A marketing fejlesztése
A vállalat érvényesüléséhez az kell, hogy a piaccal megismertesse a termékeit, elfogadtassa szolgáltatásait. A modern piacgazdaságban a cégek szakemberei mindehhez a marketing mint önálló tudományág eredményeit használhatják fel. Az elmúlt években már az ágazatokra specializálódott marketing térhódításának lehetünk tanúi (agrármarketing, szolgáltatásmarketing, bankmarketing stb.). Ezen túlmenően a közgazdaságtan e viszonylag fiatal ágának – amelyre mindmáig nincs használható magyar kifejezés – átalakulásában az informatika is egyre fontosabb szerepet tölt be.
A piacfejlesztés célja a piaci részesedés növelése, tehát a vállalkozásnak a vevők igényeiből kiindulva kell javítania versenyképességét. A marketingkutatások információkat szolgáltatnak a vevők fogyasztási, felhasználási szokásairól és döntéshozó magatartásukról. A marketingnek és az informatikai rendszernek együttesen kell a vállalatvezetés döntéseit támogatniuk. E kérdéscsoportról tájékozódhatunk részletesen dr. Pálinkás Jenő Piacfejlesztés című könyvéből.
Az innováció ebben az esetben a marketingeszközök újszerű alkalmazását, kombinálását, az információs rendszer felhasználását, a szolgáltatásnyújtás új módszereit jelenti. Az informatika átfogja és összekapcsolja a műszaki-gazdasági folyamatokat, információbázist biztosít, s ezzel növeli a hatékonyságot.
Képet kapunk a könyvből a marketing információs rendszeréről, a külső és belső információkról, a marketingkutatásról. Ez utóbbi az adatok módszeres gyűjtésén, elemzésén, feldolgozásán keresztül a gyakorlatban felhasználható információkkal látja el a marketing döntéshozóit. Olvashatunk a marketingstratégia új elemének, az internetnek az előnyeiről, a public relations (PR) eljárásairól is, és szóba kerül a jövő nagy ígérete, az e-kereskedelem problematikája is. A versenyképesség kialakítása, megtartása érdekében szükséges kutató-fejlesztő munkát, az informatikai rendszer, a marketing és a vállalati kultúra kapcsolatát is megismerhetjük.
A szerző foglalkozik a marketingfeladatokat végzőkkel szemben támasztott követelményekkel, a munkahelyi légkört meghatározó tényezőkkel: a közösségi szellemmel, a vezetési stílussal, az anyagi és erkölcsi elismeréssel, a munkaszervezéssel, a munkafeltételekkel, a dolgozói képviselettel is. Végül az elvárt piaci magatartás keretében a fogyasztó jogairól, érdeksérelmének megszüntetéséről, majd a vevői értékítéletet befolyásoló tényezőkről, az üzleti titokról és etikai kérdésekről olvashatunk a könyvben. A mellékletek közt a Marketing Etikai Kódex, a magyar Reklámetikai Kódex szövegét és az ENSZ-EDIFACT szabványrendszerét találjuk.
Dr. Pálinkás Jenő: Piacfejlesztés. A marketing elmélete és gyakorlata informatikai vonatkozásokkal. LSI Oktatóközpont, Bp., 2000. 376 oldal. Ára: 2240 Ft + áfa
Dr. Rubóczky IstvánÜgyvezetői felelősség
2000. január 1-jei adat szerint a bejegyzett, működő gazdasági társaságok száma 333 696 volt. A legkedveltebb formák a statisztikai adatok szerint a betéti társaság (159 ezer) és a korlátolt felelősségű társaság (142 ezer). A társaságalapítási láz 1988-ban kezdődött, amikor a piacgazdaság nyitányaként az Országgyűlés elfogadta a gazdasági társaságokról szóló törvényt (Gt.). A törvény betűje szerint pedig minden vállalkozás élére kell egy felelős vezető...
Egy évtized elteltével, 1997-ben a parlament újrafogalmazta a Gt.-t, s ez érintette a társaságok ügyvezetőire vonatkozó passzusokat is. Ebből kiindulva szakértő szerzők segítségével foglalta egy kézikönyvbe a Weka Szakkiadó Kft. az ügyvezetői felelősség teljes tárházát. A 10 fejezetre osztott könyv alapvetően a Gt. előírásaiból kiindulva veszi sorra a cégek felelős posztján levő ügyvezető kötelmeit, jogait, lehetőségeit. A kézikönyv szerkesztője sorra ismerteti a különféle társaságtípusokat. Ezt követően – csak a fejezetcímeket említve – megismerkedhet az olvasó az ügyvezető funkcióival, munkajogi, polgári jogi, közigazgatási és szabálysértési, büntetőjogi felelősségével. Részletesen tárgyalja a kézikönyv a társasági törvényből adódó feladatokat, a gazdálkodásért való felelősséget, valamint azt is, hogy a számviteli és adóügyi előírások milyen szabályok betartását, betartatását írják elő az ügyvezetőnek. Külön fejezetbe kerültek a speciális területek, a munka-, tűz- és egészségvédelemmel, vámmal, valamint a jövedéki termékekkel kapcsolatos rendelkezések.
A kézikönyvet bő tárgymutató egészíti ki, amely segítségével könnyen kereshetők a különböző résztémák. A könyv mind szerkezetét, mind nyelvezetét tekintve az elfoglalt és célratörő olvasóknak készült – s a legtöbb ügyvezető valószínű ilyen. Az egyes témák tárgyalásakor a szerzők kerülik a bőbeszédűséget, ugyanakkor nem hagynak fogalmat megmagyarázatlanul, egyértelmű következtetéseket vonnak le. Az április 1-jei kéziratzárás miatt a tartalom szinte naprakész. A kézikönyvekre jellemző kapcsos szerkezet miatt a későbbi aktualizálás, illetve újabb fejezetek beillesztése is megoldható. A kiadó negyedévenként cserelapokkal frissíti a könyv tartalmát.
Az ügyvezetői felelősség kézikönyve. Szerkesztette: Dr. Várkonyi Tamás, WEKA Szakkiadó Kft. Budapest, 2000. Ára: 9800 Ft + áfa