×

Mt.: állandó változás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 26. számában (2000. március 15.)

 

A Munka törvénykönyvének története jól tükrözi a rendszerváltás menetét. A piaci viszonyok változása újabb s újabb módosításokat generált a munkaadók és alkalmazottak viszonyát alapvetően meghatározó törvényben. A cikkünkben ismertetett változások jól mutatják, hogy mikor milyen szinten állt a foglalkoztatáskultúra, és hogyan viszonyultak egymáshoz a szociális partnerek, illetve a mindenkori kormány.

 

Nem sokáig örülhettek a szociális partnerek a sok vitát, alkut követően összehozott és 1992-től hatályba lépett új Munka törvénykönyvének, már 1994 februárjában ismét lényegi módosításokról kezdtek tárgyalni. Az egyezkedés színtere az Érdekegyeztető Tanács jogi ad hoc bizottsága volt. Ez a testület már korábban, a Munka törvénykönyve 1991-es, 1992-es megújítása során is segítette az Érdekegyeztető Tanács bér- és munkaügyi bizottságának tevékenységét.

A jogi ad hoc bizottság 1994 tavaszán többször is ülésezett, de a munkát csak egy emlékeztetőtervezettel fejezte be. Ezt követően ősszel már a bér- és munkaügyi bizottsággal közösen ülésezett a jogi ad hoc testület, s már egy konkrét előterjesztés kidolgozását tűzték ki célul.

Ellentétek

Az ekkorra körvonalazódott módosítások egyrészt az 1995 májusában esedékes üzemi- és közalkalmazottitanács-választásokra vonatkoztak, másrészt a szakszervezeti és munkáltatói igényeknek próbáltak eleget tenni. Így például a szakszervezetek azt akarták, hogy a munkavállalók érdekében eljáró személyek könnyebben juthassanak be a munkahelyekre, valamint a Munka törvénykönyve tegye lehetővé a szakszervezeti tisztségviselők által fel nem használt munkaidő-kedvezmény ellentételezését. A munkáltatói kérések főként a túlmunka és a munkaidőkeret szabadabb szabályozására, illetve a távolléti díj bevezetésére vonatkoztak.

A tárgyalásokon a szociális partnerek egyaránt úgy érezték, hogy a másik fél indokolatlanul nagy engedményekre akarja kényszeríteni őket. Az 1994-es év végén az Érdekegyeztető Tanács plenáris ülésén a szakszervezetek már nem is tartottak célszerűnek egy szélesebb körű módosítást, a változtatásokat csak az üzemi-, közalkalmazottitanács-választásokra, illetve technikai jellegű kérdésekre kívánták redukálni. A munkáltatói oldal ezt nem fogadta el, mondván: a vállalkozások versenyképességének javításához elengedhetetlenek az általuk szorgalmazott módosítások. Mivel a szakszervezeti oldal mindezt nem volt hajlandó figyelembe venni, a munkáltatók válaszul elzárkóztak a minimálbér-emelés tárgyalásától.

Az alkudozás 1995-ben tovább folytatódott. Az Érdekegyeztető Tanács plenáris ülése januárban kétszer is foglalkozott a témakörrel, sőt még egy informális találkozót is tartottak. Az álláspontok az egyéves előkészítő munka ellenére továbbra sem közeledtek egymáshoz. A kormányzati oldal ekkor már kinyilvánította, hogy a szociális partnerek egyetértésének hiányában is a parlament elé terjeszti a törvénymódosítást. A szakszervezeteket mindez igencsak felháborította. A munkáltatói oldal, bár a számára fontos témaköröknél jelentős kompromisszumokra kényszerült, mindezt hajlandó volt tudomásul venni.

Közben a kormányzat meggondolta magát, és mégsem vitte önállóan a parlament elé a módosítási javaslatot. Az Érdekegyeztető Tanács februárban öszszehívott plenáris ülésén újabb kísérletet tettek arra, hogy a szakszervezetek által is elfogadható módosítási indítványt állítsanak össze. Ez viszont nem sikerült. A szakszervezetek képviselői még a tárgyalóteremből is kivonultak tiltakozásuk kifejezéseként. Levelet írtak a miniszterelnöknek, hogy csak az általuk támogatott előterjesztés kerüljön a parlament elé.

Munkaidő-számítás

A több mint egy évig tartó kötélhúzás főként a túlórakeret emelése és a piaci körülményekhez jobban igazodó munkaidő-számítás miatt alakult ki. A munkaadói érdekképviseletek hangsúlyozták, hogy tarthatatlan a Munka törvénykönyvében éves szinten megjelölt, maximálisan 144 órás túlórakeret, amely a kollektív szerződésekben is legfeljebb 200 órára emelhető fel. Ennél jóval magasabb kereteket igényeltek. Később a szakszervezeti ellenállást, a hosszú alkudozást is figyelembe véve már elfogadták volna a kormányzat kompromisszumos javaslatát. Ezek szerint a Munka törvénykönyvében rögzített 144 órát nem emelnék, viszont a kollektív szerződésekben szereplő 200 órás maximumot 300 órára módosítanák. A munkaidő-elszámolásnál fokozatosan csökkentve igényüket, ugyancsak elfogadták a kormányzati álláspontot. Ennek alapján a Munka törvénykönyvében akkor előírt 8 hét helyett 3 hónap átlagában kellene megfelelniük a munkahelyeknek a napi 8 órás munkaidőnek. A kollektív szerződésekben viszont megegyezhetnének a hat hónapos elszámolási átlagról is. A szakszervezetek szerint azonban mindez, különösen, ha figyelembe veszik a távollét esetén az átlagkereset helyett alkalmazandó távolléti díjat, jóval hátrányosabb a dolgozóknak, mint amennyit nyernének az érdekképviseleteik által javasolt könnyítésekkel.

Mivel megállapodás februárban sem jött létre, a kormányzati oldal kijelentette: az első félévben mindenképpen a parlament elé viszi a Munka törvénykönyve módosításának ügyét. Erre a kormányprogram is kötelezi. A kormány ennek megfelelően még tavasszal beterjesztette a törvénymódosítási javaslatot.

Az Országgyűlés, különféle képviselői módosító indítványokra, végül a munkavállalói, a munkaadói és a kormányzati elképzelésektől is eltérő keretszámokat fogadott el. Így a túlmunkánál továbbra is érvényben maradt a Munka törvénykönyvében szereplő általános, 144 órás maximum követelmény, és a helyi kollektív szerződésekben sem változott a 200 órás maximum. A munkáltatóknak végül csak annyit hozott a törvénymódosítás, hogy a több munkaadóra érvényes kollektív szerződések esetén a maximum 300 óra túlóra is szerepeltethető. A munkaidő-számításnál a Munka törvénykönyvében előírt általános, 8 hetes átlag lényegében nem változott, csak két hónapra módosult. A kollektív szerződésekbe viszont ez az átlagszámítás is bevehető, mégpedig négy hónapos maximummal, a több munkaadóra vonatkozó kollektív szerződéseknél pedig 6 hónapos maximummal.

Mivel a szakszervezetek nem támogatták a törvénymódosítási javaslatot, a kormányzat a rájuk vonatkozó változtatásokat kihagyta a parlament elé vitt előterjesztésből. Ennek ellenére képviselői módosító indítványra több, szakszervezetekre vonatkozó témakörben is határozott az Országgyűlés. Így például arról, hogy a szakszervezeti tisztségviselők fel nem használt munkaidő-kedvezményét a munkaadó köteles pénzben megfizetni a szakszervezetnek. Az Országgyűlés ugyanakkor megszorítást is alkalmazott: a kedvezmény legfeljebb 50 százaléka egyenlíthető ki ilyen módon. Megváltozott a kedvezmény számításának módja is. Korábban három szakszervezeti tagonként havi két óra kedvezmény járt a tisztségviselőknek. A módosítás szerint ezt a számítási módot csak 200 tagig alkalmazhatják, ezenfelül 500 tagig már csak további havi 1,5 óra, 500 tag felett pedig havi 1 óra munkaidő-kedvezmény vehető igénybe minden három szakszervezeti tag után.

Átfogó módosítás

Az újabb átfogó módosításra 1997-ben került sor. A kormányzat a változtatás szükségességét az uniós csatlakozás jogharmonizációs igényével, illetve néhány előírás, a kor követelményeihez történő igazításával magyarázta. Feladatot jelentett a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó, valamint a munkavállalók jogainak, a vállalatok, üzemek és üzemrészek tulajdonosváltozása esetén történő megóvásáról szóló uniós irányelvek átvétele. Az előkészítő tárgyalások már 1996-ban megkezdődtek, és úgy tűnt, hogy ennek az évnek az őszén a parlament elé kerülhet a törvénymódosítási javaslat. A korábbi vitáknak megfelelően viszont ez esetben is inkább az ellentétek éleződtek, és az Érdekegyeztető Tanács decemberi ülésén is csak odáig jutottak el a szociális partnerek, hogy a törvényjavaslat benyújtása előtt még további konzultációra van szükség. A következő év tavaszán ismét kiéleződtek a viták, mivel a kormányzat kiegészítő javaslatokat tett a szakszervezeti tisztségviselők munkajogi védelmének erősítésére. A munkáltatói érdekképviseletek ezt a törekvést eleve elutasították. Hiányolták, hogy az általuk fontosnak vélt módosítás, amely a leltárfelelősség szabályaira vonatkozik, nem szerepel az előterjesztésben. Ebben az évben a munkáltatók utasították el a kormányzat által összeállított módosítási anyagot, a szakszervezetek viszont támogatták. A kormány ezt követően a parlament elé terjesztette a jogszabálytervezetet. Az Országgyűlés nyáron hagyta jóvá a Munka törvénykönyve módosítását.

A jogutódlás rendezése

Ennek lényege, hogy a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetén a munkaviszonyból származó jogok és kötelességek a jogutód munkáltatóra szállnak. A tulajdonosváltás esetén azt követően is érvényes a kollektív szerződés, illetve a munkaszerződés. A tulajdonosváltozás önmagában nem indokolhatja a kollektív szerződés felmondását, illetve a munkaviszony megszüntetését. A csoportos létszámleépítés előtt a munkáltató köteles egyeztetni a módosítás szerint a munkavállalói érdekképviselettel. Tájékoztatást kell adnia a dolgozóknak. A módosítás eligazítást ad a konzultáció formájára.

A szakszervezeti tisztségviselők erőteljesebb védelmét szolgálja, hogy a munkaviszony jogellenes megszüntetésekor az eredeti munkakörbe történő visszahelyezés már a módosítást követően nem helyettesíthető a végkielégítés kétszeresének kifizetésével. Az érdek-képviseleti vezető elbocsátásakor – a törvénymódosítás alapján a rendkívüli felmondás esetén is – kötelező az előzetes egyeztetés a szakszervezettel.

Alkuajánlat

A Munka törvénykönyve következő, nagyobb jelentőségű módosítására 1999-ben került sor.

Az előkészítés során a kormánynak ismét a szakszervezetekkel voltak igazán nagy vitái. A múlt év februárjában a szakszervezeti szövetségek már a miniszterelnöknél is tiltakoztak a tervezett módosítások miatt, és a javaslat visszavonását kérték. Időszerűtlennek nevezték a tervezett változtatásokat. Álláspontjukat kifejtve hangsúlyozták: a leltárfelelősség módosítására tett javaslat átgondolatlan, szakszerűtlen. Érthetetlennek nevezték, hogy a változtatások csak a munkáltatók érdekeit szolgálják, és növelik a munkavállaló kiszolgáltatottságát, gyengítik a szakszervezetek helyzetét. Különösen azt kifogásolták, hogy az üzemi tanácsokat szerződéskötési jogosítvánnyal ruházza fel a módosítás.

A nagy ellenállás okán a kormány a törvényjavaslat vitájának felfüggesztését kérte az Országgyűlés elnökétől. A kormány alkut ajánlott a szakszervezeteknek. Kész módosítani bizonyos paragrafusokat, amennyiben a munkavállalói érdekképviseletek is hajlandóak a társadalmi párbeszédnek a kormány által javasolt formájú megújítására, illetve a GDP-hez kötött, hosszabb távú keresetemelési szisztéma elfogadására.

A felajánlott alkuról ezt követően újabb tárgyalások kezdődtek. A szakszervezetek a Munka törvénykönyve legújabb változtatási programjával kapcsolatos, korábbi számos ellenvetésükből végül csak néhányat tartottak fenn. Ezek közül öt kérdéskörben sikerült megegyezésre jutniuk a kormányzattal. Így a kormányzati tárgyalócsoport elfogadta, hogy a Munka törvénykönyvében továbbra se kapjanak jogot kollektív szerződés kötésére az üzemi tanácsok. Méltányolta a kormányzat azt a kérést is, hogy a munkaügyi jogviták esetén továbbra is maradjon kötelező az előzetes egyeztetés a bírósági tárgyalás előtt. A szakszervezetek által az egyik leginkább kritizált módosítás a leltárfelelősségre vonatkozott. Itt a kormányzat vállalta, hogy olyan szakmai megoldást keres, amely a szakszervezeteknek és a munkáltatóknak egyaránt elfogadható. A munkaviszonyukat jogellenesen megszüntető dolgozók esetében a kormányzat a szakszervezeti kérésnek megfelelően vállalta, hogy a munkáltatók legfeljebb csak egyéves átlagkeresetnek megfelelő kártérítési igényt érvényesítenek. Abban az esetben, ha a munkáltató mondott fel jogellenesen a dolgozónak, és a bíróság nem tartja célszerűnek az eredeti munkakörbe történő visszahelyezést, illetve a dolgozó megközelítette a nyugdíjkorhatárt, akkor részére az eredeti törvénymódosítási javaslatban szereplő, maximálisan egyévinek megfelelő kereset helyett másfél évi mérték fizethető ki ellentételezésként a szakszervezetekkel kötött előzetes kormányzati kompromisszum szerint.

A tárgyalások során, ha nem is könynyen, de sikerült megegyezni a társadalmi párbeszéd intézményrendszerének átalakításáról is.

Keresetemelés

A kormányzat által javasolt alku harmadik eleme a GDP-hez kötött többéves keresetemelési megállapodásra szólt. Ez volt az a témakör, amelynél a szakszervezetek nem kívánták előre elkötelezni magukat. Egy ilyen megállapodásról csak alaposabb, hosszabb elemzést követően voltak hajlandók nyilatkozni.

Úgy tűnt, hogy ezek alapján végül is sikerül egyezséget kötni. A megállapodás aláírását megelőző tárgyaláson a kormányzat bejelentette: az alkut három egyenrangú témakörre vonatkozóan tette, így abból nem hajlandó engedni. Mivel a GDP-t követő hosszabb távú keresetemelési megállapodásra a szakszervezetek csak később lettek volna készek, a Munka törvénykönyvére, illetve a társadalmi párbeszéd megújítására vonatkozó egyezséget külön nem volt hajlandó megkötni a kormányzati oldal.

Így minden maradt a régiben, s a kormányzat kérte a Munka törvénykönyve módosítására beadott javaslat további tárgyalását az Országgyűléstől. Így tehát nem voltak érvényesek azok az előzetesen vállalt engedmények sem, amelyekre a szakszervezeti kéréseknek megfelelően a kormányzat késznek mutatkozott.

Nem csoda tehát, hogy a munkavállalói érdekképviseletek az Országgyűlés által végül elfogadott módosítási anyagot szinte teljes egészében munkavállaló- és szakszervezet-ellenesnek értékelték. Így például nehezményezték, hogy határozott elutasításuk ellenére az üzemi tanácsok is jogosultságot kaptak az üzemi megállapodás megkötésére. Ezt a törvénymódosítás szerint szakszervezeti képviselet és kollektív szerződés hiányában a munkaviszonyból származó jogokra és kötelezettségekre köthetik meg az üzemi tanácsok. A törvénymódosítás alapján a szakszervezeti tisztségviselők munkaidő-kedvezményének fel nem használt részét már nem kötelező pénzben kifizetni. A törvény a munkaadók és a szakszervezetek közötti megállapodás hatáskörébe utalja ennek rendezését.

A változás az eddigieknél jobban ösztönöz arra, hogy a dolgozók letöltsék felmondási idejüket. Ha ugyanis a munkavállaló munkaviszonyát nem a törvényes előírások betartásával szünteti meg, a számára irányadó felmondási időre járó átlagkeresetet meg kell fizetnie a munkáltatónak.

Változás, hogy a munkavállaló és a munkaadó vitájánál a bírósági szakasz előtt nincs kötelező egyeztetés. Korábban ilyen esetekben csak a munkavállaló által kezdeményezett egyeztetés sikertelensége esetén lehetetett bírósághoz fordulni. A módosítás szerint a kifogásolt intézkedést követő 30 napon belül keresetet lehet beadni a munkaügyi bíróságnak.

Kárfelelősségi kérdések

A módosítás a leltárhiányért való felelősség feltételévé teszi a munkaadó és a munkavállaló közötti leltárfelelősségi megállapodás megkötését. A felelősség feltétele a szabályszerű leltárkészlet átadás-átvétel, leltárhiány-megállapítás. A leltárfelelősségi megállapodás eltérő rendelkezése hiányában a leltárkészletet egyedül kezelő munkavállaló a hiány teljes összegéért felel. Ha a készletet a hiányért nem felelős munkavállaló is kezeli, akkor félévi átlagkeresete a leltárhiány-felelősség maximuma.

A módosítások elutasításával a munkáltatói érdekképviseletek nem értettek egyet. Hangsúlyozták: a módosítások alapvető célja az volt, hogy a szakmai pontatlanságok kiküszöbölésével megszűnjenek a joghézagok.

Az újabb felvonásban a Munka törvénykönyve átfogó, koncepcionális módosítása kezdődött el még a múlt évben. Jelenleg szakértői munkacsoport készíti elő a tervezetet, amelyet – az államigazgatási és érdekegyeztetést követően – már mint normaszöveget egy év múlva bocsátanak a kormány rendelkezésére.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem