×

Adóváltozások II.

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 36. számában (2001. január 15.)

 

Összeállításunk második részében röviden áttekintjük az általános forgalmi adóról, a társasági és az osztalékadóról, a jövedéki adóról, illetve az adózás rendjéről szóló törvények változásait.

 

Módosult paragrafusok az általános forgalmi adóról szóló törvényben

Paragrafus A változás tárgya

Fogalmak

7. § (4) Vállalkozás kiválással történő jogutódlása sem minősül termékértékesítésnek, ha a jogutód továbbra is használja a megszerzett vagyont a tevékenységéhez.
8. § (3) A központi költségvetési előirányzat vagy elkülönített állami pénzalap terhére folyósította, árat közvetlenül befolyásoló állami támogatásnak nem minősülő pénzösszeg ellenében vállalt kötelezettség nem tekinthető szolgáltatásnyújtásnak.
9. § (1)–(2) Szolgáltatásnyújtás meghatározása.
9. § (3) Szolgáltatásnyújtás kivétele.
12. § (l) Adómentes a PHARE-, az ISPA-, illetve a SAPARD-program keretében finanszírozott termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás.
13. § (1) 16. Számla azonosítási ismérve.
13. § (1) 17. Egyszerűsített számla azonosítási ismérve.
13. § (1) 24. Távközlési szolgáltatás meghatározása.
A teljesítés helye
15. § (5) h) A távközlési szolgáltatás teljesítési helye.
Az adófizetési kötelezettség keletkezése
16. § (10) Koncessziós jog átengedése esetén a teljesítés időpontja az egyes részkifizetések esedékességének napja.

Az adó levonása

33. § (1) a) Levonható a törvénybe vagy kormányrendeletbe foglalt előírás szerint nyújtott, ellenérték nélküli szolgáltatáshoz kapcsolódó adó.
33. § (4) Nem minősül adóalanyiságon kívüli tevékenységnek az a tevékenység, amelyet a költségvetési szerv vagy egyházi intézmény ellenértéknek nem minősülő támogatásból lát el.
33/A. § (1) A személygépkocsi beszerzésére jutó előzetesen felszámított adót levonásba helyezheti a személytaxi-közlekedés szolgáltatást végző személy, ha az összesített adóalapja a személygépkocsi beszerzését megelőző évben a 4 M Ft-ot meghaladta.
33/A. § (2) Több személygépkocsi beszerzése esetén az adóalap-teljesítés meghatározása.
33/A. § (3) Ha az adóalany él adólevonási jogával, a személygépkocsi beszerzésétől számított 5 évig nem választhat alanyi adómentességet, és csak személytaxi-szolgáltatást végezhet.
33/A. § (4) Az adóalany mentesül a levonási tilalom alól, ha 5 évig a cégautóadót megfizeti.
36. § (2) A teljesítés időpontját követően kézhez vett számlában az adót a kézhezvétel időpontját magában foglaló adómegállapítási időszakban kell szerepeltetni, és a számlán is igazolni kell.
38. § (2) A 33. § új (4) bekezdéssel összefüggésben változik.

Eljárási szabályok

43. § (1) b) Egyszerűsített számla helyett bővebb adattartalmú számla is adható készpénzfizetés esetén.
43. § (5) Költségvetési szerv vagy egyházi intézmény bizonylatkiállítási kötelezettség alóli mentesítésének szabálya.
44. § (1)–(2) Számla, számlát helyettesítő okmány és egyszerűsített számla tartalma.
47. § (2) Éves áfabevallás adó nélküli értékhatára 8 millió forint, a negyedéves és havi bevallásra átállás szabályai.

Az alanyi adómentesség

50. § (1) Az alanyi adómentességet választó adóalany köteles a szolgáltatásimport után adót fizetni.
51. § (1) Adóalany az alanyi adómentesség választására vonatkozó nyilatkozatát, annak megváltoztatását, változásbejelentési kötelezettségét az Art. szerint teljesíti.

Az idegenforgalmi tevékenységre vonatkozó különös adózási szabályok

65. § (4) Utazási irodáknál utazási csomag értékesítésekor a teljesítés az utas visszaérkezésének napján történik meg.

Vegyes rendelkezések

70. § (2) a) Nem kell nyugtát kibocsátani a szerencsejáték-szolgáltatás (kivéve más szolgáltatás) nyújtása esetén.

Záró és átmeneti rendelkezések

71. § (7) A pénzügyminiszter és a PHARE-programokat koordináló tárca nélküli miniszter felhatalmazása együttes rendeletalkotásra a PHARE-, az ISPA-, illetőleg a SAPARD-program keretében történő termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás igazolásának módjához.
72. § (2) Nemzetközi szerződés rendelkezése szerint a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás árában foglalt adó viselése alól a kedvezményezettet mentesíteni kell, akkor az adóhatóság kérelemre engedélyezi az adó visszatérítését.
72. § (5) Adó-visszatérítési hányad meghatározása.
73. § (1) Az adóhatóság az adóalany indokolt kérelmére felmentést adhat a pénztárgéppel történő nyugtaadási kötelezettség alól.

1. számú melléklet

I. A 12%-os felszámított adómértékek alá tartozó termékek és szolgáltatások köre
II. A nulla felszámított adómérték alá tartozó termékek és szolgáltatások köre

2. számú melléklet

 

A tárgyi adómentesség alá tartozó termékek és szolgáltatásnyújtások köre

6/A. Az árutőzsde tagja által végzett tőzsdei tevékenység
8. lakóingatlan bérbeadása, hasznosítása
21. oktatás
26. közös ismeretterjesztés és -szerzés
29. szerencsejáték-szolgáltatás

4. számú melléklet

I. A mezőgazdasági tevékenység körében előállított termékek köre és a kompenzációs felár mértéke
4. Borseprő, borkő

Módosult paragrafusok a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvényben

Paragrafus A változás tárgya

Általános rendelkezések

1. § (5) Az adókötelezettség csökkentését nem eredményezheti a számviteli előírásoktól való eltérés.
2. § (3) b) A belföldi telephellyel nem rendelkező külföldi személy adóalanyisága független a jövedelmet juttató személyétől.
2. § (6) A kifizető megállapítja, bevallja és megfizeti a külföldi szervezet, külföldi illetőségű osztalékban részesülő jövedelmét terhelő adót, ha a jövedelmet nem pénzben juttatja.
4. § 1. Hatályon kívül helyezve! (Az Art. tartalmazza az adóév fogalmát.)
4. § 1. Adomány fogalma.
4. § 4. a), e) Árbevétel értelmezése.
4. § 5. Hatályon kívül helyezve! (A behajthatatlan követelés fogalmát az új számviteli törvény tartalmazza.)
4. § 8. Beruházás értéke.
4. § 9. Pontosítás; beruházáshoz kapcsolódó adókedvezmény jogosultja.
4. § 9/a. Beszámoló fogalma.
4. § 10/a. Hatályon kívül helyezve!
4. § 11. Ellenőrzött külföldi társaság értelmezése.
4. § 15. Az alvállalkozóként végzett építkezés befejezésének napja.
4. § 16. Az alvállalkozóként végzett építkezés kezdetének napja.
4. § 22. b), e), f) Az adóköteles jövedelem körének bővítése.
4. § 22. c) Hatályon kívül helyezve! [A 4. § 22. a) pont tartalmazza.]
4. § 23. Kapcsolt vállalkozás értelmezése; közelítés a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásaihoz.
4. § 24. a) Pontosítás; a kockázatitőke-vállalkozások nyilvántartása.
4. § 29. Hatályon kívül helyezve! [A 27. § (11)–(12) bekezdése tartalmazza.]
4. § 31. a) Számított nyilvántartási érték.
4. § 31. b) Személy fogalma.
4. § 33. e), f) A személy új fogalmával összefüggő módosítás; külföldi telephellyel rendelkező személy meghatározása.
4. § 33. g) Pontosítás nem minősül telephelynek.
4. § 34. a) Üzemkörön kívüli ingatlan fogalma.
4. § 37. Vámtarifaszám.

A társasági adó

5. § (1) A vállalkozási tevékenységet nem folytató egyház társaságiadó-kötelezettségének teljesítése bevallást helyettesítő nyilatkozattal.
5. § (4) Beszámoló készítésére nem vagy utólag kötelezett adózó adómegállapítása könyvviteli zárlat alapján.
6. § (1) A külföldi vállalkozó az általános szabályok szerint állapítja meg a társasági adó alapját.
6. § (2) Az egyszeres könyvvitelt vezető adózó is az adózás előtti eredményből kiindulva állapítja meg a társaságiadó-alapját.
6. § (3) Hatályon kívül helyezve! [A 6. § (2) bekezdése tartalmazza.]
6. § (4) A külföldi vállalkozó adóalapjának megállapítása a 14. § alapján történik.
7. § (1) a) Pontosítás.
7. § (1) b) Céltartalék elszámolása az adóalapnál.
7. § (1) c) Egyes jogszabályokon alapuló céltartalékhoz fűződő adóalap-kedvezmény kiterjesztése az egyszeres könyvvitelt vezetőkre.
7. § (1) cs) A terven felüli értékcsökkenés visszaírt összegének elszámolása az adóalapnál.
7. § (1) d) Az adóalapnál érvényesíthető értékcsökkenési leírás függetlenedik a számviteli elszámolásoktól.
7. § (1) e) Az adóalap-kedvezmény utoljára a 2002-ben üzembe helyezett eszköz után érvényesíthető.
7. § (1) f) Hatályon kívül helyezve! (A készletekre, befektetésekre és az értékpapírokra a számvitelben elszámolt értékvesztés érvényesíthető az adóalap megállapításánál.)
7. § (1) g) A "klasszikus" osztalék csökkenti az adózás előtti eredményt.
7. § (1) gy) Csökkenti az adóalapot a befektetés révén megszerzett jövedelem.
7. § (1) h) Hatályon kívül 2003. január 1-jétől! (Termőföld értékesítése.)
7. § (1) k) Hatályon kívül 2003. január 1-jétől! (Kárpótlási jegy hasznosítása.)
7. § (1) l) A 2 ezrelék 1 százalékra emelése.
7. § (1) ly) A "rejtett" osztalék csökkenti az adóalapot.
7. § (1) m) A saját üzletrész, a saját részvény bevonásakor keletkező nyereség mentesül az adó alól.
7. § (1) n) Csökkenti az adóalapot a Tao. törvény által elismert behajthatatlan követelés, valamint az ilyen követelésre korábban elszámolt értékvesztés és az adóévben visszaírt értékvesztés.
7. § (1) ny) A követelésre elszámolt értékvesztés adótörvény által elismert mértéke csökkenti az adóalapot.
7. § (1) o) A társasház tulajdonostársa által kapott adózott jövedelem csökkenti az adóalapot.
7. § (1) p) Változatlan tartalom, kiegészítve a devizáról más devizára való áttéréssel.
7. § (1) s) Hatályon kívül helyezve (adott előleg egyszeres könyvvezetőknél)!
7. § (1) t) Az adóalap-kedvezmény 20%-ról 100%-ra történő emelése.
7. § (1) u) Pontosítás.
7. § (1) v) Hatályon kívül helyezve (megváltozott munkaképességűek kedvezménye)!
7. § (1) zs) Új adóalap-kedvezmény, legfeljebb 10 millió forintig.
7. § (2), (4) Hatályon kívül helyezve [összefüggésben a 7. § (1) bekezdés f) pont hatályon kívül helyezésével]!
7. § (5) a) A 4. § 1. a) pontjának módosításával összefüggésben kibővült az egyházzal.
7. § (7) A 4. § 1. a) pontjának módosításával összefüggésben kibővült az egyházzal.
7. § (8) A 7. § (1) bekezdés új ly) pontjához kapcsolódik.
7. § (9) A 7. § (1) bekezdés új ny) pontjához kapcsolódik.
7. § (10) A 7. § (1) bekezdés új gy) pontjához kapcsolódik.
7. § (11)–(12) A 7. § (1) bekezdés új zs) pontjához kapcsolódik.
8. § (1) a) A számvitelben elszámolt tartalék csökkenti az adóalapot.
8. § (1) b) A számvitelben elszámolt terv szerinti és terven felüli értékcsökkenés növeli az adóalapot.
8. § (1) c) Hatályon kívül helyezve [összefüggésben a 7. § (1) bekezdés f) pontjának hatályon kívül helyezésével]!
8. § (1) f) Hatályon kívül 2003. január 1-jével (földértékesítés)!
8. § (1) gy) A követelésre a számvitelben elszámolt értékvesztés növeli az adóalapot.
8. § (1) h) A behajthatatlan és az elengedett követelés növeli az adóalapot.
8. § (1) j) A kapott kölcsön, kötvény, a váltótartozás alapján fennálló kötelezettségnek a saját tőke háromszorosát meghaladó része növeli az adóalapot.
8. § (1) k), l) Hatályon kívül helyezve (reprezentáció, kapott előleg)!
8. § (1) m) Az ellenőrzött külföldi társaságban lévő részesedésre elszámolt értékvesztés, árfolyamnyereség növeli az adóalapot.
8. § (1) n) Változatlan tartalom, adott "rejtett" osztalékok.
8. § (1) o) Változatlan tartalom, kiegészítve a devizáról más devizára történő áttéréssel.
8. § (1) p) Pontosítás.
8. § (1) t) A 7. § (1) bekezdés új gy) pontjához kapcsolódik.
8. § (1) u) Az új adóalap-kedvezményhez kapcsolódó szankció.
8. § (2) Hatályon kívül helyezve (követelésre céltartalék)!
8. § (3)  
8. § (5) a) Kötelezettség meghatározása, a módosult j) ponthoz kapcsolódó rendelkezés.
8. § (5) b) Saját tőke meghatározása, a módosult j) ponthoz kapcsolódó rendelkezés.
9. § (1) A nem nyereségérdekelt szervezetek adóalapja a vállalkozási tevékenység adózás előtti eredménye, függetlenül a könyvvezetés módjától.
9. § (2) c) Az általános adóalap-korrekciók változásának megfeleltetése.
9. § (2) d) Adománynak minősül az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak részére történő közérdekű kötelezettségvállalás.
9. § (3) b) Az általános adóalap-korrekciók változásának való megfeleltetés.
9. § (4) Pontosítás.
9. § (5) Az egyház visszaforgatási lehetősége nemcsak az adóévre, hanem az azt követő évre is kiterjed.
9. § (9) Az egyház adóalapjának meghatározása.
10. § (1) Pontosítás, a célszervezet adóalapja.
10. § (2)–(3) Az általános adóalap-korrekciók változásának való megfeleltetés, valamint adománynak minősül az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak részére történő kötelezettségvállalás.
10. § (4) Pontosítás, a célszervezet jogutód nélküli megszűnése esetén, valamint abban az adóévben, amelyben a célszervezeti kijelölést visszavonták, az adó alapjának meghatározása.
11. § Hatályon kívül helyezve (az 5. számú melléklet 11. pontjába került át)!
12. § (2)–(3) Az általános adóalap-korrekciók változásának való megfeleltetés, valamint adománynak minősül az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak részére történő közérdekű kötelezettségvállalás.
12. § (4) A különös szabályok érvényesítése az MRP-nél is.
13. § (1) Az általános adóalap-korrekciók változásának való megfeleltetés, valamint adománynak minősül az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak részére történő közérdekű kötelezettségvállalás. Az a) pont hatályon kívül helyezve!
13. § (5) A különös szabályok érvényesítése a közhasznú társaságnál is.
14. § A külföldi vállalkozó társaságiadó-alapjának megállapítása, különös adóalap-korrekciói.
14. § (3) A külföldi vállalkozó minimális adóalapja.
14/A. § Hatályon kívül helyezve! [A 14. § tartalmazza.]
15. § (1) a) Az adóköteles jövedelmek körének szélesítése.
15. § (1) b) Hatályon kívül helyezve! [Az a) pont tartalmazza.]
15. § (2) A külföldi szervezet adóalapjánál nem kell figyelembe venni a felsorolt kamatokat, jogdíjat, az (1) bekezdéshez kapcsolódó módosuló szabály.
16. § (1) a) Hatályon kívül helyezve (értékvesztés készletre, befektetésre, értékpapírra)!
16. § (1) b), c) Az általános adóalap-korrekciók változásának való megfeleltetés.
16. § (1) e)-f) Az új általános adóalap-korrekciók miatt szükséges.
16. § (2) a), b) Hatályon kívül helyezve (értékvesztés készletre, befektetésre, értékpapírra)!
16. § (2) c), e) A korrekció kiterjesztése az egyszeres könyvvitelt vezetőkre.
16. § (2) f) Az egyéni cég jogutódjára vonatkozó sajátos szabályok.
16. § (2) g) Hatályon kívül helyezve (az adóalap-korrekciók módosulása miatt)!
16. § (2) h), i) Az általános adóalap-korrekciók változásának megfeleltetése.
16. § (3) a)-b) Hatályon kívül helyezve (az adóalap-korrekciók módosulása miatt)!
16. § (3) c) Az általános adóalap-korrekciók változásának megfeleltetése.
16. § (4) Hatályon kívül helyezve (az adóalap-korrekciók módosulása miatt)!
16. § (9)–(12) Az eszközátruházáshoz és részvénycseréhez kapcsolódó korrekciós tétel. (Az EU-csatlakozás időpontjában lép hatályba.)
17. § (2) Az aktiválható alapítási, átszervezési költségek korlátlan ideig elhatárolhatók a jogelőd nélkül létrejött adózónál.
17. § (7) Veszteségelhatárolás átalakulás esetén.
17. § (9) Veszteségelhatárolásnál a belföldi vállalkozókkal azonos szabályokat érvényesíthetnek a külföldi vállalkozók.
18. § (1) és (2) d) Eredménynövelés előírásai, csökkentésének feltételei.
18. § (5) Hatályon kívül helyezve!
Az adó megállapítása
20. § (1) b) Pontosítás.
20. § (4) c) Pontosítás.
20. § (5) Kiegészítő rendelkezés.
21. § (4) Hatályon kívül helyezve!
21. § (7) A 3 Mrd Ft beruházási adókedvezmény feltételeinek módosulása.
21. § (9) Hatályon kívül helyezve!
21. § (10) Hivatkozásmódosítás.
21. § (11) A 10 Mrd Ft beruházási adókedvezmény feltételeinek módosulása.
22/A. § (1) Kis- és középvállalkozások adókedvezménye.
22/A. § (2) Adókedvezmény igénybevételének feltételei.
22/A. § (3) Adókedvezmény mértéke.
22/A. § (4) Adókedvezmény adóévenkénti felső határa.
22/A. § (5) Adózó az adókedvezményt késedelmi pótlékkal növelten köteles visszafizetni meghatározott feltételek fennállása esetén.
23. § (5) Külföldi vállalkozó adókedvezménnyel a belföldi telephelyén megvalósított beruházás, ill. a belföldi telephelye útján elért árbevétel alapján élhet.
23. § (6) Adókedvezmény érvényesítése utolsó évének meghatározása, amennyiben az üzleti év eltér a naptári évtől.

Eljárási és adóelőleg fizetési szabályok

25. § Hatályon kívül helyezve! (Art.)
26. § (1)–(3) Az adóelőleg-fizetés szabályozásainak változása a naptári évtől eltérő üzleti év választhatósága miatt.
26. § (4) Hatályon kívül helyezve!
26. § (6) Meghatározott típusú átalakulás esetén a változatlan formában tovább működő adózónak nem kell adóelőleg-bevallást tennie.
26. § (7-(8) A havi adóelőleg-fizetési kötelezettség összeghatárának 5 millió forintra történő emelése.
26. § (9) Hatályon kívül helyezve!
26. § (10)–(11) Adóelőleg-fizetési, illetőleg feltöltési kötelezettség kiterjesztése a külföldön tevékenységet végzőkre.

Osztalékadó

27. § (1) Pontosítás.
27. § (3)–(4) Hatályon kívül helyezve! (Art.)
27. § (8)–(9) Hatályon kívül helyezve! (Art.)
27. § (11)–(13) Osztalék alapjára vonatkozó változások.
A kettős adózás elkerülése
28. § (1) Belföldi illetőségű adózó és külföldi vállalkozó külföldön fizetendő adójának figyelembevétele.
28. § (2) a)-b) Társasági adó megállapítása nemzetközi szerződés rendelkezése esetén v. annak hiányában.
28. § (4) Pontosítás, a külföldről származó jövedelem megállapítása.
28. § (10) Átmeneti rendelkezés az alultőkésítés szabályaihoz.
Átmeneti rendelkezések
29/A. § (2)–(8) Hatályon kívül helyezve!
29/B. § (4) Átmeneti rendelkezések a rejtett osztalék érvényesítésére vonatkozóan.
29/C. § (1)–(3) Átmeneti rendelkezés az értékvesztéshez.
29/C. § (4) Átmeneti rendelkezés az egyszeres könyvvitelt vezetők előlegkorrekciójának megszüntetéséhez.
29/C. § (5) Átmeneti rendelkezés az egyszeres könyvvitelt vezetők készletkorrekciójának megszüntetéséhez.
29/C. § (6) Átmeneti rendelkezés a céltartalékhoz.
29/C. § (7) Átmeneti rendelkezés a tartós adományozási szerződés korrekciójához.
29/C. § (8) Átmeneti rendelkezés a veszteségelhatároláshoz.
29/C. § (9) Átmeneti rendelkezés a külföldi szervezet adóalapjának megállapításához.
29/C. § (10)–(13) Átmeneti rendelkezés az adóalap-kedvez mény miatti adóelőleg-fizetéshez.
30. § (3) Hivatkozásmódosítás a törvénymódosítással összefüggésben.
31. § (1) A Európai Közösség szabályaira való utalás.
31. § (2) Az OECD dokumentumaira utalás.
Hatályba léptető rendelkezések
1. számú melléklet
Az értékcsökkenési leírás szabályairól
2. Pontosítás, az értékcsökkenési leírás elszámolásának időintervalluma.
3. Pontosítás, az értékcsökkenési leírás megállapítása.
4. Értékcsökkenési leírás nem számolható el meghatározott eszközökre.
5. a) Értékcsökkenés érvényesíthető az ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogoknál is.
5. e) Értékcsökkenés érvényesíthető a legfeljebb 200 E Ft bekerülési értékű, 30%-os kulcs alá sorolt tárgyi eszköz esetében.
5. f) Értékcsökkenés érvényesíthető a tenyészállatok esetében.
5. g) Értékcsökkenés érvényesíthető a kizárólag alapkutatáshoz, alkalmazott kutatáshoz vagy kísérleti fejlesztéshez használt tárgyi eszköz esetében.
6. Pontosítás, az 1995. dec. 31. után az adózó vagy jogelődje által üzembe helyezett, más által korábban új használatba vett gépek, berendezések esetében évi 30% értékcsökkenési leírás érvényesíthető.
9. Hatályon kívül helyezve!
10. A terven felüli értékcsökkenés érvényesítésére vonatkozó szabályok.
12. Hatályon kívül helyezve!

2. számú melléklet
Leírási kulcsok jegyzéke

II. Építmények jellege, leírási kulcs.
3. számú melléklet – új melléklet
A költségek és ráfordítások elszámolhatóságának egyes szabályai
A) 1-7. Nem a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségek, ráfordítások.
B) 1-8., 11., 13-14. A vállalkozási tevékenység érdekében felmerülő egyes költségek, ráfordítások.

5. számú melléklet
A társaságiadó-alanynak nem minősülő szervezetek

2. Pontosítás, a fogvatartottak kötelező foglalkoztatására létrehozott gazdálkodó szervezetek.
11. Jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelelően működő, kizárólag készfizetőkezesség-vállalást folytató részvénytársaság.

(a cikk folytatása)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8744 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8744 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5192 olvasói kérdésre 5192 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8744 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8744 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5192 olvasói kérdéssel.

Munkakör munkáltatói módosítása

Amennyiben a munkáltató „lefokozná” a munkavállalót, erre milyen lehetőségei vannak? Például üzletvezetői pozícióból eladóvá minősítenék vissza. Ez alapvetően a munkakör...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaközi szünet beosztása

A munkavállalók nyolcórás teljes munkaidőben dolgoznak, általános munkarendben. A napi munkaidőben összesen 90 perc munkaközi szünet van. Ebből 30 perc egybefüggő szünet, ezenfelül...

Tovább a teljes cikkhez

Jelenléti adatok – a munkaidő-nyilvántartás alapja

Cégünknél az adminisztratív dolgozók esetében beléptetőrendszert használunk, ahol a munkavállalóknak az irodaház belépésekor, illetve a munkaidő befejezésekor mágneskártyával...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő a pihenőidő alatt

A munkavállaló általános munkarendben dolgozik, hétfőtől péntekig, napi 8 órában, minden munkanapon 8 órától 16 óráig. Ha a szombatra, tehát a heti pihenőnapjára rendkívüli...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságkiadás készenléttel érintett napon

A munkavállaló a rendes, beosztás szerinti munkaidejét megelőzően 24 órát töltött készenlétben, vasárnap reggel 8-tól hétfőn reggel 8 óráig. A beosztás szerinti munkaideje...

Tovább a teljes cikkhez

Pótszabadság – életkor helyett a besorolás alapján

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó munkavállalónak a munkáltató nem hajlandó megadni az életkor után járó pótszabadságot, besorolásra hivatkozva. Az évi 10 munkanap pótszabadság...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása – elévülés egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Egészségügyi szolgálati jogviszony megszűnése esetén hány évre visszamenőleg tarthat igényt a munkavállaló a ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására?

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés akadályoztatott munkavállalónak

Egy cégnél a dolgozó hosszas kórházi kezelésre szorul, valószínűleg már nem tér vissza dolgozni. A munkáltató nem találja a legjobb megoldást a bére kifizetésére, valamint a...

Tovább a teljes cikkhez

Átalány-költségtérítés megállapítása jegyzőnek

Adható-e a jegyzőnek is pénzbeli – elszámolási kötelezettség nélküli – költségtérítés, hasonlóan a polgármester és az alpolgármesterek költségtérítéséhez az illetménye...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő a pihenőidő alatt

A munkavállaló általános munkarendben dolgozik, hétfőtől péntekig, napi 8 órában, minden munkanapon 8 órától 16 óráig. Ha a szombatra, tehát a heti pihenőnapjára rendkívüli...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságkiadás készenléttel érintett napon

A munkavállaló a rendes, beosztás szerinti munkaidejét megelőzően 24 órát töltött készenlétben, vasárnap reggel 8-tól hétfőn reggel 8 óráig. A beosztás szerinti munkaideje...

Tovább a teljes cikkhez

Pótszabadság – életkor helyett a besorolás alapján

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó munkavállalónak a munkáltató nem hajlandó megadni az életkor után járó pótszabadságot, besorolásra hivatkozva. Az évi 10 munkanap pótszabadság...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása – elévülés egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Egészségügyi szolgálati jogviszony megszűnése esetén hány évre visszamenőleg tarthat igényt a munkavállaló a ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására?

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés akadályoztatott munkavállalónak

Egy cégnél a dolgozó hosszas kórházi kezelésre szorul, valószínűleg már nem tér vissza dolgozni. A munkáltató nem találja a legjobb megoldást a bére kifizetésére, valamint a...

Tovább a teljes cikkhez

Átalány-költségtérítés megállapítása jegyzőnek

Adható-e a jegyzőnek is pénzbeli – elszámolási kötelezettség nélküli – költségtérítés, hasonlóan a polgármester és az alpolgármesterek költségtérítéséhez az illetménye...

Tovább a teljes cikkhez

Bérpótlék-elszámolás a munkanap meghatározása alapján

Két munkavállalói csoportunkra szeretnék pótlékokra vonatkozóan kérdést feltenni. Az egyik csoport készenléti jellegű munkakör, 24 órás beosztással (6:00 vagy 7:00 a kezdete,...

Tovább a teljes cikkhez

Személyi illetmény – a megállapítás korlátjai

Közös önkormányzati hivatal egy megüresedő munkakörbe keres köztisztviselőt. Amennyiben olyan személy kerül kinevezésre, aki versenyszférából jön át (az Mt. hatálya alá...

Tovább a teljes cikkhez

Másodállás szabadság alatt

Vállalhat másik teljes vagy részmunkaidős munkajogviszonyt egy teljes munkaidős foglalkoztatott úgy, hogy a jelenlegi munkaviszonyában szabadságon van, mivel a szülés után visszajött...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5192 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 271-ik lapszám, amely az 5192-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem