Számol a kormány, számol a nemzeti bank, számolnak a politikai pártok és a civil szervezetek. Eközben semmi sem biztos, a médiában megjelent – a jövő évi költségvetéssel kapcsolatos – adóváltoztatási ötletek egy része – állítása szerint – magát a pénzügyminisztert is meglepte. Zavarba kerültek az érdekképviseletek. Miközben tagságuk a hírek alapján a legkülönbözőbb témákban határozott fellépést, tiltakozást igényelt tőlük, a kormányzattól hosszú ideig semmiféle hivatalos tájékoztatást nem kaptak. Hiába vártak a szociális partnerek arra, hogy megismerhessék a kormány gazdasági helyzetértékelését, és konzultálhatnak a jövő évi állami költségvetés alapjául szolgáló gazdaságpolitikai irányról, célokról, eszközökről. Július végén kapták kézhez a kormányzat javaslatát, a "Magyarország középtávú gazdaságpolitikai programja" címet viselő brosúrát. (Az értékelés még ez alapján készült, a táblázatok viszont már a Brüsszelbe elküldött végleges programváltozatból valók.)
"Helyzet" van...
A gazdaság különböző folyamatairól napvilágot látott adatokból, gazdasági szakértők "borúlátó", "pesszimista" véleményeiből már legalább egy éve köztudott, hogy a magyar gazdaság fejlődése 2001 óta nem a kívánt úton halad, hogy szükség lenne gazdaságpolitikai korrekcióra. Nevezhetjük "irányváltásnak" vagy "fordulatnak", a lényeg, hogy olyan kormányzati intézkedésekre van szükség, amelyek egy hosszabb távon is fenntartható növekedési pályára terelik (vissza) a gazdaságot.
A kormány által készített három évre szóló programjavaslat – a szociális partnerek számára most először – átfogó helyzetértékelést ad, kiemelve az egyre erőteljesebbé váló negatív makrogazdasági folyamatokat: a növekedési ütem lassulását, a versenyképesség csökkenését, az államháztartás, azon belül a költségvetés növekvő hiányát, a külkereskedelmi, illetve a külső fizetési mérleg romlását. Kedvezőtlen a foglalkoztatottság alakulása is. A munkanélküliségi ráta – a versenyszférában dolgozók számának csökkenése és a közszférában dolgozók számának növekedése eredőjeként – enyhén ugyan, de növekszik.
Az alapvető problémát persze a gazdaság növekedési ütemének a lelassulása jelenti. Az, hogy a magyar gazdaság egy, a korábbinál alacsonyabb ütemű (az évi 5-6 százalékról 3-3,5 százalékos) növekedési pályára került, döntően a világgazdasági dekonjunktúra következménye. E tekintetben a magyar gazdaságpolitikától legfeljebb a helyzethez történő megfelelő alkalmazkodás várható el. A kormányzati anyag is elismeri, hogy mind az előző, mind a mostani kormányzat ennek során hibákat követett el. Az Orbán-kormány azzal, hogy a belső kereslet (azon belül is a lakossági fogyasztás és az állami beruházások) mesterséges, a költségvetés kiadási oldalát jelentősen megterhelő élénkítésével próbálta meg ellensúlyozni az export és a vállalkozások beruházási tevékenységének a lanyhulását, a Medgyessy-kormány pedig azzal, hogy 2002-ben folytatta a teljesítménynövekedéssel alá nem támasztott béremeléseket. Előre nem láthatóan ugyan, de hiba volt a 2003-as költségvetést a nemzetközi konjunktúra javulásának – azóta alaptalannak bizonyult – feltételezésére építeni. A kormány által készített összeállítás nem vonja le a következtetést, de bizton állítható, hogy az elkövetett gazdaságpolitikai hibáknak is részük van mind a növekedés lassulásában, mind a külső és belső egyensúlyi feszültségek kialakulásában.
A munkaerő-piaci folyamatok alakulása |
|||||
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|
1. Népesség (ezer fő) |
10 160 |
10 120 |
10 100 |
10 080 |
10 060 |
2. Népesség számának növekedési üteme (%) |
–0,3 |
–0,4 |
–0,2 |
–0,2 |
–0,2 |
3. Munkavállalási korú népesség (ezer fő)* |
6850 |
kb. 6840 |
kb. 6830 |
kb. 6820 |
kb. 6810 |
4. Aktivitási ráta (%)* |
59,7 |
kb. 60 |
60-60,5 |
kb. 61 |
61-62 |
5. Foglalkoztatottak száma (ezer fő)* |
3850 |
kb. 3870 |
kb. 3870 |
kb.3910 |
3955 |
6. Foglalkoztatottak számának növekedése (%)* |
0,2 |
kb. 0,5 |
kb. 0 |
kb. 1 |
1-1,5 |
7. Költségvetési szektorban foglalkoztatottak száma (ezer fő) |
800 |
kb. 820 |
kb. 800 |
kb. 800 |
kb. 800 |
8. Költségvetési szektorban foglalkoztatottak számának növekedése (%) |
1,5 |
kb. 2,5 |
–(1-3) |
kb. 0 |
kb. 0 |
9. Munkanélküliségi ráta (ILO-ajánlás szerint, %) |
5,8 |
5,8-6 |
5,8-6 |
5,5-6 |
5,5-6 |
10. Egy keresőre jutó reálbér növekedési üteme (%) |
13,6 |
10-12 |
kb. 0 |
1-2 |
2-3 |
Elmaradt intézkedések
A kormány középtávú programjavaslata lényegében az államháztartási – azon belül a költségvetési – hiány csökkentésének az ütemterve. Az alapvetően pénzügyi megközelítésre utalt, hogy az Országos Érdekegyeztető Tanács ülésén a program tárgyalása együttes napirendként szerepelt az euró bevezetésének stratégiájáról szóló javaslattal, és jelzésértékű volt az is, hogy a vitában a programot a kormány részéről a pénzügyminiszter képviselte.
Az államháztartás jelenlegi deficitjének csökkentése mint gazdaságpolitikai cél aligha vitatható. Erre akkor is szükség lenne, ha nem történt volna meg a bejelentés az euró bevezetésének 2008-as időpontjáról, és ezzel nem kötelezte volna el magát a kormány a maastrichti követelmények mielőbbi teljesítése mellett. A bevételeket meghaladó túlköltekezés következményeként az ország külföldi eladósodása senkinek sem érdeke. Az államháztartási hiány csökkentésének a szükségességét nem is vitatták a szociális partnerek. Mind a szakszervezetek, mind a munkaadói érdekképviseletek megkérdőjelezték viszont azt az utat, azokat az eszközöket, amelyeket a kormány e cél elérése érdekében javasol.
A program szerint 2006-ig az államháztartási hiány GDP-hez viszonyított arányát évenként 1 százalékponttal – a 2003. évben várhatóan 5 százalékról 2,5 százalékra – kell csökkenteni, amihez mindvégig keresletszűkítő költségvetési politikát kell folytatni. Az egyensúlyi helyzet javítása áldozatokat követel a hazai jövedelemtulajdonosoktól. Mind gazdasági, mind társadalmi, mind politikai hatásait tekintve alapvető kérdés, hogy a terheket hogyan osztja meg a gazdaságpolitika az állam, a vállalkozások és a munkavállalók között. 2004-ben a program szerint a hiány tervezett csökkentéséhez nemcsak a kiadásokkal történő "takarékosságra", hanem a bevételek növelésére is szükség van. Ez makroszinten az állami jövedelemcentralizáció fokozódását, a vállalkozások és a munkavállalók szintjén az adóterhek növekedését jelenti. A szociális partnerek számára sovány vigasz, hogy a kormányjavaslat szerint ezek átmeneti, csak a jövő évben érvényesülő folyamatok. Azt ugyanis már többszöri tapasztalat alapján megtanulták az érdekképviseletek, hogy a középtávra szóló programokból csak az első év számaira, intézkedéseire érdemes igazán odafigyelni, a további években már óriási lehet az eltérés az előirányzatok és a tényleges teljesülés között.
A kormányjavaslat hangsúlyozza, hogy egyaránt elkötelezett a pénzügyi egyensúly helyreállítását és a gazdaság dinamizálását, az ország versenyképességének és tőkevonzó képességének a javítását szolgáló gazdaságpolitika mellett. A munkaadói érdekképviseletek az OÉT ülésén erre hivatkozva hiányolták a versenyképesség javulását szolgáló intézkedéseket. És itt nem a különböző támogatásokra, pályázatokra elkülönített költségvetési források növelését kérték számon a vállalkozások, hanem olyan intézkedéseket, amelyek javítják a kormány által is fontosnak tartott általános vállalkozási klímát, javítják a versenyképességet, jótékony hatással vannak a külföldi tőke befektetési hajlandóságára, és mindezekkel összhatásukban segítik az államháztartási hiány csökkentését is. Ilyen intézkedésekre tett konkrét javaslatokat a kormányzatnak pl. az MGYOSZ. Javasolta a társasági adó jelenleg 18 százalékos mértékének a csökkentését 12 százalékra. (Ez valójában nem jelenti az ebből az adónemből történő bevételek egyharmadának kiesését. 2001-ben a ténylegesen befizetett társasági adó szerinti átlagos adóterhelés 13,1 százalék volt. A társasági adó csökkentése mellett szól az a korábbi tapasztalat is, hogy az adóráta mérséklését követően nőtt a társasági adóból befolyó bevétel.) Javaslat volt az egészségügyi hozzájárulás – egyébként beígért – fokozatos megszüntetése, a részmunkaidős foglalkoztatottak utáni arányos befizetési kötelezettség, a társadalombiztosítási járulék fokozatos csökkentése, az iparűzési adó jelenlegi rendszerének felülvizsgálata. Ezek az intézkedések a foglalkoztatottságra, a külföldi befektetőkre gyakorolt kedvező hatásaik révén várhatóan nem csökkentenék, hanem növelnék az államháztartás bevételeit.
A gazdasági fejlődés főbb jellemzői |
|||||
Százalékban |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
1. GDP reálnövekedése, % |
3,3 |
kb. 3,5 |
kb. 3,5 |
4-4,5 |
4,5-5 |
2. GDP értéke folyó áron, Mrd Ft |
16 980 |
18 700-18 750 |
20 300-20 400 |
21 950-22 050 |
23 700-23 800 |
3. GDP-deflátor, % |
10,7 |
kb. 6,5 |
kb. 5 |
kb. 4 |
kb. 3 |
4. Fogyasztóiár-index változása (éves átlag) |
5,3 |
4,8-5 |
kb. 5 |
kb. 4 |
kb. 3 |
5. Foglalkoztatottak számának növekedése* |
0,1 |
0,5 |
kb. 0 |
kb. 1 |
1-1,5 |
6. Munkatermelékenység növekedési üteme** |
3,2 |
3 |
3-3,5 |
3-3,5 |
kb. 3,5 |
7. Beruházási hányad (a GDP %-ában) |
22,3 |
kb. 22 |
22-23 |
23-24 |
24-25 |
A növekedés forrásai: százalékos változás, változatlan áron |
|||||
8. Háztartások fogyasztási kiadása |
10,2 |
9-9,5 |
kb. 2 |
3,5-4 |
3,5-4 |
9. Közösségi fogyasztási kiadás |
2,3 |
2,5-3 |
kb. -1 |
kb. 1 |
1-2 |
10. Bruttó állóeszköz-felhalmozás |
5,8 |
kb. 4 |
6-8 |
7-9 |
8-10 |
11. Készletfelhalmozás változása (a GDP %-ában) |
1,7 |
kb. 1 |
kb. 1,5 |
kb. 2 |
kb. 2,5 |
12. Termékek és szolgáltatások exportja |
3,8 |
3-5 |
6-8 |
7-9 |
8-10 |
13. Termékek és szolgáltatások importja |
6,1 |
5-7 |
6-8 |
8-10 |
9-11 |
Hozzájárulás a GDP növekedéséhez |
|||||
14. Belföldi végső felhasználás |
7,2 |
6,5-7 |
2,5-3 |
4-4,5 |
kb. 5 |
15. Készletfelhalmozás |
–1,9 |
kb. -1 |
0,5-1 |
0,5-1 |
0,5-1 |
16. Termékek és szolgáltatások külkereskedelmi egyenlege |
–1,9 |
–(2 – 2,5) |
kb. -0,5 |
kb. -1 |
kb. -1 |
A bruttó hozzáadott érték növekedési üteme |
|||||
17. Mezőgazdaság |
–8,8 |
–5-0 |
3-5 |
kb. 3 |
kb. 3 |
18. Ipar (építőipar nélkül) |
0,4 |
2-3 |
kb. 3 |
kb. 4 |
4-5 |
19. Építőipar |
14,8 |
3-4 |
kb. 5 |
5-6 |
kb. 6 |
20. Szolgáltatások |
4,3 |
4-5 |
kb. 4 |
4-5 |
5-6 |
* Lakossági munkaerő-felmérés szerint. |
|||||
** A változatlan áras GDP/a foglalkoztatottak száma. Forrás: PM |
A bérnövekedés visszafogása
A versenyképesség növelésére szinte csak egyetlen eszközt tartalmaz a kormány programjavaslata, ez pedig a bérnövekedés visszafogása. Tény, hogy 2001 óta a reálbérek emelkedése többszörösen meghaladja a termelékenység növekedését, ami rontotta a versenyképességet. De tény az is, hogy a teljesítménynövekedéssel alá nem támasztott béremelkedést – részben közvetlenül, részben közvetve – kormányzati intézkedések (minimálbér-emelés, a közszféra béremelése) generálták. A versenyszférában foglalkoztatottak bérnövekedési üteme egyébként messze elmaradt az országos átlagtól. A munkáltatói érdekképviseletek az elmúlt években, és jelenleg is a teljesítménynövekedéssel arányos béremelkedést szorgalmazzák, ami egyébként közvetlen érdekük. Az "arányos" sem most, sem középtávon nem jelentheti a teljesítménynövekedés ütemével megegyező bérnövekedést. Mindaddig, amíg a jövedelmekből – vállalkozási és országos szinten is – növekvő arányt kell beruházásokra, fejlesztésekre fordítani, a bérnövekedés üteme nem érheti el a termelékenység növekedési ütemét.
A következő három évben a középtávú program szerint a reálbérek összesen 6 százalékkal emelkednének, ezen belül 2004-ben változatlan szinten maradnának. Ezt természetesen a szakszervezetek nem tartják elfogadhatónak. A reálbérek alakításával kapcsolatos kormányzati elképzeléseket illetően – a munkavállalói érdekképviseletek véleményétől eltekintve is – sok minden kérdéses. Tarthatóak-e – gazdaságilag, társadalmilag, politikailag – az előirányzatok, figyelembe véve a közeli EU-csatlakozást, a szakszervezetek nyomását a "bérfelzárkóztatásra"? (Több évtizedes tapasztalat, hogy az évi 2 százalékos reálbér-növekedést életszínvonaluk stagnálásaként, az annál kisebbet romló helyzetként érzékelik a munkavállalók.) Kérdés az is, hogy a megfelelő szakképzettségű munkaerő növekvő hiányával küszködő munkaerőpiac milyen béremeléseket kényszerít ki a vállalkozásoktól. Nehezíti a vállalkozók ellenállását a béremelési törekvésekkel szemben az is, ha olyan adó- vagy járulékintézkedések történnek, amelyek nyitják az "ollót" a bruttó és a nettó bérek között, növelik a nettó bér közköltségeit. (Az ún. ápolási díj bevezetéséről szóló hírek ilyen konfliktus kialakulására engednek következtetni.) Elismerve, hogy a makrogazdasági egyensúly javításához a bérpolitikának is hozzá kell járulnia, annyi biztosan állítható, hogy a vállalkozások számára a bérek szinten tartása nem a legbiztosabb és nem is az optimális eszköz versenyképességük növeléséhez, és különösen nem lehet annak egyetlen módja.
A három évre szóló programjavaslat nem tartalmaz konkrétumokat a költségvetés bevételeinek növelése érdekében tervezett, a vállalkozásokat érintő adó-, illetve járulékmódosításokról. A koncepció szintjén ismertetett elképzelések között azonban szerepel több új adónem (ökoadó, energiaadó, a "vagyonarányos közteherviselés megvalósításának egyik eszközeként" az építmény- és telekadónál egy újszerű adóztatási rendszer). Szerepel az áfakulcs-módosítás és az adókedvezmények szűkítése is. Félő, hogy ezek az – alapvetően fiskális szempontú – intézkedések komoly károkat okoznak a gazdaság több területén. Csak példaként említjük, hogy az áfakulcsok tervezett változtatása – az Idegenforgalmi Szövetség számításai szerint – kb. 10 milliárd forintot von el attól az ágazattól, amely egyébként jelentős szerepet játszik az ország fizetési mérlegének javításában. Valószínűsíthető az is, hogy az új adóötletek nem erősítik a vállalkozások gazdálkodási biztonságát, különösen, ha közben elmaradnak egyes, már beígért változtatások (pl. az egészségügyi hozzájárulás fokozatos megszüntetése). Rossz hatással van a nem kiszámítható gazdálkodási környezet a külföldi befektetői szándékokra is. A külső és belső pénzügyi feszültségek nagyrészt csak tünetei a gazdaság problémáinak. Csak olyan módszerekkel lehet eredményes a tünetek kezelése, amelyek nem súlyosbítják a tüneteket kiváltó okokat.
Segítő partnerek
Nagyon nehéz összefoglalóan jellemezni azt a vitát, amely a három oldal között az Országos Érdekegyeztető Tanács ülésén lezajlott. A kormányoldal főként az euró bevezetésének előnyeiről beszélt, és arról, hogy ehhez szükség van az államháztartás hiányának és az infláció ütemének a csökkentésére. A szakszervezetek a bérnövekedésnek a programban szereplő alacsony ütemét kifogásolták, a munkavállalók számára elfogadhatatlannak tartva azt. A munkaadók a vállalkozások versenyképességének a javulását elősegítő intézkedéseket hiányolták. És miközben a szociális partnerek egyetértettek a programban megfogalmazott olyan alapvető célokkal, mint az euró 2008. évi bevezetése, az államháztartási hiány csökkentése és a versenyképesség növelése, a középtávú program más-más elemével foglalkozó vélemények igazi ütköztetésére nem került sor. A bérekkel és a versenyképességgel kapcsolatosan elhangzottakból azonban egyértelműen kiderült, hogy a program koncepciójával, a célok elérésére szolgáló eszközökkel kapcsolatban alapvető nézetkülönbségek vannak az oldalak között.
Minden bizonnyal nagyon kemény viták lesznek a jövő évi költségvetéssel, adórendszeri változásokkal és béralakulással foglalkozó érdekegyeztető tárgyalásokon. Mindhárom oldal azon lesz, hogy a mögöttük álló jövedelemtulajdonosokra a lehető legkevesebb jusson az egyensúly javításának terheiből. A munkaadói érdekképviseletek törekvése, hogy a pénzügyi stabilizáció kényszerítő feltételei mellett is olyan szabályozórendszerben működhessenek, amely lehetővé teszi számukra (és egyben a gazdaság egésze számára is) a nagyobb teljesítményt, az élénkülő beruházási tevékenységet, a növekvő foglalkoztatást. Fellépnek az ellen, hogy az államháztartási, illetve a költségvetési egyensúly javítása érdekében olyan "rövidlátó" kormányzati intézkedések szülessenek, amelyek a pénzügyi hiányt pillanatnyilag ugyan (esetleg) csökkentik, de súlyos károkat okoznak a gazdaságnak, s nemcsak a növekedési, de már középtávon magukat az egyensúlyi célokat is veszélyeztetik.
A kormány feladata nem könnyű: az egyensúlyi feszültségek enyhítésének terheit úgy kell megosztania az állam, a lakosság, a munkavállalók és a vállalkozások között, hogy az mind gazdaságilag, mind társadalmilag, mind politikailag rövid távon elfogadható, közép- és hosszabb távon pedig a lehető legkevesebb kárt okozó legyen. A szociális partnerek segíthetnek ebben a kormánynak. Csak oda kell rájuk figyelni.
A gazdaság helyzetét jellemző makrogazdasági mutatók |
|||||
2001/1996. évi átlag |
2002 |
2003 |
|||
PEP 2002 |
tény |
PEP 2002 |
várható |
||
GDP |
4,5 |
kb. 4 |
3,3 |
4-4,5 |
kb. 3,5 |
Ebből: Ipar |
7,4 |
2-3 |
0,4 |
kb. 6 |
2-3 |
Mezőgazdaság |
2,4 |
kb. 0 |
–8,8 |
5-6 |
kb. 0 |
Lakossági fogyasztás |
4,3 |
kb. 8 |
8,8 |
4-5 |
kb. 8 |
Bruttó állóeszköz-felhalmozás |
7,9 |
4-6 |
5,8 |
5-7 |
kb. 4 |
Export |
16,6 |
8-10 |
3,8 |
9-11 |
3-5 |
Import |
17,2 |
10-12 |
6,1 |
9-11 |
5-7 |
Fogyasztóiár-színvonal |
12,3 |
kb. 5,5 |
5,3 |
kb. 5 |
4,8-5 |
Foglalkoztatottak számának növekedése |
1,1 |
kb. -0,5 |
0,1 |
kb. 0,5 |
kb. 0,5 |
Munkanélküliségi ráta |
7,1 |
kb. 5,5 |
5,8 |
kb. 5,5 |
5,8-6 |
Termelékenység |
3,4 |
4,5-5 |
3,2 |
3,5-4 |
kb. 3 |
Bruttó átlagkereset |
17,6 |
17-18 |
18,3 |
12-13 |
|
Reálbér-növekedés |
3,8 |
11-12 |
13,6 |
5-6 |
10-12 |
Megtakarítási ráta* |
13,8 |
kb. 12 |
9,9 |
kb. 8 |
|
Államháztartás hiánya (ESA 95 szerint)** |
4,4*** |
5,5-6 |
9,2 |
kb. 4,5 |
kb. 4,8 |
Folyó fizetési mérleg hiánya** |
4,2 |
kb. 3,5 |
4 |
3-3,5 |
5-5,5 |
* A háztartások összes nettó megtakarítása (pénz és felhalmozás) az összes jövedelméhez viszonyítva. |
|||||
** A GDP százalékában. |
|||||
*** 1998-2001. évek átlaga. |
|||||
Forrás: A Magyar Köztársaság kormánya: Magyarország középtávú gazdaságpolitikai programja. Bp. 2003. augusztus. |