×

Jogszabályfigyelő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 69. számában (2003. november 15.)
Összeállításunkban azokat a lapzártát megelőző hónapban megjelent jogszabályokat, illetve tervezeteket ismertetjük, amelyek számot tarthatnak a munkaadók érdeklődésére.

Foglalkoztatási támogatás

Október 15-től hatályos az a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszteri rendelet, amely a korábbiakhoz képest szélesebb körű támogatást biztosít az olyan munkáltatók számára, amelyek vállalják 45. életévét betöltött munkavállaló képzését vagy munkanélküliek részmunkaidős foglalkoztatását. A foglalkoztatást elősegítő támogatásokról szóló rendelet szerint a munkaadónak a képzés költségeihez hozzá kell járulnia, vagy akár képzőintézmény bevonásával biztosítania kell a képzés lebonyolításához szükséges szakmai, tárgyi, technikai és személyi feltételeket. A Magyar Közlöny 2003/116. számában megjelent 13/2003. (X. 10.) FMM rendelet alapján azonban a munkaadót terhelő képzési költségektől el kell tekinteni, ha a képzésben részt vevő munkavállaló a támogatás iránti kérelem benyújtásakor a 45. életévét betöltötte.

Ha a munkaadó olyan, a munkaügyi központ által kiközvetített munkanélküli foglalkoztatását vállalja, aki a támogatás iránti kérelem benyújtásakor a 45. életévét betöltötte, a foglalkoztatás bővítését szolgáló támogatás mértéke a legalább három hónapja munkanélküli személy munkabérének 70-100 százalékáig terjedhet. Ez a támogatás legfeljebb két évig nyújtható.

Az új szabályok alapján támogatás nyújtható annak a munkaadónak is, aki legalább a teljes munkaidő felében, de legfeljebb a háromnegyedében olyan személy foglalkoztatását vállalja, akit a munkaügyi központ legalább három hónapja munkanélküliként tart nyilván, vagy aki saját háztartásában legalább egy tizennégy évesnél fiatalabb gyermeket nevel, avagy ápolási díjban részesül. Támogatásként a foglalkoztatott munkabére és járulékai együttes összegének legfeljebb 75 százaléka és/vagy a munkába járásával kapcsolatban felmerült helyközi utazási költségek munkaadót terhelő része egészben vagy részben téríthető meg.

A jövőben támogatást igényelhetnek az egyetemi (főiskolai) továbbtanulására felkészítő képzést tartók is, feltéve hogy a képzésben történő részvételt a cigány kisebbségi önkormányzat, cigány kisebbségi önkormányzati társulás vagy bíróság által nyilvántartásba vett cigány érdek-képviseleti szervezet szervezi, vagy annak szervezésében közreműködik.

Támogatás beruházáshoz

Módosult a vállalkozási célelőirányzatból elnyerhető támogatások néhány feltétele. A 112-es Magyar Közlönyben megjelent rendelet új szabályokat tartalmaz például arra, mi minősül megkezdett beruházásnak, s hogy melyek a támogatási szerződés megkötésének feltételei. Főszabályként a pályázat benyújtása előtt megkezdett beruházásokhoz, fejlesztésekhez támogatás nem nyújtható. A Magyar Közlöny 2003/112. számában megjelent 59/2003. (IX. 30.) GKM rendelet felsorolja azokat a szervezeteket, amelyeket a szaktárca felhatalmaz a pályázatok és a támogatási szerződések előkészítésére, nyilvántartására, illetve azok végrehajtásának ellenőrzésére.

Nyugdíjemelés

2003. november 1-jétől 2,2 százalékkal emelkedik a 2003. január 1-jét megelőzően megállapított öregségi nyugdíj (ideértve a bányásznyugdíjat, a korengedményes nyugdíjat, az egyes művészeti tevékenységet folytatók öregségi nyugdíját, a szolgálati nyugdíjat és az előnyugdíjat), a rokkantsági nyugdíj, a baleseti rokkantsági nyugdíj, az özvegyi és a szülői nyugdíj, az árvaellátás, valamint a baleseti hozzátartozói nyugellátás.

Az érintettek az emelést 2003. január 1-jére visszamenőleg megkapják. A Magyar Közlöny 2003/113. számában megjelent 157/2003. (X. 1.) Korm. rendelet szerint amennyiben egy személy részére több nyugellátást folyósítanak, akkor a nyugellátások külön-külön emelkednek. Az új szabályok szerint kell emelni a mezőgazdasági szövetkezeti öregségi, munkaképtelenségi és özvegyi járadékot, valamint a mezőgazdasági szakszövetkezeti tagok növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi és özvegyi járadékát is.

A nyugdíjemelést oly módon kell végrehajtani, hogy a 2003. január-október hónapokra járó nyugdíjemelés tízhavi összegét, illetve ha az érintett több nyugellátásban, illetőleg a nyugellátás mellett november hónapban emelendő egyéb ellátásban is részesül, az ilyen ellátások emelésének 2003. január-október hónapokra járó, tízhavi együttes összegét százas számra felkerekítve kell az érintett személynek novemberben kifizetni. A novemberre járó nyugellátást már emelt összegben fizetik ki.

Szociális ellátások

November elsejétől, 2003. január 1-jei visszamenőleges hatállyal emelkedik a nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások havi összege. A 158/2003. (X. 1.) Korm. rendelet felsorolja, hogy mely átmeneti járadékok emelkednek november 1-jétől 2,2 százalékkal, illetve mely járadékfajtákat mekkora minimumösszegre kell felemelni.

2,2 százalékkal emelkedik

- az átmeneti járadék összege,

- a havi 65 400 forintot el nem érő egészségkárosodási járadék összege azzal, hogy az egészségkárosodási járadék havi összege az emeléssel együttesen sem haladhatja meg a havi 65 400 forintot;

- az egyes személyes szabadságot korlátozó intézkedésekkel, valamint a semmissé nyilvánított elítéléssel összefüggésben járó emelés összege, továbbá az egyes nyugdíjak felülvizsgálatáról, illetőleg egyes nyugdíj-kiegészítések megszüntetéséről szóló 1991. évi XII. törvény alapján megszüntetett nyugdíj-kiegészítés helyébe lépett pótlék összege.

A vakok havi 10 800 forintot el nem érő összegű személyi járadéka havi 10 800 forintra emelkedik.

A nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások közül

- a rokkantsági járadék összege havi 510 forinttal,

- a rendszeres szociális járadék összege – a 2003. december 31-ig a 61. életévüket betöltő nők, illetve a 62. életévüket betöltő férfiak esetében – havi 480 forinttal, egyéb esetekben havi 410 forinttal,

- a központi szociális segély összege havi 480 forinttal,

- a házastársi pótlék, illetve a házastársi pótlékhoz járó kiegészítés havi együttes összege 310 forinttal,

- a házastárs után járó jövedelempótlék összege havi 210 forinttal emelkedik.

Azt a személyt, aki több nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátásban részesül, a rendeletben meghatározott emelések ellátásonként külön-külön is megilletik.

Ezentúl a rokkantsági járadék összege havi 23 820 forint, míg a rendszeres szociális járadék összege havi 19 180 forint lesz.

Energiaárak

A hatósági energiaellátással kapcsolatos több jogszabályt is módosít a 62/2003. (X. 10.) GKM rendelet. Az egyik változás szerint abban az esetben, ha a szolgáltatás a fogyasztó kérésére szünetel, a fogyasztónak az alapdíjat nem kell megfizetnie. A Magyar Közlöny 2003/116. számában megjelent rendelet szerint ha a lakóépületben és a vegyes rendeltetésű (részben lakás, részben egyéb célra használt) épületben a lakossági fogyasztók és a lakossági fogyasztókon kívüli fogyasztók szükségletét közös kazánból elégítik ki, és a szükséges földgázt közös mérőberendezésen mérik, a földgázfogyasztást meg kell osztani a lakossági és nem lakossági felhasználás között. A lakossági felhasználás céljából igénybe vett földgázt lakossági árszabással, a nem lakossági felhasználás céljából igénybe vett földgázt a megfelelő árszabás díjtételeivel kell elszámolni.

Földgáz

A földgáz legmagasabb díjai (áfa nélkül):

Viszonteladók esetében az 1. árkategóriában az éves viszonteladói teljesítménydíj 19,42 Ft/MJ/nap, a viszonteladói gázdíj 0,712 Ft/MJ. A 2. árkategóriában az éves viszonteladói teljesítménydíj 19,42 Ft/MJ/nap, a viszonteladói gázdíj 1,054 Ft/MJ, míg a viszonteladói díjkedvezmény 0,11694 Ft/MJ.

Szállítóvezetéki árszabásnál az 1. árkategóriában az éves szállítóvezetéki teljesítménydíj az a) árcsoportban 620 Ft/MJ/h, a b) árcsoportban 620 Ft/MJ/h. Az a) árcsoportos szállítóvezetéki gázdíj 0,644 Ft/MJ, míg a b) árcsoportos szállítóvezetéki gázdíj 1,002 Ft/MJ. A 2. árkategóriában az éves szállítóvezetéki teljesítménydíj 620 Ft/MJ/h, a szállítóvezetéki gázdíj pedig 1,002 Ft/MJ.

Lakossági fogyasztásnál a 20 m3/h-nál kisebb névleges gázmérő-teljesítmény esetén az éves lakossági alapdíj 2520 Ft, a gázdíj 1,148 Ft/MJ. A 20, illetve a 20 m3/h-nál nagyobb névleges gázmérő-teljesítménynél az éves lakossági alapdíj 4728 Ft/m3/h, a gázdíj 1,046 Ft/MJ.

A mérővel nem rendelkező lakásoknál a fogyasztás egységára 1,197 Ft/MJ.

A nem lakossági árszabásnál a 20 m3/h-nál kisebb névleges gázmérő-teljesítmény esetén az a) árcsoportban 2520 Ft az éves alapdíj, míg a b) árcsoportban 3144 Ft. A gázdíj az a) árcsoportban 1,148, a b) árcsoportban 1,437 Ft/MJ. A 20 és 100 m3/h közötti névleges gázmérő-teljesítmény esetén az a) árcsoportban az éves alapdíj 4728 Ft/m3/h, a b) árcsoportban 9400 Ft/m3/h, a gázdíj pedig az a) árcsoportban 1,046 Ft/m3/h, a b) árcsoportban 1,362 Ft/m3/h.

Az üzemanyagdíj: 107,4 Ft/nm3, a felemelt gázdíj: 2,8 Ft/MJ.

Villamos energia, víz, gőz

A rendelet 2. számú melléklete felsorolja a villamosenergia-termelők által értékesített, közüzemi célra lekötött villamos energia, valamint a közüzemi villamosenergia-nagykereskedő által értékesített villamos energia hatósági árait a 3. számú melléklet pedig a villamosenergia-termelői engedélyes által közvetlenül vagy közvetve távhő-szolgáltatási célra értékesített melegített víz és gőz legmagasabb hatósági árait, áfa nélkül.

Igazgatási szolgáltatási díjak

A villamos energiát, földgázt, távhőt szolgáltatókat terhelő új igazgatási szolgáltatási díjakról és a felügyeleti díj fizetésének szabályairól jelent meg a közlemúltban a 65/2003. (X. 21.) GKM-PM együttes rendelet, amely már hatályos, az abban felsorolt díjakat a Magyar Energia Hivatal számára kell megfizetni. A Magyar Közlöny 2003/121. számában található jogszabály két melléklete sorolja fel a díjakat, ezek közül néhány:

- üzletszabályzat jóváhagyása iránti kérelem elbírálása 1000 E Ft,

- üzemi és kereskedelmi szabályzat jóváhagyása iránti kérelem elbírálása 10 000 E Ft,

- működési engedély kiadása, visszavonása iránti kérelem elbírálása földgázszállításra 6000 E Ft,

- működési engedély kiadása, visszavonása iránti kérelem elbírálása földgáztárolásra 6000 E Ft,

- működési engedély kiadása, visszavonása iránti kérelem elbírálása földgáz-elosztásra – 100 település alatt 1000 E Ft, 100 település felett és Budapest 5000 E Ft,

- működési engedély kiadása, visszavonása iránti kérelem elbírálása földgáz-rendszer-irányításra 10 000 E Ft,

- működési engedély kiadása, visszavonása iránti kérelem elbírálása földgáz-kereskedelemre 4000 E Ft,

- működési engedély kiadása, visszavonása iránti kérelem elbírálása földgázközüzemi nagykereskedelemre 10 000 E Ft,

- működési engedély kiadása, visszavonása iránti kérelem elbírálása földgázközüzemi szolgáltatásra – 100 település alatt 1000 E Ft, 100 település felett és Budapest 4000 E Ft,

- működési engedély kiadása, visszavonása iránti kérelem elbírálása szervezett földgázpiac működtetésére 15 000 E Ft,

- engedély kiadása, visszavonása iránti kérelem elbírálása határon keresztüli földgázszállító vezetékhez való hozzáférésre 3000 E Ft,

- működési engedély kiadása, visszavonása iránti kérelem elbírálása propán-bután gázok és ezek elegyeinek vezetéken történő elosztására és szolgáltatására 1000 E Ft,

- üzletszabályzat, üzemi és kereskedelmi szabályzat, továbbá működési engedélyek módosítása iránti kérelmek elbírálása 100 E Ft/adat,

- szétválás, egyesülés, jelentős befolyás, illetve többségi vagy közvetlen irányítás megszerzése, alaptőke, illetve törzstőke legalább egynegyed részével történő leszállítása iránti kérelem elbírálása földgázszállító, -tároló, rendszerirányítási engedélyes esetében 5000 E Ft, földgázelosztói engedélyes esetében 100 település alattinál 1000 E Ft, 100 település felettinél és Budapestet ellátónál 5000 E Ft, – földgáz-kereskedelmi engedélyes esetében 1000 E Ft, földgázközüzemi nagykereskedelmi engedélyes esetében 5 000 E Ft, földgáz- közüzemi szolgáltatási engedélyes esetében 100 település alattinál 1000 E Ft, 100 település felettinél és Budapestet ellátónál 5000 E Ft, propán-bután gázok és ezek elegyeinek vezetéken történő elosztási és szolgáltatási engedélyes esetében 1000 E Ft.

Hanyag kezelés

A hanyag kezelés bűncselekménye csak törvényben meghatározott, konkrétan körülírt vagyonkezelői vagy felügyeleti kötelezettség megszegésével követhető el – állapítja meg a Legfelsőbb Bíróság 4/2003. BJE számú jogegységi határozata. A testület értelmezése szerint hanyag kezelés vétsége tehát nem valósulhat meg akkor, ha valamely vagyon kezelését nem törvény, hanem a törvénynél alacsonyabb rendű jogszabály vagy más norma írja elő.

A közalkalmazotti tanácsi választások elhalasztása

Lapzártánkkor zárószavazásra vár két parlamenti képviselő által a közalkalmazotti törvényhez (1992. évi XXXIII. törvény) benyújtott törvénymódosítási javaslat, melynek célja a jelenleg 2003. november 30-ig tartó megbízatással rendelkező közalkalmazotti tanácsok megbízatásának meghosszabbítása 2005. május 31-ig. A szabály elfogadása esetén nem kell megtartani az idén őszre tervezett közalkalmazotti tanácsi választásokat.

Mi várható a felnőttképzés területén?

Szeptemberben került az Országgyűlés elé a felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvény módosítására irányuló törvényjavaslat. Bár az elfogadandó törvény tartalma a parlamenti szakban a benyújtott képviselői indítványok folytán még változhat, érdemes már most tájékozódni, melyek azok a fő kérdések, amelyekben a tervezet a jelenlegi szabályok módosítását célozza.

A javaslat jelentős részét teszik ki különféle szervezeti kérdések, amelyek egyfelől az oktatási, illetőleg a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter hatáskörének elválasztásából, másfelől az ehhez kötődő szervi hatáskörök újramegfogalmazásából állnak. A felnőttképzést folytató intézmények nyilvántartásával kapcsolatos teendőket 2004. január 1-jétől az Oktatási Minisztérium irányítása alatt álló Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközponttól az Állami Foglalkoztatási Szolgálathoz, közelebbről a megyei (fővárosi) munkaügyi központhoz telepítené a javaslat. Ezzel párhuzamosan kibővítené a regionális munkaerő-fejlesztő és -képző központok hatáskörét is.

Az akkreditáció kérdéskörében a javaslat szerint nem csupán az intézmény-, de a programakkreditációt is törvényi szinten szabályozná, garanciális okokból. Ezzel összefüggésben a Felnőttképzési Akkreditáló Testület határozatai ellen – az eddig rendelkezésre álló lehetőség, a felügyeleti intézkedés helyett – az általános államigazgatási eljárási követelményeknek megfelelő jogorvoslat igénybevétele válik lehetségessé. A fellebbezést a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter bírálja el.

Jelentős változás lehet, hogy a javaslat értelmében a belső képzést folytató munkáltatók e képzésükre akkreditáció nélkül is támogatást kaphatnak, továbbá – tekintettel arra, hogy az ilyen képzés nem üzletszerűen történik – az általánosnál enyhébb szabályok lesznek irányadók az ilyen munkáltatók mint képzők nyilvántartásba vételére.

Új elem a nyilvántartáson kívül vagy nem szabályszerűen végzett felnőttképzés szankcionálásának bevezetése. Az 50 000-től 500 000 forintig terjedőre tervezett bírságot a munkaügyi központok szabhatnák ki az így tevékenykedő képzőkkel szemben.

A tervek szerint a törvény 2004. január 1-jén lépne hatályba.

Szőlészet, borászat

A szőlőültetvény-kataszterre, valamint a szőlő- és bortermelőket terhelő adatszolgáltatásra vonatkozó szabályokat olvashatunk a 122-es Magyar Közlönyben. Aki nem teljesíti az adatszolgáltatási kötelezettségét, az nem kaphat a termékére származási bizonyítványt, ráadásul húsztól százezer forintig terjedő bírságra is számíthat. A kataszterrel kapcsolatos adatokat november 30-áig kell bejelenteni az illetékes hegyközségnek, de felhatalmazható a KSH is arra, hogy az összeírás során begyűjtött adatokat átadja a hegyközségnek.

Buszjegyek, -bérletek

A 123-as Magyar Közlönyben jelent meg az a rendelet, amely szabályozza a november 1-jétől érvényes autóbuszjegyek és -bérletek árát. A legrövidebb szakaszon az egy útra szóló teljes árú menetjegy 91 forintba, a leghosszabb szakaszon 4510 forintba kerül. A munkába járásra szolgáló havibérlet munkáltatót terhelő része ugyanezek szerint 2952, illetve 56 712 forint. A félhavi bérlet árából a legrövidebb szakaszon 1476, míg a leghosszabbon 28 356 forint esik a munkáltatókra. A rendelet melléklete tartalmazza a tanulóbérletekre, illetve a felmutatóra érvényes viszonylati érvényességű bérletek árát, valamint az útipoggyász díjait, illetve a nevelési-oktatási intézmények által rendelt különjáratokért fizetendő díjakat is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem