×

A magyar foglalkoztatáspolitika

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 28. számában (2000. május 15.)

 

A középtávú foglalkoztatási prioritások értékelését az Európai Bizottság Szociális és Foglalkoztatási Főigazgatósága a múlt évben indítványozta azoknak az országoknak, amelyek az Unióhoz csatlakozni kívánnak. Az Országos Munkaügyi Tanács az előterjesztést március 31-i ülésén tárgyalta.

 

Az értékelés célja lényegileg az Európai Unió által feltett négy alapvető kérdés megválaszolása volt. E kérdések mögött sorakoznak fel azok a követelmények, amelyeket az EU a csatlakozó országokkal szemben támaszt.

Mindenekelőtt azt vizsgálták, hogy a már kialakult munkaerő-piaci struktúrák megfelelnek-e az egységes piacon való részvételnek.

Kíváncsiak voltak arra is, hogy a munkaerő-piaci és a foglalkoztatáspolitikai intézmények elég fejlettek-e ahhoz, hogy lehetővé tegyék az Uniós Szerződés foglalkoztatáspolitikai fejezetének megfelelő stratégia mielőbbi alkalmazását.

Kérdés, vajon az országban az egész rendszer elmozdul-e az EU foglalkoztatási koordinációs folyamatában való elkötelezett részvétel irányába.

Végül vizsgálat tárgya volt, hogy melyek a humánerőforrás-fejlesztési stratégia prioritásai, amelyek alapul szolgálhatnak az Európai Szociális Alap (ESF) szerinti, vagy ESF típusú intézkedési tervek és programok kidolgozásához.

(Az Európai Szociális Alap az Európai Unió négy strukturális alapjának egyike, s az egyes tagországok közötti, különböző jellegű fejlődésbeli eltérések kiegyenlítése a feladata. Célja a foglalkoztatottak térbeli és ágazati mobilitásának támogatása, a munkanélküliség mérséklése, a munkavállalási feltételek javítása, a munkanélküliek képzése, továbbképzése.)

Közös igyekezet

Az elkészült értékelésből kitűnik, hogy az EU-s szakértők a hazai szemlélettől jelentősen eltérő vizsgálati módszereket alkalmaztak, s mert nem eléggé ismerték az itteni helyzetet, ezért némely megállapításaik esetlegesek. A hazai alkotótársak pedig azzal hagyták kezük nyomát az értékelésen, hogy igyekeztek a valós helyzetet pozitív megközelítéssel bemutatni.

Így aztán a gazdasági helyzet elemzése enyhén szólva is halványra sikeredett, amelyben az egyetlen, problémaként említett kategória a minimálbér nemzetgazdasági kereseti szinthez viszonyított arányának elmúlt évtizedbeli csökkenése. A gazdaság jelenlegi állapota – a leírás szerint – úgy alakult ki, hogy az 1968-as "új gazdasági mechanizmust" az 1990-es rendszerváltás és a privatizáció követte, amelyek következményeként egy csapásra kialakultak a kapitalista termelés feltételei. Ezután azonnal bekövetkezett 1998 (röviden megemlítették a csúszó leértékelés 1995-ös bevezetését és a forint 96-os konvertibilissé válását, a gazdasági megszorító intézkedésekről, Bokros-csomagról szó sem esett), amikor is a gazdasági mutatók már a stabilitás jegyeit tükrözik. Jóllehet, az anyag a foglalkoztatáspolitika prioritásainak értékelését hivatott elvégezni, az azonban nem lehet kétséges, hogy tisztességesen elkészített foglalkoztatáspolitika kizárólag sokoldalúan elemzett gazdasági helyzet talaján alakítható ki. Ha tehát a középtávú prioritásokat valóban az anyagban foglalt helyzetértékelés alapján határozták volna meg (ami szerencsére nem valószínű), akkor bizony kétséges volna, hogy e foglalkoztatáspolitikai elképzelésekkel valóban elérhetnénk-e az uniós standardot.

A közös értékelés további részei már némi szakmai profizmust mutatnak mind a munkaerő-piaci helyzet elemzését illetően, mind a munkaerő-piaci feladatok meghatározásában. Ez persze nem azt jelenti, hogy a leírtak maradéktalanul megfelelnének egy jól előkészített középtávú foglalkoztatáspolitikai koncepció összes követelményének. A feladatmeghatározások ugyanis – nem megtörve a középtávú tervek hosszú évtizedekre visszanyúló hagyományát – konkrét teendők célszerű összefoglalása helyett megelégszenek a jól hangzó célok óhajszintű felsorolásával, a célok elérését szolgálni hivatott eszközök meghatározása helyett beérik a bevált "kiemelt jelentőséget tulajdonít", "fő feladatának tekinti" és hasonló szófordulatok alkalmazásával.

Szakmai kérdések

Egyszeri érdeklődő olvasó sem igazán tud mit kezdeni olyan deklarációkkal, mint például az az intézményi irányítást tárgyaló fejezet összefoglalójaként közrebocsátott mondat, hogy "A fő feladat a foglalkoztatáspolitika kidolgozásában és megvalósításában érintett valamennyi intézményi szereplő hatékony koordinálása a kitűzött célok elérése érdekében."

Az előbbinél súlyosabb problémaként említhetjük, hogy az anyagban előfordulnak olyan megállapítások is, amelyek nem fedik a valóságot. Ilyen például az adórendszert tárgyaló fejezetnek az a bekezdése, melyben – hivatkozva az 1998-ról 1999-re 6 százalékkal, azaz 39 százalékról 33 százalékra csökkenő társadalombiztosítási hozzájárulásra (!!! – járulék helyett!) – azt a megállapítást teszi, hogy a kormányzat jelentősen csökkentette a munka (munkaerő, esetleg foglalkoztatás helyett!) költségét. Eléggé közismert tény, hogy a foglalkoztatást terhelő különféle munkáltatói költségek eredője a tavalyi évben sem lefelé mozdult el. Vonatkozik ez különösen arra az esetre, ha nem egy mindent elfedő átlagot, hanem a foglalkoztatásban kiemelt szerepet játszó kis- és középvállalkozói szektort vizsgáljuk.

Ugyancsak elfogadhatatlan az a szemlélet, amellyel a feketegazdaság visszaszorítását célzó intézkedések közül elsőként és legfontosabbként a vállalkozókat érintő szigorúbb ellenőrzési rendszert említi. Természetesen a hatékony ellenőrzés nélkülözhetetlen a feketegazdaság elleni intézkedések sorában. De köztudott, hogy az ellenőrzések legfeljebb a szürkegazdaság szféráját érik el (munkavállalási engedély nélküli foglalkoztatás, zsebbe való fizetés, bizonyos dokumentumok hiánya stb.), de az igazi "nagyhalak" közelébe sem férkőznek. Ezzel szemben a kisvállalkozások tömegének kell bonyolultabb adminisztrációt vezetnie, állítólag azért, hogy ellenőrizhető legyen. Az állandó leépítés állapotában lévő ellenőrzési szervezet pedig még a jelenlegi szinthez szükséges kapacitással sem rendelkezik. Vajon hogyan tesz majd eleget az emeltebb színvonalú ellenőrzési kötelezettségnek?

A foglalkoztatás növeléséről és a munkaerő-piaci részvétel fokozásáról készített fejezet lényegében az Európai Unióban kialakított foglalkoztatási irányvonalak mentén körvonalazza a középtávú feladatokat, de – úgy tűnik – az éves Nemzeti Foglalkoztatási Akciótervben foglaltaknál is gyérebb tartalommal.

Kiemelt területek

Az Országos Munkaügyi Tanácsban a közös értékeléssel kapcsolatban felmerült, hogy a gazdaság fejlesztését egységes kormányzati anyagban kell kimunkálni, amiben a foglalkoztatáspolitika megfelelő alakítását prioritásként kell kezelni. A szociális partnerek szerint az anyag nem vizsgál korrelációt a gazdasági növekedés üteme és a foglalkoztatásbővítő beruházások színvonala között, nem fogalmaz meg foglalkoztatáspolitikai követelményeket a Magyarországon beruházó vállalkozásokkal szemben, nem ad választ sem a bővülő munkaerő-kínálat (100 ezer fő) elhelyezésének gondjára, sem arra, hogy miként teremti meg a tervezett 2000 új munkahelyet. Nem vázolja a foglalkoztatáspolitikával is összefüggő munkajogi harmonizáció lépéseit, nem értékeli helyén a bérek és a foglalkoztatási színvonal összefüggéseit. Végül, de nem utolsósorban messze nem a fontosságának megfelelően tárgyalja a regionalitásra vonatkozó problémákat.

Mindezek mellett az értékelés következtetései azt állapítják meg, hogy a Közös Értékelésben foglaltakból következő magyar foglalkoztatáspolitikai prioritások összhangban vannak a magyar kormány készülő foglalkoztatásfejlesztési stratégiájával, valamint a 2000. évi Nemzeti Foglalkoztatási Akciótervben megjelölt feladatokkal.

Társadalmi szempontból viszont nem elhanyagolható a kormány és az EU Bizottság azon megállapodása, mely szerint néhány területet figyelemmel kell kísérni és értékelni, néhányat pedig felülvizsgálni, s ezek végrehajtásáról évente számot kell adni az EU Bizottság előtt.

Előbbiek sorába tartozik a munkanélküli-ellátó rendszer 2000-ben hatályba lépett módosításainak hatáselemzése, a fiatalokat segítő munkaerő-piaci programok hatékonyságának vizsgálata, valamint a tartósan működtetett programok tapasztalatai. Ezen túl be kell számolni a munkaerő-piaci szervezet tevékenységéről, a regionális különbségek alakulásáról és a Munka Törvénykönyvének a foglalkoztatás biztonságával kapcsolatos módosítástervezeteinek hatásáról.

A felülvizsgálati körbe az EU irányvonalaiba tartozó témakörökön kívül a munkaerő-piaci információs rendszer működése, a munkaerő-piaci tervezés és irányítás feltételeinek továbbfejlesztése került.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem