×

Lassan terjed a távmunka

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 65. számában (2003. július 15.)
Számos teendője akad a munkaügyi kormányzatnak, amely a foglalkoztatási szint javítására a távmunka elterjesztését is szorgalmazza. Míg az Európai Unióban a foglalkoztatottak egyre nagyobb hányada távmunkás, addig az e formában tevékenykedők munkaerő-piaci jelenléte alig mérhető Magyarországon. A kör bővítése érdekében mindenekelőtt kedvező munka- és adójogi környezetet kellene teremteni, illetve – az informatikai kormányzattal karöltve – javítani kellene az infrastrukturális feltételeket. A munkaadók ugyanis csak akkor választják e foglalkoztatási formát, ha anyagilag is érdekeltté válnak az atipikus "technika" alkalmazásában.

A hagyományos álláshelytől távol, számítógépen történő munkavégzésnek, azaz a távmunka hazai elterjedésének a jelenlegi adótörvények ma még kedvezőtlen gazdasági környezetet teremtenek. Az érvényben lévő szabályozás ugyanis aránytalanul megdrágítja a dolgozó otthonában kiépített távmunkaállomás felszerelését, illetve üzemeltetését. Így a munkáltató telephelyén kialakított álláshelyek kiépítése, üzemeltetése a valóságban olcsóbb, mint a távmunkahely fenntartása, holott nemzetközi viszonylatban ez utóbbiak létrehozásának egyik vonzereje – a foglalkoztatók szempontjából – éppen a költségmegtakarítás.

Törvényi háttér

A fő problémát Kökényné dr. Ivanics Annamária, az egyik legnagyobb hazai távfoglalkoztató, a Matáv adóosztályának vezetője abban látja, hogy a távmunkához szükséges eszközöket – az adóhatóság vélelme szerint – magánjellegű célokra is használni lehet.

Az adóhatóság érvelése szerint a magánhasználatot a munkahelytől való távolság, s az eszközöknek a dolgozó lakásán történő elhelyezése teszi lehetővé. Az áfatörvény értelmében az olyan eszköz beszerzését terhelő áfát, amelyet magáncélra is használnak, nem lehet levonni; a távmunka céljára beszerzett eszközök – például a telefonkészülék, a számítógép, a modem – áfáját tehát a munkaadónak kell megfizetnie.

Távmunkaállomás esetében a telefon- és internethasználat révén keletkező költségek áfáját szintén meg kell fizetnie a munkáltatónak. Az áfatörvény azt is kimondja, hogy az ellenérték nélkül nyújtott szolgáltatás piaci értékére jutó áfát meg kell fizetni. Ha tehát a munkaadó tulajdonában lévő számítógépet "ingyenes" használatra megkapja a távmunkás, a foglalkoztató akkor is fizet – emlékeztetett az igazgató.

Az szja-törvény szerint a távmunkahelyen kiépített telefon havi és forgalmi díjának magánhasználatra jutó része adóköteles természetbeni juttatás. Ugyanakkor a magánjellegű, illetve a hivatali hívásokat a munkaadónak kell hitelt érdemlően elkülönítenie, s adott esetben az adóhatóságnak bemutatnia. Ez tehát ismét költségnövelő tényező. Ha a foglalkoztató a magánhasználatot nem különíti el, akkor a telefon havi és forgalmi díjának teljes egésze adóköteles természetbeni juttatásnak minősülhet, melyet 44 százalékos szja, 29 százalékos tb-járulék és 3 százalékos munkaadói járulék terhel.

Jogi védelem

A munkaadói kritikák Simon Gábor, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium távmunkatanácsának elnöke előtt is ismeretesek. A kormány annak érdekében, hogy Magyarország a távmunkások tekintetében megközelítse az Európai Unió átlagos foglalkoztatási szintjét, a ciklus végére megteremti 100 ezer távmunkahely létrejöttének feltételeit. Ennek érdekében azonban korszerűsíteni kell a munkajogi környezetet, ösztönző adójogszabályokat kell kialakítani, javítani szükséges az infrastrukturális feltételeken, s nem utolsósorban meg kell teremteni az oktatási feltételeket – sorolta.

A munkajog terén jelentős lépésként értékelhető, hogy a Munka Törvénykönyvének ez év márciusi módosítása immár felhatalmazta a kormányt a távmunka szabályozásának kidolgozására. Erre alapozva a távmunkát végző személy számára – rugalmas foglalkoztatást biztosítva – jogi védelmet kell garantálni. Ugyanakkor a távmunkát szabályozó munkaszerződésnek – kötelező tartalmi elemként – ki kell terjednie a távmunkában történő foglalkoztatás tényére, a munkavégzéshez szükséges eszközök biztosítására, s ezzel összefüggésben a szükséges és indokolt költségek munkáltató általi megtérítésére.

Külön rendelkezések szükségesek a munkaadó és a munkavállaló közötti kapcsolattartás módjára, a munkaidőre, a munkaadó utasítási jogára – vélekedett Simon Gábor. Ugyanakkor az adatvédelem terén is akad tennivaló: mindenekelőtt azt kell kiküszöbölni, hogy bizalmas információk harmadik személy tudomására juthassanak. Továbbá szabályokat kell alkotni a munkáltató vagy a munkavállaló hibájából bekövetkező kár megtérítésére vonatkozóan is. Az még egyelőre nyitott kérdés, hogy a távmunkát érintő szabályozást a Munka Törvénykönyvének újabb módosításával vagy kormányrendelettel kell-e elvégezni.

 

TávmunkakörökA

könyvelés

fordítás

adatgyűjtés

adatbevitel

adatfrissítés

programozás

távoktatás

Munkáltatói érdekeltség

A munkajogi szabályozás mellett az ösztönző adójogszabályok kialakítása is sürgető. Simon Gábor szerint különösképpen azon változtatások kezdeményezése indokolt, amelyek érdekeltté teszik a foglalkoztatókat abban, hogy a hagyományos munkahelyeket távmunkahelyekké konvertálják.

Előrelépésnek tekinthető – folytatta –, hogy az adókról, a járulékokról és az egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvények idei módosítása már tartalmazza a munkáltató által a dolgozók számára biztosított számítógép- és internethasználat, továbbá meghatározott esetekben a számítógép beszerzésének adókedvezményét. További kedvező fejlemény, hogy az összevont adóalap adóját csökkenti az adóévben fizetett képzési díj 30 százaléka. Ennek alapja a felnőttképzésről szóló törvény szerint megkötött felnőttképzési szerződés. Továbbra is gondot okoz azonban, hogy a foglalkoztató által a munkavállalónak nyújtott eszközöket és szolgáltatásokat terhelő áfa nem igényelhető vissza.

Ami az infrastrukturális feltételek javítását illeti, e téren az informatikai kormányzat feladata, hogy a távmunkához kapcsolódó telekommunikációs díjak mérséklődjenek, s a távközlési hálózatok bővüljenek.

Bővítendő ismeretek

A távmunka elterjedésének mindemellett tudásbeli feltételei is vannak, azaz: a szóba jöhető dolgozói célcsoportok ismereteit bővíteni kell. Ez a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium által meghirdetett felnőttképzési programok révén valósulhat meg. A szaktárca egyébként az idén további távmunkapályázatok kiírását is tervezi, összesen 3-5 milliárd forint értékben – egyszerre több minisztérium közreműködésével.

A távmunka elterjedésének azonban nemcsak a jogszabályi, illetve a tárgyi feltételek hiánya szabhat gátat, hanem a foglalkoztatók részéről tapasztalható konzervatív szemléletmód is. Általánosan elterjedt hiedelem például, hogy az alkalmazott csak folyamatos ellenőrzés mellett képes dolgozni, ekképpen ennek hiánya az otthoni környezetben a teljesítmény rovására megy. Ezért általában csak a megbízhatóbb alkalmazottaknak engedik meg a távmunkát. A vezetői attitűd tehát nagymértékben befolyásolja a távmunka elterjedését.

A dolgozók részéről mindenekelőtt a fiatalabb korosztály, a gyermeket nevelők, a tanulmányaikat végzők érdeklődnek ezen új foglalkoztatási forma iránt. E munkavállalói csoportok ugyanis fokozottan igénylik a rugalmas, önálló időbeosztást, a munkavégzés sajátos, számukra kedvező ütemezését.

Kölcsönös előnyök

Távmunka keretében előszeretettel dolgoznak informatikusok is. Az öt éve, kezdetektől fogva távfoglalkoztatóként működő, 2500 számítástechnikai szakemberrel kapcsolatban álló NeGRAL Kft. ügyvezető igazgatója, Forgács Tamás szerint a távfoglalkoztatás révén a munkavállaló és a munkaadó is jól jár. Előbbi időt nyer azzal, hogy nem kell naponta a munkahelyére ingáznia, adott esetben órákat töltve utazással. Különösen igaz lehet ez azokra a magasan kvalifikált munkavállalókra, akiknek a jövedelmi viszonyaik lehetővé teszik, hogy egy nagyváros agglomerációjában lakjanak.

A foglalkoztató ugyanakkor költséget takarít meg a távmunkások révén, hiszen kisebb alapterületű irodát kell bérelnie, s ezáltal kevesebb a rezsije. Másrészt az eredményorientált munkaszervezés növeli a hatékonyságot is.

Természetesen cégtől függ, hogy a költségek hány százalékát lehet megtakarítani a távmunkások foglalkoztatásával. A NeGRAL számításai szerint, ha a társaság hagyományos foglalkoztatóként működne, úgy legalább 20-25 százalékkal emelkednének a kiadásai – fejtette ki Forgács Tamás.

Szemléleti gátak

A távmunkások alkalmazása vitathatatlanul költségkímélő, ugyanakkor elterjedését az ügyvezető szerint az is gátolja, hogy az adott vállalaton belüli folyamatokat a cégvezetők nem látják át kellőképpen, s emiatt nem tudják, hogy mely fázisokat célszerű kiváltani az új, atipikus formával. Ezért lenne szükség távmunka-tanácsadók alkalmazására, akik segítenének e kérdések eldöntésében.

A tapasztalatok szerint azok a munkafolyamatok helyezhetők a vállalat telephelyén kívülre, amelyek nem kötődnek szorosan a cég kapuin belül megtalálható erőforrásokhoz. Viszont azon feladatok ellátása során, amelyek bár helyhez kötött erőforrásoktól függnek, de elvégzésük egy adott időszakra csoportosítható, a munkavállalóknak nem kell mindennap megjelenniük a munkahelyen – magyarázta.

Főleg munkaszervezés, s a munkafolyamatok pontos definiálásának kérdése tehát, hogy a távmunkások alkalmazása bevezethető-e egy vállalatnál. Ez azonban semmiképp sem történhet egyik napról a másikra. Forgács Tamás hozzátette: amíg a cégvezetők nagy részénél a munkaidő-alapú, s nem az eredményorientált szemlélet a meghatározó, addig a távmunka elterjedése is akadályokba ütközik.

távmunka elterjedtsége az EU országaiban (százalék)

 

1999

2002

Otthon hetente egy vagy több napot dolgozók

2

2,1

Otthon hetente kevesebb mint egy napot dolgozók

2

5,3

Mobil távmunkások

1,6

4,0

Önfoglalkoztatók otthoni irodával

0,9

3,4

Összesen

6,1

13

Forrás: Empirica 2002 – Sibis project, Wesselényi Andrea

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem