×

EMMA megmondja

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 75. számában (2004. május 15.)
Május elsején – Magyarország uniós csatlakozásának időpontjában – életbe lépett a parlament által tavaly novemberben megalkotott törvény az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (EMMA) nyilvántartási rendszerről. Az új szabályozás értelmében a foglalkoztatóknak a munkaszerződés megkötését követően, a munkába állást megelőzően be kell jelenteniük az újonnan felvett dolgozó adatait, illetve egy napon belül jelenteniük kell a munkaviszony megszűntét. A regisztráció a munkaadók és a munkavállalók, valamint a munkaviszony legfontosabb adatait rögzíti.

Az egységes foglalkoztatási nyilvántartás az 1992-ben megszüntetett munkakönyvet igyekszik pótolni. Az már a kilencvenes évek közepére nyilvánvalóvá vált: káosz alakult ki a munka világában, hiszen a dolgozók adatait tartalmazó, mindenki számára kötelező nyilvántartás nélkül ellenőrizhetetlenné vált, hogy a cégek valóban befizették-e az előírt közterheket. Ezért az Érdekegyeztető Tanács még 1995-ben megállapodott az akkori munkaügyi tárcával, hogy legkésőbb 1997. január 1-jével be kell vezetni a foglalkoztatási könyvet.

Szolgálati idő

A minisztérium a KSH adatbázisára támaszkodva meg is kezdte az új munkaügyi nyilvántartási rendszer kiépítését. Az intézmény bevezetése azonban a kormányváltás miatt elmaradt. 2002-ben, az MSZP-SZDSZ-kormány megalakulása után szinte azonnal felvetődött az akkor még munkakártyaként emlegetett munkaügyi regisztráció létrehozásának szükségessége. Kiss Péter akkori foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter – aki a Horn-kormány idején is ezt a tisztet töltötte be – több fórumon is megerősítette, hogy nem mondott le a munkaügyi nyilvántartás bevezetéséről.

Tervei a mágneskártyás munkaügyi regisztrálásról szóltak, amely nyilvántartja a szolgálati idő kiszámításának alapját jelentő foglalkoztatás időtartamát, a nyugdíj-biztosítási igazgatósághoz beküldött kereseti és járulékelszámolási adatokat, amelyek segítségével ki-ki ellenőrizheti, hogy a munkáltató lerótta-e tb-befizetési kötelezettségét.

Hosszú vajúdás és előkészület után végre tavaly novemberben a parlament elé került az egységes adatbázis kiépítésének szabad utat nyitó törvényjavaslat.

Biztonság a dolgozónak

Az előterjesztést kidolgozó szakértők négy pontban foglalták össze a célokat. Ezek szerint a rendszernek garantálnia kell, hogy átláthatóvá váljék a munkaerőpiac, erősödjék a munkavállalók jogbiztonsága, javuljanak a munkaügyi ellenőrzés feltételei, és teljesíthetővé váljék az uniós adatszolgáltatási kötelezettség. A törvény indoklása ehhez hozzáteszi: a nyilvántartás elősegíti a "be nem jelentett munkavégzés bejelentett foglalkoztatássá alakításáról", azaz a feketegazdaság visszaszorításáról szóló uniós irányelvek érvényesülését. (Jelenleg csupán a munkanélküliekről állnak rendelkezésre pontos adatok, a feketén foglalkoztatottak számát csak becsülni lehet.)

Az EMMA néven meghonosítandó egységes munkaügyi adatbázis biztonságot jelent a dolgozóknak, mert saját maguk tudják ellenőrizni, hogy foglalkoztatójuk bejelentette-e alkalmazásukat. Ez elsősorban a nyugdíjba készülőknek jelent segítséget, mert így nem kell majd utólag igazolniuk szolgálati idejüket, illetve a nyugdíj megállapításánál figyelembe veendő keresetüket.

A nyilvántartás ugyanis a munkavállaló azonosító tajszámán, személyi adatain, állampolgárságán, a munkaviszony kezdetének vagy megszűnésének időpontján, a munkaadó adószámán, megnevezésén, székhelyének és telephelyének címén kívül tartalmazza a saját adatokhoz való hozzáférést biztosító úgynevezett PIN-kódot is. Igaz, a kód kiadásáról, használatáról szóló rendelet még nem született meg.

Azonnali bejelentés

Az egységes nyilvántartási rendszer a munkaadók azonnali bejelentési kötelezettségére épül, ugyanis a munkaszerződés megkötése után, legkésőbb a dolgozó munkába lépéséig jelezniük kell a Munkaügyi Nyilvántartó Központnak, ha munkaviszonyt létesítenek, illetve megszüntetnek. A rendszerhez történő csatlakozás idején a dolgozókat azonban a munkáltatóknak nem szükséges bejelenteniük, a nyilvántartás induló adatbázisát ugyanis az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság előző kétévi és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár idei munkaviszonnyal kapcsolatos információi alapján állítják össze.

A nyilvántartás adataihoz hozzáférhetnek a nyugdíj- és egészségbiztosítási szervezetek, az adóhatóság, a munkaügyi felügyelőség, a munkaügyi központok és a menekültügyi hatóság is. A nyugdíj- és egészségbiztosítási szervek az ellátás megállapítása, folyósítása és ellenőrzése, a szociális igazgatás intézményei pedig a munkanélküliek jövedelempótló támogatása és a rendszeres szociális segély megállapítása érdekében férhetnek hozzá az azonosító taj-szám megadásával.

Az APEH az adó- és járulékfizetés bevallásának kontrolljához használhatja föl az átfogó adatbázist, míg a menekültügyi, illetve a központi és területi idegenrendészeti hatóságok adategyeztetés végett jelentkezhetnek be a nyilvántartásba, melynek adatai statisztikai célra nem azonosíthatók, népszámlálási célra pedig azonosítható módon átadhatók.

Az EMMA működéséért a Foglalkoztatási Hivatalon belül kialakított Munkaügyi Nyilvántartó Központ felel. Feladatai közé tartozik az induló adatbázis kialakítása, "feltöltése", a munkaviszonyokkal kapcsolatos változások rögzítése, a bejelentések visszaigazolása és az adatok valódiságának ellenőrzése, a munkaügyi ellenőrző szervek információkkal való ellátása, valamint az adattulajdonosok egyedi információs igényeinek kielégítése.

Call center és PIN-kód

A központ pályázat alapján kiválasztott telefonos ügyfélszolgálatot, úgynevezett call centert is működtet, amely a 185-ös telefonszámon érhető el. A szolgáltatást 64 forint plusz áfáért lehet igénybe venni.

A munkáltatók a munkaviszonyban történő változásokat négyféleképpen jelenthetik be: az eddig is megszokott és továbbra is elfogadott személyes, illetve postai úton történő ügyintézéssel, a XXI. században elvárható, gyors, hatékony és egyedi PIN-kóddal védett telefonos intézési módon, valamint internetes felületen keresztül is.

A PIN-kódot az illetékes munkaügyi kirendeltség adja ki a munkáltató személyes kérésére. A munkavállalók részére a törvény semmilyen kötelezettséget nem ír elő, azonban lehetőséget ad számukra munkaviszonyuk és ezáltal munkáltatóik ellenőrzésére.

Az adatbázis létrehozása egyébként a korábban tervezett munkakártya többmilliárdos költségével szemben 1,6 milliárd forintba kerül, s mintegy nyolcvanmilliót költenek a rendszer kommunikációs kampányára.

Az EMMA megteremti a fejlett munkaügyi ellenőrzés feltételeit, ugyanakkor lehetővé teszi hazánk európai uniós adatszolgáltatási kötelezettségeinek teljesítését is – mondta Burány Sándor munkaügyi miniszter. Az adatbázis kialakításakor fontos szempont volt a magyar munkaerőpiac átláthatóságának javításán kívül a munkavállalók jogbiztonságának erősítése is. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy az államigazgatási feladatok ellátásának is megbízható információs hátterét adja. Ezért is lényeges, hogy a nyilvántartási rendszer hiteles adatokra épüljön, feleljen meg a törvényesség, a megbízhatóság, az ellenőrizhetőség követelményeinek és az egyéni adatok védelmének, illetve céljaival arányos, takarékos rendszer legyen – hangsúlyozta a szakminiszter.

A tárca vezetője arra számít, hogy a naprakész nyilvántartás jól jön majd a munkaügyi ellenőröknek, akik a helyszíni vizsgálatok során elektronikus úton azonnal egyeztethetik az adatokat.

Munkáltatói aggályok

A vállalkozók bírálják az új rendszert, mert – bár számítottak rá – nem csökkennek adminisztrációs terheik. Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) alelnöke szerint az EMMA dupla adminisztrációt ró a vállalkozásokra, a társadalombiztosításnak ugyanis továbbra is külön kell jelenteniük. Feleslegesnek tartja a párhuzamos adatbázist, szerinte elegendő lett volna a meglévő tb-nyilvántartás ellenőrzését szigorítani.

A munkavállalók képviselői ugyanakkor azt kifogásolják, hogy a nyilvántartás csak egy munkaviszonnyal kapcsolatosan tartalmaz – minimális – adatokat, annak ellenére, hogy az eredeti koncepció a teljes szolgálati időt átfogó nyilvántartást ígért. Borsik János szakszervezeti vezető szerint azonban némi optimizmusra adhat okot, hogy az EMMA javíthat a jelenlegi helyzeten.

A legnagyobb probléma ugyanis szerinte az, hogy nem mérséklődik a feketefoglalkoztatás, illetve nem csökken az olyan munkaszerződések száma, amelyek nem a valós adatokat tartalmazzák. Azt, hogy a dolgozó csak jogilag egyenrangú a munkáltatóval a szerződés megkötésekor, jelzi, hogy nemritkán a tulajdonos papíron négyórás munkára alkalmazza a munkavállalót, aki valójában nyolc-tíz órát is dolgozik.

Borsik úgy látja: nem elég hatékony a kormány ellenőrzési rendszere. Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőségnek 2,5 millió munkavállalót alkalmazó, mintegy 300 ezer munkáltatót kellene rendszeresen ellenőriznie, ennek azonban nincsenek meg a személyi feltételei. Ráadásul a közigazgatásban tavaly év végén elrendelt létszámcsökkentés a munkaügyi ellenőrzést sem hagyta érintetlenül.

Az érdekvédő attól tart: annak ellenére sem mérséklődik jelentősen a munkavállalók kiszolgáltatottsága, hogy május elsejétől a foglalkoztatónak bejelentési kötelezettsége van. Néhány érdekalku ugyanis áttöri majd a szabályozást a két fél között, s továbbra sem fognak mindenkit bejelenteni, annak kockázatával sem, hogy a munkaügyi ellenőrzés "elcsípheti" az ily módon eljáró vállalkozásokat.

A jogsértő érdekalku pedig azért jöhet létre, mert a munkát kereső e nélkül nem tudja megszerezni az állást. Borsik János ugyanakkor elismeri, hogy a legális foglalkoztatás szélesítésének útján az első lépésnek tekinthető az egységes munkaügyi nyilvántartási rendszer, mert a munkakönyv megszüntetése óta koordinált, szervezett adatgyűjtés nem volt a munkaviszonyokról. Ugyanakkor az érdekvédelmi vezető önkritikusan megjegyezte: a szakszervezetek is adósak a megfelelő tájékoztatással arról, milyen jogaik vannak a dolgozóknak az EMMA-val kapcsolatban. "A munkavállalókat helyzetbe kell hozni, hogy akár már másnap lekérdezhessék saját PIN-kódjuk felhasználásával, hogy a munkáltató valóban bejelentette-e őket" – fogalmazott Borsik, hozzátéve, hogy a dolgozók nincsenek mindig olyan helyzetben, hogy ilyen lépéseket megtegyenek. Erre azonban fel kell készülniük.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem