Az idén gyorsul a gazdasági növekedés, a bruttó hazai termék – 2000-hez képest – 5-6 százalékkal növekszik, aminek köszönhetően javul a foglalkoztatási helyzet, és a reáljövedelmek is emelkednek. Mindennek nyomán tovább bővül a lakosság fogyasztása, ami a kereskedelemre és a honi termelésre is kedvezően hat vissza – összességében ez a kép rajzolódik ki a kormány és a konjunktúrakutató intézetek előrejelzéseiből. Az infláció terén azonban eltérnek a vélemények: a kormány 5-7 százalékos előirányzatát irreálisnak tartják a kutatók, akik a fogyasztói árak 7,5-8 százalékos emelkedését jósolják.
A 2001. évi gazdasági növekedés mértékét hasonló módon ítélik meg a kormány és a gazdaságkutató intézetek szakemberei: előbbiek 5-6 százalékosra jelzik a bruttó hazai termék (GDP) növekedését, az intézetek jóslatai pedig az 5-5,5 százalékos sávon belül mozognak.
Bővülő belföldi kereslet
Míg a Központi Statisztikai Hivatal Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézete (Ecostat) szerint a gazdasági növekedés tavalyi üteme alapvetően folytatódik, addig a Kopint-Datorg Konjunktúra-, Piackutató és Számítástechnikai Rt. (Kopint-Datorg) azt is megállapítja, hogy a növekedés húzóereje immár nem egyértelműen az import, hanem egyre inkább a belföldi kereslet lesz; ennek egyébként valamennyi tényezője a múlt évinél gyorsabban bővül. A Pénzügykutató Rt. nyugtázza, hogy a számunkra releváns külgazdasági feltételek a tavalyinál is kedvezőbben alakulnak. A GKI Gazdaságkutató Rt. (GKI) szakemberei hozzáteszik, hogy a számunkra kulcsfontosságú Európai Unió hamarosan túljuthat mostani konjunktúra-csúcspontján, ennek nyomán az eurórégió növekedési üteme valamelyest mérséklődik, importdinamikája viszont érezhetően lassul majd, ami növekedésünkre is kihat. Hasonló megállapításra jutott a Budapest Bank Rt. elemző csoportja is, amely, a GKI-hoz hasonlóan, viszonylag szerény, 5 százalékos GDP-növekményt prognosztizál.
A kutatók általában – az export és a belföldi kereslet bővülése nyomán – az ipari termelés 12-15 százalékos emelkedését valószínűsítik, kivéve a GKI-t, amely az említett okok miatt, a korábbi 12 helyett ma már inkább 10 százalékos termelésbővüléssel számol. A legmagasabb, 15 százalékos értéket megadó Kopint-Datorg a kedvező kül- és belgazdasági klíma mellett a Széchenyi terv által is alátámasztott gazdaságfejlesztési programok, beruházások katalizátor hatását is figyelembe vette.
A kormány és a konjunktúrakutatók előrejelzése 2001-re | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kormány | GKI Rt. | Kopint-Datorg Rt. | Pénzügykutató Rt. | Ecostat Intézet | Budapest Bank Rt. | |
GDP-term. (%)* | 5-6 | 5 | 5,3 | 5,4 | 5-5,5 | 5 |
Ebből: ipar (%)* | – | 10 | 15 | 14-15 | – | 12-14 |
Export (%)* | 10-12 | 13 | 12,8 | 14 | 14-15 | 15 |
Import (%)* | 10-12 | 15 | 12,8 | 13,8 | 13-14 | 15 |
Lakossági fogy. (%)* | 3,5-4 | 5 | 4,5 | 4,6 | 4-4,5 | 3,5 |
Közösségi fogy. (%)* | 0-1 | – | 2,6 | 2 | 3-4 | – |
Beruházás (%)* | 10-12 | 11 | 8,0 | 9 | 5-7 | 9,0 |
Infláció (%)* | 5-7 | 8,5 | 8,0 | 7,5-8 | 8-8,5 | 8,5 |
GDP belföldi felh. (%)* | 5-6 | 6 | 5,4 | 5,5 | 5-6 | – |
Lakossági megtakarítás (milliárd Ft) | 710-730 | 610 | – | 750-800 | – | – |
Külker. áruforgalom (milliárd euró) | 3,4-3,7 | 4 | 4,2 | 3,8 | 3,2 | 4,3 |
Folyó fizetési mérleg (milliárd euró) | 2,1-2,3 | 2,5 | 2,4 | 2,4 | 2-2,5 | 2,5 |
Közvetlen külföldi tőkebeáramlás (milliárd euró)** | 1,4-1,6 | kb. 1,5 | 1,7 | – | 2-2,2 | – |
Regisztrált munkanélküliek száma (ezer fő) | – | 350 | 6,2*** | 6,2*** | 6 alatt*** | 355 |
* Változás az előző évhez képest. ** Tulajdonosi hitelek nélkül. *** Ráta. **** A dollárban számolt növekedés mértéke. – Nincs adat. |
Többesélyes infláció
A konjunktúrakutatók a munkanélküliség egészen enyhe mérséklődését jelzik: az erre vonatkozó prognózisok 2001-re 350-370 ezer fős munkanélküliséget valószínűsítenek, amely a gazdaság élénkülésével tovább mérséklődhet. A GKI szerint az év végén 350 ezer lesz az állástalanok száma. Az év folyamán további egy százalékkal emelkedik a foglalkoztatás: ennél többet a gazdasági növekedés tartósan magas üteme sem valószínűsít, mert a dinamikus fejlődés hajtóerejét a magas termelékenységgel működő, viszonylag kevés munkaerőt felszívó, döntően külföldi érdekeltségű cégek adják. A Kopint-Datorg is határozottan rámutat a munkanélküliség földrajzi régiónkénti és gazdasági ágankénti strukturális különbségeinek problémáira. A Budapest Bank közgazdászai úgy vélik, hogy a munkanélküliség csökkenésében az 1999-es stagnálás egyszeri kilengésnek" számít, és az év végére a regisztrált munkanélküliek számát mintegy 355 ezer főre teszik. Az Ecostat szintén a foglalkoztatottak számának további növekedésével számol, melynek üteme a 2000. évi bővülés ütemét biztosan eléri. Az intézet prognózisa szerint a foglalkoztatottsági helyzet érzékelhetően javulni fog, miáltal a munkanélküliségi ráta 6,3 százalékról 6 százalék alá csökkenhet.
Az elemzők közötti legélesebb véleménykülönbséget az infláció váltotta ki, melynek értékét a kormány 2001-re változatlanul 5-7 százalékosra teszi, és ezzel még csak nem is érintkeznek a kutatók jóslatai, melyek a 7,5-8,5 százalékos sávban mozognak. Ezt a Pénzügykutató Rt. az idei évről áthúzódó árhatás mellett a – költségvetési törvény által elősegítendő – nagyobb jövedelemkiáramlással magyarázza. A GKI 8,5 százalékos adatának ismertetésekor hangsúlyozta, hogy bár az idén minden bizonnyal tovább mérséklődik majd az infláció, ám ez a folyamat magas árszintről indult – a maginfláció csökkenése is megtört –, s bár az olajár-emelkedés várhatóan csillapodik, ám az élelmiszerárak emelkedése valószínűleg jövőre is folytatódni fog. A Kopint-Datorg – az Ecostatéval megegyező – 8 százalékos inflációs jóslatát azon feltételezésre alapozza, hogy az úgynevezett importált infláció enyhülni fog. A Budapest Bank a dezinfláció felgyorsulására számít, 2 százalékpontos csökkenéssel: rámutatva az inflációs pesszimizmus" alaptalanságára s egyben a folyamatot veszélyeztető elemekre.
Emelkedik a reálkereset
A reáljövedelmek terén a kormány – részben az ilyen irányú intézkedéseinek köszönhetően – 4-4,5 százalékos emelkedést tervezett a költségvetés elkészítésekor, ami csaknem kétszerese az elmúlt évi 2-2,5 százalékos emelkedésnek. A Budapest Bank szintén a reáljövedelmek növekedésének gyorsulására számít, ám ez csak" 3-3,5 százalékos növekményt jelentene. A versenyszférában a vártnál magasabb 2000-es infláció okozhat nagyobb bérnövelési nyomást. A GKI előrejelzése értelmében 14-14,5 százalékkal emelkednek a bruttó keresetek, amely a versenyszférában 4 százalék feletti, a költségvetési szférában 4,6 százalékos – átlagosan pedig 4,4 százalékos – reálkereset-emelkedést okoz. A Kopint-Datorg hasonló, 4,5 százalékos reáljövedelem-növekedési prognózisának publikálásakor megjegyzi: elképzelhető, hogy a minimálbér-emeléssel járó kötelezettségek teljesítése a versenyszféra egyes vállalkozásainál a szándékoltnál szerényebb mértékű béremeléshez vezethet.
A lakossági fogyasztás kormányprognózisban foglalt 3,5-4 százalékos emelkedésénél valamelyest nagyobb értékeket várnak a konjunktúrakutatók. A legnagyobb, 5 százalékos fogyasztásnövekedéssel számoló GKI a jelekből az eddigi óvatos gazdaságpolitika fellazulására következtet a választások közeledtével, felhívja a figyelmet az osztogatás" túlfűtöttséghez vezető mellékhatásaira. Több intézet is rámutat, hogy a támogatott lakásberuházások is fokozzák a vásárlásokat.
A kormánynak a háztartások megtakarításaira vonatkozó 700-730 milliárd forintos előrejelzése középértéknek számít. Abban is egyetértenek általában a szakemberek, hogy a lakossági megtakarítások egyéb megtakarítási formák felé tolódnak el. A reálkamatok az idei mélypontról felfelé mozdulnak – állapítja meg több intézet is.
Mérsékelt beruházások
A beruházások tekintetében a kormány kedvező előrejelzésével csak a GKI 11 százalékos adata cseng össze, amely az állami és az önkormányzati infrastrukturális beruházások kedvező hatásával támasztja alá optimizmusát. A Pénzügykutató azt is megemlíti, hogy az önkormányzatok anyagi helyzete a korábbiaknál kedvezőbben alakul, sőt a gázközművagyon rendkívüli bevételként jelenik meg e szektorban. A legpesszimistább, 5-7 százalékos beruházásbővüléssel számoló Ecostat úgy ítéli meg, hogy a külföldi működő tőke jelentős növekedésére nincs kilátás, és a kezdeti időszakban a Széchenyi terv programjai sem növelik jelentősen a beruházásokat. Az egyes gazdasági ágak beruházásai eltérő tendenciát mutatnak.
A kormány az export és az import esetében egyaránt 10-12 százalékos bővülést valószínűsít 2001-ben – s ezzel a kivitel terén valamennyi előrejelzés készítőjénél óvatosabb –, a behozatal terén viszont az összes intézetnél derűlátóbb. Utóbbiak ugyanis kivétel nélkül 12 százalék fölötti külkereskedelmi indexszámokat rögzítettek, megemlítve a folytatódó növekedés, valamint a beruházásélénkítés importnövelő, illetve az EU mérséklődő felvevőképességének az exportnövekményt tompító hatását. Ennek következtében a külkereskedelmi áruforgalom mérlege vélhetően romlani fog; a viszonylag kicsi, 3,2 milliárd eurós deficitet jelző Ecostat például felhívja a figyelmet, hogy mivel a vámterületi gazdaság 6 milliárd dolláros hiányát már nem ellensúlyozza a vámszabad területek expanziója, a külkereskedelmi hiány finanszírozásával gondok lehetnek. (Az idén a kormányzat és a kutatóintézetek egységesen áttértek az euró használatára a külgazdasági mutatók megjelenítésében.)
Visszafogott tőkepiac
A legnagyobb, 4,3 milliárd euró külkereskedelmi hiányt jelző Budapest Bank rámutat: a szolgáltatásokon belül az idegenforgalmi szufficit további növekedése valószínűsíthető, s bár az áruforgalmi hiány a folyó fizetési mérleget is növeli – 2,5 milliárd euróra –, ez gazdaságunk finanszírozhatósága szempontjából nem jelent gondot. A Kopint-Datorg – részben külföldi elemzőkre hivatkozva – ha nem is rövid távon, de csökkenő olajárakkal és erősödő euró/dollár árfolyammal számol, miáltal csak" kismértékben romlik a kereskedelmi mérleg: 4,2 milliárd euró deficitet halmozva fel. A folyó fizetési mérleg 2,4 miliárd euróra prognosztizált hiányát pedig kezelhetőnek ítéli az intézet. A GKI – amely 4 milliárd eurós kereskedelmi és 2,5 milliárdos folyó fizetésimérleg-hiánnyal számol – kiemeli az idegenforgalmi aktívum egyensúlyjavító hatását.
A GKI, amely szerint a tőkepiacon tartós és számottevő élénkülés nem valószínű, 1,5 milliárd euró külföldi működőtőke-beáramlást valószínűsít: módosítva az őszi prognózisában szereplő 1,7 milliárd eurós értéket. A Kopint-Datorg, figyelembe véve a külföldi befektetések élénkülését, 1,7 milliárd euró tőkebeáramlást jelez (a privatizációs bevételek és tulajdonosi hitelek nélkül). Az e tekintetben – is – legoptimistább Ecostat egyben felhívja a figyelmet, hogy a külföldi tőke mozgékonysága és a kereskedelmi mérleg egyidejű passzívuma folyamatos egyensúlyi veszélyt jelenthet. A kormány 1,4-1,6 milliárd eurós előrejelzése viszonylag szerénynek tekinthető.
Mit prognosztizáltak a kormány és a konjunktúrakutatók, és mit mutatnak az eddigi adatok a 2000. évvel kapcsolatban? | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kormány | GKI Rt. | Kopint-Datorg Rt. | Pénzügykutató Rt. | Ecostat Intézet | Budapest Bank Rt. | Növekedéskutató Intézet | Előzetes adatok (2000. dec.) | |
GDP-term. (%)* |
4-5 |
4,4 |
4-4,5 |
3,6-3,8 |
4-4,5 |
4,5 |
4-4,5 |
5,7 |
Ebből: ipar (%)* |
– |
9,0 |
9,0 |
– |
– |
10 |
– |
kb. 20 |
Export (%)* |
9-11 |
14-16 |
12 |
9,0 |
10-12 |
13-14 |
16 |
13,1*** |
Import (%)* |
9-11 |
13-15 |
11 |
9,0 |
11-13 |
12,5-13,5 |
14 |
15,1*** |
Lakossági fogy. (%)* |
3-3,5 |
3,0 |
3-3,5 |
3-3,2 |
4-4,5 |
2-2,5 |
2,0 |
3,8 |
Közösségi fogy. (%)* |
–2...0 |
– |
0 (stagnál) |
– |
3,0 |
– |
1,0 |
– |
Beruházás (%)* |
8-10 |
9,0 |
7,5 |
7-8 |
10-11 |
8-9 |
10 |
6,1 |
Infláció (%)* |
6-7 |
9,0 |
8,0 |
8-8,5 |
7-8 |
9,2 |
8-9 |
10,3 |
GDP belföldi felh. (%)* |
4-5 |
4,0 |
4,0 |
3,8-4 |
5-6 |
– |
– |
– |
Lakossági megtakarítás (milliárd Ft) |
800-900 |
– |
– |
kb. 800 |
– |
– |
– |
– |
Regisztrált munkanélküliek száma (ezer fő) |
– |
380 |
9-9,5*** |
370 |
– |
370 |
8*** |
6,3 |
* Változás az előző évhez képest. ** Tulajdonosi hitelek nélkül. *** Ráta. **** A dollárban számolt növekedés mértéke. – Nincs adat. |