×

Ágazati párbeszéd

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 56. számában (2002. október 15.)
Az utóbbi években a – számos problémával terhelt – társadalmi párbeszéd talán egyetlen pozitív fejleménye az ágazati paritásos bizottságok megalakítását célzó PHARE-projekt elindítása volt. A kétoldalú, autonóm ágazati bizottságok segíthetik a szociális partnerek – munkaadók és munkavállalók – "közeledését", illetve azt is, hogy minél több területen védje a munkabékét a sok munkáltatóra kiterjedő kollektív szerződés.

Az ágazati bizottságok kettős funkciót látnak majd el. Egyfelől az egyes ágazatok munkaadói és munkavállalói szervezetei számára keretet teremtenek az adott ágazat munkaügyi, bér, s az ezekkel összefüggő gazdasági kérdések megvitatására, illetve megállapodások megkötésére. Másfelől a bizottságok megalakulása esélyt teremt az európai uniós társadalmi párbeszéd rendszerébe, azon belül is az európai szintű ágazati bizottságok munkájába való bekapcsolódásra.

Kevés a megállapodás

Közismert, hogy Magyarországon a szociális partnerek ágazati együttműködése meglehetősen korlátozott. Ez megmutatkozik abban, hogy az ágazati konzultációk esetlegesek, illetve abban is, hogy a kollektív szerződések száma csekély. Ez utóbbit jelzi, hogy a múlt év március végéig mindösszesen 3519 kollektív szerződést regisztráltak Magyarországon. Ebből 1426 a versenyszférában született, 2093 pedig az intézményi körben. Ezek közül a több munkaadóra kiterjedő megállapodások száma az intézmények esetében 11, a versenyszférában 74 volt. Utóbbiak közül 17 kollektív szerződés úgy született, hogy azt nem "egyedi" munkaadó, hanem ezek szervezete kötötte. Ezek közül 3-3 köttetett meg 1997-ben, 1998-ban és 1999-ben, míg 2000-ben már 8 kollektív megállapodást hoztak tető alá a szakma szerint szerveződő munkáltatói érdekképviseletek a munkavállalókkal.

A több munkaadóra kiterjedő kollektív szerződés – az átfedésektől kiszűrt adatok alapján – 230 605 munkavállalót, azaz a foglalkoztatottak 9,39 százalékát érinti, ezen belül a közalkalmazottak száma összesen 2177! Országosan az egy és a több munkáltatóra kiterjedő szerződések által érintett foglalkoztatottak száma 1 101 069 fő, azaz az 5 fő feletti létszámmal működő munkaadói kör dolgozói létszámának 44,87 százaléka.

Kiterjesztett szerződések

Az Európai Unió tagállamainak túlnyomó többségében a kollektív szerződésekkel "lefedett" dolgozói létszám általában a hazai mutatónál lényegesen magasabb. Az ottani dolgozók szervezettsége alacsonynak mondható, 70-80 százalékuk viszont kollektív szerződésben érintett. Magyarországon a szakszervezetek által "bevallott" 40 százalékos szervezettség ellenére nem sokkal magasabb a kollektív szerződés hatálya alá tartozó dolgozói létszám.

Tény, hogy meglehetősen kevés, összesen 3 ágazati kollektív szerződést nyújtottak be kiterjesztésre Magyarországon, nevezetesen a villamosenergia-iparban, a szálloda- és vendéglátóiparban, valamint a sütőiparban. Az egyes ágazatokban eszerint a szociális partnerek különböző szinten készültek fel a munkaügyi kapcsolatok rendezésére. Az ágazati kollektív szerződés megkötése elismerten nehéz műfaj, hiszen igen sok különböző érdeket kell összehangolni ahhoz, hogy a felek eljussanak a megállapodásig. Természetesen ennél is komplikáltabb olyan egyezségre jutni, amelyet az ágazatban érdekelt nem aláíró felek is elfogadhatónak tartanak. Mindemellett egy olyan országban, mint Magyarországon, ahol annyi kis létszámmal működő vállalkozás létezik, elkerülhetetlennek látszik a munkaügyi kapcsolatok rendezése a kiterjesztett ágazati szerződések révén. Mindez pedig indokolja azt az erőfeszítést, amit a szociális partnerek – és a kormány – kifejtenek a – munkahelyi és az országos szintű párbeszéd között helyet foglaló, s nemzetközileg is egyre fontosabb – középszint fejlesztése érdekében.

Nyilvánvaló: az uniós csatlakozással egyre "húsba vágóbb", hogy az egyes ágazatokon belül a szociális partnerek átgondolják és megbeszéljék a területüket érintő kihívásokat, s megfogalmazzák a lehetséges válaszokat. Különösen olyan területeken fontos ez, amelyek az uniós közösségi politika középpontjában állnak (például foglalkoztatáspolitika, szociális védelem, különféle makrogazdasági kérdések stb.). Az ágazati dialógus során számos kérdéssel foglalkozhatnak a partnerek, így a szakképzéssel, a foglalkoztatás rugalmas formáival, a munkakörülményekkel, de feladatuk a vonatkozó közösségi vívmányok bevezetése is. E folyamatot azonban ágazati bizottságok nélkül nem lehet "menedzselni".

Uniós kapcsolatok

Az ágazati bizottságok létrehozását célzó, PHARE-támogatásban is részesülő projekt célja egy olyan működőképes társadalmipárbeszéd-rendszer létrehozása – vagyis a meglévő háromoldalú struktúrák (a szociális partnerek és a kormány) kiegészítése a függetlenebb, bipartit rendszerű egyeztetéssel -, mely keretek közt az érintettek eredményesen és megfelelő módon kezelhetik az ágazatuk specifikus kérdéseit. A projekt révén 18 ágazatban (ebből 15 a verseny- s 3 az intézményi szférában van) alakulnak meg a bizottságok, természetesen kizárólag a részt vevő felek egybehangzó akarata alapján. Ezen túlmenően a programtól további eredmények is várhatók. Így lendületet adhat az ágazati konzultációk fejlesztéséhez, s ahhoz, hogy mind több ágazati kollektív szerződés köttessen.

A létrejövő ágazati bizottságok tagjai képzésben részesülnek annak érdekében, hogy – különös tekintettel a bizottságok bipartit jellegére – tanácskozási és tárgyalási képességeiket fejleszthessék. Ugyanakkor az ágazati bizottságoknak kapcsolatot kell tartaniuk az Európai Unió tagállamaiban meglévő hasonló intézményekkel (nem mindegyik EU-tagállamban van ilyen!), hogy tanuljanak az ottani gyakorlatból, s felkészüljenek az ágazaton belül zajló tárgyalásokra. Paradox módon nem csupán a szociális partnerek, de a kormány lehetőségeinek bővítésére is fel kell használni a projektet, annak ellenére, hogy az ágazati párbeszéd alapvetően kétoldalú folyamat. Azért is elengedhetetlen a kormányzati adminisztratív kapacitás bővítése, mert létre kell hozni egy olyan adatgyűjtő, rögzítő, elemző rendszert, melynek révén figyelemmel kísérhetők a kollektív szerződések, illetve a megállapodások eredményei (beszámolók, elemzések stb.). Ezen túlmenően biztosítani kell a társadalmi párbeszéd egyes szintjei közötti kommunikációt is.

Szakértői segítséggel

Az Európai Uniónak fontos érdeke, hogy a leendő tagállamok különböző szervezetei megfelelőképpen integrálódjanak az uniós társszervezetekbe. Ezt bizonyítja, hogy az EU a PHARE-program végrehajtása során bekapcsolódik az úgynevezett ikerprogramba. A projekt részleteinek kidolgozásában és kivitelezésében egy pályázaton kiválasztott konzorcium (jelen esetben a dán partner) is részt vesz. A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium mellé kinevezett (dán) projekttanácsadó 18 hónapig nyújt segítséget a program végrehajtásában. A szakértő feladata, hogy a szociális partnerek és a kormány számára tanácsokat adjon az ágazati bizottságok felállítását, illetve az ágazati szinten túlterjedő (európai, országos, vállalati szintű) kapcsolatokat érintően is. A szakértő véleményére olyan alapvető kérdésekben van szükség, mint az ágazati bizottságok lehetséges szerep- és jogköre, összetétele, működésének jogi szabályozása, az általános jogi környezet rendezése, valamint a bizottságok illeszkedése a társadalmi párbeszéd jelenlegi rendszerébe (különös tekintettel az országos és a vállalati szintű párbeszédhez való kapcsolódásra). De a tanácsadónak támogatnia kell az ágazatipárbeszéd-bizottságok felállításával és a képzéssel összefüggő feladatok megoldását is, továbbá foglalkoznia kell a képzés szervezésével.

Magyar részről a program koordinálását, végrehajtásának technikai és adminisztratív feladatait a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium látja el. Előkészítésében és végrehajtásában pedig az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) helyet foglaló valamennyi szociálispartner-szervezet, azaz 9 országos munkaadói érdekképviselet és 6 országos szakszervezeti konföderáció vállalt szerepet. Kezdettől fogva működött az e szervezetek, valamint a kormány képviselőiből alakult operatív bizottság, melynek egyfelől a projekt alakításában, másfelől a twinning, vagyis az ikerprogram-szerződés előkészítésében volt szerepe.

A társadalmi párbeszéd újjászervezése során felvetődött, hogy az operatív bizottság munkájára – az országos és az ágazati szint közötti koordinációban – a másfél évig tartó projekt lezárása után is szükség lesz. Ezért az Országos Érdekegyeztető Tanács megalakulásáról – a szociális partnerek és a kormány között – kötött megállapodás rögzíti, hogy az operatív bizottság az OÉT alá rendelt ágazati tanáccsá alakul.

Elemző tanulmányok

Az ikerprogram végrehajtása során elsőként a megalakításra kijelölt 18 ágazat helyzetét, az ágazatokban zajló szociális párbeszéd milyenségét, valamint az OÉT működését és lehetőségeit elemző tanulmányok készültek. Mindez alapként szolgál a tervezett ágazatipárbeszéd-bizottságok jellemzőinek meghatározásához. A tanulmányoknak olyan kérdéseket kellett taglalniuk, mint az adott ágazat struktúrájának, nagyságának, gazdasági jellemzőinek, foglalkoztatotti arányainak, foglalkoztatási szerkezetének leírása, illetve az EU-csatlakozás hatása az ágazatra. Jellemezni kellett továbbá az adott ágazat munkaügyi kapcsolatait s az ebben részt vevő szervezeteket, illetve fel kellett tárni a kollektív alkufolyamat(ok) sajátos vonásait: mind mennyiségi (szervezetek és szerződések száma, utóbbiak jellege), mind minőségi (szerződések tartalmi elemei, érvényességi idejük, ágazaton belüli kiterjedtségük, lefedettségük, konkrét érvényesülésük a gyakorlatban stb.) szempontok szerint. E tanulmányok elkészítésének az volt célja, hogy feltárják a társadalmi párbeszéd mai jellegzetességeit, kimutassák, illetve összefoglalják azokat a tényezőket, amelyek ez ideig hátráltatták az ágazati rendszer kialakulását.

Továbbképző kurzusok

Az ágazatonként, valamint a munkáltatói és a munkavállalói oldal által prezentált tanulmányok mellé független szakértők is készítettek egy, a makro-, a mezo- és a mikroszintű szociális párbeszéd összefüggéséről, kapcsolatrendszeréről szóló felmérést, mégpedig abból a szempontból, hogy a ma létező rendszerbe hogyan illeszkedhetnének a tervezett ágazatipárbeszéd-bizottságok. Ez utóbbi elemzés célja egyfelől, hogy bemutassa, milyen mozgástér nyílik a munkaügyi kapcsolatok rendszerében az ágazati szintű fórumok számára. Másfelől, hogy javaslatok fogalmazódjanak meg arra nézve: milyen jogi, eljárási és intézményi változtatások szükségesek ahhoz, hogy az új ágazati fórumok hasznos szerepet játszhassanak a munkaügyi kapcsolatok rendszerében. E tanulmányok alapozzák meg – a szakértő további munkájának segítése mellett – a projektben foglalt további teendők konkrét megvalósítását.

A kutatás ajánlásaira is építve került sor a projekt nyitó konferenciájára, ahol a téma jeles magyar és külföldi szakemberei tartottak előadásokat. A konferencia résztvevőit a munkáltatói és munkavállalói szervezetek delegálták, figyelemmel az ágazati bizottságok jövőbeli struktúrájára. A konferencia célja – azon túl, hogy megismertesse a résztvevőkkel az ágazati bizottságok legfontosabb jellemzőit – az volt, hogy megerősítse a szociális partnerek elkötelezettségét az ágazatipárbeszéd-bizottságok megalapításában.

A továbbiakban – a szociális partnerek részvételével – egy inspirációs kézikönyv elkészítésére kerül sor, amely keretjelleggel tartalmazza a bizottságok felállításának ütemezését, tagjai kinevezésének módját, illetve a bizottságok munkáját segítő ágazati titkárságok megalakításának feltételeit.

Ezek után kell megszervezni azokat a továbbképző kurzusokat, szemináriumokat, amelyek az ágazati bizottságok leendő tagjai számára indulnak konzultációs és tárgyalási képességeik fejlesztésére: külön figyelemmel a kollektív szerződések jelentőségének és jellegzetességeinek kiemelésére.

Hét titkárság

Az ágazati bizottságok megalakulását és későbbi munkáját segítő titkárságok (legalábbis egy részének) felállítására már a következő évben sor kerülhet. A tervek szerint az ágazati bizottságok megalakítására két, 9-9 bizottságot létrehívó szakaszban kerül sor. A 18 ágazati bizottságot összesen 7 titkárság szolgálja majd ki.

Végül a projekt – a program végrehajtói, hazai és külföldi szakértők, s nem utolsósorban a létrehozott bizottságok képviselőinek részvételével – egy záró konferenciával fejeződik be. Ez lesz hivatott a projekt végrehajtásának értékelésére, a további feladatok kijelölésére, illetve a nemzetközi kapcsolatok létrehozására és megerősítésére, irányainak meghatározására.

Az autonóm ágazati párbeszéd megerősítése természetesen számos olyan kérdést vet fel, amelyek megválaszolása csak a projekt befejeztével lehetséges. Így például nem tudni, hogy az ágazati szint megerősödése milyen változásokat idéz elő az egyes munkáltatói és munkavállalói érdekképviseleteknél (szövetségeknél, konföderációknál), s mennyiben változik az ágazati szinten ma szerepet játszó szociális partnerek egymáshoz viszonyított helyzete, illetve: lehetséges-e új szereplők megjelenése. Az sem jelezhető előre, hogy mennyiben változik az egyes párbeszédszintek tematizáltsága, s a mikroszintről felfelé vagy a makroszintről lefelé – az ágazati szint irányába – tolódnak-e el majd a tárgyalandó problémák. Kérdés az is, vajon mindezek következtében lesz-e funkcióváltás az egyes szinteken stb.

Nyilvánvaló, e kérdésekre majd a gyakorlat adhat választ. Egy azonban bizonyos. Az ágazati szintű autonóm társadalmi párbeszéd és az ágazati bizottságok megalakulása nélkül nem lehet részt venni az uniós szintű ágazati párbeszédben.

Százéves az MGYOSZ

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) – szeptember végén – ünnepi közgyűlést tartott alapításának 100. évfordulója alkalmából. Az MGYOSZ jelenleg 62 szakmai és regionális szerveződésű szövetséget és számos, közvetlen tagsággal rendelkező gazdasági társaságot tömörít. A szervezet az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatás területéről több ezer – mintegy 1,2 millió munkavállalót foglalkoztató – vállalkozást képvisel.

A centenáriumi ünnepségen részt vett és beszédet mondott Medgyessy Péter miniszterelnök is, aki kifejtette: a kabinet elkötelezett az esélyteremtő társadalmi és gazdasági fejlődés megteremtésében, amihez elengedhetetlen Magyarország uniós csatlakozása. Az Európai Unió a magyar jövő, lehetőség arra, hogy az emberek kibontakoztathassák képességeiket. Az integráció azonban óriási felelősség is, ami megköveteli a csatlakozás feltételeinek megteremtését. A miniszterelnök szerint az elkövetkező időszak legfontosabb feladata, hogy a magyar vállalkozások felkészültekké váljanak az uniós források fogadására, s képesek legyenek az exportorientált fejlesztések megvalósítására.

Széles Gábor, az MGYOSZ elnöke felidézte a szervezet százéves történetét, majd leszögezte: a munkaadói szövetség alapértékeit a jövőben is meg kell őrizni. Ezek sorában – egyebek közt – olyan feladatokra kell koncentrálni, mint a munkaadói érdekképviselet és az ágazati párbeszéd erősítése, a szociális és a foglalkoztatási problémák kezelése, valamint a hazai ipar védelme. A közeljövő egyik prioritása azonban a Nemzeti Fejlesztési Terv végrehajtásában való aktív részvétel.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem