Nemzetközi összehasonlítás szerint a fejlett országokban jóval elterjedtebb az on-line álláskeresés, mint hazánkban. Ez természetesen függ attól is, hogy a háztartások mekkora hányada rendelkezik internet-hozzáféréssel. Az on-line álláshirdetés leginkább az Egyesült Államokban kedvelt, ahol az ezzel foglalkozó cégek dollármilliárdos árbevételre tesznek szert évente. Németországban a gazdasági recesszió ellenére is nő az internetes álláspiac, de más nyugat-európai országokban is egyre kedveltebbé válik ez a hirdetési forma.
Ismertségi rangsor
Az internetes munkaerő-toborzásról nemrég felmérést készített a P-Line Channel és Telesales Kft. a magyarországi multinacionális és középvállalatok, valamint a munkaerő-közvetítéssel foglalkozó cégek körében. Ebből is az derül ki, hogy a megkérdezettek többsége – 67 százaléka – az on-line csatornák szerepének erősödésére, míg 81 százaléka a nyomtatott sajtó jelentőségének visszaszorulására számít a következő két esztendőben. A válaszadók 49 százaléka szerint stagnálni fog a piac, 74 százaléka pedig úgy véli: a személyzeti tanácsadó cégek szolgáltatásainak igénybevétele továbbra is fontos marad.
Miközben egyre inkább szaporodnak – s közben el is tűnnek – az internetes álláshirdető cégek, az évek folyamán kialakult köztük egyfajta rangsor az ismertségük, népszerűségük alapján. A felmérés szerint a magyar on-line toborzási piac négy meghatározó szolgáltatója fej-fej mellett vezet a márkaismertség tekintetében. A megkérdezettek mintegy 80 százaléka ismeri a vezető portálokat: a job4smartsot, a jobpilotot, a jobline-t és a CV on-line-t. A középmezőnyben található a "karrier", a "jobmonitor" s az "allasok" elnevezésű honlap, amelyek ismertsége 50 és 70 százalék között mozog. A legkevésbé ismertek a "profession" és az "allaskozvetites" webes oldalai.
Egyedi hirdetések
A hazai nagy és közepes vállalatok – amikor új munkatársakat keresnek – szinte kivétel nélkül szívesen böngészik az internetet. Noha az újságban történő hirdetés továbbra is népszerű, visszaszorulóban van, s az a tendencia, hogy az érintettek egyre inkább a világhálót részesítik előnyben. A megkérdezettek 44 százaléka még a sajtót, 36 százaléka már az internetet tartja jobb eszköznek a hirdetésre. A válaszadók 88 százaléka mondta azt, hogy rendszeresen igénybe veszi az on-line munkaerő-toborzással foglalkozó cégek szolgáltatásait.
A szolgáltatók kiválasztásakor az adott weboldal magas látogatottsága (90 százalék), az ott elhelyezhető hirdetések ára (81 százalék), valamint az álláskeresők adatbázisának naprakészsége (71 százalék) befolyásolja leginkább a hirdetni kívánó cégek döntéshozóit. További fontos szempont, hogy hirdetésüket egyedi, az adott cég arculati elemeit használó formában jelentetik meg a hirdetők.
A válaszadók szintén lényegesnek ítélik, hogy az adott szolgáltató milyen, az elhelyezkedni kívánókat minél nagyobb arányban elérő, úgynevezett kombinált hirdetési lehetőségeket tud kínálni. Ilyen lehet, hogy a hirdetés egyidejűleg több szolgáltató oldalán jelenik meg, vagy a hirdetés egyszerre feladható a nyomtatott sajtóban és az interneten. A megkérdezettek 76 százaléka felelte azt, hogy mindhárom munkaerő-keresési csatornát – sajtót, internetet, személyzeti tanácsadó céget – használja attól függően, hogy milyen pozícióra keresnek munkatársakat.
Megtakarított költségek
A Matáv-csoport alapvetően az interneten keresi a munkatársakat – közölték a vállalatnál. A Matáv az üres állásra először saját dolgozói közül próbálja kiválasztani a legalkalmasabb személyt, majd ha ez nem sikerül, a cég álláshirdetése megjelenik saját honlapján, illetve a job4smarts és a jobpilot weboldalán is. A vállalat toborzással, kiválasztással foglalkozó szakemberei ezekben az adatbázisokban kereshetnek is új munkatársakat. Ez egyébként olcsóbb, mintha újságban tennék közzé ajánlatukat. Fizikai munkakörök betöltése esetén – például szerelő, raktárkezelő –, amikor az internet használatára nincsen szükség, nem folyamodnak on-line álláskereséshez. Viszont már kerestek a világhálón mérnököt, IT-szakembert, értékesítőt, salesmanagert, adminisztrációs munkatársat, közgazdászt, valamint marketing-, pénzügyi-számviteli és ügyfélszolgálati területre munkatársakat.
A Matáv internetes álláshirdetései egyébként meglehetősen népszerűek, különösen a vezető pozíciók esetén. Egy-egy ilyen kereséskor olykor száz jelentkező is akad, átlagosan azonban negyven-ötven önéletrajz érkezik a vállalathoz. Ezek között pedig szinte mindig akad néhány igazán jó jelölt. Előfordul, hogy már a meghirdetés napján találnak olyanokat, akik megfelelnek a hirdetésben megfogalmazott igényeknek. A tapasztalatok ugyanakkor azt is mutatják, hogy a jelentkezők sok esetben nem teljesítik a kiírás feltételeit. Ez elsősorban a szakirányú iskolai végzettségre és a szakmai gyakorlatra vonatkozik.
Piaci küzdelem
Sahó Ágnes, az Országos Meteorológiai Szolgálat humánpolitikai referense elmondta: korábban komoly fenntartásai voltak az internetes állásközvetítőkkel szemben, de végül igen jó tapasztalatokat szerzett. A különböző honlapokon megjelenő ajánlatoknak köszönhetően nagyon gyorsan be lehetett tölteni a meghirdetett állásokat. Igencsak meg kell nézni azonban, hogy melyik weblap éri meg az árát. A megfelelő internetes oldal kiválasztása után a világhálón már akár pár tízezer forintért is fel lehet lelni a szükséges személyt.
A hagyományos újsághirdetés ezzel szemben sokkal lassúbb, arról nem is beszélve, hogy drága. Az újsághirdetések révén, vagy a személyzeti tanácsadókon keresztül zajló fejvadászat akár több százezer forintba is kerülhet; ha pedig felső szintű vezetőt keresnek, több millió forintot is kifizethet a cég. Az interneten közzétett álláshirdetések természetesen a fejvadászoknak is nagy segítségül szolgálnak, mert az ajánlatok között gyakoriak a személyzeti tanácsadó irodák által feladott hirdetések.
Téves hirdetések
A viszonylag kis piacért zajló konkurenciaharc olykor éles küzdelmet szül az internetes álláshirdetéssel foglalkozó cégek soraiban. Néhányan azzal vádolják versenytársaikat, hogy kozmetikázzák adataikat, és alacsony szintre viszik le hirdetési tarifáikat, hogy ezzel csalogassák magukhoz a megrendelőket. A vezető cégek azonban általában azt állítják, hogy a verseny korrekt. Bár a társaságok szeretik összemérni magukat, sok szempontból ez nem sikerül, mivel nincsenek auditált, mindenki által elfogadható, ellenőrzött adatok.
Az internetes közvetítők saját bevallásaik szerint mindenesetre havonta átlagosan 100-150 ezer látogatót s 0,8-1,5 millió oldalletöltést regisztrálnak. A hirdetni kívánó cégek számára az oldal látogatottsága az egyik legfontosabb tényező, mivel szeretnék tudni, milyen eséllyel teszik közzé hirdetéseiket.
A különböző szolgáltatók összevetésekor szintén lényeges szempont az adott oldalon elérhető álláshirdetések és az önéletrajzok száma (ez utóbbit ráadásul értékesíteni is szokták egyes társaságok). Előbbiből néhány száz, utóbbiból 20-60 ezer darab található mind a négy nagy internetes társaságnál. Sok helyen azonban – s ez minden hirdetőtársaságnál előfordul – téves hirdetés is megjelenik. Vagyis olyanok, amelyek már lejártak, a pozíciót betöltötték. Éppen ezért nem mindegy, hogy az adott állásajánlatokat közvetlenül a munkaadó cég, vagy egy fejvadásziroda hirdeti.
Szintén félreértésre adhat okot a regisztrált felhasználók száma is. Mert míg egyes oldalakon csak a regisztráció után lehet az álláshirdetéseket megnézni, másutt a bejelentkezés kizárólag az extra szolgáltatások igénybevételéhez szükséges: vagyis ott a regisztrált felhasználók száma alacsonyabb.
Élen az Egyesült ÁllamokAz internetes munkaerő-toborzás elterjedtsége, népszerűsége szorosan összefügg azzal, hogy egy-egy országban a háztartások mekkora köre rendelkezik internet-hozzáféréssel, illetve milyen szokások jellemzik az álláskeresést. Az International Telecommunication Union (ITU) által készített felmérésből kiderül, hogy az on-line álláskeresést illetően az Egyesült Államok áll az élen, ahol lassan ugyanannyian hirdetnek a világhálón, mint a nyomtatott sajtóban. Előrejelzések szerint 2007-ben már fele-fele arányban oszlik meg a nyomtatott sajtó és az internetes álláshirdetési piac árbevétele. Éppen ezért a jelentős újságkiadók máris felvásárolják a legnagyobb on-line hirdetési oldalakat. Nyugat-Európában szintén terjed az internetes álláskeresés, noha még egyértelmű a lemaradás az Egyesült Államokkal szemben. Főleg Németországban nő a világhálón közzétett munkalehetőségek aránya. A fejlett informatikai és telekommunikációs hálózattal rendelkező államokban – például Svédországban, Dániában, Norvégiában, Hollandiában, Finnországban – szintén egyre népszerűbb a hirdetésnek ez a formája. A világ 178 országát rangsoroló összeállításban Magyarország a harminchatodik helyen áll az internet elterjedtségében, ami arra is kihat, hogy hányan veszik igénybe a világháló állás kereső-kínáló oldalait. A térség országai közül megelőz bennünket Ausztria, Szlovénia, Csehország, de mögöttünk található Horvátország, Szlovákia, Románia és Lengyelország. Az ázsiai és az amerikai kontinens országai közül az első tíz között található Dél-Korea, Hong kong, Tajvan és Kanada. Hazánk uniós csatlakozása után minden bizonnyal tovább nő az on-line hirdetések népszerűsége, mivel a nyugati cégek ajánlatai így hamarabb jutnak el azokhoz a magyar érdeklődőkhöz, akik munkát szeretnének vállalni nyugati országokban. |
Komplex szolgáltatások
Az on-line cégek terjeszkedésére létezik egy másik út is. A fejvadászszakma válságba került, a gazdaság lanyhulása miatt jelentősen visszaesett a kereslet a drágának számító szolgáltatások iránt. Ennek hatására az internetes toborzással foglalkozó honlapok egy része komplexebb, a személyzeti tanácsadók munkájához hasonló szolgáltatásokat próbál nyújtani. Ilyen módon igyekeznek betölteni a két árkategória közötti óriási űrt.
A hagyományos felosztás szerint a webes oldalak csak begyűjtik az egy-egy állásajánlatra érkező önéletrajzokat, és azokat egy az egyben, vagy csak minimális előszűrés után továbbítják a megrendelőnek. Előnyt jelent, ha valamely cég integrált toborzási megoldásokat kínál – közli Balázs Attila, a site-ot működtető 4Smarts Kft. ügyvezetője. Ezzel a módszerrel tulajdonképpen a vállalati HR-esek munkájának fele kiváltható.
Buda Szabolcs, a 11 országban jelen lévő, német hátterű jobpilot hazai leánycégének vezetője a hazai piacot elemezve leszögezi: kétségtelen tény, hogy az internetes munkaerő-toborzás egyre inkább teret nyer Magyarországon. Mind több cég ismeri fel ennek előnyeit, és tudatosabban használják a médiumokat. Már nem csupán informatikai és pénzügyi pozíciókat hirdetnek az interneten, hanem egyre bővül a kiírt álláshelyek köre: mind több logisztikai, kereskedelmi, menedzserasszisztensi, mérnöki munkára keresnek jelölteket. A jobpilotnál elsősorban a versenyszféra munkaadói hirdetnek, de örvendetes módon néhány költségvetési szerv is megjelentetett hirdetést az utóbbi időben. Bár az álláskeresésben továbbra is fontos a személyes kapcsolatok szerepe, a nyomtatott újságok böngészése, az iskolai tanulmányok alatti "céges kapcsolatrendszer" kialakítása, azonban a szokások közé egyértelműen beépült az internetes álláskeresés is.
Új szereplők
Balázs Attila, a 4Smarts Kft. ügyvezetője hasonló véleményen van. Szintén az internetes álláskereső piac növekedését tapasztalja, noha a cégek egy része még mindig kétkedéssel fogadja a kiválasztásnak ezt a formáját. Szerencsésnek tartja azonban, hogy akadnak vállalatok, amelyek gyorsan felismerték, s ki is használják az internet lehetőségeit.
A piacra jellemző az is, hogy szinte havonta jelennek meg új cégek on-line álláshirdetési szándékkal, mert fantáziát látnak az iparágban. Mindenáron próbálnak megrendeléseket szerezni, ami viszont nem tesz jót a piacnak. A közeljövőt illetően az ügyvezető az ágazat lassú növekedésére számít. Úgy látja, hogy a munkaerő-kiválasztás és -toborzás mélyponton van jelenleg. Ebben a helyzetben az on-line cégeknek esélyük nyílik arra, hogy a versenyben előnyösebb helyet foglaljanak el a piacon. Saját lehetőségeiket jól kihasználva, költségtakarékos módszereikkel alternatívát jelenthetnek a fejvadászokkal és a nyomtatott sajtóval szemben. A különféle felmérések egyébként is azt mutatják, hogy a piac lassan átrendeződik, s a vállalatok az on-line hirdetéseket részesítik előnyben.
Tanácsadói szemlélet
A 4Smarts Kft. a versenypozíciók erősítésében fontosnak tartja az alapos piacismeretet; a megfelelő stratégiai és tanácsadói szemlélet kialakítását az értékesítésben; a felhasználóbarát módon elkészített és üzemeltetett weboldalak létrehozását. Arra törekednek, hogy a felhasználói és munkaadói oldalak igényeit behatóan feltérképezzék, és az elvárásokhoz igazítva kialakítsák. Folyamatosan bővíteni kívánják a szolgáltatások körét, a színvonal emelése érdekében pedig felhasználják a kor legújabb marketingelemeinek hatékony és költségtakarékos megoldásait.
A job4smarts specialitásai közé tartozik, hogy rendszerintegrációs kapcsolatot alakított ki a legnagyobb HR-rendszert szállítókkal (SAP, Oracle, Nexon, JOB). Alapvető törekvésük a gyors, rugalmas hirdetéskezelés, az ügyfélközpontú szolgáltatás és a megbízhatóság erősítése. Céljuk, hogy meglévő ügyfeleiket megtartsák, illetve újabbakat szerezzenek, piaci részesedésüket növeljék.
Buda Szabolcs, a jobpilot vezetője örvendetesnek tartja, hogy hazánkban tavaly mintegy 40 százalékkal nőtt az internethasználat, s a következő évben is bővülés várható. Ennek a ténynek kihatása van az internetes álláskeresésre is: a honlapjuk látogatottsága egy év alatt a duplájára emelkedett, és több mint kétszeresére nőtt a cég oldalain megjelenő álláshirdetések száma is.
A jobpilot egyedisége a nemzetköziség, az "európaiság". A kontinens tizenegy országában vannak jelen Angliától Lengyelországig. Szigorú nyugat-európai kritériumoknak kell megfelelniük, a belső auditálás is ennek jegyében történik. Rendszerükre az európai munkaerőpiacok átjárhatósága jellemző, hiszen a jobpilot felhasználói tizenegy ország állásajánlatait tanulmányozhatják, és pályázhatnak rájuk. Emellett minőségi, innovatív szolgáltatásokat kínálnak a hirdető cégeknek és a pályázóknak.
A hagyományos szolgáltatásokon kívül – vagyis az álláshirdetések és az önéletrajzi adatbázis megjelentetésén túl – egyebek között on-line munkaerő-toborzási szoftverrel és előválogatási rendszerrel kívánják az őket választó munkaadókat segíteni. Ugyanakkor az álláskeresőknek mind nagyobb számban kínálják a "nyitott" álláspozíciók egyre szélesebb skáláját.
Diplomás "látogatók"
Balázs Attila és Buda Szabolcs egyaránt úgy véli, hogy a piac szereplői között alapvetően tisztességes és korrekt verseny zajlik. Rajtuk kívül jelenleg még kettő – a jobline és a CV on-line – nagy internetes álláshirdető cég uralja a piacot. A job4smarts 2002-es árbevétele saját adatai alapján 43,7 millió forint, s egyszerre körülbelül 300-350 álláshirdetés található az oldalain.
Buda Szabolcs szerint a piaci versenyt különböző kategóriákban lehet mérni. A jobpilot az álláshirdetések számában biztosan az élen áll, hiszen oldalukon jelenleg 607 állásajánlat található. Egy álláshirdetés négy hétig látható az oldalon, utána automatikusan lekerül. Ha a hirdető ez időn belül jelzi, hogy betöltötték az állást, azonnal – néhány percen belül – kiveszik a kínálatból a hirdetést. A cég ugyanakkor az árbevételt és az oldalon elhelyezett önéletrajzokat tekintve is az első három cég között található – véli Buda Szabolcs. A 2003-as nettó árbevétel 60-70 millió forint körül alakul. Az oldalakat látogatók számáról nem lehet pontos összehasonlítást végezni, mivel nincsenek auditált adatok.
Árak és szolgáltatások
Az önéletrajzi adatbázisába bárki bekerülhet, aki regisztrálja magát, és kitölti az önéletrajzi sablont. Az oldalakat látogatók főleg diplomások, 20-30 év közöttiek. Mivel az álláshirdetések többsége egyetemi, főiskolai végzettséggel rendelkezőknek szól, külön szekció kialakítása nem szükséges.
Jellemző, hogy az önéletrajzukat is rendelkezésre bocsátó álláskeresők több mint fele egyetemi diplomával rendelkezik. Noha a jobpilotnak arról nincs adata, hogy a vállalatok hány százaléka használja oldalaikat, akik viszont igénybe veszik szolgáltatásukat, elégedettek, és hosszabb távon is ügyfeleik maradnak. A nagyobb vállalatok közül megemlíthető a Mol, a Matáv, a Richter Gedeon Rt. vagy az Audi Hungária Motor Kft. A jobpiloton az általános álláshirdetés négy hétre pozíciónként 41 550 forint áfa nélkül. Az egyedi, különleges, arculati elemeket is magában foglaló hirdetés mintegy 60 000 forintba kerül áfa nélkül négy hétre.
A Job4smartson bárki feladhat hirdetést, aki elfogadja a cég együttműködési feltételeit. A hirdetések a beérkezéstől számítva általában egy-két órán belül felkerülnek az oldalra. A hirdetések egy részét e-mailen juttatják el, másik részét az adott cég weboldaláról veszik át. Diplomások számára külön rovat nem létezik, mivel teljes körű szolgáltatást kívánnak nyújtani. Működik automata értesítésküldés, s lehetőség van a karriervonatkozású információk továbbküldésére. Tapasztalataik szerint a vállalatok és a magánszemélyek egyaránt igénybe veszik szolgáltatásaikat. A hirdetés egy sablondesign esetén 36 ezer forint; céges design formájában ugyanez 52 ezer forintba kerül áfa nélkül.
Buda Szabolcs és Balázs Attila szerint az internetes álláshirdetés azért előnyösebb, mert olcsóbb és gyorsabban megjelentethető, mint a hagyományos újsághirdetés. Az álláskiírás ráadásul igény szerint bármikor módosítható. A jelentkezők és a hirdetők között azonnali kommunikáció kezdődhet e-mailen keresztül. A munkaadók állítják, hogy az interneten jelentkező pályázók többnyire felkészültebbek, képzettebbek, mint azok, akik hagyományos módon keresnek állást. A fejvadász közreműködésével történő keresés és az internetes álláshirdetés között emellett hatalmas árbeli különbség is van. A fejvadászat és az internetes álláshirdetés mindazonáltal két külön műfaj, a szolgáltatások jellege is más.
Hasznos linkekDiákmunka www.dmsbp.hu – Diák Munka Stúdió www.furgediak.hu – Fürge Diák iskolaszövetkezet www.diakmunka.hu – JobLand iskolaszövetkezet www.joker-diak.hu – Állásközvetítés diákoknak www.minddiak.hu – Mind-Diák szövetkezet www.multijobisz.hu – MultiJob iskolaszövetkezet www.rebusz.hu – Rébusz iskolaszövetkezet www.student.hu – Student Diákszövetkezet www.melo-diak.hu – Az Universitas és a Meló-Diák közös honlapja Személyzeti tanácsadók www.ablemen.hu – Ablemen Személyzeti Tanácsadó Iroda www.adecco.com – A világ legnagyobb személyzeti tanácsadó cégének angol nyelvű honlapja www.asio.hu – Asio Humán Szaktanácsadó Iroda www.grafton.hu – Grafton Recruitment – 9 ország, 33 iroda www.hbardos.hu – Hertzog és Bárdos Tanácsadó Kft. www.inter-view.hu – Inter-View Személyzeti Tanácsadó Iroda www.job.hu – JOB Személyzeti Tanácsadó Kft. www.manpower.hu – Manpower Munkaerő-kölcsönző és Közvetítő Iroda www.pbert.hu – P&Bert Management Consulting Group Kft. www.szabointernational.hu – Szabó Nemzetközi Tanácsadó Kft. Szakportálok, on-line állásközvetítők www.jobuniverse.hu – Állások, önéletrajzok, linkek, cikkek www.multijob.hu – Multijob Kft. www.cvonline.hu – CV-Online Magyarország Kft. www.jobline.hu – A HVG on-line állásbörzéj |