×

Fordulat a felnőttképzésben

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. február 3.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 60. számában (2003. február 3.)
A gazdaság versenyképességének javításához, a foglalkoztatás bővítéséhez elengedhetetlen a felnőttképzés fejlesztése. A fordulatra már csak azért is szükség van, mert a strukturális munkanélküliség egyik – bár nem egyetlen – oka a képzési rendszerben fellelhető gyengeségekre vezethető vissza. A kedvező változásokra reményt ad, hogy az idei évben számos pályázat és új támogatási konstrukció ösztönzi a felnőttképzésben érdekelt munkáltatókat és munkavállalókat.

A tudásalapú társadalom megerősítése egyebek közt az egész életen átívelő tanulás programjának kidolgozását igényli. A munkaügyi kormányzat ennek jegyében határozta el, hogy a kormányciklus végére nyolcszázezer-egymillió felnőtt kapcsolódik be a képzésbe.

Hiánypótló civilek

Az egész életen átívelő tanulás ösztönzésére sok eszköz kínálkozik, köztük számos pályázati lehetőség is. Az első pályázatokat már kiírták, ám ezeket még továbbiak követik. Dr. Zachár László, a Nemzeti Felnőttképzési Intézet (1106 Budapest, Fehér út 10., web: www.fmm.gov.hu) igazgatója elmondta: az általuk meghirdetett pályázat a felnőttképzést folytató civil szervezeteknek szól, s az akkreditációra való felkészüléshez nyújt segítséget. A finanszírozás a Munkaerő-piaci Alap fejlesztési és képzési alaprészének központi keretéből történik.

A nyilvántartás szerint jelenleg 288 – magánszemélyek vagy azok szervezetei által létrehozott – nonprofit, közösségi célokat szolgáló (közhasznú) civil és társadalmi szervezet végez ilyen jellegű képzéseket.

A civil szféra számára meghirdetett pályázat célja, hogy a felnőttképzést folytató intézmények könnyebben megfeleljenek a Felnőttképzési Akkreditáló Testület (FAT) előírásainak, és megfelelő önértékelési módszert dolgozzanak ki. Az elnyerhető összeg pályázónként 500 ezer, míg az összes támogatási keret 140 millió forint. A támogatás felhasználható az akkreditációs díj megfizetéséhez is.

A további pályázatok céljai között szerepel a korszerű felnőttképzési programok, oktatási módszerek és eljárások kidolgozásának finanszírozása, a felnőttképzés programválasztékának bővítése, illetve olyan módszerek elsajátítása, amelyek alkalmasak a vállalkozások szakemberigényének rugalmas követésére. (E célokra 160 millió forint támogatás fordítható.)

Ösztönző kedvezmények

A felnőttképzési tevékenységet folytató, a FAT által akkreditált intézmények infrastrukturális fejlesztésére ugyancsak igényelhető forrás: 400 millió forintos keret nyílik meg a kérelmezők számára. Ugyanakkor az előzetesen megszerzett tudás felmérését és elismertetését célzó program megvalósítására több mint 160 millió forint jut.

A felnőttképzés ösztönzésében – a pályázatokon kívül – igen jelentős szerepük van a különböző kedvezményeknek is. A módosított szja-törvény új rendelkezése szerint az összevont adóalapot csökkentheti – természetesen akkor, ha a felnőttképzési szerződést a felnőttképzési törvény szerint kötötték meg – az adóévben fizetett képzési díj (beleértve a vizsgadíjat is) 30 százaléka. Az adókedvezmény alapját és összegét az akkreditált intézmény igazolja.

A felnőttképzésben részt vevő magánszemély ugyanakkor választhatja az adókedvezmény halasztott igénybevételét is. Ekkor a kedvezmény bármikor, de legkésőbb a felnőttképzési szerződésben meghatározott időtartam lejártának az adóévet követő ötödik évben, tetszőleges megosztásban érvényesíthető.

A pedagógus, az oktató, a hallgató, a felnőttképzésben részt vevő magánszemély, illetve az a személy, akinek gyermeke nappali iskolai oktatásban vesz részt, összevont adóalapját csökkentheti az adóévben általa vásárolt számítógép, számítástechnikai eszköz árával, ha ez az FMM, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, illetve az Oktatási Minisztérium által kiírt pályázat keretében történt. A magánszemély által igénybe vehető adókedvezmény(ek) összege azonban adóévenként nem haladhatja meg a 60 ezer forintot.

Átrendeződő piac

Az elmúlt esztendők tapasztalatai szerint – az európai trendeknek megfelelően – Magyarországon is felértékelődött a képzett munkaerő. Ugyanakkor megkezdődött a képzési piac átrendeződése is, amit jelez, hogy míg korábban a szakképzés kizárólagos helyszíne az iskola, alanya pedig a 14-20 éves korú fiatal volt, addig ma egyre több felnőtt vesz részt a különböző tanfolyami, munkahelyi képzésekben.

A magyar szakképzési rendszer alapvetően az Országos Képzési Jegyzékre (OKJ) épül – legalábbis, ami az iskolarendszeren kívüli tanulási lehetőségeket illeti –, az iskolai rendszerben pedig immár kizárólag OKJ-oktatás indítható.

A megyei munkaügyi központok 2001-ben 5363 tanfolyamot regisztráltak, amelyek keretében több mint százezren tanultak. A foglalkoztatási törvény alapján támogatottak aránya 36 százalékot tett ki. Az összes tanfolyam 73 százaléka OKJ-képzés volt. Ennek oka pedig az, hogy az állások döntő többségénél ma már OKJ szerinti végzettséget határoznak meg alkalmazási feltételként.

A tapasztalatok azonban arra is rávilágítanak, hogy ismét napirendre kell tűzni az OKJ felülvizsgálatát és korszerűsítését. Szakértők szerint a jelenlegi, mintegy 800 szakma kínálatát 150-200-ra célszerű mérsékelni. Alaposan meg kell vizsgálni azonban, hogy melyeket lehet összevonni, vagy teljesen elhagyni, illetve milyen új szakmák oktatására lenne szükség.

Ma még módszertanilag és a finanszírozást tekintve is rendhagyónak számítanak az úgynevezett Quick Start (QS) programok, amelyek a munkáltató munkaerőigényét a képzés eszközével kívánják kielégíteni. A QS-programok három finanszírozót feltételeznek: a központi foglalkoztatási alapot, a megyei munkaügyi központot és a munkáltatót. A 2002-ben indult központi program keretében 2500-an tanultak. Erre 150 millió forint jutott, amit egyharmad-egyharmad részben adott össze a három finanszírozó.

Harangi László, az Országos Közoktatási Intézet elemzője szerint egyáltalán nem mindegy, hogy miként alakítják ki a felnőtteket képző iskolákat. Az oktatás és a képzés eredményességének, sikerének sokféle összetevője van. Kétségtelen, hogy a megfelelő, vagyis minden részletre kiterjedő, "curriculum tervezés", illetve annak terméke, a különböző szintekre és időegységekre bontott tananyag alapvető feltétel. De ugyanilyen, ha nem fontosabb a tanárok, az oktatók, a foglalkozásvezetők szakavatott munkája. A sikerhez ugyanakkor jó szervezés is szükségeltetik: az adminisztratív folyamatok körültekintő és pontos elvégzése, ami nélkül a tanfolyam szétesik, gazdátlanná válik.

Újra iskolapadban

A felnőttképzésben új lehetőségeket nyit – az európai országok részvételét lehetővé tevő – Grundtvig-program, amely a dán származású népművelőről kapta a nevét. Ő volt az, aki a XIX. században megalapozta az egész életen átívelő tanulás gyakorlatát Észak-Európában. A Grundtvig-projekt a szakmától független, általános ismeretek oktatásának támogatásával szerves módon egészíti ki az Európai Bizottság Leonardo szakképzési programját. Az idei évben – egyebek közt – az alábbi kezdeményezéseket támogatják: az egész életen átívelő tanulás iránti igény felkeltése, különösen a nehezen bevonható felnőttek körében;

az iskolarendszeren kívül szerzett tudás és kompetenciák értékelése; családi és nemzedékek közötti tanulási programok, időskorúak tanulása; új módszerek a felnőttoktatásban – tanulóközpontúság; változásmenedzsment a felnőttoktatási intézményben.

Az Európai Unió tagállamain kívül még számos ország, köztük Magyarország is pályázhat a támogatásra. A projekt különböző szintű nemzetközi együttműködést támogat, ekképpen lehetőség nyílik egyéni ösztöndíjak elnyerésére, illetve módszertani továbbképzésekben való részvételre is. A pályázatokat az EU valamely hivatalos nyelvén lehet benyújtani, és postai úton feladni. (Cím: Socrates Nemzeti Iroda 1438 Budapest 70., Pf. 508.)

Megújulás előtt az iskolai szakképzés

A felnőttképzés korszerűsítése mellett az iskolarendszerű szakképzés megújítása is napirenden szerepel. Az ezzel kapcsolatos kormányzati intézkedési terv az elmúlt időszakban megfogalmazódott kritikai észrevételek elemzésén alapul, s célja, hogy – az iskolai szakképzés pedagógiai korszerűsítése mellett – a gyakorlati képzés is megerősödjék. A kormány által elfogadott csomag 3-4 milliárd forintot szán a gyakorlati képzés, és további 12-13 milliárdot az iskolai szakképzés fejlesztésére.

A szakiskolai fejlesztési program – ebben az iskolatípusban mintegy 135 500 diák tanul – négy alappillérre épül. Az egyik prioritás, hogy a IX. és X. évfolyamokon a közismereti tananyagok tartalmának átrendezésével, racionálisabb szervezésével a gyakorlati oktatásra készítsék fel a diákokat. További feladat a szakmai oktatás módszertanának megújítása, illetve a reintegrációs program megvalósítása. Ez utóbbi esélyt adhat arra, hogy mérséklődjék az iskolarendszert képesítés nélkül elhagyók riasztóan magas száma. Ennek törvényi feltételei a készülő közoktatási törvényben találhatók meg. Mivel a jövőben a gazdasági változásokra és elvárásokra lényegesen gyorsabban kell reagálniuk a munkavállalóknak, ezért – a program keretében – az önfejlesztés ösztönzésére is hangsúlyt helyeznek.

A szakképzési törvény változásainak sorában ugyanakkor fontos a tanulószerződések megerősítése. A továbbiakban szeretnék elérni, hogy a gazdálkodó szervezeteknél ezt alkalmazzák, a megállapodási forma pedig csak ott nyerjen létjogosultságot, ahol a tanulószerződésre nincs mód

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. február 3.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem