×

Források állásteremtésre

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 40. számában (2001. május 15.)

 

A gazdaságpolitikai prioritások sorában kiemelt helyet foglal el a foglalkoztatás támogatása. E cél megvalósítására központi források is rendelkezésre állnak, s bár a kelleténél szerényebb a keret, a pályázati úton elnyerhető pénzek nélkülözhetetlen összegeket jelentenek egy-egy cégnek. Az idén fontos változás, hogy a Munkaerő-piaci Alap, az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA), illetve a munkaügyi központok forrásain kívül immár a Széchenyi-terv pénzügyi csatornái is megnyíltak a pályázók előtt.

 

Megkülönböztetett figyelmet fordított az OFA az idei feladatok előkészítése és rangsorolása során a munkaerőpiac aktuális problémáira, illetve Magyarország uniós felkészüléséből adódó foglalkoztatáspolitikai feladataira.

Kísérleti utak

A kísérleti projektek közé tartozik a "Rátalál(l)ás" program, amelynek célja a tartós munkanélkülieknek nyújtott speciális állásközvetítői szolgáltatás támogatása. A 160 millió forintos keretre – zárt körben, meghívással – a Felső-Tisza Vidéki, valamint a Délkelet-nyírségi Fejlesztési Társulás, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves és Nógrád megye települési önkormányzatai és önkormányzati társulásai pályázhattak, illetve pályázhatnak: a tartósan munkanélküliek munkaerő-piaci reintegrációjának elősegítésére. Az elnyerhető forrás az egyéves program időtartamára biztosított vissza nem térítendő támogatás, amelyet az OFA 25 százalékos részletekben, negyedévente folyósít, utólagos elszámolás ellenében. A program teljes időtartama alatt sikeresen elhelyezett munkanélküli után maximum 230 ezer forint vehető igénybe. A projektben való részvétel fontos feltétele a pályázó és a – speciális állásközvetítői szolgáltatást végző – holland Bureau Maatwerk b.v. cég korábbi együttműködése.

Az OFA ugyancsak ígéretes projektje az "Új esély" program. Ez a helyi kezdeményezések kibontakoztatását hivatott segíteni, kifejezetten a hátrányos helyzetű állástalanok felkészítésére, átmeneti, illetve tartós foglalkoztatásuk segítésére fókuszálva. A helyi programok célcsoportjai a tartós munkanélküliek, a szakképzetlenek: akik kikerülnek a köz- és a közhasznú munkából, akik már korosak, esetleg hajléktalanok, vagy romák. A helyi programok egyfelől e kör feltárására és kiválasztására, a munkanélküliek foglalkoztatásra való felkészítésére, illetve elhelyezésükre irányulnak. A különböző projektek egytől nyolc hónapig tartanak, attól függően, hogy az állástalanok visszavezetésének mely szakaszában – kiválasztás, felkészítés – vállal feladatot a pályázó. Vissza nem térítendő és részben visszatérítendő támogatáshoz juthatnak az igénylők, azt azonban maguk döntik el, hogy a támogatás mely formáját és az egyes elemeket milyen arányban kérik. A beruházáshoz és a tárgyi eszközök beszerzéséhez adható legtöbb forrás – egy-egy foglalkoztatottra – bruttó 800 ezer forint lehet, de csak abban az esetben, ha a projekt tartósan fennmarad. Gyakorlatilag minden bejegyzett alapítvány, közalapítvány, társadalmi szervezet, egyház és felekezet pályázhat, az elbírálásnál azonban előnyt élveznek azon ajánlatok, amelyek a visszatérítendő és a vissza nem térítendő támogatás együttes lehetőségével élnek, s amelyek egymást kiegészítő szolgáltatásokat biztosítanak.

Nonprofit vállalkozások

A munkanélküliek tartós foglalkoztatását megvalósító OFA-program célcsoportjai szintén a hat hónapnál hosszabb ideje állástalanok, az alacsony iskolázottságúak, illetve a köz- és közhasznú munkából kiszorulók, valamint a hajléktalanok és a fogyatékosok bizonyos körei. A projekt felépítése is hasonlatos az Új esély program szerkezetéhez, azaz az érintettek kiválasztásából s a tényleges foglalkoztatásból áll. Ez utóbbi úgy valósul meg, hogy az állástalanok alkalmazásával különböző – nonprofit – vállalkozások jönnek létre, amelyek a helyi fogyasztók számára termékeket állítanak elő és szolgáltatásokat nyújtanak: természetesen a tényleges vásárlóerőre alapozva. A foglalkoztatási programban a pályázó támogatást kérhet maximum huszonöt munkanélküli alkalmazásához – a bérköltségek és közterheik támogatásához tizenkét hónapig –, beruházásai finanszírozásához, a munkavezető bérköltségének és közterheinek támogatásához s a foglalkoztatással összefüggő egyéb kiadásokhoz. Az egy főre igényelhető OFA-támogatás fajlagos költsége fejenként maximum egymillió 200 ezer forint, a támogatás időtartama pedig legfeljebb 18 hónap, amely két szakaszból állhat. Az első ütemben – hat hónap alatt – zajlik a beruházás s a foglalkoztatás előkészítése, míg a második lépcsőben – egy évig – maga a gondozási program valósul meg.

Segítség a romáknak

Az OFA nagy hangsúlyt helyez a roma munkanélküliség mérséklésére, illetve a projektgazda roma szervezetek menedzsmentjének képzésére. Ez utóbbi pályázatban minden olyan társas vagy egyéni vállalkozás, alapítvány vagy egyesület részt vehet, amely képzéssel foglalkozik, s nem áll csőd-, végelszámolási, illetve felszámolási eljárás alatt. Maga a képzés a roma projektmenedzsment felkészítést szolgálja, melynek keretében a roma szervezetnek el kell készítenie egy vállalkozás elindításának és működtetésének részletes tervét. A képzést követően újabb döntést hoz az OFA kuratóriuma, a kidolgozott projekttervek alapján határoz a roma szervezetek támogatásáról, illetve ennek mértékéről. A képzésen az OFA által kiválasztott 13-13, összesen 26 roma szervezet foglalkoztatási projektjének kétfős menedzsmentje és/vagy szakértői vesznek részt. Az oktatásra június-júliusban kerül sor budapesti, vagy a vonzáskörzetébe tartozó helyszínnel, bentlakásos formában.

Kedvező változásokat eredményezhetnek a roma foglalkoztatási projektek. Az OFA e körben olyan ajánlatokat vár, amelyek közösségi vállalkozási programok szervezésével munkahelyet teremthetnek a cigányságnak, elősegítve ezzel foglalkoztatásukat és társadalmi integrációjukat. E programban pályázhat minden belföldi roma társadalmi szervezet, alapítvány és közhasznú társaság, persze akkor, ha bírósági bejegyzésük megtörtént. Az előkészítő szakaszban – amelynek időtartama maximum négy hónap – a támogatott szervezetek felkészülnek a projekt indítására – felveszik a kapcsolatot az üzleti partnerekkel, beszerzik a munkavégzéshez szükséges felszereléseket –, majd a végrehajtási szakaszban elindítják a vállalkozásokat. A pályázó szervezeteknek a munka levezényléséhez háromfős menedzsmentet kell alkalmazniuk, továbbá a foglalkoztatotti létszámot folyamatosan fenn kell tartaniuk egy éven át. Az OFA az általa elfogadott program teljes költségéhez vissza nem térítendő támogatást nyújt: a munkahelyteremtéssel kapcsolatos beruházásra és felújításra, a tárgyi eszközök és munkaruhák megvásárlására, a foglalkoztatottak hat hónapos munkabér- és bérköltségeire, a foglalkoztatottak képzésére, valamint a főállású projektvezető bér- és közterheire. A projekthez kért OFA-támogatás fajlagos költsége azonban a főállású munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében egymillió forintnál nagyobb összeg nem lehet.

Új elem a Széchenyi-terv

A foglalkoztatás bővítésében új elem a januárban meghirdetett Széchenyi-terv, amely – az aktív foglalkoztatási célokat kezelő előirányzatból – kiegészítő támogatásban részesíti az új munkahelyek létrehozóit. A pénzzel álláshelyek megteremtése, korszerű beruházások megvalósítása, továbbá az ezekhez kapcsolódó képzések finanszírozhatók, kiemelt szempont azonban, hogy e beruházások az ország hátrányos helyzetű, illetve a gazdasági szerkezetátalakításban érintett térségeiben valósuljanak meg. A munkahelyteremtő támogatás csak olyan fejlesztéshez igényelhető, amelynek során érvényesülnek a foglalkoztatási szempontok. Helyileg a munkanélküliségtől leginkább sújtott térségek – Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Nógrád, Somogy és Békés megye –, illetve a Gazdasági Minisztérium és a területfejlesztés illetékesei által kijelölt, a szerkezetátalakítással érintett területek jöhetnek szóba.

A munkahelyteremtő konstrukcióban a pályázók vissza nem térítendő támogatást nyerhetnek. Összege új munkahelyenként legfeljebb egymillió forint, a gazdasági szerkezetátalakítással érintett térségekben pedig legfeljebb másfél millió forint lehet. Beruházás esetén a támogatás – más célelőirányzatokból nyújtott állami forrásokkal együtt – legfeljebb a beruházási költség ötven százalékának, a kis- és közepes vállalkozói körben 65 százalékának megtérítéséig terjedhet, képzéskor pedig a támogatás felső határa 35, kis és közepes cégek esetében 45 százalék. A pályázóknak azonban rendelkezniük kell a fejlesztés nettó összegének legalább a negyedét kitevő saját forrással is, amelybe az egyéb támogatások és hitelek nem számíthatók be. Végül van még egy igen fontos kritériuma a munkahelyteremtést segítő kiegészítő forrás elnyerésének, nevezetesen: az igénylőnek a Széchenyi-tervben lefektetett hat téma valamelyikére kell pályáznia. Ezek a versenyképes beruházás megvalósítására, a kis- és közepes vállalkozások, valamint a vendéglátás és a termálfürdők fejlesztésére, a logisztikai centrumok kialakítására és a tudásalapú technológiát alkalmazó kezdő vállalkozások létrehozására irányuló tenderek.

A vállalkozói körökben e hat projekt mindegyike érdeklődésre tarthat számot, hiszen "ráadásként" igényelhető a foglalkoztatásbővítést szolgáló kiegészítő támogatás is. Az első ilyen pályázat a versenyképes beruházások támogatása, amelynek célja a hazai ipar szerkezetének átalakítása. Az elnyerhető pénz egyszeri, vissza nem térítendő támogatás, amelynek mértéke maximum 100 millió forint. Ettől eltérő feltételekkel lehet elnyerni a pénzt, ha a termelésbe bevont gyártóeszköz, illetve technológia meghaladja a hárommilliárd forintot, ez esetben a támogatás felső határa 200 millió forint. A hátrányos régiók is előnyt élveznek: e térségekben az egyébként érvényes plafon tíz százalékkal megtoldható. A pályázónak vállalnia kell, hogy a beruházás öt éven belül megtérül, illetve az új kapacitást öt évig az eredeti célok szerint működteti.

Kamattámogatás

A kis- és közepes vállalkozások fejlesztésére kamattámogatás is igényelhető. A pályázat célja az innovatív gazdálkodók piaci pozícióinak javítása, illetve a fejlődésüket előmozdító beruházások megvalósítása. Feltétel, hogy a pályázó foglalkoztatotti létszáma 250 dolgozónál kevesebb legyen, éves nettó árbevétele pedig ne haladja meg a 4000 millió forintot. A támogatható hitel maximális összege 100 millió forint, s a fejlesztési költség legfeljebb harminc százalékáig terjedhet. A törlesztés türelmi ideje legfeljebb két év, s a kamattámogatás a hitel futamideje alatt, de legfeljebb a kölcsön folyósításának kezdetétől számított négy éven át biztosítható. A kamattámogatás vissza nem térítendő, s a mindenkori jegybanki alapkamat százalékában kifejezve az első és a második évben negyven, a harmadik és a negyedik évben harminc százalék: de maximum 26 millió forint. A pályázóknak – s a tapasztalatok szerint a legnagyobb gondot ez okozza – a fejlesztés nettó összegének negyedét kitevő saját forrással kell rendelkezniük, amelybe nem számítható be egyéb támogatás és hitel.

A kereskedelmi szálláshelyek létrehozása – amelyhez ugyancsak igényelhető a kiegészítő foglalkoztatástámogatás – az idegenforgalom fejlesztését szolgálja. Azok az egyéni és társas vállalkozások kérhetik, amelyek ötven főnél kevesebb alkalmazottal dolgoznak, éves nettó árbevételük legfeljebb 700 millió forint, s vállalják, hogy minőségileg vagy mennyiségileg bővítik a szálláshelyeket. A nyertes pályázók vissza nem térítendő támogatásban részesülnek, amelynek mértéke a fejlesztés áfa nélküli összköltségének legfeljebb harminc százaléka, de maximum 75 millió forint. Nem járhat sikerrel az az igénylő, aki – a fejlesztést követően – csökkenti a dolgozók létszámát, illetve a beruházás nem felel meg a környezetvédelmi és egyéb hatósági előírásoknak.

Hálózati együttműködés

A logisztikai centrumok kialakítására és a logisztikai szolgáltatások fejlesztésére ugyancsak biztosít elnyerhető forrásokat a Széchenyi-terv. E projektre a gazdasági társaságok mellett önkormányzatok, kistérségi társulások, ipari parkok és közhasznú társaságok is pályázhatnak, feltétel – egyebek mellett –, hogy a beruházás segítse a beszállítói tevékenységet, s bővítse a logisztikai szolgáltatásokat. Az igénylők vissza nem térítendő támogatást nyerhetnek, amelynek mértéke a beruházás teljes – áfa nélküli – összköltségének húsz százaléka, de legfeljebb 100 millió forint. A termálfürdők fejlesztésére pályázók – hasonlóképpen az előző projektek igénylőihez – a kiegészítő foglalkoztatás-bővítési támogatást is kérhetik. Az egészségturisztikai célokra rendelkezésre álló források elnyerésének számos feltétele van: így például a pályázónak vállalnia kell a támogatott eszközök öt-, illetve az ingatlanok tízévi turisztikai célú hasznosítását, illetve a pályázónak már az ajánlat benyújtása előtt rendelkeznie kell a fejlesztés alapjául szolgáló ingatlannal, vagy a tulajdonos fejlesztéshez való hozzájárulásával. A pénz vissza nem térítendő támogatásként jut az igénylőhöz, amelynek mértéke fürdő, barlang és természetes szén-dioxid-terápiás helyek esetén a fejlesztés összköltségének legfeljebb 50 százaléka, de maximum egymilliárd forint. A beruházási költség sajáterő-szükséglete e projekt esetében is 25 százalék.

"Csatasorban" a munkaügyi központok

A Munkaerő-piaci Alap decentralizált részéből számos foglalkoztatásbővítő programot valósít meg a – munkaügyi központokat hálózattá egyesítő – munkaerő-piaci szervezet is. Az álláskeresést, a munkához jutást, továbbá a munkahely megtartását különböző szolgáltatások segítik, így a foglalkoztatási információk terjesztése, a tanácsadás és a munkaközvetítés. E tevékenységi rendszerben a képzésnek kiemelt szerepe van, hiszen igen széles kört érint e támogatási forma.

Az intenzív álláskeresés támogatása ugyancsak kiemelt feladata a munkaügyi központoknak, noha e téren követelmény a kölcsönös együttműködés, azaz a munkanélkülinek is részt kell vennie az álláshely felkutatásában.

Az állástalanok vállalkozóvá válását elősegítő támogatásoknak széles a kínálata. E konstrukció akkor javasolt, ha a munkaügyi központ nem tud állást ajánlani, ez esetben a központ a vállalkozói tevékenységhez szükséges tanfolyam költségét legfeljebb ötven százalékban megtéríti, illetve hitelfelvételkor ugyancsak hozzájárul – ötven százalékban – a hitelfedezeti biztosítási költséghez. Ezenkívül – a vállalkozói tevékenység hatósági igazolásával – lehetőség nyílik a munkanélküli-járadék összegének megfelelő támogatás folyósítására legalább hat hónapig, valamint a központ által ajánlott szaktanácsadási díj 50 százalékának megtérítésére.

Az önfoglalkoztatás – amelyet szintén támogat a munkaügyi központ – sokak számára hozott és hozhat megoldást a munkanélküliség kikerülésében. Támogatásként egymillió forintig terjedő visszatérítendő kamatmentes tőkejuttatás adható, valamint megtéríthető a tevékenység elindításához és folytatásához szükséges szaktanácsadási költség. E konstrukció jellemzője, hogy a támogatást legkésőbb a folyósítás befejezését követő 13. hónaptól számított legfeljebb hatvan hónap alatt, a munkaügyi központ által megállapított egyenlő részletekben kell visszafizetni.

A munkaügyi központok átvállalhatják a foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékokat is. E technikában a keresetet terhelő egészség- és nyugdíj-biztosítási, valamint munkaadói járuléknak, továbbá a munkaadót terhelő egészségügyi hozzájárulásnak megfelelő összeg vállalható át részben, vagy egészben. A támogatás annak a munkaadónak nyújtható, aki munkanélküli foglalkoztatását vállalja. De hasonlóképpen az a magánszemély munkaadó is kaphatja ezt a forrást, aki alkalmi munkavállalói könyvvel rendelkező és jövedelempótló támogatásban részesülő, illetve ez utóbbi konstrukcióból már kikerülő munkanélkülit foglalkoztat. A támogatás összege az adott foglalkoztatáshoz kapcsolódó közteherjegy értékének ötven százaléka.

Jól ismert forma a bértámogatás, melynek célja, hogy a tartósan munkanélküliek számára a munkaadók segítésével biztosítsanak álláslehetőséget. E rendszerben a munkaügyi kirendeltségek igen jelentős mértékű támogatást nyújthatnak a foglalkoztatóknak: a dolgozók bérének akár ötven-száz százalékát is megtérítik.

Védelem a dolgozóknak

Bár a közhasznú munka csak átmeneti, s nem végleges megoldást nyújt a munkanélküliek számára, mégis fontos eszköz az állástalanság kezelésében. Célja, hogy esélyt teremtsen a munka világába való visszatérésre, mégpedig a lakosságot vagy a települést érintő közfeladatok elvégeztetésével. A támogatás egy munkavállaló foglalkoztatásához legfeljebb egyévi időtartamra állapítható meg. A munkaügyi központok nagy súlyt helyeznek a fiatal állástalanok támogatására is. E konstrukció kedvezményezettjei azok a regisztrált pályakezdő munkanélküliek, akik járadékra még nem szereztek jogosultságot, 25. – illetve a felsőfokú végzettségűek 30. – életévüket még nem töltötték be, s rendelkeznek a munkaviszony megkezdéséhez szükséges feltételekkel.

A megváltozott munkaképességűek segítése specifikus feladat, hiszen olyan emberek felkarolására irányul, akik velük született fogyatékosságuk, vagy szerzett betegségük miatt nem képesek teljes értékű teljesítményt nyújtani. Helyzetükön az segíthet, ha számukra megfelelő munkahelyek létesülnek, ezért a támogatást a megfelelő foglalkoztatást biztosító gazdasági szervezetek kaphatják. Visszatérítendő és vissza nem térítendő forrás – pályázati eljárás keretében – a Munkaerő-piaci Alap rehabilitációs alaprészéből nyújtható: akkor, ha a pályázó vállalja a foglalkoztatást elősegítő beruházásokat.

Nyertes pályázók
Az új munkahelyek létrehozását célzó kiegészítő támogatást ez idáig öt cég nyerte el a Széchenyi-terv keretében. A sikeresen pályázó vállalkozások – amelyek valamennyien hátrányos helyzetű, illetve a gazdasági szerkezetátalakítással érintett régiókban működnek – összesen 309 millió forint vissza nem térítendő támogatásban részesülnek, s e forrásból 365 új és korszerű munkahelyet létesítenek. A jászfényszarui Samsung Electronics Magyar Rt. – amely ötvenmillió forintot nyert el – új csarnok építését, korszerű berendezések telepítését és technológiai fejlesztést vállalt, s mintegy ötven embernek kínál állást. A hódmezővásárhelyi Eurotex Ipari és Szolgáltató Kft. a cég textilipari infrastruktúráját bővíti korszerű berendezésekkel. Kiegészítő támogatásként 15 millió forint támogatáshoz jut, s egyebek közt vállalja, hogy tizenöt munkanélkülit, illetve tíz megváltozott munkaképességű dolgozót alkalmaz. A tatabányai Grundfos Magyarország Gyártó Kft. kapacitásbővítéssel javítja a gyártási feltételeket. Az új álláshelyek létrehozására 100 millió forint kiegészítő támogatásban részesül, mely forrás lehetőséget teremt – egyebek közt – hetvenöt regisztrált munkanélküli felvételére és mintegy huszonöt megváltozott munkaképességű dolgozó foglalkoztatására. Az ugyancsak tatabányai Lexmark International Hungária Gyártó és Szolgáltató Kft. – amely százmillió forint kiegészítő támogatásban részesül – új alkatrészgyártó üzemet létesít, s hetven dolgozó alkalmazására vállal kötelezettséget. A felvett dolgozók közül mintegy harmincan a regisztrált munkanélküliek közül kerülnek majd ki. Az oroszlányi E. G. Üvegedénytető-gyártó Kft. az oroszlányi ipari parkban valósítja meg fejlesztését, amelyhez – kiegészítő forrásként – 44 millió forintot nyert el. Az új álláshelyek betöltéséhez a cégnek harminc dolgozóra lesz szüksége, akiknek fele a regisztrált munkanélküliek közül kerül majd ki. A nyertes cégek mindegyike többéves foglalkoztatásra vállalt kötelezettséget.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem