×

Napirenden a részmunka és az önfoglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 64. számában (2003. június 15.)
Az Európai Unióhoz történő csatlakozás a munka világában is számos változást eredményez. Többek között felgyorsíthatja az úgynevezett atipikus foglalkoztatási formák – a szociális foglalkoztatás, a táv- és az alkalmi munka, valamint a részmunkaidő – elterjedését. A kormány tervezi továbbá az önfoglalkoztatás feltételeinek rendezését is, az erről szóló vitaanyag nemrég készült el. Az atipikus technikák léteznek Magyarországon is, de csak kevés munkaadó, illetve munkavállaló alkalmazza, illetve választja lehetőségként. A Munka Törvénykönyve jelenlegi módosításában kiemelten szerepel a részmunkaidős foglalkoztatás mint terjesztendő megoldás.

 

A foglalkoztatottság jelenleg nem éri el a 60 százalékos szintet Magyarországon, miközben az EU tagállamaiban a legóvatosabb számítások szerint is legalább 63 százalékos. Ugyanakkor a fejlett országok megcélozták a 70 százalékot, amit 2010-ig kívánnak elérni. Ahhoz, hogy Magyarország idáig jusson – illetve megközelítse az uniós elvárásokat -, az elkövetkezendő 7 évben százezer új munkahelyet kellene teremteni határainkon belül.

Rugalmas átjárhatóság

A Foglalkoztatási Hivatal és az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) közösen készített tanulmányából kiderül, hogy a foglalkoztatottak több mint 86 százaléka alkalmazott, 10 százaléka egyéni vállalkozó, 4 százaléka pedig szövetkezet vagy valamilyen társas vállalkozás tagja. A legelterjedtebb a teljes munkaidős, határozatlan idejű foglalkoztatási forma (90 százalék). A határozott időre szóló munkaszerződéssel rendelkezők, illetve a részmunkaidőben dolgozók mindössze 5-5 százalékot tesznek ki.

A kormányzat szerint a foglalkoztatottság növelésének legkézenfekvőbb megoldása éppen ez utóbbi körben keresendő. Nevezetesen: mivel a teljes munkaidőben foglalkoztatott dolgozóknak évi százezer új munkahelyet nem lehet teremteni, ezért a részmunkaidő irányába kell terelni a munkaadókat és a munkavállalókat egyaránt. Feltételezhetően a négy-hat órás foglalkoztatás rugalmas munkaszervezéssel nem okoz termeléskiesést a munkáltatóknak, miközben a korábbiaknál sokkal több munkavállaló juthat álláshoz. A Munka Törvénykönyve módosítása ezzel összefüggésben lehetővé teszi a teljes és a részmunkaidős foglalkoztatás közötti átjárhatóságot.

Kulturális hagyományok

Ez összhangban áll azzal az uniós irányelvvel, amely szerint – a szociális partnerekkel folytatott konzultációk révén – fel kell számolni a részmunkaidős foglalkoztatás jogi, közigazgatási akadályait. Ausztriában például már most lehetséges, hogy a szülők mindegyike részmunkaidőben dolgozzon a gyerek négyéves koráig. Ezt minden további nélkül "igényelhetik", s a gyakorlat szerint a munkáltatók nem is tagadják meg tőlük. A rendelkezéshez azonban hozzátartozik az is, hogy amennyiben a részmunkaidőben dolgozó személy elvégzi ugyanazt a munkát, amit a teljes munkaidőben dolgozó kollégája, akkor a fizetése sem lehet kevesebb!

Közgazdászvélemények szerint mégsem a törvényi felhatalmazás akadályozza a részmunkaidő elterjedését hazánkban, bár vitathatatlan, hogy jogilag is meg kell teremteni e lehetőség formáját és kereteit. Elvileg a munkáltató sem jár rosszabbul, ha egy 8 órában foglalkoztatott dolgozó helyett két "4 órásat" alkalmaz. A vélemények szerint tehát sokkal inkább kulturális okai vannak a teljes munkaidőben történő foglalkoztatásnak, illetve elhelyezkedésnek. Amilyen régi hagyományai vannak Magyarországon az otthoni foglalkoztatásnak – háztáji, melléküzemág, bedolgozás -, annyira nem igénylik az emberek a 4-6 órás munkát.

Színlelt szerződések

Ezzel szemben "papíron" több munkavállalót alkalmaznak részmunkaidőben, mint a valóságban. Bár a munkaügyi ellenőrök még nem végeztek célvizsgálatot a részmunkaidős foglalkoztatással kapcsolatban, az országos vizsgálatok során gyakorta találkoznak színlelt szerződésekkel. Számos alkalommal kiderül ugyanis, hogy bár a munkaszerződés szerint csak fél napig köteles dolgozni az alkalmazott, mégis teljes munkaidőben foglalkoztatják. Általában a foglalkoztatott a bérét is teljes munkaidő után kapja, de természetesen nem hivatalosan, hanem zsebbe.

Az utóbbi hónapokban az "atipikus foglalkoztatás" másik fajtája, a vállalkozóként való alkalmazás tervezett korlátozása borzolta a kedélyeket. A munkáltatók riadalmát mérsékelheti valamelyest az az ígéret, hogy az érintettek – ma még vállalkozó-alkalmazottak – hamarosan egy újabb atipikus formát, az önfoglalkoztatási státust is választhatják.

A kormány ennek érdekében nemrég elkészítette és társadalmi vitára bocsátotta az önfoglalkoztatásról szóló dokumentumot. Elképzelések szerint a jogszabálytervezet – a széles körű egyeztetést követően – még az ősszel a parlament elé kerülhet, majd január elsejétől érvénybe léphet.

Vita az önfoglalkoztatásról

Remények szerint a munkáltatói és a munkavállalói szakmai érdekképviseletekkel folytatandó vitában mihamarább megszületnek azok a konkrét javaslatok, amelyek alapul szolgálhatnak a törvényjavaslat kidolgozásához. A kormányzat elképzelései szerint – a jogszabály hatálybalépését követően – a munkáltatókat érintő járulékszabályok tekintetében lényegtelenné válik, hogy a munkaadók alkalmazottként, avagy önfoglalkoztató vállalkozóként foglalkoztatják-e a ténylegesen munkaviszony szerint tevékenykedő dolgozókat: a társadalombiztosítási járulékot ugyanis a vállalkozók után is meg kell majd fizetniük. E rendszer fokozatos bevezetésére három évet szán a kabinet.

Formális függetlenség

Magyarországon az önfoglalkoztatók kimutatható aránya jelenleg 14,6 százalék, amely nagyjából megfelel az Európai Unió 14,8 százalékos átlagának. A Központi Statisztikai Hivatal munkaerő-felmérése mintegy 510 ezer – 2001-ben már csak 491 ezer – egyéni vállalkozót és nem jogi személyiségű társaságok tagjait, valamint 26 ezer segítő családtagot sorol ebbe a körbe. Hazai viszonyok közt azonban az uniós gyakorlattól különbözik az önfoglalkoztatók összetétele.

A hazai önfoglalkoztatókra az is jellemző továbbá, hogy többségük csak formálisan tekinthető függetlennek, illetve jelentős részük a kényszervállalkozói körből került ki. Másfelől viszont számos alkalmazotti viszonyt alakítottak át vállalkozóivá. Az e körbe tartozók ténylegesen ugyanolyan kötöttségekkel rendelkeznek, mint az alkalmazottak, azonban nem élvezik az e státussal járó védelmet. E dolgozók munkáltatói nem tudják vagy nem akarják megfizetni a munkajövedelem után befizetendő közterheket, jóllehet ebbe a munkavállalók – kényszerűségből vagy a rövid távú jövedelemérdekeltség okán – belenyugszanak.

Munkajogi védelem

Természetesen a magyar jog is kiterjed – általában külön jogszabályokban, speciális adózási és társadalombiztosítási szabályokkal – a nemzetközi jog által önfoglalkoztatóként meghatározott személyi körre, nevezetesen az egyéni vállalkozókra, a gazdasági társaság tevékenységében személyesen közreműködő tagokra, az őstermelőkre, valamint a szabadfoglalkozásúakra. Noha a munkavégzés alapvetően a munkajog vagy a polgári jog szabályai szerint történhet, azonban nem mindig egyértelmű, hogy egy adott tevékenység melyik szabályrendszerbe sorolandó.

Éppen ezért mindenképpen eldöntendő, hogy – a közös ismérvek alapján – definiálható-e jogszabályban az önfoglalkoztató? A munkaügyi tárca megítélése szerint – éppen az önfoglalkoztatók sokszínűsége miatt – legalább két nagy csoport megnevezése szükséges. Az egyikbe a fogalom klasszikus képviselői tartozhatnának, míg a másikba azok, akiknél – foglalkoztatásuk során – egyaránt fellelhetők a polgári jogi és a munkajogi elemek.

A munkaügyi tárca javaslata szerint ugyanakkor azt is meg kell vizsgálni, hogy az utóbbiak pozícióját milyen mértékben határozzák meg a vállalkozói és az alkalmazotti elemek, majd pedig ki kell alakítani az önfoglalkoztatásra vonatkozó szabályokat, illetve az önfoglalkoztatói minősítés rendszerét. Végezetül pedig megvizsgálandó kérdés, hogy az önfoglalkoztatók esetében szükséges-e védelmet szavatoló munkajogi szabályokat – felmondási védelem, a rendes szabadság garantálása stb. – megalkotni.

Az atipikus foglalkoztatások aránya 2000-ben (az összes foglalkoztatott százalékában) az Európai Unió tagországaiban, illetve néhány csatlakozó országban

 

Részmunkaidő

Önálló

Határozott idejű szerződés

Belgium

20,8

17,7

7,5

Dánia

21,3

6,9

9,1

Németország

19,4

10,2

11,4

Görögország

4,3

44,0

7,0

Spanyolország

8,0

16,6

26,7

Franciaország

16,9

7,4

13,8

Írország

16,4

17,0

3,8

Olaszország

8,4

26,2

7,5

Luxemburg

10,5

6,8

4,9

Hollandia

41,1

14,3

11,9

Ausztria

16,3

18,9

6,4

Portugália

10,8

27,5

14,8

Finnország

12,3

11,5

14,4

Svédország

22,6

5,6

13,1

Egyesült Királyság

25,0

11,8

6,2

EU-átlag

17,7

14,8

11,4

Magyarország

3,6

14,6

5,8

Csehország

5,4

14,5

6,9

Lengyelország

10,6

22,5

4,2

Szlovákia

1,9

7,8

3,7

Szlovénia

6,1

11,2

10,8

Forrás: Employment in Europe 2001

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem