×

Foglalkoztatási kilátások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. február 3.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 60. számában (2003. február 3.)
Az idén nem várható a foglalkoztatás látványos bővülése – állítják a szakemberek. A munkáltatók szerint áttörés akkor lesz, ha széles körben elterjednek az atipikus formák, tovább mérséklődnek a foglalkoztatási költségek, illetve javulnak a gazdálkodási feltételek. Ez utóbbi tekintetében azonban – vélik a munkaadók – nem számíthatnak jelentős fordulatra 2003-ban. A szakszervezetek úgy látják: a gazdasági aktivitás élénkítéséhez elengedhetetlen, hogy a foglalkoztatás a gazdaságpolitika prioritásai között szerepeljen. Egyúttal arra is figyelmeztetnek, hogy az atipikus formáktól – az alacsony bérszínvonal miatt – nem remélhetők olyan kedvező eredmények, mint Európa fejlett államaiban. A kormányzat azzal számol, hogy 2006-ig jelentősen bővülhet a foglalkoztatottak köre.

Az atipikus formákban további tartalékok rejlenek

Egyre többen szeretnének dolgozni

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a munkanélküliségi ráta nem haladja meg a 6 százalékot, s közel 1,5 százalékponttal alacsonyabb az EU-országok átlagánál. Bár néhány multinacionális cég – részben konjunkturális okból, részint más üzleti megfontolásból – felhagyott a nálunk folytatott termeléssel, de ez országos szinten nem jelentett megrázkódtatást a munkaerőpiacon – mondta Székely Judit, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium helyettes államtitkára.

Véleménye szerint a munkaerőpiacon összességében kedvező tendenciák tapasztalhatók a kormányváltás óta. Jelentősen csökkent az inaktívak száma, egyre többen váltak foglalkoztatottá. A múlt év novemberében – 2001 azonos időszakához képest – 80 ezerrel csökkent a gazdaságilag inaktívak, s ezzel összefüggésben 45 ezerrel nőtt a foglalkoztatottak, és 9600-zal a munkanélküliek száma.

Az állástalanok körének kismértékű bővülése azt is jelenti, hogy sokan – átmenetileg – ebben a státusban kapaszkodnak meg a munkaerőpiacon, hogy majd képzés, közmunka vagy más segítség révén a nem támogatott foglalkoztatottak közé kerüljenek. Ez pozitív tendencia, és a munkaerőpiac stabilitására utal.

Feszültségekkel járó, de kedvező az a változás is, amely szerint az alacsonyan kvalifikált és bérezett álláshelyeket egyre több helyütt a magasabb képzettséget igénylő és nagyobb keresetet biztosító munkakörökkel váltják fel. Ez a főként a multinacionális cégeknél megfigyelhető csere eddig országos szinten pozitív szaldóval zárult, noha egyes körzetekben, területeken, s az érintett dolgozók szempontjából komoly gondot jelenthet a létszámleépítés. Ezért a munkaügyi kormányzat egyedileg mérlegeli ezeket az eseteket, megkeresve a módszereket, hogy miként segíthetné a leépítendők elhelyezkedését s az újabb munkahelyek létrehozását.

Székely Judit szerint a tőke vándorlásának iránya sok tényező függvénye. Az olcsó "keleti" munkaerő üzletileg csábítónak tűnik föl, de – a gazdasági és politikai instabilitás miatt – a kockázat is jóval magasabb. A múlt év november végéig egyébként a gazdálkodók által jelzett leépítések mértéke nem haladta meg a harmincezer főt, ami az előző évek adataival összehasonlítva nem jelent emelkedést. Meg kell azonban jegyezni, hogy az elbocsátott dolgozóknak csak közel egyharmada regisztráltatja magát az illetékes munkaügyi központban, ami azt jelenti, hogy túlnyomó részük nem igényel segítséget az új munkahely megtalálásához. Ugyanakkor szokatlan jelenséggel kell szembenéznünk, mégpedig a szakképzett dolgozók hiányával. Emiatt – a feldolgozóipari cégek körében – termeléskiesés is tapasztalható volt.

Mivel 2004 közepétől várhatóan már tagjai leszünk az Európai Uniónak, jogilag és tartalmilag is változásokra számíthatunk a munkaerőpiacon. Csatlakozásunkat követően lényegesen megnőhet a működő tőke beáramlása, az emberi erőforrás fejlesztésére irányuló források bővülése pedig lehetővé teszi a hiányzó szakképzettség pótlását, így lényegesen bővülhet a foglalkoztatás. Kétirányú nemzetközi vándorlás azonban néhány évig bizonyosan nem valószínűsíthető, mivel a külföldiek számára a magyar, illetve a magyar munkavállalóknak az idegennyelv-tudás hiánya komoly hátrányt jelent az elhelyezkedésben.

Összességében feltételezhető, hogy 2006-ig – a nemzetközi és a hazai konjunktúra függvényében – lényegesen bővülhet a foglalkoztatás, javulhat a gazdasági aktivitás – hangsúlyozta Székely Judit.

A minőségi szakemberek iránt nőhet a kereslet

A foglalkoztatás jelentős bővítésére csak az új formák, mint például a részmunkaidő vagy a távmunka elterjesztésével, illetve a hazai kis- és középvállalkozások aktív munkahelyteremtő támogatásával kerülhet sor. Az idei évben – óvatos optimizmussal is – csupán a munkaerő-piaci helyzet alig észlelhető javulására lehet számítani, noha a foglalkoztatás bővítése érdekében tett apró lépéseket is értékelni kell – jelentette ki Dávid Ferenc, az Országos Érdekegyeztető Tanács munkaadói oldalának szakértője.

A jelenlegi ismeretek szerint az új vállalkozások magyarországi megjelenésétől nem várható az alkalmazásban állók körének számottevő bővülése. Az agrárium és a kereskedelem területén sem prognosztizálható érdemi létszámbővülés. A szolgáltatási szférában pedig elsősorban a – kereskedelemhez kapcsolódó – szervizelés, az üzembe helyezés, illetve a személyi szolgáltatások terén várható csekély létszámbővülés az idén.

Ezzel párhuzamosan a multinacionális vállalkozásoknál – a korszerűbb számítás- és elektrotechnikai technológiák, kutató-fejlesztési bázisok Magyarországra betelepülésével – a minőségi szakemberek iránt nőhet a kereslet. De a termeléssel foglalkozó mikro- és kisvállalkozások alkalmazotti létszáma is bővülhet, ha ehhez az államtól megfelelő támogatást kapnak. Ugyanakkor – az uniós csatlakozással összefüggésben – a közalkalmazottak, a köztisztviselők létszáma is növekedhet, de természetesen a piaci alapon működő humán és oktatási vállalkozói szféra is felvehet újabb dolgozókat.

Dávid Ferenc elmondta: a munkáltatók gazdálkodási körülményeit érdemi módon javító intézkedésekre az idén eddig nem került sor. Ugyanakkor kedvező, hogy a – munkaügyi kormányzat ígérete szerint – a fix összegű egészségügyi hozzájárulás fokozatosan, három év alatt megszűnik. A munkaadói oldal szakértője fontos eredménynek tartja, hogy 2003-ban a minimális bér bruttó összege nem emelkedik. Már most, az év elején érzékelhető ugyanis, hogy a keresetemelés követhetetlen bérspirálba üldözte volna a magyarországi vállalkozásokat, s az újabb kedvezőtlen tendenciákat eredményezett volna.

Dávid Ferenc szerint viszont kedvező az étkezési és az üdülési hozzájárulás adómentes hányadának emelése, mivel ez lehetőséget ad arra, hogy a munkaadók – a járulékmentes többletjavadalmazással – javítsák a foglalkoztatottak munkahelyi közérzetét – hangsúlyozta Dávid Ferenc.

Nagy hangsúly helyezendő a felnőttképzésre

A foglalkoztatás érdemi bővülése akkor várható, ha ez prioritás lesz a gazdaságpolitikában. Noha az atipikus formák elterjedése nyomán bővülhet a foglalkoztatottak köre, azonban – az alacsonyabb bérszínvonal miatt – közel sem várható olyan eredmény, mint az EU jelenlegi tagországaiban – jelentette ki Wittich Tamás, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke.

A szakszervezetek olyan átfogó gazdaságpolitikai koncepció megalkotását, és ennek nyomán olyan intézkedéseket várnak a kormánytól, ami garantálja, hogy az egyes ágazatok hosszú távú fennmaradási esélyei ne romoljanak, és ezzel ne kerüljön veszélybe több tízezer dolgozó munkahelye Magyarországon. Ehhez olyan gazdaságpolitika és -diplomácia szükséges, amely a magasabb szakmakultúrát képviselő multinacionális cégeket vonzza Magyarországra. Ezzel összefüggésben a korábbiaknál nagyobb hangsúlyt kell helyezni az egész életen átívelő tanulás, illetve felnőttképzés programjára.

Az atipikus foglalkoztatás elterjedését illetően még jelentős tartalékok vannak. Ezzel párhuzamosan azonban módosítani kellene a társadalombiztosítási járulék szabályain, mert a jelenlegiek nem késztetik az új konstrukciók bevezetésére a munkáltatókat. A szakszervezetek viszont nem fogják támogatni, ha tipikus munkaviszonyt akarnak atipikussá átalakítani. Ez esetben azokra a színlelt részmunkaidős szerződésekre kell gondolni, amikor a megállapodás 4-6 óráról szól, de a tényleges foglalkoztatás 8 órás, és a különbséget a munkáltató – az adó kikerülésével – zsebből fizeti. Ahhoz, hogy e nem szokványos foglalkoztatási formák érdemben elterjedjenek, a jelenleginél lényegesen magasabb bérszínvonalra lenne szükség.

Bár a kormány már dolgozik a foglalkoztatáspolitikai stratégiáján, ám azt a szociális partnerek még nem véleményezték. Szükséges lenne, hogy – az EU-tagországokhoz hasonlóan – egy nemzeti közép- és hosszú távú foglalkoztatási akcióterv is készüljön, mivel bő egy év múlva Magyarország is tagja lesz az Uniónak.

Ezenkívül végig kell gondolni a Nemzeti Fejlesztési Terv és a foglalkoztatáspolitika összefüggéseit is, azt, hogy a Magyarország számára megnyíló strukturális és kohéziós alapok több milliárd forintos összegét miként lehet a leghatékonyabban felhasználni a foglalkoztatás bővítésére.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. február 3.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem