×

Bértárgyalás az ezredfordulón

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 34. számában (2000. november 15.)

 

Történelmi pillanatot élhetünk át a minimálbér 40 000 forintra emelésével – mondta a miniszterelnök az Országos Munkaügyi Tanácsban tett első látogatása alkalmával. A munkaadók és a munkavállalók szervezetei ezt a pillanatot más felhangokkal élik meg, különösen, hogy a tanácson belüli vitát egy sebtében előhúzott képviselői (bizottsági?) módosító javaslattal – november végi határidőhöz kötve – korlátok közé szorították.

 

A Munka Törvénykönyve ad felhatalmazást arra, hogy tripartit bértárgyalásokon alakítsák ki a partnerek – a munkavállalók, a munkaadók, valamint a kormány – a bérek legkisebb összegére vonatkozó javaslatukat, majd a megállapodást a kormány rendeletben hirdesse ki. Ezzel egyidejűleg került sor az elmúlt tíz évben – két alkalom kivételével – arra, hogy a partnerek ajánlást fogalmaztak meg a gazdálkodó szervezetek részére a keresetek növelésének optimális mértékére.

Az eddigi gyakorlat az volt, hogy a tárgyalások értelemszerűen a szakszervezetek javaslattételével kezdődtek meg. A kormány számára – a költségvetésre gyakorolt hatás miatt – elsősorban a keresetek növelésének mértéke volt érdekes.

A minimálbér-tárgyalást jóformán az utolsó fázisig a munkaadók és a munkavállalók alkuja irányította. A mindenkori kormány feltehetően bízott abban, hogy a munkaadók a realitás talaján maradnak az alkufolyamatban, s a megállapodás a költségvetési szférában dolgozók alapilletmény-rendszerét sem borítja fel.

Szociális vagy gazdasági kategória

A szakszervezetek minden esetben a minimálbért a létminimummal kapcsolták össze, szociális követelményeknek vetve alá a bérigényeket, míg a munkaadók gazdasági kategóriának tartják a keresetek mértékét és annak változását. A munkaadói oldalon belül is többévi vita után alakult ki az az álláspont, hogy a minimálbér növelése évente, kismértékben haladja meg az átlagkeresetek növekedési ütemét.

A 2000. évre vonatkozó (tavaly kezdődött) bértárgyalások már kicsit eltértek a megszokott koreográfiától.

A munkaadók és a munkavállalók a tárgyalások során, már december elején készek voltak megállapodni a 2000. évre érvényes 25 500 forint összegű minimálbérben. Mégpedig országosan egységes módon, ugyanis a mezőgazdaság ebben az évben vezette be először a gazdaság többi ágazatával együtt azonos időpontban a tárgyalásokon elfogadott minimálbért. A kormányzati tárgyaló felek azonban csak 25 000 forintban tartották elfogadhatónak a keresetek legkisebb összegét, így többhetes tárgyalás után sikerült csak elérni, hogy az 500 forint különbséget elfogadják, és rendeletben kihirdethető legyen az országosan egységes 25 500 forintos minimálbér.

A keresetnövelés kálváriája

Nem így történt a keresetek növelésére tett ajánlásnál. A kormány a hivatalos közlönyben megjelentette határozatát, hogy 8-9 százalékos átlagkeresetre utaló magatartást vár el a szakszervezetektől és a munkaadóktól. A szakszervezetek 12,5-13 százalékos keresetajánlást tartottak csak elfogadhatónak. A munkaadók nagyot léptek a korábbi ajánlatukhoz képest, és közeledtek a szakszervezeti ajánláshoz, megfelelőnek tartották a 8-10 százalékos sávos átlagot. A kormány azonban egyik fél ajánlatát sem volt hajlandó elfogadni.

A decemberi tárgyalásokon ismételten megkísérelték a szociális partnerek rábírni a kormányt az érdemi tárgyalásokra, hogy fogadja el a keresetek növelését meghatározó ajánlatokat, ez azonban nem járt eredménnyel.

A kormány ugyan készített a karácsony előtti ülésre egy újabb írásos javaslatot – engedve a partnerek tárgyalási felszólításának –, de ez már csak 7,5-8,5 százalékos keresetnövekedést tartalmazott.

A kormányzati javaslatot a tárgyaló felek egyike sem fogadta el.

A 2000. év januárjában folytatódtak a bértárgyalások, de már csak a munkaadók és a szakszervezetek között, a kormány jelenléte nélkül. A kétoldalú tárgyalásokon közeledtek a vélemények. A több menetre azért volt szükség, mert, mint minden béralkuban, itt is természetes érdekkülönbségek vannak. A szakszervezetek a reálkereset növekedését szerették volna elérni, vitatták az infláció prognosztizált mértékét, a jövedelemadó számításából adódó csökkenést is a bérfejlesztéssel szerették volna kompenzálni, a gazdasági növekedésből a tervezettnél nagyobb mértékben akartak részesülni a jövedelemkiáramlás révén stb.

A munkaadók, nem vitatva a szakszervezetek egyes megállapításait, ismételten rögzítették, hogy számukra a költségérzékenység, a piac hatásainak való megfelelés, a teljesítménnyel arányos keresetek kifizetése a kívánatos. Sem most, sem más bértárgyalásoknál a munkaadók nem kívánják indexálni a kereseteket, az infláció változásának tükrében.

A szakmai viták után, az ellentétes érdekek ellenére megszületett a megállapodás, 8,5-11 százalék közötti ajánlott keresetnövelés formájában. A kormány nem csatlakozott a szociális partnerek megállapodásához, hivatalos közlönyben nem tették közzé az ajánlott mértékeket.

Mi történt tavasszal?

A pénzügyminiszter bejelentette, hogy kétéves költségvetést tervez a kormány, amelyben 2001-re 40 000 forint, majd 2002-re 50 000 forint legkisebb bérrel számolnak Magyarországon. (Lásd A Munkaadó Lapja 8. számát.)

A szociális partnerek véleményét nem kérték ki, hivatalos számítások, háttéranyagok nem kerültek nyilvánosságra, de olyan jól szervezett propagandahadjárat indult be, aminek eredményeként ma mindenki kész ténynek veszi, hogy a legalacsonyabb képzettséggel, gyakorlattal, felelősségi szinttel rendelkező munkavállalók keresetét kell drasztikusan megemelni. Ennek hatásaként majd az égből pottyannak a további lehetőségek, s előbb-utóbb Magyarországon tisztességes kereseti szintek alakulnak ki.

A hírforrások azt sugallják, hogy az EU-hoz való csatlakozás teszi szükségessé a kormányzati javaslatot, amelyhez az utóbbi időben – a kezdeti óvatosság után – a szakszervezetek is csatlakoztak.

Nem lehet kényszer

Nem cáfolható az a tény, hogy Magyarországon az EU-országokhoz képest a bérszínvonal alacsony. Bérekkel kapcsolatos elvárást az Európai Szociális Charta fogalmaz meg, az Unió a bérszínvonal, a bérmeghatározási rendszerek vonatkozásában semmilyen kötelezettséget nem ír elő. Ennek ellenére a magyarországi alacsony keresetek a személyek szabad áramlásának biztosítása kapcsán, az EU-tagállamok részéről feltehetően derogációs igényt vethetnek fel.

Az is igaz, hogy a minimálbér szintjét tekintve a lemaradásunk mértéke nagyobb, mintha az átlagos kereseti szintet néznénk. Ezért indokolt a minimálbérnek az átlagkeresetekét mértéktartóan meghaladó ütemű növelése.

Hamis következtetésekre adhat alapot, ha a minimálbér abszolút összegét, annak arányait hasonlítjuk az EU-országokéhoz. Egyrészt a 15 országból csak 8 országban él ez a fogalom, másrészt a vásárlóerő-paritáson mért adatok adnak csak valós összehasonlításra lehetőséget. E téren a legalacsonyabb EU-s kategória közelében vagyunk. Ezért a fokozatosság elvét célszerű követni, és nem azonnal az európai uniós országok átlagát kell elérnünk.

Amire nincs válasz

A drasztikus minimálbér-emelés azonban számtalan problémát vet fel, a legjellemzőbbek:

1. Nem lehet egy elemet kiragadni a jövedelempolitikai rendszerből, csak a társadalmi, gazdasági hatásfelmérések ismeretében lehet érdemben nyilatkozni a kormányzati elképzelésről.

2. A jelenlegi ismeretek szerint a gazdaság azon ágazatait, ahol alacsony kereseti szint alakult ki az évtizedek során, működésképtelenné tenné a javaslat. (1999-ben a textil-, ruházati és bőripar bruttó havi átlagkeresete a szellemi foglalkozásúakéval és a vezetőkével együtt 47 546 forint volt, a mezőgazdaságban 53 521, az építőiparban 56 753 forint stb.)

3. A többi ágazatban is a versenyképesség egyik tényezője a relatív alacsony bérköltség. A termelékenységi, műszaki fejlettségi, szerkezeti átalakulás hosszabb időt vesz még igénybe, és csak ennek bekövetkezte után lehetséges a bérek fokozatos felzárkóztatása.

Félő, hogy a külföldi tulajdonban lévő cégek – élőmunka-igényes – tevékenységét a tulajdonosok más országba helyezik át.

4. A túlzott mértékben megemelt minimálbér az adott munkahelyen, de a gazdaságban is igazságtalan és ellentmondásos helyzeteket teremt. Veszélyezteti az árak és az infláció adott keretek között tartását.

5. A magas minimálbér végiggyűrűztetése a bérskálán torz bérarányokat eredményezne egyes vállalatokon belül, de a különböző szakmák egymáshoz való viszonyában is. A bér elvesztheti ösztönző hatását, amellett olyan torzulásokat eredményezne, amely a munkavállalók nagy csoportjainak indokolt ellenállását válthatja ki.

6. Létszámleépítést és vállalkozások megszűnését is eredményezheti. A járulékfizetés elkerülése miatt növeli a legális foglalkoztatás helyett a feketemunkát.

A hivatalos tárgyalás

Nyilvánvalóvá vált, hogy a kormányzat végsőkig ragaszkodik az elhatározásához. Abba az ideológiába ágyazza be javaslatát (hatásszámítások helyett), hogy a gazdaság olyan kedvező állapotban van, amikor a drasztikus minimálbér-emelés nem borítja fel az egyensúlyt. "A jelenlegi jó eredményeket a munkavállalók áldozatkészsége eredményezte, hogy alacsony bérért dolgoztak."

A munkaadók tárgyalási szándékkal jelentek meg az Országos Munkaügyi Tanács ülésén, amelyet nem előzött meg a szokásos szakmai vitákra alkalmas, háromoldalú szakbizottsági ülés. A munkaadói oldal egyetértett a szakszervezetek azon javaslatával, hogy a minimálbér ügye nem választható szét a keresetek növekedésére teendő javaslattól. Tehát e kérdést is napirendre kellene tűzni, amire nem került sor.

A kormányzati javaslatot a 40 ezer forintos minimálbérre a szakszervezetek elfogadták (46 500 forintos javaslat is elhangzott), egyéb további ötletekkel fűszerezve.

A munkáltatók sem zárkóztak el a 40 ezer forinttól, ha terheik növekedését kellőképpen kompenzálja a kormány.

A költségvetésben tervezett és bejelentett társadalombiztosítási járulék 2 százalékpontos csökkenése nem nyújt fedezetet a terhek növekedésére. A meghirdetett további kormányzati intézkedés, miszerint a mikro- és kisvállalkozások legfeljebb 10 millió forintos nyeresége adókedvezményben részesül beruházás esetén, nem minősíthető kompenzációnak.

A munkáltatók kifejtették, hogy nem "könyöradományra" gondolnak a kormány részéről, hanem a minimálbér-emelés tovagyűrűző hatásaként keletkező állami többletbevétel meghatározott mértékű visszaszármaztatására a gazdálkodó szervezeteknek. Mindezt az adó- és járulékrendszeren belül, normatív módon tudják elképzelni. Legjobb példa erre a fix összegű egészségügyi hozzájárulás számottevő csökkentése, természetesen az lenne a legjobb, ha annak megszüntetéséről beszélhetnénk.

Az OMT ülésén nem közeledtek a nézetek. A kormány nem kecsegtetett a kompenzáció lehetőségével. Az azonban "nyílt szóként" elhangzott, ha nem tudunk megállapodni, akkor önálló képviselői (pontosabban mint később kiderült, bizottsági) indítványként a parlament módosíthatja a Munka Törvénykönyvét. Ezzel elvéve a jogot az Országos Munkaügyi Tanácstól, hogy demokratikus módon állapodjanak meg a gazdaságot jelentősen befolyásoló bérügyekben.

A drámai hangulatot enyhítendő sikerült elérni, hogy a felek térjenek vissza a megszokott tárgyalási rendszerhez. Ennek megfelelően először szakmai érvek megismerésével, hatásszámítások bemutatásával háromoldalú szakbizottsági ülés készítse fel a következő makroszintű bértárgyalást.

Lapzártánkig egy bizottsági ülés már lezajlott, de a tárgyaló felek nem jutottak közelebb a megegyezéshez.

MGYOSZ

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem