×

Bizonylatolás jogszerűen?

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 27. számában (2000. április 15.)

 

Némi túlzással mondhatjuk, hogy napjainkban az adózó gyakorlatilag nem tud eleget tenni a címben jelzett kötelezettségnek. Cikkünkben a számlaadással, bizonylatolással kapcsolatos időszerű problémákra mutatunk rá.

 

2000. január 1-jétől a bizonylatolás vonatkozásában kétirányú változás következett be. Az egyik módosulás a gépi számlázási rendszereket, míg a másik az eddig az időpontig alkalmazott, illetve alkalmazható számlanyomtatványokat érinti. Az előbbi változás hatálybalépését a jogalkotó május 1-jéig elhalasztotta, míg az utóbbinál elvileg már január 1-jétől az új előírások érvényesülnek.

Gépi számla

A számla, egyszerűsített számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint a nyugtaadást biztosító pénztárgép és taxaméter alkalmazásáról szóló 24/1995. (XI. 22.) PM rendelet (R.) határozza meg egyebek mellett azokat a feltételeket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a bizonylat alkalmas legyen az adóigazgatási azonosításra.

Az úgynevezett nyomdai úton előállított számlára, nyugtára az R. egyértelmű rendelkezést tartalmaz, azonban a számítógéppel előállított számla (gépi számla) esetében értelmezési problémák merülnek fel egyrészt a feltételek, másrészt pedig a számlázási programra vonatkozó dokumentációval kapcsolatban, amelyekre az adóhatóságon belül már több iránymutató álláspont is született.

Adóigazgatási azonosításra alkalmas az a számítógéppel előállított számla, amelynek szigorú számadás alá vonása az R. 1. §-ának (5) bekezdése szerint megvalósul úgy, hogy a program – beleértve az alakilag hibás vagy tartalmilag rontott, illetve megsemmisült, avagy elveszett számlát is – kihagyás és ismétlés nélkül biztosítja a sorszámozást, emellett a másolatok alapján a hiánytalan elszámolás is biztosított. A hiánytalan elszámolás feltételének teljesüléséhez a számla összes példányának egymás utáni nyomtatással történő előállítása esetében a gépi programnak biztosítania kell a példányok sorszámozását, többpéldányos összeszerelt, előnyomás nélküli számlánál pedig fel kell tüntetnie, hogy a számla hány példányban készült [R. 1. § (6) bekezdésének b) pontja].

Szigorú számadás alá vonás

A kibocsátónak az egyéb bizonylatok mellett természetesen a gépi számlát is szigorú számadás alá kell vonnia. Ennek keretében a számlákról nyilvántartást kell vezetnie, amely számlafajtánként tartalmazza:

  • a nyomtatvány jelét és számjelét;
  • a beszerzést igazoló számla számát és a számlán feltüntetett teljesítés keltét;
  • a tömbök sorszámát (tól-ig);
  • a használatbavétel keltét, valamint
  • a kiselejtezés keltét.

A feltételek biztosítása a gyakorlatban

Az adóhatóság illetékesei között abban nincs vita, miszerint a gépi számlából is ki kell tűnnie, hogy a bizonylat eredeti, avagy másolat, továbbá hogy a kibocsátó a számla hányadik példányát adta át az igénybevevőnek. Az utóbbi feltétel az egymás után nyomtatott számláknál a legegyszerűbben úgy teljesíthető, hogy a számlapéldányokon az 1. példány, 2. példány stb. megjelölés szerepel, az úgynevezett leporelló alkalmazásánál pedig célszerű olyan fajtát venni, amely előnyomottan tartalmazza a fenti megjelölést.

Nyilatkozat és kézikönyv

Az R. 1. §-ának (7) bekezdése értelmében gépi számlázás esetén a számla kibocsátójának rendelkeznie kell a számlázási programra vonatkozó olyan dokumentációval, amely biztosítja a program működésének ellenőrizhetőségét. A dokumentációnak részletes leírást kell tartalmaznia a program működésére, felhasználására. Tartalmaznia kell továbbá a készítő nyilatkozatát is, amely szerint a program működtetésével az adózó teljesíteni tudja az adójogszabályokban előírt kötelezettségeket.

Az APEH 116/1999. számú iránymutatása a fenti jogszabály pontosítására külön is hangsúlyozza, hogy amennyiben az adózó gépi számlát bocsát ki, úgy be kell szereznie a programmal kapcsolatban a szoftverkészítő nyilatkozatát, amely tartalmazza, hogy az általa értékesített program megfelel a jogszabályi feltételeknek. Emellett a gépi számlázás csak felhasználói kézikönyv birtokában lehetséges, mert annak alapján ellenőrzi a hatóság, hogy a számlákat folyamatosan sorszámozza a számítógép, illetve hogy az egyes, számlával kapcsolatos műveletek (például a számla helyesbítése) megfelelnek-e a számviteli törvény szabályainak.

Új számlanyomtatványok

1999. január 1-jétől a számlanyomtatványok – előre nyomott – adattartalmának egyeznie kell az áfatörvény által a számlára kötelezően előírt tartalmi elemekkel.

A számla tartalma

1998. január 1-jétől az áfatörvény szerint a számlának legalább az alábbi elemeket kell tartalmaznia:

  • a számla sorszáma;
  • a számla kibocsátójának neve, címe és adóigazgatási azonosító száma;
  • a vevő neve, címe;
  • a teljesítés időpontja;
  • a számlakibocsátás kelte;
  • a fizetés módja és határideje;
  • a termék (szolgáltatás) megnevezése;
  • a termék (szolgáltatás) besorolási száma, amely legalább szükséges a jogszabály szerinti hivatkozás beazonosításához;
  • a termék (szolgáltatás) mennyiségi egysége és mennyisége;
  • a termék (szolgáltatás) adó nélkül számított egységára;
  • a termék (szolgáltatás) adó nélkül számított ellenértéke, tételenként és összesen;
  • a felszámított adó százalékos mértéke;
  • az áthárított adó összege, tételenként és összesen;
  • a termék (szolgáltatás) adóval együtt számított ellenértéke, tételenként és összesen, valamint
  • a számla végösszege.

Bizonylatbeszerzési gondok

Magától értetődő, hogy az adózóknak a törvény szerinti tartalommal kell a bizonylatokat kiállítaniuk. Azonban azokat a bizonylatokat, amelyeket 2000. január 1-jei hatállyal kellene alkalmazniuk a számlakibocsátóknak ahhoz, hogy eleget tudjanak tenni a jogszabályi kötelezettségeiknek, illetve gyakorolhassák a törvényes jogosultságaikat (például adó-visszaigénylés), 2000. március elején még nem lehetett, illetve teljes körben még ma sem lehet beszerezni. Figyelembe véve azonban az adóhatóság egységesnek tűnő értelmezését, miszerint a régi – különböző szabványjelölésű – számlanyomtatványok továbbra is felhasználhatók amennyiben a kibocsátó azokat az áfatörvény szerinti – fentiekben hivatkozott – tartalommal állítja ki, ez a probléma is kezelhető lenne. A gyakorlatban ezzel szemben az adózó azt tapasztalja, hogy ha régi, úgynevezett szabványjelölésű bizonylatot kíván beszerezni, nem jár sikerrel, ugyanis a régi nyomtatványokat a forgalmazók már nem értékesít(het)ik, arról viszont nem kapunk információt, hogy akkor hogyan is teljesítsük a törvény szerinti kötelezettségünket annak ellenére, hogy az új nyomtatványok bevezetésére egy év türelmi idő állt rendelkezésre.

Gépi számla és új nyomtatvány

Gondot jelent emellett az is, hogy az adózók – érthetően – gyakran együtt kezelik a gépi számlázásra, illetve az új számlanyomtatványokra vonatkozó kötelezettségeket, holott azok a fentiekből láthatóan nem azonosak.

Gyakorlati problémák

Több termék értékesítése

Az új – már forgalomban lévő – számlanyomtatványokkal kapcsolatban megjegyezzük, hogy azok a kibocsátók, akik egy vevő (megrendelő) részére egyszerre számos, eltérő áfakulcsos terméket értékesítenek (igazán csak őket érinti az új előírás), egyidejűleg több számla kiállítására kényszerülnek, ugyanis a nyomtatványra mindössze négy árucikk, szolgáltatás vezethető fel.

Kötelező aláírás

Az új számlanyomtatványokon található egy-egy rovat a kibocsátó, valamint a megrendelő (a szolgáltatást igénybe vevő) aláírására. A gyakorlatban azonban – elsősorban átutalásos fizetési mód esetében – gyakran előfordul, hogy a termékértékesítésről, illetve szolgáltatásról kiállított számlát a kibocsátó postai úton küldi el a megrendelőnek, illetve az igénybevevőnek. Kérdés, hogy az adóhatóság az ellenőrzéskor elfogadja-e az aláírást úgymond helyettesítő ajánlottküldemény-feladóvevényt, illetve az átvevő, avagy meghatalmazottja által aláírt, a számla kézbesítését igazoló tértivevényt?

(A pénzügyminisztérium – lapzártánkkor még csak szóbeli közlése szerint – a számlakitöltési rend szigorítását június 30-ig elhalasztotta.)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9384 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9384 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5572 olvasói kérdésre 5572 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9384 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9384 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5572 olvasói kérdéssel.

Cégvezető – a cégbejegyzésből történő törlés

Cégvezető pozícióban lévő munkavállalót törölnek a cégbírósági bejegyzésből anélkül, hogy erről előzetesen őt tájékoztatnák. Ez milyen hatással lesz a felek között...

Tovább a teljes cikkhez

Két cég beolvadása a harmadikba – az ügyvezetők „sorsa”

Az önkormányzat képviselő-testülete három, az önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság beolvadással történő egyesüléséről döntött úgy, hogy két gazdasági...

Tovább a teljes cikkhez

Közalkalmazotti jogviszony – a nyugdíjba vonulás kérdései

Szociális szférában, közalkalmazottként dolgozik az intézményvezető, aki a nők negyvenéves kedvezményes lehetőségével nyugdíjas lett, de közalkalmazotti jogviszonya folyamatosan...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjas felmentési ideje alatti új munkavállaló foglalkoztatása

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban lévő dolgozó nyugdíjba menetel miatti – felmentési idején belül – munkavégzés alól van mentesítve. A munkavégzés alóli mentesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Óvónő jogviszonyának megszüntetése

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban, jelenleg GYES-en lévő óvónő a 2022. évi 46 munkanap szabadságát igénybe vette, 2022. 09. 23. – 2022. 12. 07-ig táppénzen volt, 2022. 12....

Tovább a teljes cikkhez

Egyéni vállalkozó és a munkaviszony-létesítés

Ügyfelem egyéni vállalkozó. A könyvelője azt javasolta, hogy legyen bejelentve az egyéni vállalkozásába munkaviszonyba, mivel az kedvezőbb neki társadalombiztosítási szempontból....

Tovább a teljes cikkhez

Költségvetési szerv beolvadása – a további foglalkoztatás elutasítása

Intézményünk könyvtári szervezeti egysége, ahol a foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyban állnak, 2025. november 1. napjával beolvad egy másik költségvetési szervezetbe, a...

Tovább a teljes cikkhez

Több munkáltatóval létesített munkaviszony

Egy cég több munkáltató által létesített munkaviszonyra módosítaná a munkavállalók munkaszerződését, azon okból, hogy a munkakör egy részfeladatát a másik munkáltató...

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Költségvetési intézmény köthet-e részmunkaidős munkaszerződést – pályázati finanszírozású projekt keretében – a nála állományban lévő közalkalmazottal? Azonos FEOR-számú...

Tovább a teljes cikkhez

Nyugdíjas felmentési ideje alatti új munkavállaló foglalkoztatása

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban lévő dolgozó nyugdíjba menetel miatti – felmentési idején belül – munkavégzés alól van mentesítve. A munkavégzés alóli mentesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Óvónő jogviszonyának megszüntetése

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban, jelenleg GYES-en lévő óvónő a 2022. évi 46 munkanap szabadságát igénybe vette, 2022. 09. 23. – 2022. 12. 07-ig táppénzen volt, 2022. 12....

Tovább a teljes cikkhez

Egyéni vállalkozó és a munkaviszony-létesítés

Ügyfelem egyéni vállalkozó. A könyvelője azt javasolta, hogy legyen bejelentve az egyéni vállalkozásába munkaviszonyba, mivel az kedvezőbb neki társadalombiztosítási szempontból....

Tovább a teljes cikkhez

Költségvetési szerv beolvadása – a további foglalkoztatás elutasítása

Intézményünk könyvtári szervezeti egysége, ahol a foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyban állnak, 2025. november 1. napjával beolvad egy másik költségvetési szervezetbe, a...

Tovább a teljes cikkhez

Több munkáltatóval létesített munkaviszony

Egy cég több munkáltató által létesített munkaviszonyra módosítaná a munkavállalók munkaszerződését, azon okból, hogy a munkakör egy részfeladatát a másik munkáltató...

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Költségvetési intézmény köthet-e részmunkaidős munkaszerződést – pályázati finanszírozású projekt keretében – a nála állományban lévő közalkalmazottal? Azonos FEOR-számú...

Tovább a teljes cikkhez

Rokonok az óvodában

Hozzátartozó foglalkoztathatósága: önkormányzati fenntartású, önálló gazdálkodó szervként működő óvodánál, ahol az óvodavezető a munkáltatói jogkör gyakorlója,...

Tovább a teljes cikkhez

Érvénytelenségi ok bekövetkezése a szerződéskötés után

Az Eszjtv. 2. §-a (5) bekezdésének d) pontja és (8) bekezdése értelmezése kapcsán, az (5) bekezdés szerinti kizáró ok (a Btk. 291. § miatt „büntetőeljárás hatálya alatt áll”)...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony tartama és a táppénzfolyósítás

Határozott idejű munkaszerződéssel rendelkező munkavállaló veszélyeztetett terhesség miatt táppénzre került. A munkáltató a munkaszerződés lejárta ellenére is folyósította neki...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5572 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek élő előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát minden lezáruló negyedév után.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 285-ik lapszám, amely az 5572-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek élő előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát minden lezáruló negyedév után.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma minden lezáruló negyedév után frissítésre kerül, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó negyedévig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött negyedév tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé.
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: USB type A csatlakozóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem