×

Megújulás előtt a szakképzés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 78. számában (2004. augusztus 15.)
Minden jel ara utal, hogy a krónikus szakemberhiány orvoslása érdekében a kormányzat végre elszánta magát a több sebből vérző szakképzés reformjára. A tervek szerint a túlságosan széttagolt és éppen ezért nehezen finanszírozható intézményrendszer helyett kevés számú, de korszerűen felszerelt és a jelenleginél több forrásból gazdálkodó iskolaközpont látná el a szakképzés feladatát. A munkaadók és a munkavállalók képviselői egyetértenek ugyan a reformtervekkel, de túlságosan lassúnak tartják a megvalósulás menetét. A munkáltatói érdekképviseletek attól is félnek, hogy – a meglévő érdekellentétek miatt – az iskolafenntartó önkormányzatok és maguk a szakképző intézmények is kerékkötői lehetnek a reformfolyamatnak. A munkavállalói érdekvédők szerint a szakmunkások kereseti pozícióinak javítása is hozzájárulhatna ahhoz, hogy a felnövekvő generáció számára vonzó legyen a szakmatanulás.

Megérett a helyzet az átfogó reformra

Nem a szakképzéssel van a baj, hanem azzal, hogy a diákok nem akarnak szakmát tanulni – mondja Jakab János, az Oktatási Minisztérium (OM) szakképzésért felelős helyettes államtitkára. A kétkezi mesterségek sokat veszítettek presztízsükből, s a tanulók többsége inkább az érettségit adó szakközépiskolát és a továbbtanulást választja. De – az államtitkár szerint – a szakképző intézményektől amúgy sem várható el, hogy a gazdaság rendkívül gyorsan változó, napi igényeihez alkalmazkodjanak. A szakképzési rendszer egy nehézkesen mozgó hajóhoz hasonlítható, amelynek nem célszerű ide-oda rángatni a kormányát, hiszen bármilyen változtatáshoz legalább 4-5 év szükséges. A munkaerőpiac napi igényeit nem a szakképzésnek, hanem a munkaerő-piaci képzések rendszerének, vagyis a felnőttképzésnek kellene kielégítenie – hangsúlyozza az államtitkár.

Azzal azonban Jakab János is egyetért, hogy a hazai szakképzés megérett az átfogó szerkezeti és tartalmi reformra. Sürgősen megoldásra váró probléma, hogy a jelenleg túlságosan szétaprózott, nehezen finanszírozható és működtethető iskola- és intézményrendszer nem tudja megfelelően kiszolgálni a munkaerő-piaci igényeket. Jelenleg több mint ezer szakképző intézmény működik Magyarországon, s számuk évről évre növekszik, miközben a gyermeklétszám csökken. Emiatt a normatív támogatás szétfolyik a túl sok iskola között. Ha tízmilliárd forintot veszünk alapul, a jelenlegi rendszerben csupán körülbelül tízmillió forint jut egy-egy intézménynek, amiből fejlesztésekre nem nagyon futja – hangsúlyozza Jakab János. Ráadásul ebben a struktúrában az iskolafenntartók nincsenek rákényszerítve arra, hogy együttműködjenek egymással, s emiatt gyakran párhuzamos képzéseket folytatnak.

A széttagolódott intézményrendszert a kormányzat az úgynevezett Térségi Integrált Szakképző Központok (TISZK) létrehozásával kívánja megreformálni. Az elképzelések szerint e központokban 6-8 szakképző intézmény társulna, és a feladatokat egymás között megosztva végeznék. A TISZK-ek irányító testületeiben a vállalatok és a kamarák is helyet kapnának, amelyek így befolyásolhatnák, hogy milyen szakmákat és miként képezzenek az adott intézmények.

A tervek szerint 6-8 éven belül 50-60 TISZK jönne létre mintegy 500 szakképző intézmény részvételével. Ebben a rendszerben sokkal több pénz jutna fejlesztésekre, és lehetővé válna a XXI. század igényeinek megfelelő csúcstechnológia alkalmazása – mondja az államtitkár. A TISZK-ekbe várhatóan a nagyobb intézmények kerülnek be, s mivel valószínűleg a szülők is a korszerű, jól felszerelt központokat fogják előnyben részesíteni, számos iskolát be kell majd zárniuk a fenntartóknak, amit egyébként a gyermeklétszám 2010-ig prognosztizált további 15 százalékos csökkenése amúgy is indokolna.

A reformnak további fontos eleme a szakképesítések modulrendszerű átalakítása és egységessé tétele a felsőoktatás kreditrendszeréhez hasonlóan. Ehhez az egész Országos Képzési Jegyzéket (OKJ) át kell dolgozni, és a jelenleginél kevesebb, néhány száz versenyképes szakmát és ezek egymásra épülő modulrendszerét kell kialakítani. Ez az új struktúra ösztönzőleg hatna az egész életen átívelő tanulás folyamatára, hiszen az egyes modulok beszámíthatósága folytán a diákok sokkal könnyebben szerezhetnének új szakképesítéseket. Az OM tervei szerint 2006-tól két szakmacsoport (a gépészet és a kereskedelem, illetve a marketing és az üzleti adminisztráció) esetében már bevezetik a modularizációt.

A kormányzatnak szilárd politikai döntést kell hoznia

A szakmatanulás sajnos nem jelent életcélt a fiatalok számára, akik – nem kis részben a szülők ösztönzésére – inkább a jól hangzó menedzserképzéseket választják a hagyományos kétkezi szakmák helyett – mondja Kiss István, a Magyar Iparszövetség Oktatási Központjának főigazgatója. A szakmunkásképzést ma már szinte csak a leggyengébb tanulók választják, akik máshova nem kerültek be. Az iskolarendszerű szakképzés az elmúlt évtizedben tartalmilag is elavult, hiszen a képzési programok nem tudtak lépést tartani a gazdaság fejlődésével. Ezen okok miatt a szakmunkás-utánpótlásban óriási hiány mutatkozik az országban.

Kiss István szerint a Térségi Integrált Szakképző Központok jelenthetik a fényt az alagút végén. Nem véletlen, hogy a létrehozásukra vonatkozó szakértői elképzelések azon ritka javaslatok közé tartoztak, amellyel az Országos Érdekegyeztető Tanács szakképzési bizottságának mindhárom oldala teljes mértékben egyetértett. A munkaadók régóta hangoztatják, hogy a problémák megoldhatók lennének, ha kijelölnének olyan bázisközpontokat, ahol az erőforrásokat koncentrálva, korszerű eszközökkel és tananyaggal a követelményekhez igazodó szakképzés folyna, s ezeknek megfelelő hírforrást biztosítana a kormányzat. Ha lennének példák a modern, európai szintű szakképzésre Magyarországon, akkor a szülők és a fiatalok is meggyőzhetőek lennének, mivel a korszerű szakképesítésekkel jól fizető állásokban tudnának elhelyezkedni a végzősök.

Bár a munkaadók egyetértenek a szakképzési reformtervekkel, a folyamatot túlságosan lassúnak találják – hangsúlyozza a főigazgató, aki szerint az átalakulást nagyon gyorsan, 1-2 éven belül le kellene zárnia a kormánynak. Ráadásul a tapasztalatok azt mutatják, hogy adott témában hiába van szilárd kormányzati elképzelés, ha a megvalósulás során elsikkadnak bizonyos elemek. A TISZK-ekkel kapcsolatban például félő, hogy a meglévő érdekellentétek miatt az iskolafenntartó önkormányzatok, valamint maguk az intézmények is erőteljes lobbizásba kezdenek, s a kitűzött célok csak részben valósulhatnak meg. A kormányzatnak e téren sziklaszilárd politikai döntést kell hoznia. Nagyon fontos ugyanis, hogy a képzőközpontok valóban a munkaerőpiac igényeinek megfelelő képzéseket folytassanak, és ne öncélú legyen a szakképzés, ahogy eddig. Éppen ezért fontos lenne, ha a vállalatokat már a TISZK-ek tervezési munkálataiba bevonnák.

A reform nélkülözhetetlen elemének kell lennie a modulrendszer bevezetésének – mondja Kiss István. Ennek az lenne az előnye, hogy ha valaki három szakmát akar tanulni, akkor ne kelljen mindannyiszor elölről kezdenie a képzést, hanem egyszerűbben szerezhesse meg a kívánt szakképesítéseket.

A huszonnegyedik órában járunk

A legnagyobb baj az, hogy a kétkezi fizikai munka egyre kevésbé jelent vonzó életpályát a fiatalok számára – vélekedik Paszternák György, a Magyar Vegyipari, Energiaipari – és rokon – Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VDSZ) elnöke. Az eddigi kormányok tétlenül nézték, hogy az elmúlt tíz évben megdöbbentően leromlott a szakképzés társadalmi presztízse és a minősége is, továbbá eltorzult a képzés szerkezete. Emiatt ma már óriási szakmunkáshiánnyal küszködik a magyar gazdaság. A vegyiparban például a cégek egymás elől csalogatják el a jól képzett szakmunkásokat, mivel az évente országszerte néhány helyen képzett 8-10 vegyésztechnikus aligha elegendő utánpótlásként egy egész ágazat számára.

A probléma orvoslására a Nemzeti Foglalkoztatási Akciótervben is szerepelnek ugyan kormányzati intézkedések, látványos "nekilódulásról" azonban a gyakorlatban egyelőre nem lehet beszélni. A leginkább papíron létező koncepciók helyett a kormányzatnak minél hamarabb hozzá kellene látnia a szakképzési rendszer szisztematikus átalakításához.

A kormányzatnak elsősorban a cégeket kellene ösztönöznie arra, hogy minél aktívabb szerepet vállaljanak a szakképzésben, főként annak gyakorlati szegmensében. A vállalkozások tudják ugyanis megmondani, hogy milyen képzettségű szakemberekre van szükségük. Vissza kellene térni a rendszerváltás előtti képzési struktúrához, amelyben az elméleti képzést a szakképző intézmények végezték, a gyakorlati oktatás viszont helyben, a vállalatoknál folyt.

A Térségi Integrált Szakképző Központok létrehozásához a szakszervezetek is nagy reményeket fűznek. A koncentrált erőforrások révén ugyanis az eddiginél jobb minőségű képzőintézmények jöhetnének létre. A hatékonyabban működő iskolarendszer várhatóan a szakmák társadalmi megítélésén is sokat javíthatna, s valószínűleg a cégek is nagyobb hajlandóságot mutatnának arra, hogy több pénzt áldozzanak a szakképzésre.

Emellett a cégeknek olyan szinten kellene megfizetniük a szakmunkásokat, hogy vonzó életpályát nyújtsanak a fiatalok számára – hangsúlyozza Paszternák György. Ma még a több ágazatnál jobban fizető vegyiparban is jóval az átlag alatt van a fizikai munkások keresete, de másutt a minimálbérnél nem sokkal többet kereshetnek a szakmunkások, ráadásul az sem biztos, hogy hajlandó őket bejelenteni a cégük. A diákok számára így egyszerűen nem éri meg szakmát tanulni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem