×

A "helyreigazítás" középtávú programja

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 67. számában (2003. szeptember 15.)
Lázas számolgatás folyik hosszú hetek óta az országban. A jövő évi költségvetéssel és főként az adóváltozásokkal kapcsolatos hírek alapján próbálnak következtetni helyzetük várható alakulására a munkavállalók, a munkaadók és a családok egyaránt. Az egyetlen támpontot ehhez egyelőre a kormány középtávú gazdaságpolitikai programja (PEP) adja, amelynek fogadtatása a szociális partnerek körében meglehetősen vegyes volt az OÉT augusztus eleji ülésén.

Számol a kormány, számol a nemzeti bank, számolnak a politikai pártok és a civil szervezetek. Eközben semmi sem biztos, a médiában megjelent – a jövő évi költségvetéssel kapcsolatos – adóváltoztatási ötletek egy része – állítása szerint – magát a pénzügyminisztert is meglepte. Zavarba kerültek az érdekképviseletek. Miközben tagságuk a hírek alapján a legkülönbözőbb témákban határozott fellépést, tiltakozást igényelt tőlük, a kormányzattól hosszú ideig semmiféle hivatalos tájékoztatást nem kaptak. Hiába vártak a szociális partnerek arra, hogy megismerhessék a kormány gazdasági helyzetértékelését, és konzultálhatnak a jövő évi állami költségvetés alapjául szolgáló gazdaságpolitikai irányról, célokról, eszközökről. Július végén kapták kézhez a kormányzat javaslatát, a "Magyarország középtávú gazdaságpolitikai programja" címet viselő brosúrát. (Az értékelés még ez alapján készült, a táblázatok viszont már a Brüsszelbe elküldött végleges programváltozatból valók.)

"Helyzet" van...

A gazdaság különböző folyamatairól napvilágot látott adatokból, gazdasági szakértők "borúlátó", "pesszimista" véleményeiből már legalább egy éve köztudott, hogy a magyar gazdaság fejlődése 2001 óta nem a kívánt úton halad, hogy szükség lenne gazdaságpolitikai korrekcióra. Nevezhetjük "irányváltásnak" vagy "fordulatnak", a lényeg, hogy olyan kormányzati intézkedésekre van szükség, amelyek egy hosszabb távon is fenntartható növekedési pályára terelik (vissza) a gazdaságot.

A kormány által készített három évre szóló programjavaslat – a szociális partnerek számára most először – átfogó helyzetértékelést ad, kiemelve az egyre erőteljesebbé váló negatív makrogazdasági folyamatokat: a növekedési ütem lassulását, a versenyképesség csökkenését, az államháztartás, azon belül a költségvetés növekvő hiányát, a külkereskedelmi, illetve a külső fizetési mérleg romlását. Kedvezőtlen a foglalkoztatottság alakulása is. A munkanélküliségi ráta – a versenyszférában dolgozók számának csökkenése és a közszférában dolgozók számának növekedése eredőjeként – enyhén ugyan, de növekszik.

Az alapvető problémát persze a gazdaság növekedési ütemének a lelassulása jelenti. Az, hogy a magyar gazdaság egy, a korábbinál alacsonyabb ütemű (az évi 5-6 százalékról 3-3,5 százalékos) növekedési pályára került, döntően a világgazdasági dekonjunktúra következménye. E tekintetben a magyar gazdaságpolitikától legfeljebb a helyzethez történő megfelelő alkalmazkodás várható el. A kormányzati anyag is elismeri, hogy mind az előző, mind a mostani kormányzat ennek során hibákat követett el. Az Orbán-kormány azzal, hogy a belső kereslet (azon belül is a lakossági fogyasztás és az állami beruházások) mesterséges, a költségvetés kiadási oldalát jelentősen megterhelő élénkítésével próbálta meg ellensúlyozni az export és a vállalkozások beruházási tevékenységének a lanyhulását, a Medgyessy-kormány pedig azzal, hogy 2002-ben folytatta a teljesítménynövekedéssel alá nem támasztott béremeléseket. Előre nem láthatóan ugyan, de hiba volt a 2003-as költségvetést a nemzetközi konjunktúra javulásának – azóta alaptalannak bizonyult – feltételezésére építeni. A kormány által készített összeállítás nem vonja le a következtetést, de bizton állítható, hogy az elkövetett gazdaságpolitikai hibáknak is részük van mind a növekedés lassulásában, mind a külső és belső egyensúlyi feszültségek kialakulásában.

A munkaerő-piaci folyamatok alakulása

 

2002

2003

2004

2005

2006

 1. Népesség (ezer fő)

10 160

10 120

10 100

10 080

10 060

 2. Népesség számának növekedési üteme (%)

–0,3

–0,4

–0,2

–0,2

–0,2

 3. Munkavállalási korú népesség (ezer fő)*

6850

kb. 6840

kb. 6830

kb. 6820

kb. 6810

 4. Aktivitási ráta (%)*

59,7

kb. 60

60-60,5

kb. 61

61-62

 5. Foglalkoztatottak száma (ezer fő)*

3850

kb. 3870

kb. 3870

kb.3910

3955

 6. Foglalkoztatottak számának növekedése (%)*

0,2

kb. 0,5

kb. 0

kb. 1

1-1,5

 7. Költségvetési szektorban foglalkoztatottak száma (ezer fő)

800

kb. 820

kb. 800

kb. 800

kb. 800

 8. Költségvetési szektorban foglalkoztatottak számának növekedése (%)

1,5

kb. 2,5

–(1-3)

kb. 0

kb. 0

 9. Munkanélküliségi ráta (ILO-ajánlás szerint, %)

5,8

5,8-6

5,8-6

5,5-6

5,5-6

10. Egy keresőre jutó reálbér növekedési üteme (%)

13,6

10-12

kb. 0

1-2

2-3

Elmaradt intézkedések

A kormány középtávú programjavaslata lényegében az államháztartási – azon belül a költségvetési – hiány csökkentésének az ütemterve. Az alapvetően pénzügyi megközelítésre utalt, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács ülésén a program tárgyalása együttes napirendként szerepelt az euró bevezetésének stratégiájáról szóló javaslattal, és jelzésértékű volt az is, hogy a vitában a programot a kormány részéről a pénzügyminiszter képviselte.

Az államháztartás jelenlegi deficitjének csökkentése mint gazdaságpolitikai cél aligha vitatható. Erre akkor is szükség lenne, ha nem történt volna meg a bejelentés az euró bevezetésének 2008-as időpontjáról, és ezzel nem kötelezte volna el magát a kormány a maastrichti követelmények mielőbbi teljesítése mellett. A bevételeket meghaladó túlköltekezés következményeként az ország külföldi eladósodása senkinek sem érdeke. Az államháztartási hiány csökkentésének a szükségességét nem is vitatták a szociális partnerek. Mind a szakszervezetek, mind a munkaadói érdekképviseletek megkérdőjelezték viszont azt az utat, azokat az eszközöket, amelyeket a kormány e cél elérése érdekében javasol.

A program szerint 2006-ig az államháztartási hiány GDP-hez viszonyított arányát évenként 1 százalékponttal – a 2003. évben várhatóan 5 százalékról 2,5 százalékra – kell csökkenteni, amihez mindvégig keresletszűkítő költségvetési politikát kell folytatni. Az egyensúlyi helyzet javítása áldozatokat követel a hazai jövedelemtulajdonosoktól. Mind gazdasági, mind társadalmi, mind politikai hatásait tekintve alapvető kérdés, hogy a terheket hogyan osztja meg a gazdaságpolitika az állam, a vállalkozások és a munkavállalók között. 2004-ben a program szerint a hiány tervezett csökkentéséhez nemcsak a kiadásokkal történő "takarékosságra", hanem a bevételek növelésére is szükség van. Ez makroszinten az állami jövedelemcentralizáció fokozódását, a vállalkozások és a munkavállalók szintjén az adóterhek növekedését jelenti. A szociális partnerek számára sovány vigasz, hogy a kormányjavaslat szerint ezek átmeneti, csak a jövő évben érvényesülő folyamatok. Azt ugyanis már többszöri tapasztalat alapján megtanulták az érdekképviseletek, hogy a középtávra szóló programokból csak az első év számaira, intézkedéseire érdemes igazán odafigyelni, a további években már óriási lehet az eltérés az előirányzatok és a tényleges teljesülés között.

A kormányjavaslat hangsúlyozza, hogy egyaránt elkötelezett a pénzügyi egyensúly helyreállítását és a gazdaság dinamizálását, az ország versenyképességének és tőkevonzó képességének a javítását szolgáló gazdaságpolitika mellett. A munkaadói érdekképviseletek az OÉT ülésén erre hivatkozva hiányolták a versenyképesség javulását szolgáló intézkedéseket. És itt nem a különböző támogatásokra, pályázatokra elkülönített költségvetési források növelését kérték számon a vállalkozások, hanem olyan intézkedéseket, amelyek javítják a kormány által is fontosnak tartott általános vállalkozási klímát, javítják a versenyképességet, jótékony hatással vannak a külföldi tőke befektetési hajlandóságára, és mindezekkel összhatásukban segítik az államháztartási hiány csökkentését is. Ilyen intézkedésekre tett konkrét javaslatokat a kormányzatnak pl. az MGYOSZ. Javasolta a társasági adó jelenleg 18 százalékos mértékének a csökkentését 12 százalékra. (Ez valójában nem jelenti az ebből az adónemből történő bevételek egyharmadának kiesését. 2001-ben a ténylegesen befizetett társasági adó szerinti átlagos adóterhelés 13,1 százalék volt. A társasági adó csökkentése mellett szól az a korábbi tapasztalat is, hogy az adóráta mérséklését követően nőtt a társasági adóból befolyó bevétel.) Javaslat volt az egészségügyi hozzájárulás – egyébként beígért – fokozatos megszüntetése, a részmunkaidős foglalkoztatottak utáni arányos befizetési kötelezettség, a társadalombiztosítási járulék fokozatos csökkentése, az iparűzési adó jelenlegi rendszerének felülvizsgálata. Ezek az intézkedések a foglalkoztatottságra, a külföldi befektetőkre gyakorolt kedvező hatásaik révén várhatóan nem csökkentenék, hanem növelnék az államháztartás bevételeit.

A gazdasági fejlődés főbb jellemzői

Százalékban

2002

2003

2004

2005

2006

 1. GDP reálnövekedése, %

3,3

kb. 3,5

kb. 3,5

4-4,5

4,5-5

 2. GDP értéke folyó áron, Mrd Ft

16 980

18 700-18 750

20 300-20 400

21 950-22 050

23 700-23 800

 3. GDP-deflátor, %

10,7

kb. 6,5

kb. 5

kb. 4

kb. 3

 4. Fogyasztóiár-index változása (éves átlag)

5,3

4,8-5

kb. 5

kb. 4

kb. 3

 5. Foglalkoztatottak számának növekedése*

0,1

0,5

kb. 0

kb. 1

1-1,5

 6. Munkatermelékenység növekedési üteme**

3,2

3

3-3,5

3-3,5

kb. 3,5

 7. Beruházási hányad (a GDP %-ában)

22,3

kb. 22

22-23

23-24

24-25

A növekedés forrásai: százalékos változás, változatlan áron

 8. Háztartások fogyasztási kiadása

10,2

9-9,5

kb. 2

3,5-4

3,5-4

 9. Közösségi fogyasztási kiadás

2,3

2,5-3

kb. -1

kb. 1

1-2

10. Bruttó állóeszköz-felhalmozás

5,8

kb. 4

6-8

7-9

8-10

11. Készletfelhalmozás változása (a GDP %-ában)

1,7

kb. 1

kb. 1,5

kb. 2

kb. 2,5

12. Termékek és szolgáltatások exportja

3,8

3-5

6-8

7-9

8-10

13. Termékek és szolgáltatások importja

6,1

5-7

6-8

8-10

9-11

Hozzájárulás a GDP növekedéséhez

14. Belföldi végső felhasználás

7,2

6,5-7

2,5-3

4-4,5

kb. 5

15. Készletfelhalmozás

–1,9

kb. -1

0,5-1

0,5-1

0,5-1

16. Termékek és szolgáltatások külkereskedelmi egyenlege

–1,9

–(2 – 2,5)

kb. -0,5

kb. -1

kb. -1

A bruttó hozzáadott érték növekedési üteme

17. Mezőgazdaság

–8,8

–5-0

3-5

kb. 3

kb. 3

18. Ipar (építőipar nélkül)

0,4

2-3

kb. 3

kb. 4

4-5

19. Építőipar

14,8

3-4

kb. 5

5-6

kb. 6

20. Szolgáltatások

4,3

4-5

kb. 4

4-5

5-6

* Lakossági munkaerő-felmérés szerint.

** A változatlan áras GDP/a foglalkoztatottak száma. Forrás: PM

A bérnövekedés visszafogása

A versenyképesség növelésére szinte csak egyetlen eszközt tartalmaz a kormány programjavaslata, ez pedig a bérnövekedés visszafogása. Tény, hogy 2001 óta a reálbérek emelkedése többszörösen meghaladja a termelékenység növekedését, ami rontotta a versenyképességet. De tény az is, hogy a teljesítménynövekedéssel alá nem támasztott béremelkedést – részben közvetlenül, részben közvetve – kormányzati intézkedések (minimálbér-emelés, a közszféra béremelése) generálták. A versenyszférában foglalkoztatottak bérnövekedési üteme egyébként messze elmaradt az országos átlagtól. A munkáltatói érdekképviseletek az elmúlt években, és jelenleg is a teljesítménynövekedéssel arányos béremelkedést szorgalmazzák, ami egyébként közvetlen érdekük. Az "arányos" sem most, sem középtávon nem jelentheti a teljesítménynövekedés ütemével megegyező bérnövekedést. Mindaddig, amíg a jövedelmekből – vállalkozási és országos szinten is – növekvő arányt kell beruházásokra, fejlesztésekre fordítani, a bérnövekedés üteme nem érheti el a termelékenység növekedési ütemét.

A következő három évben a középtávú program szerint a reálbérek összesen 6 százalékkal emelkednének, ezen belül 2004-ben változatlan szinten maradnának. Ezt természetesen a szakszervezetek nem tartják elfogadhatónak. A reálbérek alakításával kapcsolatos kormányzati elképzeléseket illetően – a munkavállalói érdekképviseletek véleményétől eltekintve is – sok minden kérdéses. Tarthatóak-e – gazdaságilag, társadalmilag, politikailag – az előirányzatok, figyelembe véve a közeli EU-csatlakozást, a szakszervezetek nyomását a "bérfelzárkóztatásra"? (Több évtizedes tapasztalat, hogy az évi 2 százalékos reálbér-növekedést életszínvonaluk stagnálásaként, az annál kisebbet romló helyzetként érzékelik a munkavállalók.) Kérdés az is, hogy a megfelelő szakképzettségű munkaerő növekvő hiányával küszködő munkaerőpiac milyen béremeléseket kényszerít ki a vállalkozásoktól. Nehezíti a vállalkozók ellenállását a béremelési törekvésekkel szemben az is, ha olyan adó- vagy járulékintézkedések történnek, amelyek nyitják az "ollót" a bruttó és a nettó bérek között, növelik a nettó bér közköltségeit. (Az ún. ápolási díj bevezetéséről szóló hírek ilyen konfliktus kialakulására engednek következtetni.) Elismerve, hogy a makrogazdasági egyensúly javításához a bérpolitikának is hozzá kell járulnia, annyi biztosan állítható, hogy a vállalkozások számára a bérek szinten tartása nem a legbiztosabb és nem is az optimális eszköz versenyképességük növeléséhez, és különösen nem lehet annak egyetlen módja.

A három évre szóló programjavaslat nem tartalmaz konkrétumokat a költségvetés bevételeinek növelése érdekében tervezett, a vállalkozásokat érintő adó-, illetve járulékmódosításokról. A koncepció szintjén ismertetett elképzelések között azonban szerepel több új adónem (ökoadó, energiaadó, a "vagyonarányos közteherviselés megvalósításának egyik eszközeként" az építmény- és telekadónál egy újszerű adóztatási rendszer). Szerepel az áfakulcs-módosítás és az adókedvezmények szűkítése is. Félő, hogy ezek az – alapvetően fiskális szempontú – intézkedések komoly károkat okoznak a gazdaság több területén. Csak példaként említjük, hogy az áfakulcsok tervezett változtatása – az Idegenforgalmi Szövetség számításai szerint – kb. 10 milliárd forintot von el attól az ágazattól, amely egyébként jelentős szerepet játszik az ország fizetési mérlegének javításában. Valószínűsíthető az is, hogy az új adóötletek nem erősítik a vállalkozások gazdálkodási biztonságát, különösen, ha közben elmaradnak egyes, már beígért változtatások (pl. az egészségügyi hozzájárulás fokozatos megszüntetése). Rossz hatással van a nem kiszámítható gazdálkodási környezet a külföldi befektetői szándékokra is. A külső és belső pénzügyi feszültségek nagyrészt csak tünetei a gazdaság problémáinak. Csak olyan módszerekkel lehet eredményes a tünetek kezelése, amelyek nem súlyosbítják a tüneteket kiváltó okokat.

Segítő partnerek

Nagyon nehéz összefoglalóan jellemezni azt a vitát, amely a három oldal között az Országos Érdekegyeztető Tanács ülésén lezajlott. A kormányoldal főként az euró bevezetésének előnyeiről beszélt, és arról, hogy ehhez szükség van az államháztartás hiányának és az infláció ütemének a csökkentésére. A szakszervezetek a bérnövekedésnek a programban szereplő alacsony ütemét kifogásolták, a munkavállalók számára elfogadhatatlannak tartva azt. A munkaadók a vállalkozások versenyképességének a javulását elősegítő intézkedéseket hiányolták. És miközben a szociális partnerek egyetértettek a programban megfogalmazott olyan alapvető célokkal, mint az euró 2008. évi bevezetése, az államháztartási hiány csökkentése és a versenyképesség növelése, a középtávú program más-más elemével foglalkozó vélemények igazi ütköztetésére nem került sor. A bérekkel és a versenyképességgel kapcsolatosan elhangzottakból azonban egyértelműen kiderült, hogy a program koncepciójával, a célok elérésére szolgáló eszközökkel kapcsolatban alapvető nézetkülönbségek vannak az oldalak között.

Minden bizonnyal nagyon kemény viták lesznek a jövő évi költségvetéssel, adórendszeri változásokkal és béralakulással foglalkozó érdekegyeztető tárgyalásokon. Mindhárom oldal azon lesz, hogy a mögöttük álló jövedelemtulajdonosokra a lehető legkevesebb jusson az egyensúly javításának terheiből. A munkaadói érdekképviseletek törekvése, hogy a pénzügyi stabilizáció kényszerítő feltételei mellett is olyan szabályozórendszerben működhessenek, amely lehetővé teszi számukra (és egyben a gazdaság egésze számára is) a nagyobb teljesítményt, az élénkülő beruházási tevékenységet, a növekvő foglalkoztatást. Fellépnek az ellen, hogy az államháztartási, illetve a költségvetési egyensúly javítása érdekében olyan "rövidlátó" kormányzati intézkedések szülessenek, amelyek a pénzügyi hiányt pillanatnyilag ugyan (esetleg) csökkentik, de súlyos károkat okoznak a gazdaságnak, s nemcsak a növekedési, de már középtávon magukat az egyensúlyi célokat is veszélyeztetik.

A kormány feladata nem könnyű: az egyensúlyi feszültségek enyhítésének terheit úgy kell megosztania az állam, a lakosság, a munkavállalók és a vállalkozások között, hogy az mind gazdaságilag, mind társadalmilag, mind politikailag rövid távon elfogadható, közép- és hosszabb távon pedig a lehető legkevesebb kárt okozó legyen. A szociális partnerek segíthetnek ebben a kormánynak. Csak oda kell rájuk figyelni.

A gazdaság helyzetét jellemző makrogazdasági mutatók

 

2001/1996. évi átlag

2002

2003

PEP 2002

tény

PEP 2002

várható

GDP

4,5

kb. 4

3,3

4-4,5

kb. 3,5

Ebből: Ipar

7,4

2-3

0,4

kb. 6

2-3

Mezőgazdaság

2,4

kb. 0

–8,8

5-6

kb. 0

Lakossági fogyasztás

4,3

kb. 8

8,8

4-5

kb. 8

Bruttó állóeszköz-felhalmozás

7,9

4-6

5,8

5-7

kb. 4

Export

16,6

8-10

3,8

9-11

3-5

Import

17,2

10-12

6,1

9-11

5-7

Fogyasztóiár-színvonal

12,3

kb. 5,5

5,3

kb. 5

4,8-5

Foglalkoztatottak számának növekedése

1,1

kb. -0,5

0,1

kb. 0,5

kb. 0,5

Munkanélküliségi ráta

7,1

kb. 5,5

5,8

kb. 5,5

5,8-6

Termelékenység

3,4

4,5-5

3,2

3,5-4

kb. 3

Bruttó átlagkereset

17,6

17-18

18,3

 

12-13

Reálbér-növekedés

3,8

11-12

13,6

5-6

10-12

Megtakarítási ráta*

13,8

kb. 12

9,9

 

kb. 8

Államháztartás hiánya (ESA 95 szerint)**

4,4***

5,5-6

9,2

kb. 4,5

kb. 4,8

Folyó fizetési mérleg hiánya**

4,2

kb. 3,5

4

3-3,5

5-5,5

* A háztartások összes nettó megtakarítása (pénz és felhalmozás) az összes jövedelméhez viszonyítva.

** A GDP százalékában.

*** 1998-2001. évek átlaga.

Forrás: A Magyar Köztársaság kormánya: Magyarország középtávú gazdaságpolitikai programja. Bp. 2003. augusztus.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem