×

Munkában a döntőbírák

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 75. számában (2004. május 15.)
Bár az 1996 óta működő Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat (MKDSZ) ez idáig számos érdekvita elsimításában vett részt, azonban a "haragos" felek a lehetségesnél és a szükségesnél mégis kevesebbszer veszik igénybe. A szervezet az elmúlt évben 12 munkaügyi közvetítésben vett részt és egy esetben döntőbírói feladatot látott el, megalakulása óta pedig mintegy 250 ügyben járt el. A cégek és a szakszervezetek manapság főként a bértárgyalások kapcsán igénylik a döntőbírók segítségét. Tapasztalatok szerint az MKDSZ közreműködésével sok kellemetlenségtől kímélhetik meg magukat a munkaadók és a munkavállalók.

A tapasztalatok azt jelzik, hogy a munkaadók és a munkavállalók nem mindegyike ismeri az MKDSZ előnyeit, pedig ha időben igényelnék szolgáltatását, akkor sok kellemetlenségtől megkímélhetnék magukat. Ez akkor is így van, ha a menedzsmentet és a dolgozókat kimutatható érdekazonosság köti össze. Hiszen – mint dr. Kovács Géza, a szolgálat egyik alapítója, jelenlegi igazgatója mondja – a versenyképesség megőrzése, illetve a kedvező társadalmi megítélés és a munkaerő-piaci pozíció megőrzése egyaránt közös érdeke az illető cég dolgozóinak és vezetőinek. Ebből következően a menedzsmenttől az alkalmazottakig mindenkinek a munkabéke megőrzését kell szem előtt tartani.

A párbeszéd szintjei

A menedzsment és a szakszervezetek kiegyensúlyozott együttműködését minden bizonnyal nagyban segíti, hogy Magyarországon is kialakult és többé-kevésbé sikeresen működik az érdekegyeztető mechanizmus, a kollektív megállapodások három szintje.

Az országos érdekegyeztető fórumnak már több mint egy évtizedes múltja van, s egyik legnagyobb eredménye évről évre a minimálbér és a keresetemelési ajánlás elfogadása. Hasonlóképpen helyi szinten – a cégeknél – is működik az érdekegyeztetés, kiváltképpen a kollektív szerződések elfogadásához kapcsolódóan. E két szint közötti "terep" a középszintű párbeszédé, amely az egyes ágazatok sajátosságait hivatott szem előtt tartani. Bár ez utóbbi fórumok kialakulása és működése jelenleg is formálódik, finomodik, azonban már vannak jó példák. Ezek a már kialakult érdekegyeztetési mechanizmusok természetesen nagyban segítik a vállalati munkabéke megőrzését, ám ezek számos esetben mégsem bizonyulnak elegendőnek. Dr. Kovács Géza úgy látja, ekkor célszerű minél előbb igénybe venni a döntőbírók szolgáltatásait.

Nyolc napig: ingyenes

Az elmúlt évek ügyei egyértelműen igazolták, hogy a gyors beavatkozás jó eredménnyel kecsegtet, hiszen egy-egy vitás kérdés a közvetítővel pár nap alatt rendezhető. Különösen a már elmérgesedett viták esetében fontos a közbeavatkozás, hiszen elkerülhető az akár több évig is elhúzódó bírósági procedúra.

A számok azt mutatják, hogy a közvetítők, illetve a döntőbírók az esetek több mint 90 százalékában eredménnyel járnak el. Másfelől az sem mindegy, hogy egy-egy vita rendezése mennyibe kerül. A döntőbírók munkájának első nyolc napját az állam finanszírozza, így ha a békétlen felek a kezdetekkor igénylik e szolgáltatást – amikor még jó esély van a vita gyors lezárására -, akkor akár költségmentesen is befejezhető az ügy.

Dr. Kovács Géza szerint a szolgálat fontos "tulajdonsága", hogy szakszerű, hiszen 62 olyan, zömmel jogász és közgazdász végzettségű szakember végzi a munkát, aki már hosszú éves tapasztalatot szerzett a munka világában, és minisztériumi tréningeken ismerkedett meg a válságmenedzseléssel. Az ügykezelés során természetesen a diszkréció magától értetődik, hiszen nem szerencsés, ha a munkaadó és a munkavállaló vitáját a közvetítő kommentálja a nyilvánosságnak. Ezt nem is teszik, lévén ez alapvető etikai követelmény.

Elmérgesedő konfliktusok

Szakmai körökben egyébként úgy vélik: a konfliktusok számához viszonyítva kevés megkeresés érkezik az MKDSZ-hez. Ennek számos oka lehet, mint ahogyan arról is hosszasan lehetne vitázni, hogy mit is kell munkaügyi konfliktuson érteni, amelynek megoldásához független közvetítő szükséges. Vélhetően a kisszámú felkérésnek az is oka lehet, hogy a cégek – igaz ez a vezetésre és a szakszervezetre egyaránt – nem szeretik, ha belső vitájukba belelát harmadik fél is. Különösen akkor, ha ráadásul mindkét fél bízik a saját erejében, s abban, hogy érdekeit rá tudja kényszeríteni a másikra. Pedig sok esetben ez nem következik be, ellenkezőleg: csak a konfliktus mérgesedik el. Általában igaz, hogy közvetítő bevonására már csak a vita eldurvulásakor gondolnak az érintettek. Ám kedvező tendencia, hogy a korábban vitás ügyeket sikerrel kezelő MKDSZ-t évről évre felkérik az évenként visszatérő munkaügyi kérdések rendezésére.

Az elmúlt évek ügyei arra is rávilágítottak, hogy a viták rendezése valójában a békétlenség második fázisa, amiből következik, hogy ezt megelőzően a prevencióra kell nagyobb hangsúlyt helyezni. Ennek jegyében az elmúlt időszakban jobban előtérbe kerültek a tanácsadói feladatok. E munka során mindkét felet – cégvezetőket, szakszervezeti tisztségviselőket – fel kell készíteni a várható helyzet kezelésére, a partner álláspontjának elfogadására. Fontos tudatosítani mindkét félben, hogy a reális elvárások megfogalmazása előreviszi a megegyezést.

Az év eleje tipikusan a konfliktusok időszaka, hiszen ekkorra tehetők az áremelések, és ekkor zajlanak a vállalatoknál a béremelési tárgyalások. Mivel a legtöbb konfliktus ekkor keletkezik, így nem véletlen, hogy a közvetítőket is leggyakrabban ezekhez az egyeztetésekhez hívják. Az MKDSZ-t nyolc év alatt több mint száz ilyen eset rendezéséhez kérték fel.

A létszámleépítés kérdéseinek megvitatása ugyancsak kiemelt helyen szerepel, miként a különféle szociális juttatások vitáinak megoldásához is jelentős számban igénylik a felek a közvetítőket. Az MKDSZ azonban – filozófiájából következően – csak azoknak tud segíteni, akik egyenlő felekként ülnek tárgyalóasztalhoz. Ahol erős a munkaadó és gyenge a munkavállalók érdekérvényesítő képessége, ahol nincs erős szakszervezet, ott a szervezet nem tud mit tenni, hiszen nem léphet fel a munkavállalók képviseletében. A függetlenség ugyanis nagyon fontos elv a munka során.

Nemzetközi kapcsolatok

A cégeket tekintve a nemzetközi nagyvállalatoknál kevéssé kerülnek felszínre a konfliktusok, így arra nem volt sok példa, hogy multikhoz hívták volna a közvetítőket. A kis- és középvállalatoknál szintén nem élnek e lehetőséggel, ám a jellemzően állami tulajdonú nagyvállalatok vitáinak rendezésénél rendszeresen részt vesznek a közvetítők. Például a közlekedési cégeknél, illetve a villamosenergia-iparban ennek már van hagyománya. Mégpedig annyira, hogy több olyan vállalat is van, ahol már az éves tárgyalások megkezdésekor kérik a közvetítőt.

Az MKDSZ egyébként folyamatosan építi ki kapcsolatait az USA és az EU illetékes szervezeteivel, és veszi át az ott több évtizede megszerzett tapasztalatokat. A US Federal Mediaton and Conciliation Service-zel például már több éve együttműködik az MKDSZ. E kapcsolat – a tapasztalatszerzésen kívül – abban is segít, hogy a döntőbírói szolgálat az amerikai tulajdonú, Magyarországon működő nemzetközi cégekhez is eljusson. Az MKDSZ a hasonló brit szervezettel is felvette a kapcsolatot, s a közelmúltban aláírták az együttműködési megállapodást. Mindkét nemzetközi szervezet szakmai segítséggel – oktatással, képzéssel, tréningekkel – segíti a magyar partner munkáját.

Az Európai Unió kibővítésével természetesen az is fontossá vált, hogy az új tagországokban a megfelelő konfliktuskezelő mechanizmusok kiépüljenek. Ehhez azonban szakmai, anyagi támogatást is biztosít az Unió.

Együttműködési megállapodás

A nemzetközi kapcsolatok ápolása mellett egyre fontosabb a hazai munkaadói szervezetekkel, szakszervezetekkel való megállapodások kialakítása is. Ennek célja, hogy a szervezet minél közelebb kerüljön a munkaadókhoz és a szakszervezetekhez. A munka világának szereplői ugyanis ma még kevéssé tudnak az MKDSZ feladatairól, szerepéről. E helyzetet megváltoztatandó a munkáltatói szervezetek tagsága, a vállalatvezetők számára, illetve a szakszervezeti tisztségviselőknek oktatást, képzést szervez a szolgálat.

Az MKDSZ a közelmúltban írt alá együttműködési megállapodást a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségével (MGYOSZ). Rolek Ferenc, az MGYOSZ alelnöke elmondta: e lépés annak eredménye, hogy a szervezetnél tisztában vannak azzal, milyen fontos lehet a közvetítő jelenléte egy-egy kritikus helyzetben. Ám az együttműködés legfontosabb eleme a megelőzés. Elsősorban ezt szeretnék erősíteni annak érdekében, hogy minél kevesebb "éles" helyzet legyen. Ezért a jövőben az MGYOSZ is törekszik arra, hogy az MKDSZ-t megismertesse tagszervezeteivel, tagvállalataikkal.

Rolek Ferenc úgy véli, az a tény, hogy kevés esetben van szükség a közvetítőkre, azt jelzi: alapvetően béke van a munka világában. Jelenleg zajlik az előkészülete az ÁPV Rt.-vel kötendő megállapodásnak. Ez az MKDSZ szerint nagyon fontos lenne, hiszen az állami nagyvállalatoknál hagyományosan erősek a szakszervezetek és erős az érdekérvényesítő képességük. Ezért e körben évek óta visszatérő eszköz a sztrájk, a kemény fellépés, ami számos esetben szükségessé teszi a közvetítő munkáját.

A közvetítő ismertsége is fontos

Borsik János, az Autonóm Szakszervezeti Szövetség (ASZSZ) elnöke kritikusabb a közvetítői munkával kapcsolatban, hiszen – mondta – az előzmények nélkül életre hívott szervezet magán visel minden jó és rossz tulajdonságot. Mivel a gazdasági élet szereplői közül sokan nem tudják, mit is kezdjenek a közvetítőkkel, ezért nehéz a felkéréssel kapcsolatos konszenzust kialakítani. De volt már arra is példa, hogy egy-egy szakszervezet politikai okokból nem támogatta a közvetítő tevékenységét. Mégpedig azért nem, mert a munkavállalók képviseletének alapja a nyilvánosság, és ha a közvetítő bekapcsolódik a tárgyalásokba, akkor már nem célszerű nyilvánosságra hozni az eseményeket a végső megegyezésig.

Borsik János szerint praktikus lenne, ha a közvetítőket tartalmazó lista kevesebb, de ismertebb szakembert tartalmazna, hiszen volt már rá példa, hogy egy cégnél országosan ismert és elismert munkaügyi szakembertől ugyanazt a javaslatot elfogadta a menedzsment, amit a szakszervezetektől elutasított. A jobbítás szándékával el kell mondani azt is, hogy nem szerencsés, ha a szolgálat ajánlkozik egy-egy konfliktus megoldására, hiszen az ügy eredményes lezárásához a békétlen felek közös akarata szükséges. A vitás probléma kritikus pontjához eljutott tárgyaláson nagyon fontos eredmény lehet, ha a két fél meg tud egyezni a közvetítő felkérésében. Ennek pszichológiai hatása van, hiszen egy ilyen megállapodás azt az érzetet kelti a felekben, hogy már sikerült előrelépni. Ezt az idő előtt jött ajánlkozás megzavarhatja, ami több kárt okozhat, mint amennyi hasznot a segíteni szándékozó elérhet.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem