×

Munkaügyi bíróságok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 25. számában (2000. január 15.)

 

Március 1-jétől bővül a munkaügyi bíróságok hatásköre. A jövőben ezek járnak el a társadalombiztosítási határozat, valamint egyes közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálata során is. Ez utóbbi körbe tartoznak a munkaügyi ellenőrzés, a munkavédelem keretében, illetve a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján a megyei (fővárosi) munkaügyi központ által hozott döntések.

 

Azokban az európai országokban, ahol munkaügyi bíróságok működnek, alapvetően két struktúra létezik: a gazdagabb államokban – például a Német Szövetségi Köztársaságban – csak munkaügyi pereket tárgyalnak, míg a szerényebb lehetőségű országokban szociális ügyekben, így a társadalombiztosítással és más hasonló állami ellátással kapcsolatos ügyekben is eljárnak a munkaügyi bíróságok.

Magyarország eredetileg az utóbbi nyomon indult el, amikor 1973. január 1-jétől felállították a munkaügyi bíróságok rendszerét. A gazdaság átalakítása, a privatizáció és más hasonló természetű okok miatt 1992-re megnövekedett a munkaügyi perek száma, és az illetékes bíróságok már nem tudtak megbirkózni a sokasodó terhekkel.

Átmeneti változások

A döntéshozók a probléma megoldását nem a bírósági létszám emelésében, hanem a munkaügyi bíróságok hatáskörének szűkítésében látták, így a társadalombiztosítási határozatok bírósági felülvizsgálata 1993. január 1-jével a helyi bíróságokhoz került. A munka világával kapcsolatos igazságszolgáltatást jól ismerő szakemberek szerint a vonatkozó törvénymódosítás kissé elhamarkodottnak bizonyult, ugyanis időközben mintegy 50 százalékkal csökkent a munkaügyi bíróságok ügyforgalma.

A március 1-jétől hatályba lépő hatáskörbővítés egyébként nem más, mint egy évek óta fennálló gyakorlat formalizálása, hiszen a társadalombiztosítási ügyek hozzávetőleg háromnegyedét – kijelölés alapján – munkaügyi bírók tárgyalják a közigazgatási perek szabályai szerint. A jogszabály-módosítás (1999. évi CX. tv.) indoklása szerint a bevezetőben felsorolt ügyekben akkor is célszerű a munkaügyi bíróság eljárását előírni, ha a bíróságnak a közigazgatási perekre érvényes szabályok szerint kell eljárnia.

Az előzetes felmérések során a – főleg a kisebb – munkaügyi bíróságok vezetői határozottan állították: el tudják majd látni létszámemelés nélkül is a hatáskörbővülésből adódó újabb feladatokat. Jelenleg csaknem száz munkaügyi bíró jár el az érintett perekben első fokon, míg a másodfokú ítélkezés már betagozódik a rendes bíróság rendszerébe.

Percsúcsok

A munkaügyi bíróságok hatásköre kiterjesztésének gondolata a Munkaügyi Bírók Országos Egyesületétől ered. Az elképzelést a kormányzat és a szakszervezetek is támogatták. Egyes feltételezések szerint a munkavállalók jobban bíznak a munkaügyi bíróságokban, mint az emberektől kicsit távolabb lévő, vagyoni pereket elbíráló általános hatáskörű bíróságokban.

A munkaügyi bírósághoz érkező peres ügyek száma 1990 óta rendkívül erőteljesen ingadozott, hasonló mértékű változások más ügyszakban nem voltak kimutathatók – derül ki Vavró István egyetemi tanár összegzéséből.

Az adatok szerint az ügyhátralék mennyisége az utóbbi években csökkent, és kedvezően alakult az eljárások átlagos időtartama is. A munkaügyi bíróságokhoz 1981-1990 között évente átlagosan mintegy 20 ezer ügy érkezett. A fordulópont voltaképpen 1991-re tehető, amikor több mint 28 ezer új munkaügyi per kezdődött.

Módosult a munkaügyi viták jellege is, ugyanis a munkabérrel és anyagi juttatással kapcsolatos perek száma durván megháromszorozódott az 1980-as évekhez képest. Míg 1981-ben 2127 ilyen per volt, addig 1993-ban 6771.

A főváros vezet

Az érkező ügyek mennyiségét 1992-ben további növekedés jellemezte, amit 1993-ban jelentős visszaesés és 1994-ben újabb nagymértékű felfutás követett.

A munkaügyi bíróságok 1993-ban bekövetkezett átmeneti terheltségcsökkenését Vavró István azzal indokolja, hogy a tárgyév január 1-jétől a társadalombiztosítási jogviszonnyal összefüggő perek a helyi bíróságok hatáskörébe kerültek. Az 1994-ben tapasztalt növekedés a munkabérjuttatással és -besorolással kapcsolatos jogszabályváltozással magyarázható.

Az eljárások átlagos időtartamát tekintve is jelentős területi különbségek figyelhetők meg. A munkaügyi bíróságoknál a legnagyobb változás a fővárosban volt kimutatható, ahol a befejezett ügyek átlagos időtartama 1993-ban 276 nap volt, ez 1995-ig 330 napra emelkedett, azóta azonban erőteljesen csökkent, a legutóbbi összesített adat szerint 1998-ban már csak 223 nap volt. Az eljárás átlagos időtartama 1998-ban Pest megyében volt a leghosszabb (273 nap) és Heves megyében a legrövidebb (99 nap). A megyei bíróságoknál befejezett, fellebbezett munkaügyi peres ügyekben 1998-ban az országos átlag 154 nap volt. A leghosszabb időtartamot a fővárosban mérték (288 nap), míg a legrövidebbet Tolna megyében (49 nap).

Az adatok a szakemberek szerint jellemzik az ország Budapest-centrikusságát. A munkaügyi perek mintegy harmada indul a fővárosban, és a bírók is ilyen arányban ítélkeznek itt. Mindennek természetesen mély társadalmi, gazdasági okai vannak, hiszen – egy elmés mondás szerint – „az emberek a fővárosban jobban mernek ágálni, ha a tyúkszemükre lépnek", mint például falun, ahol esetleg egyetlen munkáltató van az egész településen.

W. F.
A munkaügyi bíróságokhoz érkezett peres ügyek száma a per tárgya szerint
(Magyarország összesen, 1993-1998)
A per tárgya 1993 1994 1995 1996 1997 1998
A munkaszerződés keletkezése és módosítása 431 3 189 487 355 377 322
A munkaviszony megszüntetése 4 320 3 942 3 949 3 862 3 643 3 083
A szabadság és a tanulmányi kedvezmények 207 184 193 182 147 128
A munkabér és egyéb anyagi juttatások 6 771 12 324 5 734 4 425 4 679 3 511
A fegyelmi felelősség 986 991 871 982 885 704
A dolgozó anyagi felelőssége 1 157 895 728 837 760 665
A leltárhiányért, raktárhiányért fennálló felelősség 631 493 580 394 429 361
A munkáltató anyagi felelőssége 902 912 910 1 017 970 996
Mezőgazdasági termelőszövetkezeti tagsági viszonyból származó per 293 130 45 14 4 7
Egyéb szövetkezeti tagsági viszonyból származó per 241 62 34 8 12 2
Egyéb munkaügyi perek 1 455 5 121 927 766 1 412 810
Peres ügyek összesen: 17 394 28 243 14 458 12 842 13 318 10 589

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem