Az üzleti kommunikáció a szakemberek szerint robbanás előtt áll. Ennek gazdasági okai is vannak, azaz a kiszolgálók és a felhasználók közös érdekei találkoznak. A készülékek, berendezések, valamint a szoftverek egyre sűrűbb generációváltása szintén a megállíthatatlan fejlődést sugallja.
Várhatóan 2004-ig az egész magyar gazdaságot behálózza az elektronikus adatátvitel. Jelenleg háromféle adattovábbító létezik: a rézdrót, a mikrohullám és az üvegkábel. Ezek gyakorlatilag egymással kombinálva, egymás mellett működnek. Az élretörő megoldás azonban valószínűleg az üvegkábel lesz, amely nagy sebességgel, óriási információmennyiség továbbítására képes.
A vállalatok közötti üzleti kommunikációra a legmegfelelőbb az extranet, amely interneten keresztül kapcsol össze különböző helyszíneken működő cégeket, illetve telephelyeket. Az extranet előnye, hogy illetéktelenek számára hozzáférhetetlenek az ezen a módon közvetített információk, tehát csak a címzett juthat hozzájuk.
Belső kommunikáció
Egy adott cég belső kommunikációs rendszere teljes mértékben az igényeknek és a szükségleteknek megfelelően alakítható. Természetesen a kiépítéskor figyelembe kell venni, hogy hányan dolgoznak a vállalatnál, milyen munkamegosztást alakítottak ki, hány telephelyen folyik a munka, a munkatársak vagy egyes vezetők otthoni termináljait is rá akarják-e csatlakoztatni a rendszerre – ebben az esetben viszont más biztonsági intézkedéseket kell alkalmazni –, milyen tevékenységet végez (termelő, szolgáltató), s mennyire kiterjedtek a külsős kapcsolatai, hiszen nyilván ugyanezen a kommunikációs rendszeren keresztül bonyolítja le a partnerekkel folytatott levelezést, s lassan már az üzleti megrendeléseket és teljesítéseket is. A rendszer kidolgozását és telepítését természetesen célszerű szakemberekre bízni, hiszen ők ,,személyre szabják" a technikát, és folyamatosan gondoskodnak is annak zavartalan működéséről. Szintén a cég méretétől függ, hogy alkalmaz-e rendszergazdát, aki állandóan jelen van és elhárítja a váratlan hibákat. Kisebb vállalkozásnak nem célszerű külön személyt foglalkoztatni erre a célra, elegendő csupán szerződésben megállapodnia a rendszert kiépítő, illetve működtető szolgáltatóval abban, hogy – a rendszeres ellenőrzés mellett! – probléma esetén 1-2 órán belül a helyszínen elhárítja a felmerülő hibákat, sőt esetleg csereberendezést biztosít, amennyiben hosszabb időt igényel a PC javítása. A csereberendezés biztosítására kötött szerződés jelentősen megdrágítja a szolgáltatás árát. Viszont egy 1200 számítógéppel rendelkező nagy cégnek már mindenképpen érdemes önálló személyt vagy személyeket (help desk) alkalmazni, hiszen az egymásra épülő termelési folyamatok vagy szolgáltatások láncolata nem akadhat meg még egyetlen órára sem valamely terminál meghibásodása miatt.
Kódolt hozzáférés
A cég igényeinek felmérése után a rendszergazda feladata egy jól átlátható számítógépes rendszer kiépítése, amely egyértelműen megkönnyíti a felhasználók munkáját, folyamatosan üzemeltethető, biztonságos. Ez utóbbi igen kényes és vitatott kérdés. Miközben ugyanis a felhasználók elvárják a teljes körű hozzáférhetetlenséget illetéktelenek számára, addig a hozzáértők mindössze azt tudják vállalni, hogy külső személyek számára megnehezítik az esetleges bejutást az adott rendszerbe. A világot behálózó internet révén pedig különösen könnyűvé vált az utóbbi időkben a behatolás egyes belső kommunikációs rendszerekbe (lásd az I love you vírus világhódító útja...). Az úgynevezett on-line kapcsolatoknál tehát fokozott figyelmet kell fordítani a biztonságra.
Az egyes személyek hozzáférését bizonyos adatokhoz, információkhoz egyébként a belső hálózaton belül kiválóan el lehet határolni. A központi gép (szerver) felelős annak biztosításáért, hogy a különböző fájlokba melyik munkatárs léphet be, csak olvashatja-e azokat vagy írhat is bele. A gyakorlatban az adott cégnél működő osztályokat szokták elkülöníteni egymástól ilyen módon.
Elektronikus kereskedelem
Az EAN széles körben alkalmazott nemzetközi rendszer, amely lehetővé teszi termékek, szolgáltatások, szállítási egységek és vállalati telephelyek világszerte egyértelmű azonosítását. Az EAN Nemzetközi Termékszámozási Társaság nemzeti szervezetek hálózatán keresztül menedzseli a rendszert. A nemzeti szervezetek alkalmazói körük számára kódolási szabványokat fejlesztenek ki. Céljuk egy globális, több gazdasági szektort átfogó, közös nemzetközi kereskedelmi nyelv szabványának kidolgozása. A nemzetközi szervezetet 1967-ben alapították javarészt EU-államok. Jelenleg csaknem száz fejlett és közepesen fejlett országban egymillió cég alkalmazza a rendszert. Magyarország 1984-ben csatlakozott a szervezethez, s jelenleg mintegy 400 cég használja az EAN-szabványrendszert működése során.
A nemzetközi szervezet által kialakított – és az ENSZ által is elfogadott – szabványok az ipar és a kereskedelem közötti kapcsolatok ésszerűsítését szolgálják, ami végeredményben a felhasználó ágazatok és az ellátási folyamatok átláthatóságát biztosítja. A rendszer nagyrészt megkönnyíti és meggyorsítja a kereskedelmet azzal, hogy minden egyes mozzanata elektronikus adatcsere formájában zajlik, papírok mozgatása nélkül. Így az ajánlatkéréstől a megrendelésen és a szállításon keresztül egészen az ellenérték átutalásáig minden elektronikus üzenetek formájában történik, közvetlen személyes találkozók nélkül. A zökkenőmentes lebonyolítás kulcsa valóban az, hogy mindent az EAN-szabványoknak megfelelően regisztráljanak a folyamat szereplői (eladó-vevő-szállító).
Valós idejű információk
Az EAN gyakorlatilag a kis- és középvállalkozások érdekeit képviseli azzal, hogy az általa kialakított szabványrendszerek betartását a nagyvállalatoktól is éppúgy megköveteli, mint tőlük – hangsúlyozta Viszkei György, az EAN Magyarország Kht. felügyelőbizottságának elnöke. Ugyanakkor azzal is liberalizálja a piacot, hogy nyitott szabványként működve nem láncolja a szállítót a vevőhöz, s így nem eredményez függőséget egyik részről sem. Minden ajánlat egy központi adattárba kerül, ahonnan a legmegfelelőbbet kiválasztva kezdődhetnek meg a "tárgyalások" elektronikus üzenetek formájában a felek között. Így tulajdonképpen mindenki mindenkivel kapcsolatban áll anélkül, hogy bárkit kirekesztene a szabvány alkalmazói közül. Számos iparágra kidolgoztak már szabványt, többek között az egészségügyre, a szállítmányozásra, az élelmiszeriparra és a textiliparra. Ennek köszönhetően jelentős kereskedelmi cégek már csak ezen a rendszeren keresztül lépnek kapcsolatba partnereikkel.
Egyedi üzleteknél természetesen nem alkalmazhatók az EAN-szabványok, hiszen ezeket kifejezetten a tartós üzleti kapcsolatokra dolgozták ki. Az egész filozófia az együttműködési szándékra és a biztonságra épül.
Az EAN-szabványok alkalmazásának csúcspontja az, amikor már megrendelésre sincs szükség, csak küldi az árut a szállító. Mindez úgy képzelhető el, hogy például a nagy élelmiszer-áruházak naponta a szállítóik rendelkezésére bocsátják az árukészletük adatait. Ezekből a szállítók pontosan nyomon követhetik, hogy az adott árucikkekből mikor kell újabb szállítmányokat útnak indítaniuk. A szállító az alapanyag-megrendeléseit is ehhez igazítja. Így az optimális készletezés is egy csapásra megoldható: nincsenek elfekvő készletek, és mindig mindenből van elég az üzletekben. Az Egyesült Államokban már számos üzletlánc, illetve a hozzá tartozó beszállítói kör ez alapján működik.
Az úgynevezett valós idejű információkra épülő rendszer működtetése 50 évvel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna megfelelő technika és technológiai eljárások (számítógépek, internet) hiányában. A rendszer térhódításának tempóját figyelve úgy tűnik, hogy néhány éven belül az elektronikus üzletvitelen kívül nem lesznek kereskedelmi kapcsolatok sem világ-, sem országos méretekben.
Az internet, illetve a valamiféle elektronikus kommunikációs csatornán keresztül történő adatátvitel hagyományosan a személyi számítógépek (PC) világához kötődik. Számos szakértő egybehangzó véleménye szerint azonban hamarosan gyökeres változások következnek e téren, és ezek közül csupán az egyik az, hogy 2003-2005-re várhatóan több mobiltelefon áll majd összeköttetésben a világhálóval, mint PC. Egyes becslések szerint 2004-re mintegy 1,1 milliárd GSM-előfizetőből közel 400 millióan lesznek azok, akik mobilkészülékükről küldenek e-mailt, és használják a netet. A mobiltávközlés adta lehetőségek egyik legnagyobb előnye, hogy a felhasználó nincsen helyhez kötve, onnan és akkor éri el a keresett információt vagy éppen adatbázist, amikor és ahol éppen szüksége van rá.
Kézben tartott adatbázis
Mobiltelefonra szabott internet – leegyszerűsítve így definiálható az év elejétől már Magyarországon is elérhető, GSM-rendszerű távközlési cégek által biztosított szolgáltatás, a WAP (Wireless Application Protocol). Tulajdonképpen egy olyan univerzális, nyílt szabványról van szó, amely internettartalom, illetve egyéb értéknövelt szolgáltatások mobileszközökön történő megjelenítését, valamint használatát teszi lehetővé. A WAP kifejlesztésében részt vevő távközlési cégek (Ericsson, Motorola, Nokia, Unwired Planet) a tervezés során oly módon építettek a világhálóval kapcsolatos tapasztalatokra, hogy nem feledkeztek meg a jelenkori mobiltelefónia technikai korlátairól sem – ily módon figyelembe vették például a korlátozott sávszélességet, a kezelői felület egyszerűségét, illetve a kisméretű kijelzőt is.
WAP-kiterjesztés
A WAP elfogadható sebességű internet-hozzáférést és intelligens szolgáltatások igénybevételét teszi lehetővé a mobilkészülékek használóinak. A Magyarországon jelenleg elérhető szolgáltatások közé tartoznak például a banki információk – tőzsdei árfolyamok, időjárás-előrejelzés, hírek, közlekedési információk, menetrendek, valamint a mozi- és színházműsor. Hozzá kell azonban tenni, hogy a WAP megjelenítésére alkalmas WML-oldalak száma egyelőre jócskán elmarad a klasszikus internetes (HTML) oldalak végeláthatatlan mennyisége mögött. Figyelemre méltó viszont, hogy a statikus jellegű szolgáltatások mellett napjainkban már számos interaktív módon működő szolgáltatás is elérhető, mint például a szótár, a pénzváltó funkció, illetve a különféle játékok.
A WAP hazánkban egyelőre áramkörkapcsolt (vonalkapcsolt) módon érhető el. Ez azt jelenti: a felhasználó a szolgáltatás igénybevételéhez adathívást épít fel. A technológiai fejlődés újabb állomásaként azonban hamarosan megjelenik majd a GPRS (General Packet Radio Service), azaz az általános csomagkapcsolt rádiószolgáltatáson alapuló rendszer is, amely filozófiai váltást hoz: a terminálok úgy kapcsolódnak majd a hálózatra, ahogy manapság a számítógépek a LAN-ra – persze vezeték nélkül. Az IP-t (Internet Protocol) alkalmazó GPRS legfőbb előnye a gyorsaság. Az új technológia – optimális viszonyok között: jó lefedettség, szabad hálózati kapacitás – a jelenleg alkalmazott adatátviteli sebesség öt-hatszorosát is jelentheti. A GPRS segítségével a felhasználók számára elérhetővé válik a szolgáltatóval – ily módon az általa nyújtott szolgáltatásokkal – való állandó on-line kapcsolat.
A gyakorlatban ez számos praktikus előnyt jelent majd, ilyen például az érkező e-mail "kézbesítés" pillanatában történő azonnali elolvasásának a lehetősége, anélkül hogy a címzettnek emiatt külön be kellene jelentkeznie a szolgáltatóhoz. Érdemes megemlíteni emellett az egyidejű telefonbeszélgetés és adathívás (WAP-böngészés) lehetőségét is, ami annak köszönhető, hogy egy csatornát egyidejűleg többen használhatnak. A technológia jövőjéről szólva Kádas Endre, a Nokia üzletfejlesztési igazgatója elmondta: rövid időn belül várható a hozzáférhető tartalom személyre szabása, valamint a lokalizált szolgáltatások (földrajzi elhelyezkedésnek megfelelő információk elérése) elterjedése egyaránt. A személyre szabás a gyakorlatban azt jelenti majd, hogy a felhasználó – igényei szerint – a számára fontos, általa összeválogatott szolgáltatásokat érheti el belépéskor. A technológia a jövőben emellett elérhetővé teszi azt is: bizonyos információkat automatikusan továbbítson az egyes készülékekre a szolgáltató. A WAP további figyelemre méltó fejlődési iránya a céges adatbázisok, azaz az intranetek elérhetővé tétele. A vállalati információs hálózat a vállalatnál működő, úgynevezett WAP-szerver segítségével érhető el, és a kapcsolat a végponttól végpontig (mobiltermináltól a vállalati hálózatig) terjedő bonyolult titkosítás alkalmazásával tehető illetéktelenek számára hozzáférhetetlenné. Ez a berendezés egyébként egyfajta informatikai tűzfalként is funkcionál. A WAP-felületen használható módon megjeleníthető belső adatbázist az adott vállalat bármely dolgozója elérheti az arra alkalmas telefonján keresztül anélkül, hogy egy laptopot kellene – csupán az adatbázis elérése miatt – magával hordoznia. Így bizonyos mobilalkalmazások elképzelhetőek már WAP-technológia igénybevétele révén is. Jelenleg a bankok mutatnak fokozott érdeklődést a viszonylag új megoldás iránt, azonban a technológia ismertsége terjedésével további előrelépések várhatók e téren.
Számlázás
A WAP számlázása egyelőre még csak az "air-time", azaz az eltelt hívásidő alapján történik. A csomagkapcsolt technológia megjelenése azonban lehetőséget teremt arra is, hogy a felhasználónak csupán a tényleges adatforgalom után járó díjat kelljen megfizetnie, sőt az egyes internetoldalak eléréséhez is különböző tarifák rendelhetők. A WAP-felhasználás jelenlegi tapasztalatai egyébként rendkívül biztatóak: egy átlagos előfizető naponta egyszer, közel négy percig használja készülékét.
A technológia lehetőséget teremt tehát a számítógép nélküli internet- és intranetelérésre; a WAP-on keresztül elérhető információk, adatok, szolgáltatások száma és sokszínűsége pedig csupán a tartalomszolgáltatók biztosította lehetőségektől függ.
Egyes becslések szerint jelenleg mintegy félmillióra tehető a vállalati mobil-telekommunikációs megrendelők száma Magyarországon, ez pedig az összes mobilhasználó közel egyharmadát jelenti. Figyelemre méltó, hogy a hazai gazdaság fejlődésével párhuzamosan egyre markánsabb a vállalati megrendelők érdeklődése a mobilszolgáltatások iránt.
Egyedi kedvezmények
A nagymegrendelőket tekintve a hazai mobiltávközlési szolgáltatók mindegyike ajánl valamiféle – főként a telefonszámla végösszegében megmutatkozó – kedvezményeket. A több előfizetéssel rendelkezők esetén számos körülmény befolyásolja az adott vállalat számára nyújtható kedvezményt, ilyenek például, hogy a cég mennyi ideje előfizetője a távközlési szolgáltatónak, vagy az, hogy milyen telefonálási szokások jellemzik a felhasználókat. Az érintett telefontársaságok éppen az egyedi elbírálás miatt jellemzően nem tudnak pontos adatokkal szolgálni arra vonatkozóan, hogy konkrétan milyen kedvezményekről van szó, hiszen nincsen két egyforma megoldás. A Vodafone, hazánk első 1800 MHz-en szolgáltató GSM-rendszerű mobiltávközlési vállalata márciusban új tarifacsomagokat vezetett be vállalati ügyfelei számára. Ennek értelmében a kevesebb mint száz mobilkészüléket használó kis- és középvállalatoknak három, csoportos kedvezményekre épülő tarifacsomag áll rendelkezésükre. Ezek mindegyikét tekintve elmondható: a havi előfizetési díjtól függően 75, 150 vagy 300 percnyi beszélgetési időt ingyen kapnak. Ezek a tarifacsomagok a kis- és középvállalatoknak kedvezményes havi előfizetési díjakat, valamint minden mobilfelhasználónak a használattól független hívási díjat kínálnak. A csomagban található ingyenes beszélgetési idő minden belföldi hívás, illetve adat- és faxhívások esetén érvényes. Nem vonatkozik azonban nemzetközi hívások, valamint nemzetközi barangolás esetére. A száznál több mobilkészüléket használó vállalatoknak külön tarifacsomagot állítottak össze. Ez olyan árengedményt kínál, amely az adott vállalat minden mobilhasználójának összesített költségén alapul, nem pedig az egyes felhasználókra vonatkoztatott összegeken. Az engedmények nem korlátozódnak csupán a beszélgetések költségeire, hanem érvényesek a beszélgetési és előfizetési díjak mindegyikére. Az engedményes hívásdíjak minden belföldön működő távközlési hálózatba irányuló hívásra, az adat- és faxtovábbításra, valamint az SMS-re (rövid szöveges üzenet) egyaránt vonatkoznak.
Hordozható információözön
A mobiltávközlés világába hamarosan beköszönt a harmadik generációs technológia (3G) kora. Az egyelőre csupán a tervezők fejében élő rendszer kulcsszava a "mobilinternet". A napjainkban alkalmazott második generációs megoldás korlátozottan támogatja az adatátvitelt. Vitathatatlan, hogy a mobiltávközlési rendszerek kialakítása és működése óta meghatározó jellegű hangkommunikáció mellett – a nyolcvanas években kidolgozott GSM-szabvány központjában eredetileg ugyanis a hangátvitel állt – egyre nagyobb szerephez jut az adattovábbítás is; a GSM-rendszer műszaki adottságai viszont nem kedveznek ennek, ugyanis a technológia nem támogatja a nagy sebességű adatátvitelt.
– GSM-hálózaton hazánkban a legutóbbi időkig alkalmazott maximális adatátviteli gyorsaság 14,4 kbit/s volt, május elejétől azonban Magyarországon is megjelent a "high speed data interchange", azaz a nagy sebességű adatátvitel. Az új megoldás révén akár a jelenlegi gyorsaság három-négyszerese is elérhető – hívta fel a figyelmet Kőnig Róbert, a Pannon GSM Rt. vezérigazgató-helyettese. Ez a megoldás viszont még mindig csupán a jelenlegi adatátviteli technológia továbbfejlesztése, ha úgy tetszik csúcstechnológiája. A jövő adatátvitele az úgynevezett csomagkapcsolt technikán alapszik. A jelenlegi GSM- rendszer vonalkapcsolt technológiára épül. Ennek egyik fontos jellemzője, hogy a mobilkészülék szolgáltatóval létesített kapcsolata korántsem on-line jellegű. A csomagkapcsolt technológia révén lehetőség nyílik a mobilterminál és a szolgáltató közötti állandó kapcsolat megteremtésére, a telefon ebben az esetben – az egy rendszerbe kapcsolt számítógépekhez hasonlóan – egyfajta hálózati elemként működik.
A mobiltávközlés harmadik generációs megoldása rendkívül sokoldalú felhasználást tesz majd lehetővé. A jövő mobiltelefonjainak szolgáltatásait tekintve tulajdonképpen az internet nyújtotta lehetőségek zsebben hordozható változatáról beszélhetünk. Ily módon a korszerű személyi számítógépekhez hasonló gyorsasággal válnak majd elérhetővé a világhálón hozzáférhető információk, adatbázisok, és csupán az emberi képzelet szab határt a "mobilinternet" felhasználási lehetőségeinek.
Egységes hálózat
Várhatóan a közeljövőben kiírnak egy, az eddigiektől alapjaiban eltérő távközlési hálózat kiépítésére vonatkozó tendert. A professzionális mobilrádió-felhasználók (PMR) számára készülő rendszer meghonosításának gondolatával már közel három éve foglalkozik a kormány. Világszerte számos megoldás létezik erre a távközlési formára, figyelemre méltó azonban, hogy az elmúlt hónapok során dinamikus növekedésnek indult – a hazai "versenyben" is jó eséllyel induló – Tetra (Terrestial Trunked Radio)-hálózatok elterjedése.
A professzionális mobilrádió-felhasználók kapcsán alapvetően két csoportot különíthetünk el: a készenléti szolgálatokét (katasztrófaelhárítás, mentők, rendőrség), valamint a civil szervezetekét (diszpécserszerű szolgálatot ellátó cégek, építőipari vállalatok, közművek stb.). A Tetra gyakorlatilag a jelenleg egymástól függetlenül működő távközlési rendszereket váltaná ki oly módon, hogy a hálózat egységes, országos lefedettséget teremtene. A Tetra specifikációja lehetővé teszi, hogy a készenlétiek számára készülőtől teljes mértékben független, műszakilag is különálló hálózat épüljön ki a civil felhasználók számára. Két érintett cég képviselői, Őri András, az Antenna Hungária Rt. szóvivője és Nagy Zoltán, a Westel 0660 PR- és reklámfőnöke azonban egybehangzóan úgy vélik: a potenciális felhasználók számát tekintve nem gazdaságos a két, egymás mellett élő hálózat megépítése; főként ha figyelembe vesszük azt: a műszaki megoldások lehetővé teszik, hogy egy, országos lefedettséget biztosító Tetra-hálózat ellássa mind a készenléti, mind pedig a civil felhasználókat.
A PMR-felhasználók számára kiépítendő egységes rendszer számos előnnyel bír. A gazdaságos üzemeltetés mellett a korszerű megoldás garanciát jelent a biztonságos kommunikációra, továbbá – amit a Magyarországon jelenleg működő rendszerek nem tesznek lehetővé – az egyes, hálózatba csatlakozott szervezetek közötti együttműködést is segíti. Egy fizikális távközlési rendszer több szervezetet is kiszolgálhat, amelyek mindegyike működhet persze különálló, független, úgynevezett virtuális hálózatként (Virtual Private Network – VPN) egyaránt. Abban az esetben azonban, ha koordinált együttműködésre van szükség, ezek az önálló egységek közös kommunikációs csoportba kapcsolhatók, ez pedig megfelelő technikai alapot jelent a maximálisan összehangolt cselekvés szempontjából. A rádiókommunikációt diszpécser felügyeli, aki a hozzá beérkező információk alapján végzi a feladatát.
Biztonságos adattovábbítás
A rendszer fő működési módja a csoportkommunikáció, amely elsősorban a diszpécser és a hozzá tartozó csoport tagjai közötti kapcsolattartást szolgálja, ezáltal pedig mindenki közvetlenül nyomon követheti a történéseket. Emellett létezik persze egyedi hívási lehetőség is. Ez az adott felhasználó jogosultságának megfelelően módosulhat. Az ilyen típusú hívások a saját vagy partner Tetra-hálózatok címzett felhasználójának elérésén kívül nyilvános távközlési hálózatokhoz, illetve különböző adatbázisokhoz való hozzáférést is lehetővé teszik. Az adatkommunikáció a Tetra-rendszer kiemelkedően hatékony és rendkívül biztonságos funkciója. Az adatátviteli lehetőségeket tekintve rugalmassági, adattovábbítási sebességbeli, valamint biztonsági szempontból kiemelkedő adatszolgáltatási megoldás áll a felhasználók rendelkezésére, emellett rövid adatüzenetek továbbítására is lehetőség nyílik. Mindezen túlmenően a műszaki megoldások lehetővé teszik a kombinált hang- és adatátvitelt.
Közös hálózat esetén persze felvetődik a kritikus információk bizalmas kezelése, azaz a titkosítás kérdése is. Ezt számos műszaki megoldás garantálja a rádióadások teljes titkosításától a terminális eszközök és a hálózat közötti kölcsönös jogosultság-ellenőrzésekig. Az új digitális technológia tehát lehetőséget nyújt a PMR-felhasználók számára, hogy közös hálózaton – ily módon a költségeken is – osztozva, korszerű szolgáltatásokat vegyenek igénybe anélkül, hogy a zárt felhasználói csoportok biztonságát fel kellene áldozniuk.
Mindent egybevetve elmondható: a Tetra, egy a napjainkban alkalmazott megoldásoknál jelentősen korszerűbb technológia révén felválthatja a magánrádiótelefon-rendszereket (URH, CB, Walkie-Talkie stb.). A digitális PMR-felhasználók számára kialakított hálózatot rugalmasan lehet alakítani egy-egy felhasználói csoport speciális igényeihez, amelyek ezáltal úgy tekinthetnek "rá", mint saját hálózatukra, holott tulajdonképpen csupán a Tetra előfizetését és használati jogát vásárolják meg.
Lehetőségek a készülékfejlesztésben
A mobiltávközlés fejlődése minden előzetes elképzelést felülmúlt az elmúlt évek során. A készülékgyártók becsléseit is meghaladták a növekedési mutatók, a végberendezések készítői viszont mindig is meglepő gyorsasággal reagáltak az új kihívásokra. Ennek köszönhető, hogy napjaink mobilkészülékei számos lehetőséget kínálnak, amelyekkel mind kényelmesebbé teszik a felhasználók mindennapjait.
A kereskedelmi forgalomban kapható telefonokat alapvetően három csoportra oszthatjuk. Alsó-, közép- és felső kategóriába tartozó készülékeket különböztethetünk meg. A különböző osztályokba tartozó készülékek átlagárai természetesen tükrözik a beépített funkciók, az alkalmazható szolgáltatások, valamint a mobiltelefonok műszaki paraméterei tekintetében meglévő eltéréseket – foglalta össze Iván András, a Pannon GSM Rt. végberendezés-szakértője.
A manapság használt telefonoknál általános jellemzőnek tekinthető az egyre kisebb méret, a grafikus kijelző, a viszonylag hosszú készenléti idő, a felhasználóbarát kezelőfelület és megjelenítés, emellett a készülékek egy részénél hangsúlyt kapott a közelmúltban az egyedi, a felhasználó igényeinek, elképzeléseinek mindinkább megfelelő külső megjelenés, amely ma már pillanatok alatt elérhető akár egy egyszerű előlap- vagy éppen hátlapcserével is. Napjainkban a legtöbb típusnál alapfunkciónak számít a telefonszám-regiszter, a rövid szöveges üzenetek (SMS) küldésének, illetve fogadásának lehetősége, a számológép-funkció, az óra, valamint a beépített játékok. Ezek magukban hordozzák számos járulékos technikai megoldás lehetőségét, mint például az ébresztőóra-funkció, a chatpad (ez tulajdonképpen egy, a készülékhez csatlakoztatható minibillentyűzet, segítségével gyorsabbá és kényelmesebbé válik az SMS-írás) vagy éppen a naptárfunkció. Egyre elterjedtebbé válnak a "vibra" üzemmódban is működő telefonok, amelyek rendkívül diszkréten tudják jelezni a bejövő hívást. Az adatátvitel előtérbe kerülése arra ösztönözi a készülékgyártókat, hogy új telefonjaikkal minél kényelmesebbé, egyszerűbbé tegyék az adatokhoz való hozzáférést. Napjainkban dinamikus növekedésnek indult a WAP-képes telefonok elterjedése, amelyekkel elérhetővé válik a számos hasznos és praktikus információt hordozó mobiltelefonra szabott internet. A jelenleg kereskedelmi forgalomban lévő készülékek jórészt legfeljebb a 14,4 kbit/s-os adatátviteli sebességet támogatják, azonban már léteznek olyan úgynevezett kártyatelefonok (cardphone) is, amelyekkel – a műszaki megoldást tekintve – elsőként érhető el és alkalmazható a nagy sebességű adatátvitel (high speed data interchange). A közeljövőben várható az olyan mobiltelefonok megjelenése is, amelyek szintén képesek lesznek a jelenleginél gyorsabb adatátvitelre. Vannak készülékek, amelyek beépített hangfelismerőjüknek köszönhetően lehetővé teszik a hanghívást. Egy-egy hívás kezdeményezésekor így nem szükséges a billentyűzetet használni, elég, ha a készülék tulajdonosa csupán bemondja a hívott fél azonosítóját – például a nevét. Ma már létezik FM-rádióval kombinált mobilkészülék és MP3 (az interneten lévő zeneszámok letöltése után, azok meghallgatását teszi lehetővé) lejátszó csatlakoztatására alkalmas változat is. Némely telefon alkalmas képüzeneteket továbbítására és fogadására, míg mások "jegyzetfüzetként" is használhatók. A kihangosítófunkció használatával pedig például egy asztalon lévő mobiltelefonon folyó beszélgetésbe többen is bekapcsolódhatnak anélkül, hogy több készüléket kellene konferenciabeszélgetésbe kapcsolni.
Gyorsuló adatátvitel
Még ebben az évben megjelennek a piacon az első úgynevezett "túlélőtelefonok" (workphone), amelyek ütés-, por- és vízállóak, emellett persze figyelemreméltóan hosszú készenléti időt biztosítanak. Érdemes megjegyezni, hogy az állandóan úton levő üzletemberekre gondolva kifejlesztettek a közelmúltban egy készüléket, amely gyakorlatilag a világ bármely pontján használható, ugyanis mindhárom GSM-rendszerhez kötődő frekvenciasávban – 900 MHz-en, 1800 MHz-en és az Amerikai Egyesült Államokban használatos 1900 MHz-en is – működőképes. A jövőben egyre általánosabb lesz majd, hogy az egyes készülékek képesek infraüzemmódban is működni, ami vezeték nélküli volta miatt leegyszerűsíti – például két infrás telefon vagy éppen a mobilterminál és egy szintén infrás nyomtató között – az adatátviteli folyamatokat. Előreláthatólag még ennél is távolabbi jövő a Bluetooth technológia gyakorlatban is működő változatának megteremtése. A műszaki megoldás alapja ebben az esetben is a vezeték nélküli kapcsolat, ez azonban már egy rendkívül összetett technikát foglal magában, amely szinte minden, az irodában és a háztartásban (!) használt elektronikus berendezést összekapcsolhat a számítógéptől kezdve a kávéfőzőn át a hűtőszekrényig.
Irodai alkalmazások |
---|
Az irodák számára dolgozták ki a világszerte használatos Office néven futó programcsomagot, amely alatt működik többek között a Word, a Windows, az Excel és a Power Point. Egy jogtiszta szoftver ára 120 ezer forint körül mozog. A törvény szerint minden számítógépre külön-külön kell rátelepíteni a rendszert. A gyakorlat szerint azonban – különösen a kisebb cégek alkalmazzák ezt a megoldást – egy cég mindössze egyetlen jogtiszta programot vesz, s azt másolja át minden PC-re. A programcsomagon kívül egy operációs rendszert is meg kell venni, amely alatt futhat a Word, a Windows vagy bármely más program. Ez további 30 ezer forintos kiadást jelent az alkalmazó számára.
Hogy a rendszert minél teljesebb körben lehessen alkalmazni, célszerű még egy faxmodemet is beszerezni hozzá (18 ezer forint), nyomtatókat (30 ezer forint/darab), továbbá érdemes előfizetni az internetre (5 ezer forint/hó), ISDN-vonalra – amely az adatok vételének és átadásának gyorsaságát növeli, s akár videokonferencia lebonyolítását is lehetővé teszi –, vagy bérelt vonalra. Ez utóbbit már az 5-6 számítógéppel rendelkező kisebb cégek számára is ajánlják internetezésre. Egyszeri kiépítése 120 ezer forint körüli összeget igényel, de későbbi fenntartása alacsonyabb, mint a közvetlen internet-előfizetés. |