyobb rugalmasságot adva nekik a munkavégzés megszervezésében úgy, hogy azt a munkavállalók is elfogadják,

– a fokozatos nyugdíjba vonulás elősegítése,

– a szakmai és a családi élet összehangolása, továbbá a munkavállalók továbbtanulásának, szakmai tudásuk és előmeneteli lehetőségeik fejlesztésének elősegítése.

Az irányelv alapelvként hangsúlyozza a munkáltatók és a munkavállalók kölcsönös előnyeit, valamint a munkavállaló oldalán a részmunkaidős foglalkoztatás önkéntességét.

Hazai célok

A magyar jogalkotó 2003-ban ültette át az irányelvet a hazai jogba. A jogharmonizáció megfelelőségének vizsgálatánál érdemes összehasonlítani az irányelvben megfogalmazott célokat a Munka Törvénykönyvének a jogharmonizáció kapcsán történt módosítása során megfogalmazott jogalkotói indokolással.

A célok között első helyen a részmunkaidős foglalkoztatás elterjesztését emelik ki annak érdekében, hogy a munkavégzés és a családi élet összeegyeztetése ne okozzon gondot, s hogy a munka mellett az oktatási és képzési lehetőségek könnyebben legyenek igénybe vehetők.

Annak megválaszolására, hogy a magyar munkajogi szabályok jelenleg valóban megfelelnek-e az irányelv rendelkezéseiben foglaltaknak, meg kell vizsgálni a konkrét hazai szabályozást, és össze kell vetni az európai uniós irányelvvel.

A hatályos magyar munkajogi szabályok összevetése a részmunkaidős foglalkoztatást szabályozó európai uniós irányelvvel azt mutatja, hogy még nem minden kérdésben teljesítik e szabályok kielégítően az irányelv elvárásait. Ezért mindenképpen indokolt e szabályok pontosítása, javítása, sőt helyenként kiegészítése is.

A részmunkaidő szabályozása a magyar jogban

A Munka Törvénykönyve nem egy helyen szabályozza a részmunkaidős foglalkoztatás mint atipikus foglalkozási forma szabályait, hanem a törvénykönyv különböző helyein, az általános szabályoktól való egyes eltérési lehetőségként. Így találhatunk részmunkaidőre utaló szabályokat a munkaviszony létesítésének, módosításának szabályai, valamint a munkaidőre vonatkozó rendelkezések között. A hátrányos megkülönböztetésre vonatkozó tilalom az Mt. korábbi 5. §-ából átkerült az új esélyegyenlőségi törvénybe. Ezt meghaladó esetekben a részmunkaidős foglalkoztatás szabályai megegyeznek a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalókra vonatkozó szabályokkal. A Munka Törvénykönyvében foglalt szabályokon kívül még a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény utal áttételesen a részmunkaidős foglalkoztatás alapján megszerezhető szolgálati időre.

A részmunkaidős foglalkoztatás sajátosságai

A részmunkaidős foglalkoztatásnak a teljes munkaidős foglalkoztatástól eltérő sajátosságai a következők:

– a munkaviszony eltérő megállapodás hiányában teljes munkaidőben történő foglalkoztatásra jön létre (a részmunkaidős foglalkoztatás kivételes, megállapodáson alapuló jellege),

– részmunkaidős foglalkoztatás esetén a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli vagy természetbeni munkavállalói juttatás tekintetében legalább az időarányosság elve alkalmazandó, ha a juttatásra való jogosultság a munkaidő mértékével összefügg,

– ha a munkavállaló a teljes vagy részmunkaidős foglalkoztatás vonatkozásában kezdeményezi a munkaszerződés módosítását, a munkáltató mérlegelési jogkörében eljárva – jogos érdekére, így különösen a munkaszervezés körülményeire, a gazdaságos működés és a munkakör betöltésének feltételeire tekintettel – dönt a módosításra irányuló ajánlat elfogadásáról, a munkáltató tizenöt napon belül írásban köteles a munkavállalót tájékoztatni (átjárhatóság a részmunkaidős foglalkoztatásból a teljes munkaidősbe és vissza),

– a munkáltató az átjárhatóság elősegítésének érdekében köteles a helyben szokásos módon, megfelelő időben a munkavállalókat tájékoztatni azokról a munkakörökről, ahol a munkaszerződés módosítására lehetőség van (tájékoztatási kötelezettség),

– a munkaidő egyenlőtlen beosztása esetén részmunkaidős foglalkoztatásban a napi munkaidő hossza lehet négy óránál rövidebb is (rövidebb napi munkaidő),

– a megállapodás alapján rendes munkaidőben kizárólag szombaton és vasárnap foglalkoztatható részmunkaidős munkavállaló esetében nem kell az egyik heti pihenőnapnak kötelezően vasárnapra esnie (eltérés a heti pihenőnapoktól).

Sajátos átjárhatósági szabályok

Terhes nő foglalkoztatása

Kivételes esetekben sajátos átjárhatósági szabályként is értelmezhetők az Mt. 85. §-ának rendelkezései, amelyek szerint a nőt terhessége megállapításától gyermeke egyéves koráig az állapotának egészségügyi szempontból megfelelő munkakörbe kell ideiglenesen áthelyezni, vagy meglevő munkakörében a munkafeltételeket kell megfelelően módosítani. Ez utóbbi esetben a munkafeltételek módosítása a munkaidő mértékének megváltoztatását is jelentheti, ami ezekben az esetekben életszerűen a munkaidő csökkentését, teljes munkaidő helyett részmunkaidő alkalmazását vagy az eredetileg is részmunkaidős munka idejének további csökkentését jelenti. Ez az átjárhatóság azonban sajátos, mivel a részmunkaidős foglalkoztatás általános szabályaival szemben ilyenkor nem lehet érvényesíteni a munka díjazásánál az időarányosság elvét, továbbá az nem a munkáltató mérlegelésétől függ, hanem a munkaköri alkalmasságra vonatkozó szakorvosi vélemény bemutatása alapján kötelező előírás a munkáltatóra nézve.

Megváltozott munkaképességű dolgozó

Hasonlóképpen sajátos átjárhatósági szabályként értelmezhető az az előírás, amely a munkaviszony fennállása alatt megváltozott munkaképességűvé vált munkavállaló esetében írja elő kötelezettségként a munkáltató számára az állapotának megfelelő továbbfoglalkoztatást a megváltozott munkaképességű dolgozók rehabilitálására vonatkozó jogszabály szerint. E jogszabály külön is kiemeli a részmunkaidőben történő foglalkoztatás kötelezettségét a munkáltató számára, ha ez jelenti a munkavállaló érdekében a megoldást, s ebbe a munkavállaló is beleegyezik. Ez esetben tehát a munkaszerződés módosítása pl. a teljes munkaidőről részmunkaidőre való áttérés a munkáltató részére kötelező.

Részmunkaidős dolgozó szabadsága

A magyar bírói gyakorlatban egy értelmező rendelkezés található az időarányosságra vonatkozóan a részmunkaidős foglalkoztatások esetében. E szerint az évi rendes szabadság törvényes mértéke akkor is jár a munkavállalónak, ha a munkáltató őt nem teljes munkaidőben alkalmazta. Ha pedig a nem teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló csak a hét meghatározott napjain végez munkát, vagy pl. úgy, hogy hetenként kettőnél több napon nem dolgozik, a szabadság ugyanolyan mértékben megilleti, mint a teljes munkaidővel foglalkoztatott munkavállalókat. Ilyenkor azonban a szabadság kiadása tekintetében a hét minden napját munkanapnak kell tekinteni, kivéve a munkavállaló két pihenőnapját, valamint a munkaszüneti napokat.

Arányosan elismerhető szolgálati idő

Külön kell szólni a társadalombiztosítási nyugellátások körében szabályozott, s a részmunkaidős foglalkoztatást is érintő arányosan elismerhető szolgálati idő intézményéről. E szerint a szabály szerint, ha a biztosított személy elért, nyugdíjjárulék-alapot képező keresete, jövedelme a jogszabályban meghatározott minimálbérnél kevesebb, akkor a biztosítási időnek csak az arányos időtartama vehető szolgálati időként figyelembe. Ebben az esetben a szolgálati idő és a biztosítási idő aránya azonos a nyugdíjjárulék alapját képező kereset, jövedelem és a mindenkor érvényes minimálbér arányával. Kérdés, hogy ez a rendelkezés megfelel-e az irányelvben megfogalmazott időarányosság elvének, de felvethető az egyenlő bánásmód követelményének való megfelelés kérdése is.

Fogalmak

Az irányelv meghatározza a részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállaló fogalmát, valamint az ún. összehasonlítható, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló fogalmát.

Részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállaló

Részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállaló az olyan munkavállaló, akinek a heti vagy a foglalkoztatási idő éves átlagában számított munkaideje kevesebb, mint a vele összehasonlítható, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló munkaideje.

Összehasonlítható, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló

Összehasonlítható, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló az olyan, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló, aki ugyanannál a vállalkozásnál dolgozik, ugyanolyan munkaszerződéssel vagy munkaviszonnyal rendelkezik, és aki ugyanolyan vagy hasonló munkatevékenységet végez, figyelembe véve az egyéb szempontokat is, mint a vállalkozásnál eltöltött idő és a szakmai/gyakorlati ismeretek. Ahol nincs összehasonlítható, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló, ott az összehasonlítást az irányadó kollektív szerződésre, vagy ennek hiányában a nemzeti törvényekre, kollektív megállapodásokra vagy a gyakorlatra történő hivatkozással végzik.

Hiányzó hazai szabály

Egyik jogszabályunkban sincs meghatározva az összehasonlítható, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló fogalma. Ezen a ponton vitathatóvá válik az irányelv harmonizálása kapcsán a törvénymódosítás indokolásában megfogalmazott azon álláspont, amely szerint – az Mt. már ismertetett módosító rendelkezésein kívül – az irányelv átvételekor hatályos munkajogi szabályok megfelelnek az irányelv rendelkezéseinek. Az összehasonlítható, teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló fogalmánál ugyanis az irányelv nem pusztán a munkaidő mértékére utaló mennyiségi kritériumokat fogalmaz meg, hanem a munkatevékenység minőségi elemeire is utal (pl. ugyanolyan vagy hasonló tevékenység végzése, a vállalkozásnál eltöltött idő és a szakmai/gyakorlati ismeretek).

Egy ugyanabban a munkakörben alkalmazott részmunkaidős és teljes munkaidős munkavállaló feladatainak a mennyiségében, a tőlük elvárt munkaintenzitás-fokában való eltérés már megkérdőjelezheti, hogy a formálisan kevesebb munkaórában alkalmazott, de ezen idő alatt többet dolgozó (nem teljesítménybéres) munkavállaló esetében elegendő-e pusztán a ledolgozandó órák száma alapján különbséget tenni közöttük, s ennek alapján minősíteni az egyik dolgozót részmunkaidősnek, míg a másikat teljes munkaidős munkavállalónak.

Emlékezhetünk még arra az esetre, amikor a minimálbér nagyarányú felemelésekor néhány munkáltató úgy próbálta meg elkerülni a munkabér felemelését, hogy a munkaszerződést teljes munkaidősről részmunkaidősre módosították a munkavállalóval, az elvégzendő feladatok mennyisége azonban nem változott, csak a munkavégzés intenzitását kellett növelnie a dolgozónak. Ilyen esetekben az időarányos díjazás elve ellentétbe kerülhet az egyenlő értékű munkáért egyenlő díjazás elvével, ugyanakkor sértheti az egyenlő bánásmód követelményét is. Ez utóbbi követelmény nemcsak a részmunkaidős munkavállaló esetében sérül meg, hanem a teljes munkaidős munkavállaló esetében is, hiszen neki ugyanolyan mennyiségű munka elvégzéséhez több időt kell a munkahelyen töltenie, s a munkáltató rendelkezésére állnia.

A részmunkaidős foglalkoztatás önkéntessége

Az irányelv kifejezetten a szabályozás egyik legfőbb céljaként határozza meg a részmunkaidős foglalkoztatás önkéntességének elősegítését. A Munka Törvénykönyve főszabályként fogalmazza meg a teljes munkaidős foglalkoztatást, amelyhez képest a részmunkaidős foglalkoztatás kivételes jellegét azzal fejezi ki, hogy annak alkalmazását a felek (munkáltató és munkavállaló) megegyezéséhez köti.

Érvénytelenséget eredményező kényszer vagy fenyegetés

A megállapodás – mindkét fél részéről fennálló – önkéntességét a Munka Törvénykönyvének az az általános rendelkezése hivatott biztosítani, amely szerint a kényszer, illetőleg jogellenes fenyegetés hatására tett nyilatkozat megtámadható bíróság előtt, amely az akarati hibában szenvedő megállapodást érvénytelenítheti. Kérdés, hogy ez az általános szabály elegendő-e részmunkaidős foglalkoztatás önkéntességének biztosításához, illetve megfelel-e az irányelvnek?

Nem vitás, az irányelv kiemelt jelentőséget tulajdonít részmunkaidős munkaviszony létesítése esetén az önkéntességnek.

A dolgozón a bizonyítási teher

A hatályos magyar szabályozás ugyanakkor nem kezeli kiemelten a kényszermentességnek ezt az esetét, azaz a munkavállalónak kell bizonyítania, hogy vele szemben kényszert alkalmaztak, s ráadásul mindezt egy határidőhöz kötött, jogilag szabályozott megtámadási eljárásban, majd bíróság előtt. S ha mindez sikeres lenne, akkor is kétséges lehet egy ilyen helyzetben a bíróság által alkalmazható jogkövetkezmény, a teljes munkaszerződés érvénytelen lesz-e, s így azt azonnali hatállyal meg kell-e szüntetni (az Mt. 9. §-a alapján), vagy a részleges érvénytelenség alapján a részmunkaidőről szóló érvénytelen szerződési rész helyébe a főszabály lép, s így a munkaszerződést teljes munkaidőre kötött szerződésnek kell tekinteni. Ez utóbbi értelmezés egyértelmű jogkövetkezményként való megfogalmazása a bizonyíthatóan nem önkéntes részmunkaidős foglalkoztatásoknál megfelelő eszköz lehetne a megsértett jogrend helyreállítására.

Az átjárhatóság biztosítása

Az átjárhatóság a rész- és teljes munkaidős foglalkoztatás között azonos munkáltatónál az irányelvben nem kötelezően fogalmazódik meg a munkáltató számára, hanem csak lehetőségként. A magyar szabályozás ennek lényegében eleget tesz, bár célszerű lett volna megemlíteni benne nemcsak a teljes munkaidős foglalkoztatásról részmunkaidősre, valamint a részmunkaidősről teljes munkaidősre való áttérés lehetőségét, hanem egy rövidebb időtartamú részmunkaidőről egy hosszabb időtartamú részmunkaidőre – és vissza – történő módosítás lehetőségét is, s erre is kiterjeszteni a munkáltatói tájékoztatás kötelezettségét.

Zavaró ugyanakkor a szabályozásban, hogy bár a jogalkotó teljesen a munkáltató mérlegelési jogkörébe utalja a konkrét döntést a munkaszerződés módosításáról, azt ugyanakkor feltételhez is köti (a munkáltató jogos gazdasági érdekének figyelembevétele, beleértve annak gazdaságos működését, a munkaszervezés körülményeit, vagy a munkakör betöltésének feltételeit). Nehéz megítélni ennek alapján azt, hogy a munkavállaló megtámadhatja-e a munkaügyi bíróság előtt a munkáltató döntését arra hivatkozva, hogy az megsértette a mérlegelési jogkörben hozható döntés kialakítására irányadó szabályokat. Ez utóbbi lehetőség esetében viszont aggályosnak tűnik az a szabályozás, amely szerint a munkáltató ugyan köteles a döntéséről írásban tájékoztatni a munkavállalót, nincs azonban utalás az indokolási kötelezettségre. Segítség lehet ennek megítélésében az Mt. egy másik általános szabálya a jognyilatkozatokra vonatkozóan, amely szerint a munkáltató az írásbeli intézkedését köteles megindokolni, ha az ellen a munkavállaló jogorvoslatot kezdeményezhet. Ebben az esetben a jogorvoslat módjáról és határidejéről a munkavállalót ki kell oktatni. [Mt. 6. § (3) bek.]

A munkavállalók képviselőinek tájékoztatása

A munkavállalók képviselőinek megfelelő tájékoztatása a vállalkozásban folyó részmunkaidős munkákról az átjárhatósághoz hasonlóan szintén csak mint lehetőség szerepel az irányelvben a munkáltatók számára, s nem mint kötelezettség. A Munka Törvénykönyve nem fogalmaz meg konkrét tájékoztatási kötelezettséget a részmunkaidős foglalkoztatásra vonatkozóan a munkáltatók számára. A szakszervezeteknek és az üzemi tanácsoknak az általános szabályok szerint joguk van tájékoztatást kérni a munkavállalókat érintő gazdasági és szociális kérdésekben. Ezek közé a kérdések közé minden bizonnyal besorolhatók a részmunkaidős foglalkoztatásra vonatkozó kérdések is.

A részmunkaidős munkavégzés miatti hátrányos megkülönböztetés tilalma

A hatályos munkajogi szabályozás a részmunkaidős foglalkoztatás miatti hátrányos megkülönböztetés tilalmát, illetőleg a velük szemben is érvényesülő egyenlő bánásmód követelményének megvalósítását e tilalomnak, illetőleg követelménynek kifejezetten a részmunkaidős foglalkoztatásra való kiterjesztésével kívánja elérni. A részmunkaidőnek, mint a hátrányos megkülönböztetésre okot adó egyik esetnek a kifejezett megjelenése önmagában is nagyon jelentős és pozitív változás a munkavállalók védelmében.

Kétséges azonban, hogy e tilalom kimondása egyedül alkalmas lesz-e a részmunkaidős munkavégzés minőségének javítására, a részmunkaidős munkavállalók előmenetelének, szakmai fejlődésének egyenlő mértékű és színvonalú biztosítására a teljes munkaidős munkavállalókhoz hasonlóan. Kérdés, hogy az a jogalkotói vélekedés, miszerint önmagában az a körülmény, hogy a munkajogi szabályok ezen a téren nem tesznek különbséget rész- és teljes munkaidős munkavállalók között, kifejezetten a részmunkaidős munkavállalókat segítő pozitív intézkedések, előírások nélkül elegendő-e az egyenlő bánásmód biztosításához.

Részmunkaidő

A Munka Törvénykönyve nem határozza meg a részmunkaidő fogalmát, az Mt. 117/B §-a csak a teljes munkaidő mértékéről rendelkezik. Hasonlóképpen nincs fogalommeghatározás a közalkalmazottak esetében sem. Egyedül a köztisztviselők jogállásáról szóló törvény tartalmaz fogalommeghatározást a részmunkaidőre vonatkozóan. E szerint a munkaidő heti negyven óra. A munkaidő azonban ennél kevesebb is lehet, ebben az esetben az egyébként járó illetményt arányosan csökkenteni kell. A törvény az illetmény arányos csökkentésével utal a részmunkaidőre. Az illetmény arányos csökkentése a törvény szerint kötelező, míg a munkaviszonyban és közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott részmunkaidős munkavállaló és közalkalmazott esetében a munkavállalói (közalkalmazotti) juttatás csökkentése csak lehetőségként szerepel, s annak alsó határaként, minimumstandardként írja elő a jogszabály (Mt.) az időarányosság elvének alkalmazását.

A részmunkaidő fogalmának hiánya értelmezési nehézségeket okozhat a nemrég bevezetett új részmunkaidős munkavégzési formánál, a kizárólag szombaton és vasárnap foglalkoztatható részmunkaidős munkánál is. Az Mt. a teljes munkaidő mértékét nem egy, hanem két mértékegységgel határozza meg, azt napi nyolc, illetve heti negyven órában jelöli meg. A kizárólag szombaton és vasárnap foglalkoztatott részmunkaidős munkavállalók esetében ezért nem világos, hogy naponta hány órát dolgozhatnak ahhoz, hogy a munkaviszonyuk részmunkaidős munkaviszonynak minősülhessen. Ha naponta például nyolc vagy esetleg több órát dolgoznak, akkor ennek egy része tekinthető-e már rendkívüli munkának, ha nem munkaidőkeretben van meghatározva a munkaidejük?

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. szeptember 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem