×

Ha hibázik a hivatal...

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 34. számában (2000. november 15.)

 

Életünk során igen gyakran kerülünk olyan helyzetbe, amikor valamely hatóság előtt kell ügyünket megoldanunk, valamely hivataltól kell engedélyeket beszereznünk. Az esetek többségében – a bürokrácia "útvesztőivel" szükségképpen együtt járó kényelmetlenségtől eltekintve – ügyünk végül is megnyugtatóan rendeződik. Előfordulhatnak azonban olyan esetek, amikor a hivatal téved, mulaszt, és emiatt esetleg az állampolgárnak komoly anyagi kára származik. Érvényesíthető-e ilyenkor kárigény a hatósággal szemben, vagy az állami, illetve önkormányzati apparátus anélkül hibázhat, hogy annak kártérítési jogkövetkezményeit viselnie kellene?

 

Közigazgatási jogkörben okozott kár

Polgári jogunk már évtizedek óta ismeri az államigazgatási (mai szóhasználatban közigazgatási) jogkörben okozott kár fogalmát. Ennek érvényesítési feltételei ma már úgyszólván semmiben sem különböznek az "egyszerű" munkáltatóknak az alkalmazottaikért fennálló felelősségétől. (Korábban a jogalkotó az általánosnál lényegesen rövidebb – egyéves – elévülési idővel "védte" a közigazgatási szerveket az "alaptalan zaklatások" ellen.)

Közigazgatási jogkör

Az államigazgatási (közigazgatási) jogkör fogalmát a jogszabály nem határozza meg, azonban arra a gyakorlat meglehetősen pontos definíciót alkotott. E szerint önmagában az eljáró szerv közigazgatási jellege nem alapozza meg az államigazgatási jogkörben okozott kárra vonatkozó szabályok alkalmazását. Más szóval a hatóság is okozhat olyan kárt, amelyet az általános szabályok alapján kell elbírálni. Mindig a konkrét tevékenység, a károkozó magatartás alapján lehet eldönteni, hogy államigazgatási jogkörben okozott kárról van-e szó vagy sem. Kizárólag a közigazgatási jellegű, tehát a közhatalom gyakorlása során kifejtett szervező-intézkedő tevékenységgel, illetve mulasztással okozott kárt lehet ilyennek tekinteni. A gyakorlat ezen belül államigazgatási jogkörben okozott kárnak tekinti azt is, amelyet a fegyveres testület őrszolgálatot teljesítő tagja szolgálati feladata teljesítése közben okozott.

Nem államigazgatási jellegűek azok a tevékenységek, amelyek kapcsolatosak ugyan a hatóság működésével, de nem a közhatalom gyakorlását célozzák. Nem tartozik ebbe a körbe, ha a polgármesteri hivatal csúszós folyosóján az ügyfél elcsúszik, ha a minisztérium épületéről egy rosszul rögzített cserép leesik és egy közelben parkoló autót megrongál, és az sem, ha a hivatalvezető szolgálati gépkocsijával balesetet okoz.

Ugyancsak kívül esik az államigazgatási tevékenység fogalmi körén azon szolgáltató vállalatok tevékenysége, amelyeket az állam vagy az önkormányzatok a lakosság szükségleteinek közvetlen kielégítése céljából tartanak fenn (posta, vasút, közlekedési vállalatok, egészségügyi intézmények, iskolák stb.). Nem lehet szó a közhatalom gyakorlásáról akkor sem, amikor a hatóságok jogszabály alapján birtokukba került vagyontárgyak megőrzéséről kötelesek gondoskodni (bűnjelek, bírósági letét kezelése), és az őrizetükben lévő vagyontárgyak károsodnak vagy vesznek el. (Ugyanakkor, ha a kár azért következik be, mert az adott vagyontárgy lefoglalására kellő alap nélkül került sor, már államigazgatási jogkörben okozott kárról beszélhetünk.)

Nem lehet közigazgatási jogkörben okozott kárnak tekinteni a közérdekű adatokra vonatkozó kérelem elutasítása miatt keletkezett kárt sem.

A hatósági jogkörben elrendelt kilakoltatás vagy a bíróság által elrendelt végrehajtás foganatosítása során – annak ellenére, hogy a jelzett cselekmények kétséget kizáróan államigazgatási jellegűek – a rakodó/és szállító munkások által rongálással vagy egyes vagyontárgyak eltulajdonításával okozott károk nem minősülnek államigazgatási jogkörben okozottnak.

Ugyanakkor államigazgatási jogkörben okozottnak minősül az a kár, amelyet a hatósági állatorvos a fertőző állatbetegséggel kapcsolatos kényszerintézkedés közben okoz. Ugyancsak ebbe a körbe tartozik, ha a közjegyző a hagyatéki eljárás során mulaszt vagy hibát vét, vagy ha a nyomozó hatóság követ el hibát – beleértve a tévesen elrendelt körözést – a nyomozás során. Az államigazgatási jogkörben okozott károkért való felelősség szabályai szerint tartozik felelősséggel a gyámhatóság az általa kiállított "gyámügyi hozzájárulás" tartalmáért, de ebbe a körbe tartozik a bíróság felelőssége a tévesen elrendelt végrehajtási eljárás miatt.

A felelősség feltételei

A közigazgatási szerv az alkalmazottja által okozott károkért – a fent ismertetett feltételek fennállása esetén – akkor tartozik felelősséggel, ha a polgári jogi felelősség általános feltételei fennállnak. E szerint a károsultnak bizonyítania kell a jogellenes károkozó magatartását (vagyis hogy a közigazgatási szerv alkalmazottja hatósági feladata ellátása közben hibázott vagy mulasztott), a kárt és a kettő közötti okozati összefüggést.

Tévedés

A közigazgatási szerv ugyanakkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy alkalmazottját vétkesség nem terheli. Így nem alapozza meg a kártérítési felelősséget önmagában az a tény, hogy a meghozott határozat, ítélet utóbb tévesnek bizonyult, a hatóság, illetve a bíróság a bizonyítékokat tévesen értékelte, vagy helytelen jogértelmezést alkalmazott, ehhez kirívóan súlyos jogsértés szükséges.

Ugyanakkor nem zárja ki a felelősséget, ha a kényszerintézkedést foganatosító hatósági közeg tévedésben volt, és erre tekintettel az ellene indult büntetőeljárást megszüntették.

Súlyos, és a földhivatal kárfelelősségét megalapozó jogalkalmazási mulasztás, ha a végrehajtási jog bejegyzése a főkövetelésre nem, csak a járulék biztosítására történik meg.

Az ügyintézési határidő túllépése

Megalapozhatja a közigazgatási szerv felelősségét az ügyintézési határidő túllépése is, ebben a körben azonban azt is vizsgálni kell, hogy a késedelemnek mi volt az oka. A törvényben előírt kötelező védelem esetén a védő kirendelésének elmulasztása például az előzetes letartóztatásban levő személyt nyilvánvalóan korlátozza helyzetének megítélésében, a jogorvoslathoz fűződő előnyök felmérésében, indítványok és észrevételek megtételében. E jogsértés az előzetes letartóztatás időtartamát közvetlenül érinti, ezért az abból eredő károkért a bíróság felelősséggel tartozik.

A kárigény érvényesítése

Az államigazgatási jogkörben okozott kár érvényesíthetőségének előfeltétele, hogy a károsult a kifogásolt intézkedés vagy határozat ellen a rendes jogorvoslat lehetőségét igénybe vegye. Hangsúlyozni kell, hogy csupán a rendes jogorvoslatokat kell igénybe venni, a rendkívüli jogorvoslati lehetőségeket nem kell kimeríteni. Így például, amennyiben a károsult nem élt fellebbezéssel, kifogással vagy panasszal, az kizárja a kárigény érvényesítését. Amennyiben azonban a károsult a felülvizsgálati kérelem előterjesztését vagy a közigazgatási határozat megtámadása iránti per megindítását mulasztja el, az egyéb feltételek fennállása esetén a kártérítési pert megnyerheti a vétkes hatóság ellen.

A bíróság a gyakorlatban
A közigazgatási jogkörben okozott kár megtérítésének feltételeit az erre vonatkozó speciális rendelkezéseken felül az általános vétkességi felelősség szabályai alapján kell vizsgálni. (BH 1998/534. számú jogeset)

A közérdekű adatokra vonatkozó kérelem megtagadása miatt keletkezett kár nem minősül közigazgatási jogkörben okozott kárnak.

(BH 1995/93. számú jogeset)

A közigazgatási szerv jogellenes eljárásának nincsen jelentősége, ha az állított kár nem ezáltal keletkezett.

(BH 2000/400. számú jogeset)

Az államigazgatási jogkörben okozott kár megtérítésére akkor kerülhet sor, ha a kártérítés különös és általános [Ptk. 339. § (1) bek.] feltételei fennállnak. Az általános feltételek közül a jogellenes magatartást, a kárt és e kettő közötti okozati összefüggést a károsultnak kell bizonyítania. Ennek sikere esetén a károkozó államigazgatási szerv akkor mentesülhet a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy ügyintézőinek a magatartása nem volt felróható. Ehhez képest lehet megállapítani a vámszervek kártérítési felelősségét a jövedéki törvény alapján lefoglalt áruknak a foglalás alatt bekövetkezett értékesíthetetlensége miatti kárért.

(BH 1999/359. számú jogeset)

A büntetőeljárás során lefoglalt vagyontárgyakkal kapcsolatos őrzési kötelezettség megszegésének kártérítési következményei lehetnek.

(BH 1999/403. számú jogeset)

A nyomozás lefolytatásának módja jogellenes, ha annak során a nyomozást folytatók más vagyonában szükségtelenül és felróhatóan kárt okoznak. Ennek azonban az az egyik alapfeltétele, hogy a nyomozók a kárveszélyt felismerjék, illetve arról tudomással bírjanak. Ezt a károsultnak kell bizonyítania. Ilyenkor nyílik mód a nyomozati tevékenység során okozott kár megtérítésére.

(BH 1999/207. számú jogeset)

A közjegyző nem peres eljárásban végzett tevékenysége a bírósági eljárás része, az ezzel összefüggésben keletkezett károk esetében ezért közigazgatási, közhatalmi tevékenység gyakorlásával történt szerződésen kívüli károkozásról van szó. Az ilyen károk megtérítése iránti perek a megyei bírósági hatáskörbe tartoznak. Ezen a közjegyző közvetlen kárfelelőssége sem változtat.

(BH 1999/25. számú jogeset)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem