×

Fokozatosan átrendeződik az álláspiac

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 75. számában (2004. május 15.)
Ellentétben a nemzetközi tapasztalatokkal, a hazai munkaerő-közvetítésben az Állami Foglalkoztatási Szolgálat szerepe szerényebb, mint a magáncégeké. A 20-25 százalékos részesedéssel bíró állami munkaügyi szervezetet azonban az uniós csatlakozás is arra ösztönzi, hogy modernizálódjon, és új típusú szolgáltatásokkal erősítse súlyát. Ugyanakkor a magánközvetítők is a piac szűkösségére panaszkodnak, hiszen ügyfeleik jellemzően a multinacionális cégek közül kerülnek ki, noha körükben is nagy a nyomás a toborzási költségek visszaszorítására. Az árverseny nyerteseinek az on-line állásközvetítők tekinthetők, lévén mindenkinél olcsóbb és gyorsabb szolgáltatást tudnak kínálni. A rugalmas foglalkoztatási formák előtérbe kerülése viszont a munkaerő-kölcsönzésnek kedvez, noha még számos anomália tapasztalható a piacon.

Az elmúlt két évben a recesszió által igencsak megtépázott magán-munkaerőközvetítők az idén már alapvetően jó kilátásokra számítanak. "A piac 2001 végén szinte leállt, s csak 2003 őszén kezdett élénkülni" – mondja Fröhlich Péter, a P&Bert ügyvezető igazgatója. A világgazdaság lelassulása alaposan átrendezte a piacot, kicsik és nagyok egyaránt kihullottak, továbbá felvásárlások, összevonások, osztódások mentek végbe.

A gazdaság "hőmérője"

Visegrády Tamás, a PSP Siklóssy & Partner Kft. ügyvezető igazgatója szerint ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a személyzeti tanácsadó piac a gazdaság hőmérőjének számít: ha baj van, a cégek először a munkaerő-kiválasztásra fordított büdzséjükön takarékoskodnak. Míg azonban 2002-ben szinte alig mozdult a piac, addig a munkatársak minőségi cseréje céljából tavaly már több megbízás érkezett mind a közvetlen megkeresésre, mind a toborzásra szakosodott fejvadászcégekhez. Az utóbbiak közé tartozó P&Bert-nél úgy tapasztalják, hogy elsősorban a villamos- és a gépészmérnököket, valamint a pénzügyi szakembereket keresik a cégek.

A szakemberek szerint a hazai piac kicsinek számít, ahol leginkább a multinacionális és a nagy magyar munkáltatók igénylik ezt a szolgáltatást, miközben az állami és a szélesebb hazai magánvállalati körre ez még kevésbé jellemző. Bár a PSP-nél éppenséggel azt tapasztalják, hogy egymilliárdos árbevétel felett már a magyar vállalkozók is felkeresik a fejvadászokat.

A recesszió a szolgáltatási ágakat is alaposan átrendezte. A piac korábban élesen kettévált két szegmensében: míg némely szolgáltatók elsősorban felsővezetők direkt megkeresésével foglalkoztak, mások a középvezetői, valamint az alacsonyabb szintű pozíciókra – főként hirdetéssel – toboroztak jelentkezőket. Mára azonban a legfelső szegmensbe tartozó cégek is kénytelenek szélesíteni termékpalettájukat, s a topmenedzsereknél alacsonyabb szinten is vállalnak keresést. Az ügyfelek jobb kiszolgálása érdekében viszont a toborzócégek is alkalmazzák – alacsonyabb beosztás esetében is – a személyes kiválasztást.

Új szolgáltatások

Fröhlich Péter szerint a hiányszakmákban ma már a nem klasszikus vezetői beosztásokba is csábítani kell a szakembereket. A P&Bert emellett új szolgáltatások bevezetésével vészelte át a piac mélypontjának számító másfél-két évet: így a cég HR-képzéssel, médiatréninggel, szervezetfejlesztéssel színesítette kínálatát.

Az ausztriai H. Neumann-nál is a megrendelők minél jobb kiszolgálásában látják a jövőt. Ennek érdekében a Neumann-birodalom eddig külön-külön működő szolgáltatói tevékenységét tavaly összevonták, s így Magyarországon is egyesült a direkt keresésre szakosodott H. Neumann International Vezetői Tanácsadó Kft. és a toborzással foglalkozó Take it.

Deák Andrea, a Neumann Take it csoport ügyvezető igazgatója szerint ezzel lehetővé vált az adatbázisok összekapcsolása, amellyel a legnagyobb személyzeti nyilvántartással rendelkező cég jött létre Magyarországon. A 26 nemzetközi iroda adatbázisának egyesítése pedig Európa egyik legnagyobb fejvadászregiszteréhez segítette hozzá a cégcsoportot. Az ősztől működő rendszerben mindenki mindenkit láthat majd, de természetesen az egyes irodák tájékoztatják egymást, ha egy másik ország adatbázisából találtak megfelelő felkészültségű szakembert.

 

EURES: szegényes kínálat

Májustól a tíz új tagállam az Európai Unió hivatalos munkaerő-közvetítő szervezetéhez, az EURES-hez is csatlakozik. A munkaerő tagállamok közötti mobilitását feltérképezni és kiszolgálni hivatott internetes portálon az új tagállamok álláskínálata mellett az országokra vonatkozó alapvető munkavállalási, foglalkoztatási és társadalombiztosítási adatok is elérhetők az uniós munkaadók és munkavállalók számára.

Az EURES rendszerben azonban egyelőre meglehetősen gyér a kínálat, s alig találni álláshirdetést. Az uniós cégek és dolgozók többsége nem is kerül kapcsolatba a rendszerrel. Az óriási uniós munkaerőpiachoz képest elenyésző az EURES rendszerben meghirdetett állások száma: mindöszsze 8-10 ezer szerepel a közel háromszázmilliós uniós munkaerőpiacot regisztrálni kívánó rendszerben. Ráadásul nem is pontos az adatbázis, hiszen nem frissítik naponta.

A szegényes kínálat oka, hogy az EU-ban eltérő a gyakorlat arra nézve, hogy a munkaadóknak be kell-e jelenteniük a betöltetlen állásaikat vagy sem, ahogy azt is minden tagország maga dönti el, hogy a pozíciók mekkora hányadát jelenteti meg az EURES portálján. A jövő év január elsejétől azonban minden betöltetlen álláshelyet szerepeltetni kell az adatbázisban, ily módon akár több százezer státus lesz majd elérhető a rendszerben.

Az eredményességet egyelőre az is megkérdőjelezi, hogy az idegen nyelven nem vagy csak nehezen olvasók, illetve a számítástechnika és az internet használatában kevéssé jártasak csak segítséggel tudják használni az adatbázist. Az EURES létrehozásánál elsődleges szempont volt az önállóság, vagyis azoknak a munkavállalóknak a támogatása, akik egyedül is elboldogulnak. Márpedig Magyarországon sokak számára gond az idegen nyelv és a számítógép ismerete. Éppen ezért az álláskeresők eligazodását hazánkban is úgynevezett EURES-tanácsadók segítik: az idén vidéken 7, a fővárosban pedig 3 speciálisan képzett, több nyelven beszélő szakember kezdi meg munkáját.

Olcsón és gyorsan

Az elmúlt néhány évben a munkaerő-toborzás Magyarországon is felköltözött a világhálóra. Az állást kínálók és keresők egyre szélesebb rétegei használják ki az internet nyújtotta lehetőségeket. A hazai on-line állásközvetítő piacot tavaly áprilisban elsőként felmérő Straketing Stratégiai Marketingkutató és Tanácsadó Iroda szerint az interneten is hirdető cégek immár az álláshirdetésekre fordított büdzséjük több mint felét fordítják on-line toborzásra.

A legkonzervatívabb cégek sorra adják be a derekukat, s a hagyományos munkaerő-kiválasztási formák mellett egyre inkább igénybe veszik a világhálót. Persze erre leginkább az az egyáltalán nem elhanyagolható szempont is ösztönzi őket, hogy az internetes toborzás meszsze a legolcsóbbnak számít: listaáron általában 40-50 ezer forintba kerül egy hirdetés, és rendszerint egy hónapig olvasható a honlapon, szemben a nyomtatott sajtóban megjelenő hasonló méretű hirdetés több százezer forintra rúgó költségével, vagy a személyzeti tanácsadó cégek – a jelölt bruttó fizetésének 20-30 százalékát kitevő – borsos honoráriumával.

Az internetes munkaerő-közvetítés másik nagy előnye a gyorsaság: a hirdetés nem vesztegel a nyomdában, gyakorlatilag azonnal megjelenik, s a válaszok akár pár órán belül megérkezhetnek e-mailen.

Az internet előnyei

A cégek számára fontos lehet az is, hogy az interneten nincs terjedelmi korlát, több információt közölhetnek az adott pozícióról, s egy linkkel továbbküldhetik az érdeklődőket saját honlapjukra. Számos, a hagyományos munkaerő-közvetítés, -kölcsönzés területén sikeres cég – például a székesfehérvári Pannonjob – is felismerte, hogy az internetes megjelenés ma már nagyon fontos a hatékonyság céljából, ezért saját portállal is megjelenik.

Batta Krisztina, a CV Online regionális üzletfejlesztési menedzsere szerint vannak cégek, amelyek logójukat akkor is felteszik a portálokra, ha éppen nem hirdetnek, hogy arculatukkal jelen legyenek. A HR-vezetők szerint ráadásul az internetes jelentkezéseknél jobb a találati arány, mint az újsághirdetéseknél, hiszen a bővebb kiírás alapján a jelentkező jobban felmérheti, hogy megfelel-e a kritériumoknak. S az sem elhanyagolható, hogy az internetezők iskolai végzettsége általában magasabb, jobban fel tudják mérni alkalmasságukat. Ha a cégek még azt a kis kockázatot sem akarják vállalni, hogy a nem megfelelő jelentkezőkkel bajlódjanak, akkor az internetes állásközvetítők vállalják az előszűrést.

Ráadásul az álláskeresők egyre szélesebb rétegei érhetők el a világhálón keresztül. Már az on-line állásközvetítés "őskorába" vész ugyanis az a 4-5 évvel ezelőtti időszak, amikor még szinte csak az informatikusok kerestek állást a neten. "Ahogy a cégek egyre kevésbé limitálják a munkavállalók internet-hozzáférését, s terjedt el a világháló otthoni használata, úgy szélesedett a potenciálisan elérhető munkavállalók köre, s keltette fel az on-line állásközvetítők iránti munkaadói érdeklődést" – mondja Batta Krisztina, aki szerint ma már a raktárostól egészen a felső vezetőkig kereshetők munkavállalók az on-line állásközvetítők segítségével.

Átláthatatlan piac

"Vezetőket, pláne topmenedzsereket azonban egyelőre – jellemzően – nem az interneten keresnek a vállalatok, hanem személyzeti tanácsadókat bíznak meg a kiválasztással, mivel ez alapvetően bizalmi kérdés – teszi hozzá Nagygyörgy Miklós, a Professiont és a Jobmonitort birtokló e-Ventures Kft. értékesítési vezetője. Pontosabban nem elsősorban a világhálón keresik, hiszen a fejvadászcégek gyakran megjelentetik hirdetésüket az on-line állásközvetítő portálokon is, arra gondolva, hogy "ki tudja, hátha kisül belőle valami" – mondja a szakember.

Fizikai munkások közvetítésével sem foglalkoznak még az internetes munkaerő-közvetítők, bár Batta Krisztina szerint már erre is lenne igény. A CV Online-hoz például egy kétkezi munkástól szemrehányó levél érkezett, amelyben az illető azt rótta fel a cégnek, hogy miért nem foglalkozik e széles munkavállalói réteg közvetítésével.

Magyarországon ma több mint húsz internetes oldal foglalkozik munkaerő-közvetítéssel, emellett a személyzeti tanácsadó és fejvadászcégek is jelentetnek meg álláshirdetéseket honlapjukon, illetve egészen más profilú oldalak is tesznek közzé állásajánlatokat. Az internetes állásközvetítők piacán azonban egyelőre nehéz eligazodni. Abban nincs vita, hogy kik lehetnek a legnagyobb szereplők – a CV Online, a Jobline, a Job4smarts, a Jobpilot és a Profession -, sorrendjükről azonban már erősen eltérnek a vélemények. A zavaros helyzetet jól érzékelteti, hogy a CV Online, a Jobline és a Profession is egyaránt piacvezetőnek tartja magát. Az eligazodás azonban sem a bevallott árbevétel, sem az egyéb mutatószám alapján nem könnyű.

Elévült adatok

Célravezetőnek látszik az állásajánlatok és az elérhető önéletrajzok, valamint az oldal napi látogatottsága alapján osztályozni a portálokat. Az állásajánlatok számát illetően azonban óvatosságra int, hogy a Straketing már említett vizsgálatában szereplő öt legnagyobb hazai állásközvetítő portálon a vizsgált időszakban megtalálható 1200 állás egynegyede már nem volt aktuális, s a cégek nem is tudtak róla, hogy még "fut" a hirdetés. A megpályázható beosztások felét pedig nem közvetlenül maguk a vállalatok, hanem a személyzeti tanácsadó cégek jelentették meg, vagyis az álláskeresőknek még néhány pluszszűrővel kell számolniuk, ami szakemberek szerint csökkenti annak az esélyét, hogy az illető rákattint a lehetőségre.

Batta Krisztina szerint a CV Online éppen ezért már nem jelenteti meg a fejvadászok hirdetéseit. Az önéletrajz-adatbázissal szemben pedig gyakori kifogás, hogy azok, akik szerepelnek benne, esetleg már régen elhelyezkedtek. Az on-line állásközvetítők éppen ezért külön mérik az aktív önéletrajzok számát, amelyeket az elmúlt három hónapban frissítettek.

A látogatottság mérésével pedig az a gond, hogy nem minden portál auditáltatja magát. A Medián Webaudit honlapján csupán a Profession található meg, bár a Jobline-t is auditálták, ám adatai nem publikusak.

Egyszerű kezelhetőség

Az internetes állásközvetítők kiválasztásával kapcsolatban Batta Krisztina azt ajánlja a vállalatoknak, hogy nézzenek körül, mely cégek hirdetnek a különböző portálokon, milyen állásokat kínálnak, ebből ugyanis képet kapnak arról, hogy milyen célcsoportot ér el az oldal.

Emellett célszerű belekukkantani az önéletrajzi adatbázisba is, hogy kiderüljön: milyen képzettségű pályázókat regisztrál a portál.

Nagygyörgy Miklós szerint az is fontos szempont, hogy milyen más, gyakran látogatott internetes oldalakról (például hírportálokról) juthatnak el a böngészők az adott állásközvetítő honlapra, hiszen minél látogatottabb az oldal, annál szélesebb az általa elérhető célközönség.

A már említett kutatásában a Straketing mindenesetre az on-line módon hirdető cégeket faggatta az on-line állásközvetítőkkel szembeni elvárásaikról és elégedettségükről. Az öt legnagyobb hazai internetes állásközvetítő közül a 2002 őszén legutoljára piacra lépett Profession kapott a legtöbb szempontból kiváló minősítést. A multinacionális háttérrel rendelkező Jobpilotot profinak és rugalmasnak, honlapját egyszerűen kezelhetőnek találták a megkérdezett a cégek. A HVG-hez tartozó Jobline az utóbbi két kritérium mellett az adatbázisában lévő önéletrajzok számát és összetételét illetően kapott dicséretet, a Job4smarts ügyfelei pedig a szolgáltatás árával voltak különösen elégedettek, míg az ugyancsak nemzetközi hátterű CV-Online a külföldi munkalehetőségek bőséges kínálatával tűnt ki.

Modernizálódó ÁFSZ

Magyarországon az állam kisebb súlylyal szerepel az állásközvetítés piacán, mint sok európai országban. "Becslések szerint az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) 20-25 százalékos részesedéssel bír a piacon" – mondja Pirisi Károly, a szervezet főigazgatója. Pedig szolgáltatásai a magán-munkaerőközvetítőkéivel szemben ingyenesek, a szakemberek szerint azonban a rugalmatlan és nehézkes ügyintézés a cégeket és a dolgozókat egyaránt távol tartja a munkaügyi központoktól. Az ÁFSZ kirendeltségeihez jelenleg leginkább a betanított munkások iránti tömegesebb igény esetén fordulnak a munkaadók.

Pirisi Károly szerint azonban mindez rövidesen megváltozik, hiszen az Európai Unió foglalkoztatáspolitikai stratégiája Magyarország számára is fontos célként tűzte ki az állami foglalkoztatási szolgálat piaci részesedésének növelését és szervezetének modernizálását. A munka már zajlik: a PHARE-program keretében jelenleg svéd-dán szakmai irányítással megkezdődött a "Kirendeltségi modell a magyar foglalkoztatási szolgálatnál" elnevezésű projekt, amelynek célja az Unióban megszokott és elvárt munkaügyi kirendeltségek kialakítása. Az idén a tervek szerint húsz kiválasztott irodát alakít át a munkaügyi szervezet a jelenleg működő 174-ből. A szerencsés irodák működési környezetébe tartozó ügyfelek már az idén új típusú szolgáltatásokat vehetnek igénybe. De 2006-ig az Európai Szociális Alapból 8,1 milliárd forint áll rendelkezésre további minimum 60 kirendeltség modernizálására.

Személyre szabottan

Az ÁFSZ elsősorban személyre szabott szolgáltatásokkal igyekszik bővíteni ügyfélkörét, mind a munkavállalók, mind a cégek körében – mondja Pirisi Károly. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a munkaügyi kirendeltségeknek nemcsak a regisztrált munkanélküliekkel kell majd foglalkozniuk. Ez részben már most is így van, hiszen az ÁFSZ tavaly 230 ezer ügyfélnek nyújtott szolgáltatást, s közülük mintegy százezren voltak nyilvántartott állástalanok, de még több munkavállalónak és cégnek akarnak szolgáltatásokat nyújtani – teszi hozzá a főigazgató. Másrészt mindenkit személyre szabott, vagyis differenciált kiszolgálás illet majd meg.

A projekt részeként a kirendeltségek képe is megváltozik: a hagyományos papíralapú irodát felváltja a Svédországban és Dániában bevált önkiszolgáló tér, ülő és álló számítógépes kioszkokkal. Az ügyfelek itt bizonyos mértékig maguk intézhetik ügyes-bajos dolgaikat és gyűjthetik össze az őket érintő információkat. Ráadásul a kirendeltségeken a bankautomaták mintájára egy-egy álló kioszk is működik majd, amelyhez éjjel-nappal hozzá lehet férni.

A kioszkokban korlátozott internetelérhetőséggel az ÁFSZ oldalain böngészhetnek az ügyfelek, valamint különféle programok állnak rendelkezésükre. Az állást keresők például a bejelentett üres álláshelyek központi adatbázisában keresgélhetnek, s egyúttal el is küldhetik jelentkezésüket. "Ha a munkavállaló bejelentkezik a rendszerbe és beküldi önéletrajzát, egy program kiválogatja a megfelelő paraméterekkel rendelkező állásokat és munkaadókat, így gyorsabb lesz a közvetítés" – ígéri Pirisi Károly. Ráadásul a munkaügyi adatbázis sokkal naprakészebb és pontosabb lesz, mint eddig.

 

Béreljen topmenedzsert!

Az itthon korábban ismeretlen interim management (menedzserbérlés) szolgáltatást szeretné elterjeszteni Magyarországon Fekete István (a Henkel Magyarország korábbi elnök-igazgatója), Steiner László (a Rába és a Lear Corporation volt vezérigazgatója), valamint Tóth Tamás (fejvadász és menedzsment-fejlesztési tanácsadó). A három partner tavaly kidolgozta az általuk alapított Hungarian Interim Management Kft. szolgáltatásainak rendszerét, azok minőségbiztosítási hátterét. Elkezdték a potenciális résztvevők körének kialakítását, illetve előkészítették azt a képzési programot, amely speciális interim menedzseri felkészítést ad az e feladatra készen álló tapasztalt vezetőknek. Az alapítók meggyőződése szerint egy-másfél év múlva már mintegy 100 felkészült szakember áll készen a feladatokra.

A vállalatirányítás eszköztárában Amerikában és Nyugat-Európában az elmúlt 10-15 évben nyert polgárjogot az interim management. E szakemberek olyan speciális problémákat oldanak meg, mint a válságkezelés, jelentős vállalati projektek irányítása, vállalatok felvásárlásának, összeolvadásának operatív vezetése, a fontos vezetői pozícióban – például betegség miatt – támadt űr áthidalása, valamint induló cégek beindítása. Interim menedzserre olyankor van szükség, amikor a gyors megoldás, és az adott területen szerzett speciális tudás kerül előtérbe. Az interim menedzser a megbízóval nem létesít munkaviszonyt, hanem meghatározott feladatra, meghatározott ideig tölti be a vezetői pozíciót ugyanazokkal a felelősségekkel és jogokkal, mintha alkalmazásban állna. A szolgáltatás biztosítja a leghatékonyabb menedzsment-erőforrást, ugyanakkor a megbízónak nincs az alkalmazotti státussal járó kockázata, hiszen csak a projekt idejére kötnek szerződést a felek.

Kapcsolat a cégekkel

A tervek szerint a húsz kirendeltség átalakítása várhatóan októberre-novemberre fejeződik be, ám számos új szolgáltatást már most is igénybe vehetnek az ügyfelek – mondja Pirisi Károly. A munkaadók például lényegesen egyszerűbben tehetnek eleget bejelentési kötelezettségüknek: egyrészt kevesebb információt kell megadniuk, másrészt az interneten keresztül is bejelenthetik üres álláshelyeiket.

A hazai munkaügyi szervezet előtt a svéd modell lebeg, hiszen e rendszerben a munkaadók 90 százaléka az interneten keresztül jelenti be állásigényét. Emellett az is újdonság, hogy a munkaügyi központok március közepétől már háromhavonta felmérik a vállalkozások munkaerőigényét. A munkaadókkal egyébként külön részleg foglalkozik majd, amelynek munkatársai telefonon és e-mailben tartják a kapcsolatot a cégekkel.

Ugyanakkor a fejlesztések mintha nem számolnának a magyarok még mindig általános számítógépes írástudatlanságával. Amíg a projektgazda Svédországban vagy Dániában a háztartások internetes ellátottsága 70 százalék feletti, addig a magyar adatok jóval szerényebbek: tavalyi felmérések szerint a háztartások 26 százalékában volt személyi számítógép. (Az uniós átlag 52 százalék volt. A háztartások internetellátottsága tekintetében hazánk 8 százalékos rátát tud felmutatni, az Unióban 40 százalékkal számolhatnak.)

Az új modell nyertesei lehetnek viszont a kis- és mikrovállalkozások, amelyeknek eddig a bonyolult és nehézkes procedúra miatt nem nagyon érte meg például, hogy bejelentsék üres álláshelyeiket. Pirisi Károly szerint az új típusú szolgáltatások felkelthetik ennek a körnek az érdeklődését is, ami nem elhanyagolható tényező, hiszen a hazai cégstruktúra döntő többségét a kis- és mikrovállalkozások teszik ki.

Munkaerő – kölcsönbe

Az elmúlt évtized során a munkaerőpiac legdinamikusabban fejlődő ága a munkaerő-kölcsönzés volt – mondja Szabó Tamás, a Trenkwalder-Multiman ügyvezető igazgatója. Folyamatosan nő ugyanis az igény a rugalmas, úgynevezett atipikus foglalkoztatási formák, így a kölcsönzés iránt is.

Magyarországon jelenleg összesen 300 cég foglalkozik munkaerő-kölcsönzéssel, de közülük sok a kicsi, névtelen cég; csupán 30-40 iroda tartozik a nagyobbak közé. "Ezen belül is csak két szolgáltató haladja meg éves szinten a 2 millió kölcsönzött órát és a 10 milliárdos árbevételt: az Adecco és a Trenkwalder-Multiman" – mondja Szabó Tamás.

A kölcsönzés sajátossága, hogy abban három szereplő vesz részt: a munkavállaló, a kölcsönbe adó és a kölcsönvevő cég. A kölcsönzés lényege, hogy amikor a munkavállaló dolgozni kezd, akkor az őt közvetítő iroda alkalmazásába kerül, vele köt munkáltatói szerződést. Az iroda nem csupán a munkabért fizeti, de az összes, munkáltatót terhelő adót, járulékot is. A szolgáltató a kölcsönvevő cégre terheli a költségeit, közvetítői díját, majd számla ellenében kapja meg az őt illető ellenértéket.

Vannak olyan helyzetek, amikor egy cég számára egyértelműen a munkaerő-kölcsönzés az optimális megoldás – mondja Varga Krisztina, a Workplus Kft. ügyvezető igazgatója. Ilyen például, ha betegség vagy szabadság miatt azonnal pótolni kell a kieső kollégát, vagy amikor a hirtelen megnövekvő munkaerőigényt kell kielégíteni.

Gyakran előfordul, hogy a gyermeket szülő nőket a gyes idejére kölcsönzött dolgozóval pótolják, jelezve ezzel is, hogy visszavárják a munkavállalót. De e technikával oldja meg munkaerő-problémáját egy cég akkor is, ha létszámstop miatt nem vehet fel dolgozót, ám szüksége van rá, illetve olyankor, amikor adott időszakban nincs státus egy-egy munkakörre. Akkor is ez a megoldás, ha csak kipróbálni szeretnének valakit, s csak később állandósítani. Kölcsönöznek konkrét, egyszeri feladatra is dolgozókat.

A kölcsönbevevő számára nemcsak azért előnyös e módszer, mert bizonyos helyzetekben áthidaló megoldást jelenthet egyes jogi, munkaerő-gazdálkodási, költségvetési problémákra, hanem azért is, mert a közvetítő cégek magukra vállalják a munkaerő-toborzással járó összes járulékos feladatot is. Egyrészt elképzelhető, hogy meglévő adatbankjukból azonnal képesek küldeni a megfelelő embert, ha pedig nem, akkor felkutatják a jelölteket. Másfelől azáltal, hogy a közvetítő cég a munkaadó, egyfajta "szűrőként" is funkcionál, vagyis átnézi az önéletrajzokat, referenciákat, lebonyolítja az interjúkat.

 

Az állami foglalkoztatási szolgálat főbb feladatai

– A szervezet piaci részesedésének növelése az állásközvetítésekben;

– Egységes színvonalú szolgáltatások kialakítása a munkavállalók, munkanélküliek és a vállalatok számára;

– Az aktív eszközök felhasználásának javítása;

– Az informatikai háttér fejlesztése, az ügyfelek számára öninformációs számítógépes rendszerek telepítése;

– A munkaerő-piaci különbségek mérséklése;

– Részvétel a területfejlesztésben;

– Az esélyegyenlőség javítása;

– Hátrányos helyzetű csoportok kiemelt támogatása;

– A szervezet humán erőforrásának fejlesztése;

– A külső kommunikáció, PR fejlesztése.

Kicsi és zavaros a piac

A szakemberek szerint a magyar piac Amerikához és Nyugat-Európához képest még mindig kicsi: Magyarországon évente 50-100 ezerre, az összes foglalkoztatotthoz képest 2-3 százalékra becsülik a kölcsönzött munkavállalók létszámát és arányát, miközben az USA már 10 százaléknál tart, Franciaországban 5 százalék feletti, Ausztriában és Németországban 3-4 százalékos a bérbe vett dolgozók aránya. Magyarországon még mindig jellemzően a multinacionális cégek a kölcsönzőirodák ügyfelei, s ritka a magyar megbízó.

A munkaerő-kölcsönzés alkalmazását jelentősen segítette a munkajogi szabályozás (2001. évi XVI. törvény XI. fejezet), amelynek hatására némileg visszaszorult a fekete-, illetve szürkefoglalkoztatás, és a kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások vagy legalizálták működésüket, vagy kiszorulóban vannak a piacról. Ennek ellenére lassú tisztulás tapasztalható. A Trenkwalder-Multimannál úgy látják, hogy a szürke-fekete szféra még mindig eléri az összes kölcsönzés 30 százalékát. Hatásuk negatívan érinti a munkaerőpiac valamennyi szereplőjét, s az adó- és járulékkiesések miatt az egész államháztartást. Varga Krisztina szerint a szürke-fekete kölcsönzés kiszolgáltatottá teszi a munkavállalókat betegállomány vagy munkahelyi baleset esetén.

Az illegális szereplők hatására meglehetősen nagy az árverseny a piacon. A kölcsönzőcég a megbízótól szolgáltatási díjat kap, amelyből neki kell fizetnie a dolgozók munkabérét, a rá rakódó járulékokat s az egyéb költségeket, mint például a munkaruha vagy az utaztatás kiadásait. Száz forint bruttó munkabér az adókkal és a járulékokkal együtt jelenleg 135 forintba kerül egy cégnek, ezt az egyéb költségeket hozzászámítva és minimális haszonnal kalkulálva 200-220 forintért adják tovább a nagyobb kölcsönzők – mondja Győrfi György, az Adecco hazai ügyvezető igazgatója.

Vannak olyan cégek is, amelyek akár 150-160 forintért is hajlandók vállalni a megbízást. Mivel ez az ár mélyen az önköltség alatt van, a szakemberek szerint ilyen esetben vagy szürke-fekete foglalkoztatásra lehet gyanakodni, vagy arra, hogy a munkavállalók kevesebb pénzt kapnak kézhez. A komoly kölcsönzőcégeknél a diákszövetkezetek is olcsóbban tudnak dolgozni, hiszen nekik nem kell járulékokat fizetniük a diákok után. S mivel senki sem ellenőrzi őket, hogy valóban tanulókat közvetítenek-e ki, emiatt gyakran a felnőtt munkavállalók után sem fizetik be a közterheket, s így jóval olcsóbban dolgoznak, mint a kölcsönzőcégek.

Szabályozási anomáliák

Győrfi György szerint e terület jogi szabályozása hagy még kívánnivalókat maga után. A rendező elvek ugyanis nem igazán kedvezőek, sőt olykor kifejezetten diszkriminálják a rugalmas foglalkoztatási formákat, köztük a kölcsönzést. Például egyetlen foglalkoztatáshoz kötődő támogatásból sem részesülhetnek a munkaerő-kölcsönzők, de a cégek sem vehetik azokat igénybe a kölcsönzött munkavállalók esetében.

Az Adecco vezetője szerint egyre nagyobb gondot okoz, hogy az irodák nem kölcsönözhetnek külföldieket. Erre már csak azért is nagy szükség lenne, mivel egyre több multinacionális cég helyezi Magyarországra öt-hatszáz fős létszámigényű európai szolgáltatóközpontját, amelyek több nyelven beszélő, magasan kvalifikált munkavállalókat igényelnek, belőlük viszont nincs elég a hazai munkaerőpiacon.

A munkaerő-kölcsönzés feltételrendszerét Szabó Tamás szerint is tovább kellene finomítani. Például ugyanúgy 15 nap a felmondási ideje annak a kölcsönzött munkavállalónak, akit 30 napra kérnek, mint akit 250 napra. Ebben a konstrukcióban a jogszabály tiltja a próbaidő alkalmazását, amiről könnyen belátható, hogy nem szolgálja egyik fél érdekét sem. Győrfi György szerint a cégek azt is nehezményezik, hogy a kölcsönzésből származó árbevétel is iparűzési adó alapját képezi, pedig ennek jelentős részét (az Adeccónál például mintegy 60 százalékát) a munkabér és a járulékok teszik ki. Az ily módon képződő többletköltségek drágítják a kölcsönzést, nehezítik annak terjedését. Pedig a kormányzatnak a foglalkoztatás bővítése és a befektetők vonzása érdekében az eddiginél nagyobb mértékben kellene ösztönöznie a rugalmas foglalkoztatási formákat – vélekedik Győrfi György.

Szabó Tamás a nagyobb volumenű és hosszabb távú munkaerő-kölcsönzés esetén inkább a nagyobb, megbízható hátterű szolgáltatókat ajánlja a cégeknek. A nagyok egyik legnagyobb előnye, hogy általában a személyzeti szolgáltatások széles spektrumában tevékenykednek, s mivel munkaerő-közvetítéssel is foglalkoznak, rendelkezésükre áll egy nagyobb adatbázis, amelyből könnyen és megbízhatóan ki tudják választani a szükséges munkavállalókat.

"Kölcsönzött" kényszervállalkozók

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) ez év júliusától fokozottan ellenőrzi a korábban megkötött vállalkozói és megbízási szerződéseket. A kiterjedt ellenőrzés oka, hogy az elmúlt években – a munkaviszonyhoz kapcsolódó járulékfizetés elkerülése érdekében – számos munkáltató választotta a dolgozók megbízási, illetve vállalkozási szerződésekkel történő alkalmazását, ahelyett, hogy velük munkaszerződést kötött volna.

Egyes kölcsönzéssel foglalkozó szakértők úgy látják: a foglalkoztatók számára megoldás lehet a munkaerő-kölcsönzés intézménye, illetve ezen belül is az állományba vétel. Ez ugyanis legális és biztonságos lehetőség a június 30-a után törvényesen nem tartható megbízási és vállalkozási szerződések átminősítésére. Ez esetben ugyanis a járulékok a kölcsönbe adó céget terhelik, lévén – a törvényi kereteken belül – saját állományába veszi az eddig vállalkozóként vagy megbízási szerződéssel foglalkoztatott dolgozókat. Ezt követően a két cég közötti megállapodás értelmében kölcsönadja az eredeti foglalkoztató (kölcsönbevevő) cég részére

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem