×

ISO 9000 és társai

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 33. számában (2000. október 15.)

 

A minőség fogalma egyre elvontabb és tudományosabb lesz, a gyakorlatban azonban kézzelfogható eredményt produkál. A minőség fejlesztéséhez kapcsolódó elgondolásokon különböző szervezetek dolgoznak, s azon vannak, hogy a minőséghez kötődő ismereteket a gazdálkodóegységek széles körben ismerjék meg, alkalmazzák.

 

A minőség fogalmának, tartalmának meghatározása óriási változáson ment át az utóbbi években. Míg korábban a termelésből kikerülő termékekre szorítkozott e fogalom, ma már a társadalom, a gazdaság minden területén jelentése van. A minőségi szemlélet nemcsak a termelést, a szolgáltatást jellemzi, hanem kezdi áthatni a közszférát, a társadalom különböző területeit is.

A minőséget sokan és sokféleképpen határozzák meg. Az egyik elfogadott definíció szerint egy egység azon jellemzőinek összessége, amelyek befolyásolják annak képességét, hogy a meghatározott és elvárt igényeket kielégítse.

Ezzel a megfogalmazással kapcsolatosan érdemes megjegyezni, hogy szerződéses vagy jogi szabályozás esetén az igényeket konkrétan előírják – mint például a nukleáris biztonság esetében. Ugyanakkor más területeken az elvárt igényeket fel kell mérni, meg kell határozni. Számos esetben az igények idővel megváltozhatnak, és ez szükségessé teszi a minőségi követelmények időnkénti felülvizsgálatát.

A minőség fogalmát nem helyes önmagában használni. Néhány vonatkozásban a használatra való alkalmasságot, a célnak és a követelményeknek való megfelelőséget, a vevő igényeinek kielégítését jelenti.

A kultúra része

A minőség mint követelmény megjelenése Magyarországon a rendszerváltással kezdődött. Czitán Gábor, a TÜV Rheinland közép-kelet-európai csoportjának vezérigazgatója szerint ez szerencsés egybeesést jelentett azzal, hogy abban az időben jelent meg a világban a minőségügyi rendszereket szabályzó ISO 9000-es szabvány.

Magyarországon a minőség fejlődését jellemezte, hogy a követelményrendszer kilépett a termelő, forgalmazó vállalkozói szférából. Az ország kultúrájának részévé vált, ami azt jelenti, hogy a fogyasztó, a lakosság már minőségi elvárásokkal lép fel a termékkel vagy szolgáltatással szemben. Ezzel az elmúlt tíz év alatt a kvalitás a nemzeti kultúra ügyévé is vált Magyarországon.

Azt mindenki tudja, hogy egy adott cégnél a minőségbiztosítás megléte marketingszempontból sem elhanyagolható tényező.

Tanúsíttatott rendszerek

Számokban kifejezve is alátámasztható a minőségi szemlélet magyarországi fokozatos térhódítása. A magyar gyártók és szolgáltatók az 1992-es, 1993-as években kezdték meg a minőségügyi rendszerek tanúsítását. Jellemző volt az akkori időkre, hogy a minőségbiztosítási tanúsítást elsősorban a multinacionális cégek magyarországi leányvállalatai rendelték meg, ezt követően pedig a nagyobb cégek mellett a közepes, illetve kis cégek vezetői is a kvalifikációs rendszer bevezetése mellett döntöttek. Vagyis a minőségügy hazai elterjedésének története a nagy nemzetközi cégektől indult, és napjainkban eljutott a kis hazai cégekig.

A minőségügyi rendszerek bevezetése azonban nem öncélú. Piaci kényszer is egyben, mert e nélkül napjainkban elképzelhetetlen, hogy egy cég egy nagyvállalat beszállítója legyen. Vagyis ki kell mondani: ahhoz, hogy valaki beszállítóvá váljon, minőségügyi rendszerrel kell rendelkeznie.

Az Európai Unió országaiban már bevett gyakorlat, hogy a termelés másik országba történő áthelyezésekor egyértelműen megkövetelik, hogy a megbízott cégnek legyen minőségbiztosítási tanúsítványa az adott szakmára.

Az ISO vezet

A minőségügyi rendszernek hihetetlenül sok ága van, különböző szabványok jelennek meg nap mint nap. Nagyon sokféle rendszer alakult ki párhuzamosan az ISO 9000 minőségbiztosítási rendszerrel, ám többnyire abból fejlődnek ki, a különböző szakmákra formálva.

A legújabbak közé tartozik például a telekommunikációra specifikusan jellemző ISO-változat, az ISO AT 9000 minőségbiztosítási rendszer, vagy az ISO QS 9000-es, ami az autóipari beszállítókra vonatkozik.

A követelményekhez igazodó fejlődést jól példázza a nemrégiben kidolgozott ISO-SA tanúsítás, amely a humánerőforrás-politikát minősíti egy-egy adott cégnél. Azok a vállalatok, amelyek rendelkeznek ISO-SA tanúsítással, például nem foglalkoztatnak gyermekmunkaerőt, azonos bérért alkalmaznak férfi és női munkavállalókat. A rendszer most kezd elterjedni.

Az ISO 9000-es minőségbiztosítási szisztémán belül tehát különféle vállalatokra jellemző rendszereket fejlesztettek ki. Ha egy cég fejlesztéssel, szolgáltatással egyaránt foglalkozik, akkor számára az ISO 9001-es a megfelelő. Ha csak gyártással foglalkozik a cég, akkor ISO 9003 szerinti tanúsítást kér. A tanúsítást kérő cégnél végül is az a fontos, hogy az exportra kiszemelt piacon milyen minőségbiztosítási rendszert ismernek, illetve fogadnak el.

A minőségügyre jellemző, hogy többnyire nem hatóságilag szabályozott területről van szó, mert sehol sem kötelező az ISO- vagy egyéb tanúsítást elfogadni. Bevált gyakorlat a világban, hogy vannak olyan tanúsító szervezetek, amelyek a különböző földrészek minden pontján dolgoznak. Ezeknek a szervezeteknek a tanúsítványa elismert és elfogadott a világ szinte minden részében.

Ilyen például a 130 éves múlttal rendelkező TÜV Cert, amelynek biztonságtechnikai tanúsítása a legelismertebb a világon. A TÜV Cert kidolgozta a menedzsmentre vonatkozó minőségbiztosítási rendszerét is. Az ismertséghez és elfogadottsághoz hozzájárul az is, hogy minden kontinensen van képviselete. Így azt lehet mondani, hogy tanúsítása elfogadott, meghatározó a világban.

Az európai, illetve a német piacra dolgozó magyar vállalatok elsősorban TÜV Cert tanúsítást kérnek. A Magyarországon kiadott összes bizonyítvány mintegy 50 százaléka ilyen. Ugyanakkor Romániában, illetve Szlovéniában a francia Bureo Veritas tanúsítása a meghatározó.

Fontos a függetlenség

A szakma hitelének erősítése végett alakult ki az a gyakorlat, hogy a minőségi tanácsadónak és a minőséget tanúsító cégnek egyértelműen el kell különülnie. Összeférhetetlenséget jelent ugyanis, ha egy tanácsadó cég tanúsít is.

A vállalati rendszereken belül a minőséggel foglalkozó személyekre vonatkozó megoldás eltérő képet mutat. A minőségügyi rendszer leírja, hogy minden cégnél önálló megbízottnak kell működnie, aki független a cég termelési, illetve értékesítési részlegétől, és közvetlenül a vállalat vezetőjéhez tartozik jogilag, szakmailag egyaránt.

A minőségért felelős személy függetlensége rendkívül fontos már csak azért is, hogy ténylegesen a minőségre tudjon koncentrálni, és ne befolyásolja őt a termelési, értékesítési eredmények alakulása.

Nagyobb cégeknél például minőségügyi igazgató, illetve igazgatóság látja el ezt a feladatot. Kisebb, két-három fős vállalkozásnál viszont a cég vezetője egy személyben menedzser, minőségügyi szakember és minőségügyi megbízott. Kétségtelen, hogy ez utóbbi esetben nehéz összeegyeztetni a rövid távú piaci érdeket a minőség ügyével, a hosszú távú elképzelésekkel.

A minőség pénzbe kerül

A tanúsítás költsége nagyon eltérő lehet. Konkrét számokat azért nehéz említeni, mert a kiadások nagymértékben függenek az adott vállalat felkészültségétől, illetve a tanúsítás megszerzésére kidolgozott elképzelésektől.

Általánosságban elmondható, hogy azoknak kerül kevesebbe a minőségügyi rendszer tanúsíttatása, akik közel állnak a követelményeknek való megfeleléshez. Az összeg nagyságát befolyásolja az is, hogy milyen akkreditáció megszerzését tűzte ki célul az adott cég. A belföldre szóló nemzeti akkreditálásnál drágább a nemzetközi piacon érvényes tanúsítás és regisztrációs díj. Ennél is többe kerül a brüsszeli tanúsítóhelyen kiadott tanúsítvány, regisztráció.

Szemléltetésként jó példa, hogy egy 60-100 fős nagyságú cégnél 11 ezer 600 márkába kerül egy három évre szóló nemzeti audit, amelynél nincs úgynevezett előaudit, ahol előre meg lehet tudni, hogy min kell még változtatni a tanúsítás elnyeréséhez. Ebbe az összegbe beleértendő az első, illetve a további két felügyeleti audit és a regisztráció ára is. Ugyanekkora cégnél egy brüsszeli regisztrációval kiadott tanúsítás már 17 ezer márkába kerül, amit még kiegészíthet további szolgáltatás, például előaudit igénybevétele. Végül is a cég pénztárcájától függ, hogy mit rendel meg, kínálat van bőven.

A minőségügyi rendszerbe szervesen beépül az évenkénti felülvizsgálat. Erre azért van szükség, hogy a tanúsítás elnyerésétől kezdődően bizonyítottan igazolni lehessen, hogy az adott cég folyamatosan megfelel a minőségbiztosítási követelményeknek. Ha nem, akkor az auditáló cég visszavonja a tanúsítványt.

Magyarországon a Comenius-program keretében indult be az iskolák minőségbiztosításának kiépítése. Ez nem ISO 9000 szerinti tanúsítást jelent majd, függetlenül attól, hogy az ISO-szabványnak bizonyos elemeit felhasználja. Ma még nem lehet tudni, hogy pontosan milyen nevesített tanúsítást kap az oktatásban alkalmazott minőségbiztosítás.

A szemlélet térhódítását jelzi, hogy az önkormányzatoknál is elkezdődött a minőségbiztosítási rendszerek kiépítése. Több önkormányzat rendelkezik ISO-tanúsítással, illetve folyamatban van a rendszer kiépítése. A kezdeti lelkesedés után azonban mostanra némi megtorpanás látszik az önkormányzatoknál, elsősorban azért, mert anyagi gondokkal küszködnek.

Az egészségügy területén is kezdeti stádiumban van a még minőségbiztosítási rendszerek kiépítése, az előrehaladást itt is elsősorban a pénzszűke akadályozza, mert az intézményeknek maguknak kell erre a célra előteremteniük a forrásokat.

A minőségszemlélet támogatása
A Gazdasági Minisztérium az idén is meghirdette a minőség- és környezetirányítási pályázati rendszer keretében elnyerhető támogatások igénybevételére szóló tenderét. A pályázat célja, hogy az Európai Unió által támasztott követelményekkel konform minőség- és környezetirányítási rendszerek kiépítéséhez, tanúsíttatásához elnyerhető támogatással elősegítse a vállalkozások minőségszemléletének széles körű elterjesztését, termékeik versenyképességét, nemzetközi elfogadtatását, külpiaci értékesítését, a beszállítói kapcsolatok szélesítését. A pályázati kiírást és az egyéb tudnivalókat, a szerkesztett pályázati útmutatót a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht.-nál lehet beszerezni. A pályázatokat október 31-ig folyamatosan lehet beadni.

Élenjáró magyar cégek

Közép-Kelet-Európában egyértelműen első helyen állnak a magyar vállalatok a minőségtanúsításban. Ez elsősorban annak tudható be, hogy a kormány, a Gazdasági Minisztérium révén, támogatta a hatáskörébe tartozó vállalatokat a minőségbiztosítási rendszerük kiépítésében. Szakemberek szerint ez a kormányzati támogatás olyan lendületet adott a magyar iparnak, amelyet nyugodtan lehetne az egyik legjobb állami befektetésnek is nevezni.

Szakértők azt mondják, hasonló kormányzati támogatásra lenne szüksége az egészségügynek, a szociális szférának is ahhoz, hogy a mostani patthelyzetből elmozdulhassanak.

A tizenkét legnagyobb tanúsító cég adataira építve egy nemzetközi felmérés szerint 1999. december 31-én Magyarországon 3280 tanúsított cég volt. Európában összesen 190 ezer egység rendelkezett minőségbiztosítási tanúsítással. Csehországban 1500, Görögországban pedig 1050 cégnek volt tanúsítványa.

Ezek a számok azt jelzik, hogy Magyarországon egyértelműen kialakult a minőség iránti igényesség, a minőségnek egyfajta kultúrája, és beigazolódott, hogy a minőségbiztosítási rendszerrel rendelkező cégek versenyképesebbek a piacon.

Jó üzlet

Tavaly az ISO-tanúsításból adódó forgalom éves szinten 1,5 milliárd forint volt. A fejlődést, a növekvő keresletet jelzi, hogy ez az összeg az 1998-as forgalom kétszerese.

A magyar minőségügyben rejlő üzletet jól mutatja, hogy a minőségügyi tanácsadók is évente többmilliárdos forgalmat bonyolítanak le. A Minőségügyi Tanácsadók Szövetségének adatai szerint a magyarországi minőségügyi tanácsadó cégek száma évről évre szaporodik, többnyire 1-2 fős vállalkozások alakulnak erre a célra. Ez utóbbiak száma több százra tehető.

A tisztességes piaci működést segíti majd elő, ha elkészül a minőségügyi tanácsadók követelményrendszere. Jelenleg ugyanis nincs meghatározott feltételekhez kötve az, hogy ki végezhet efféle tanácsadói tevékenységet. Éppen ezért sok a hozzá nem értő cég, ami a szakma presztízsét egyértelműen rontja.

A Minőségügyi Tanácsadók Szövetségének 21 szervezet a tagja. A szövetség tagsága a minőségi felkészítés piacán 72 százalékot képvisel. A szövetségnek azok a szaktanácsadók lehetnek a tagjai, akik elfogadják a szervezet szakmai, illetve etikai feltételeit.

A szövetség 1994-ben alakult, a rendes tagok mellett megfigyelői státussal rendelkezik 8-10 vállalkozás. A rendes tagok közé azokat veszik fel, akik teljes egészében megfelelnek a szövetség szakmai, etikai normáinak, míg a megfigyelői státus esetén lehetőség van arra, hogy a tagszervezet korrigálja önmagát.

A szövetségnek 13 pontból álló szakmai és etikai követelményrendszere van, amely a piaci verseny tisztasága, a tisztességes üzleti magatartás érdekében született. A szövetséghez tartozás egyfajta garanciát ad arra vonatkozóan, hogy a minőségügyi tanácsadó betartja a piac íratlan szabályait.

A minőségügyi tevékenység piacának gyors ütemű fejlődése – szakemberek szerint – az elkövetkező években valamelyest lassulni fog. Viszont az év végén megjelenő új ISO 9000:2000-es szabvány valamelyest lendületet adhat a telítődést mutató piacnak. Hat év tapasztalatait felhasználva elvégezték az előző ISO-szabvány revízióját, s a korrekció nyomán a teljes minőségirányítási szemlélet (TQM) fog meghonosodni a szabványban. Az új kevésbé lesz termékcentrikus, ezért könnyebben alkalmazhatják majd szolgáltatókra, iskolákra, önkormányzatokra. Az eddigieknél jobban épít a vevői és a dolgozói elégedettségre, jellemzően folyamatorientált. Megváltoztatja a vállalat eddigi hagyományos, funkcionális struktúráját, és az új szemléletet – a minőségit – viszi be.

Az új szemlélet térhódításával a fiatal diszciplína tantárgyként való oktatása is egyre nagyobb szerepet kap Magyarországon. A piaci alapú, illetve az állami felsőfokú intézményekben egyaránt megtalálható a minőségügyi szakemberképzés, és államvizsgai tárgyként is szerepelhet a minőségbiztosítás.

Az ISO minősítés piaci eredményeket hozott a KISOSZ számára, mert a szakképzési tevékenységük megerősödött, a két legnagyobb szakképző cég között vannak a kereskedelem és a vendéglátás területén. Évente 10-12 ezer tanulónak oktatják a szakmát. Az érdek-képviseleti tevékenység megerősödését pedig az mutatja, hogy a KISOSZ taglétszáma növekszik, szolgáltatásával pedig elégedettek a vállalkozók.

Európai minőségkép

A magyar vállalatok külpiaci függősége indokolja, hogy minőségügyi politikájuk kialakításakor tekintettel legyenek a nemzetközi tendenciákra. Napjainkban folyik az európai minőségkép kialakításának megvitatása különböző fórumokon. Legutóbb a Nemzetközi Minőségügyi Szervezet torinói ülésén tekintették át a helyzetet.

A formálódó európai minőségképpel kapcsolatosan Molnár Pál, a Nemzetközi Minőségügyi Szervezet alelnöke, a Nemzetközi Minőségügyi Szervezet Magyar Nemzeti Bizottságának elnöke elmondta: az Európai Bizottság rendkívül fontosnak tartja, hogy a kormányzati, közigazgatási szervezetek munkájának minősége, hatékonysága javuljon.

Tavaly az Európai Unió portugál elnöksége idején szervezett konferencián vitatták meg a köztisztviselői kar minőségügyi helyzetét, továbbfejlesztésének lehetőségét. Ezzel összefüggésben az Európai Bizottság felkérte az Európai Minőségügyi Szervezetet arra, hogy az öt csatlakozásra váró országban, köztük Magyarországon is, rendezzen általános minőségügyi továbbképzést a kormányzat vezető tisztségviselőinek, többnyire külföldi szakértők bevonásával.

Egy uniós határozat szerint, tíz éven belül Európa át szeretné venni a vezető szerepet a gazdasági növekedés, az informatika és a minőség területén. Ennek szellemében alakítja ki a feladatokat az európai minőségképről készült tanulmányában.

Ilyen feladat például a szakképzés területe, ahol részben vissza kell adni a minőség korábbi szerepét, részben pedig korszerű módszereket kell oktatni, és tudatosítani kell az „elsőre jól csinálni" elvet.

Az informatika és a minőség kapcsolatát újra is kell gondolni az európai minőségkép kialakítása során. Az internetes kereskedelem beindulásával ugyanis a vevő nem találkozik közvetlenül a gyártóval, a kereskedővel, hanem a számítógépen rendel meg egyszerű és bonyolult árukat. A hibamentes megoldást kell megtalálni ahhoz, hogy a vevő ne legyen csalódott, ha megkapja a rendelt árut. Tekintettel kell lenni arra is, hogy a vevői kívánság pontos lefordítása, megértése közvetlenül befolyásolja a gyártást.

Egy következő kérdés az európai minőségképben a beszállítók szerepköre. Amerikai felmérések azt mutatják, hogy a beszállítók már nemcsak meghatározzák a késztermék minőségét, hanem jelentős befolyást gyakorolnak a késztermék technikai színvonalára. A General Motorsnál végzett felmérés szerint a beszállítók 80 százaléknál is nagyobb mértékben befolyásolják a műszaki fejlődést, fejlesztést.

Az európai minőségi képnek további meghatározó tényezője lesz az, hogy a minőséget a költségtakarékossággal még inkább összekapcsolják, ezzel párhuzamosan pedig ki kell mutatni a gyenge minőség költségeinek kedvezőtlen hatását. A javítások, reklamációk költségnövelő hatása ugyanis a gyenge kvalitással hozható össze.

Ezt a szemléletet vállalati szinten már elég jól felismerték, a közigazgatás területén viszont még vannak teendők. Nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy kormányzati oldalról a pénzügyminisztériumok egyre inkább kapcsolódnak a minőségüggyel összefüggő kérdésekhez. Például Luxemburgban és Finnországban a minőség továbbfejlesztésével kapcsolatos munkálatokat a pénzügyi tárca tartja kézben, mert felismerték, hogy társadalmi szinten a minőség fejlesztése nemcsak az igényeket elégíti ki magasabb szinten, hanem hozzájárul a költségtakarékossághoz is.

A teljes dolgozói kör bevonása a vállalat minőségfejlesztési stratégiájába ugyancsak fontos lesz az európai minőségkép alakításakor.

A formálódó európai jövőképben szerepel továbbá: meg kell találni azt a szintet, ameddig a dolgozói csoportok közvetlenül beleszólhatnak a fejlődésbe.

Univerzális nyelv

A minőségügy világméretű fejlődését jelzi, hogy sajátos nyelvezete, fogalmi rendszere, gondolkodásmódja egyre inkább átszövi a nemzetközi üzleti életet. Ma már egy komoly cégvezető ugyanazokat a szavakat használja, és úgy gondolkodik, mint korábban a minőségügyi vezetők, mert az üzleti siker csak a kiváló minőséggel érhető el.

Az Európai Unió támogatásával az európai minőségképről készülő tanulmány első verzióját az Unió finn elnöksége alatt dolgozták ki, magyar közreműködéssel. A viták nyomán a dolgozatot kiegészítették, jelenleg több mint száz oldalt tesz ki a munkaanyag. Várhatóan készül belőle téziseket tartalmazó rövidített változat, amelyet az Európai Bizottság valamilyen módon, akár ajánlásként, akár irányelvként el fog fogadni.

A magyar gazdaság számára ez azt jelenti, hogy a sokszínű piacon kell helytállnia, ami csak a kiválóság produkálása esetén lehetséges – vélekedett Molnár Pál.

A nemzetközi minőségügyi tendenciák ismeretanyagának átadásában, a hazai minőségügy fejlesztésében jelentős szerepet játszik a Magyar Ipari és Kereskedelmi Minőségfejlesztési Központ, amely a Nemzeti Minőség Díj és az Európai Minőség Díj szervezésében játszik fontos szerepet.

Sugár Karolina, a szervezet ügyvezető igazgatója a magyar minőségügy fejlődését érzékeltetve elmondta: az 1990-es év elején az ISO 9000 minőségbiztosítási rendszer kiépítése kezdődött.

A ISO-rendszer átdolgozása most folyik, és a kialakuló új rendszer közel fog kerülni elveiben, módszereiben, felfogásában a TQM-hez, ahhoz az irányvonalhoz, amelyet a teljes körű minőségirányítás, az ehhez kapcsolódó önértékelés és a Nemzeti Minőség Díj is képvisel.

Az ISO-rendszer kiépítése és tanúsítása nagyon sokat segített Magyarországon abban, hogy a vállalatok elinduljanak a minőségfejlesztés magasabb szintjén. Hazánk egyike azoknak az országoknak, ahol igen nagy a tanúsított cégek száma. Ez is jelzi, hogy a támogatási rendszer és a fokozott figyelés a minőségre előbbre vitte az ügyet.

Magyarországon kétféle díj van a minőségfejlesztésben komoly eredményt elért szervezeteknek. Az egyik az IIASA-SHIBA Díj, amely 1987 óta él Magyarországon, a másik a Nemzeti Minőség Díj, amelyik az Európai Minőség Díj modellje alapján jött létre.

A Nemzeti Minőség Díj gondolata már 1992-ben felvetődött, és 1994-ben az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság kísérleti jelleggel meghirdetett egy elődíjat. Ezután komoly előkészítő munka indult annak érdekében, hogy a minőség elismerésének intézményi rendszere kialakuljon Magyarországon. Egyebek között a Magyar Ipar- és Minőségfejlesztési Központot is azért hozták létre alapítványi formában 1994-ben, hogy szervezze a magyar Nemzeti Minőség Díjat.

A díjjal összefüggő ügyeket miniszterelnöki rendelet szabályozza. Először 1996-ban hirdették meg a rangos trófeát. Az idei esztendő fordulópont a díj történetében, mert visszaigazolódott, hogy a magyar rendszer európai mércével mérve is jól működik. Négy magyar vállalat került be az Európai Minőség Díjért versengők idei döntőjébe.

Változó feltételek

A Nemzeti Minőség Díj feltételrendszere jövőre változni fog, mert lehetővé válik, hogy a közszféra, az oktatás és az egészségügy is induljon a trófea elnyeréséért. A Nemzeti Minőség Díj első öt éve arról szólt, hogy a termelői, szolgáltatói szférában működő szervezetek tevékenységét ismerjék el. A kategóriákat is a termelő-szolgáltató vállalatok nagysága szerint határozták meg. Eddig minden évben négy szervezet kaphatta meg a díjat. A termelői kategóriában három – a kicsi, a közepes és a nagyméretű –, és egy a szolgáltatói kategóriában. Az ítélőbizottság úgy döntött, hogy jövőre a kategóriákat is az európaihoz igazítja, és a közszolgálati szféra számára is alapít díjat. A méret alapján pedig nemcsak a termelőcégek között, hanem a szolgáltatók között is differenciál. A kisméretű szolgáltatók is az egyszerűsített követelményrendszer szerint pályázhatnak a termelőcégekhez hasonlóan. A nagyvállalati kategóriában pedig az a változás, hogy nemcsak egy teljes nagyvállalat pályázhat díjra, hanem egy-egy önálló részegysége is.

A díjbizottság döntése a jövőt vetíti előre, a következő évi pályázat kiírása előtt a jogszabályt, vagyis a miniszterelnöki rendeletet ennek megfelelően módosítani kell.

Az idei Nemzeti Minőség Díj értékelése azt mutatja, hogy nő a cégek érdeklődése. A helyszíni szemléket követően, október végén ül össze a díjbizottság, és dönt az idei nyertesekről. November közepén pedig a Parlamentben vehetik át az idei Nemzeti Minőség Díj nyertesei a trófeát a miniszterelnöktől.

Magyar siker

Ezt azonban még megelőzi a magyar minőségügy szempontjából egy másik komoly esemény, az Európai Minőség Díj átadása szeptember 27-28-án Isztambulban. Az Európai Minőség Díjat 1992 óta ítélik oda minden évben az üzleti, illetve közszolgálati szféra legkiválóbb szervezeteinek. A fődíjasokat ebben az évben 13 ország 23 döntőbe jutott szervezete közül választották ki.

Az idén négy magyar cég is a döntőbe jutott. A nagyvállalati kategóriában először jutottak döntőbe magyar pályázók: az Opel Magyarország Járműgyártó Kft., valamint a Westel Mobil Távközlési Rt. képviseli hazánkat. A kisvállalati csoportban a Tiszai Columbian Carbon Kft. és a Burton Apta Tűzállóanyag-gyártó Kft. jutott tovább.

A nagyvállalati kategóriában azért nehéz bejutni az európai minőségügyi verseny döntőjébe, mert óriási multicégek pályáznak, s ezek több évtizedes minőségi munkájukért kapnak elismerést.

Idén magyar siker is született Isztambulban. Leányvállalatként működő kis- és középvállalati kategóriában Európai Minőség fődíjat kapott a hódmezővásárhelyi székhelyű Burton Apta Kft.

Szervezetek minősítése
Az érdek-képviseleti szervezetek közül elsőként a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (KISOSZ) szerezte meg az ISO 9000 szerinti tanúsítást ez év februárjában.

A KISOSZ-nak egy évbe telt az ISO-minősítés megszerzése. Két, erre a célra kijelölt, minőségügyért felelős személy elvégezte a különböző minőségügyi tanfolyamokat. Erre azért volt szükség, hogy a tanúsításhoz szükséges ismereteket megszerezzék. Ezután következett a minőségügyi kézikönyv elkészítése. Közben a megyei apparátust is kiképezték minőségügyi ismeretekből, majd megvizsgálták, hogy megfelelnek-e az előírt feltételeknek. Ezt a folyamatot ellenőrzés követte, amelynek során azt nézték meg, hogy a tervezett minőségügyi rendszerből a megyei szervezetek mit valósítottak meg. A végső fázisban a belső, majd a külső audit megszerzése következett.

Az ügyvezető elnök elmondta, hogy az érdek-képviseleti és a szakképzési tevékenységükre egyaránt megkapták az ISO-minősítést. A KISOSZ a piaci versenyhelyzet miatt akarta saját munkáját egységesíteni, javítani. Az országos szervezetnek minden megyében vannak tagegyesületei, ezért fontos, hogy a különböző megyék apparátusai egységes szolgáltatással álljanak a vállalkozók rendelkezésére. A minőségbiztosítási rendszer kiépítése a KISOSZ-nál a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ország különböző szakképzőhelyein ugyanolyan színvonalú oktatást nyújtanak, az érdek-képviseleti szolgáltatásban pedig egységes eljárás alapján dolgoznak.

A kisvállalkozói érdekképviselet minőségbiztosítási rendszerének tanúsítását indokolta az is – nyomatékosította Antalffy Gábor –, hogy a szakképzésben és az érdekképviseletben rengeteg csip-csup szervezet működik, nehéz köztük eligazodni. Ezért gondolta úgy, ha nemzetközileg is elfogadott sztenderdet kínálnak a vállalkozóknak, akkor ez megkönnyíti számukra a választást a kínálat dzsungelében.

Antalffy Gábor nem titkolta azt sem, hogy az ISO 9000-es minőségbiztosítással a KISOSZ a saját marketingmunkáját is erősíti.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem