×

A Munkaerőpiaci Alap felhasználása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 25. számában (2000. január 15.)

 

Az idén a Munkaerőpiaci Alap költségvetésében a legjelentősebb változást a munkanélküli-ellátó rendszer átalakítása okozza. Ezért az elmúlt évhez viszonyítva csökken a munkanélküli-ellátásokra fordítható összeg, ám 6,7 milliárdot kapnak az alapból az önkormányzatok segélyezésre és a közcélú munkák finanszírozására. Az idén a Munkaerőpiaci Alap összesen 156 milliárd forinttal gazdálkodik.

 

A megyei munkaügyi tanácsok január 15-éig elfogadták a munkaügyi központok ez évi terveit. Több megyei munkaügyi vezető úgy nyilatkozott: az idén egyrészt a képzésre helyezik a fő hangsúlyt, másrészt pedig előtérbe kerül a különféle felzárkóztató, elhelyezkedést elősegítő többéves, komplex programok szervezése. Ez utóbbiak esetében van lehetőség pályázni központi pénzekre.

A pénz útja

Az idén némiképp megváltozik a Munkaerőpiaci Alap felhasználása: egyrészt mert módosult a munkanélküli-ellátás rendszere, másrészt pedig a munkahely-teremtő támogatás mint feladat átkerült a Gazdasági Minisztériumhoz.

Az alap legnagyobb befizetői ebben az évben is a munkaadók, hiszen a 3 százalékos járulékból várhatóan mintegy 96 milliárd forint folyik be a kasszába, a munkavállalói járulékból pedig 43 milliárd származik majd. Az idén az elmúlt évihez viszonyítva némileg módosul az alap kiadási oldala. Ennek legfőbb oka, hogy a korábbi 12 hónap helyett 9 hónapig – 270 napig – lehet folyósítani a munkanélküli-járadékot. Változás az is, hogy az idei évtől csak az jogosult szociális segélyre, aki 30 nap közmunkát végzett.

E törvénymódosítások miatt a tavalyi 61 milliárdról 57 milliárdra csökken a munkanélküli-ellátásokra fordítható összeg, és szükségessé vált, hogy a Munkaerőpiaci Alapból 6,7 milliárd forintot átadjanak az önkormányzatok számára. Ezt a településeken szociális segélyezésre és a közcélú munkák finanszírozására kell fordítani.

Foglalkoztatási alaprész

Az idén némiképp csökken az alap foglalkoztatási fejezetének decentralizált kerete, hiszen a tavalyi 28,3 milliárd forint helyett 26,7 milliárdot osztanak szét a megyék között. Ám a megyék pénze ezzel nem lesz kevesebb, hiszen munkahelyteremtésre más forrásból, más közvetítőn keresztül is kapnak támogatást. A Munkaerőpiaci Alap központi keretéből a megyék különféle központi programokra pályázva további forrásokhoz juthatnak. A Munkaerőpiaci Alapból munkahelyteremtésre egyébként 2,58 milliárdot csoportosítanak át a gazdasági tárcához.

Kevesebb pénz és feladat a megyéknél

A foglalkoztatási alaprész decentralizált keretét már évek óta meghatározott szempontrendszer szerint osztják fel. Figyelembe veszik – egyebek mellett – az adott megyében lévő munkanélküliek számát, a munkanélküliségi rátát, a pályakezdők, illetve a tartósan munkanélküliek számát, valamint azt, hogy hányan éltek az egyes aktív eszközök nyújtotta lehetőségekkel. Mint az illetékes Szociális és Családügyi Minisztériumban megtudtuk, az idén a megyék mindegyike a tavalyinál valamivel kevesebb pénzt kap. Ők azonban nem berzenkednek emiatt, hiszen a feladatok egy része is elkerült tőlük. A megyei munkaügyi tanácsoknak január 15-ig kellett elfogadniuk az idei éves terveiket.

Veszprém – programfinanszírozás

A Veszprém megyei munkaügyi központ munkájában a változások nyomán kiemelt szerepet kap az oktatás és a képzés. A megyében csaknem száz különféle tartalmú és szintű tanfolyamot indítanak, igaz, a legnagyobb igény ezek közül a számítástechnikai és a közgazdasági ismereteket nyújtó kurzusok iránt van. Emellett természetesen különféle ipari jellegű képzések, továbbképzések, átképzések is lesznek. A megyében – ahol jelenleg mintegy 13 ezer regisztrált munkanélkülit tartanak nyilván, és a munkanélküliségi ráta 8,1 százalék – már az elmúlt években megkezdték, ám az idén a korábbinál is nagyobb figyelmet fordítanak az úgynevezett programfinanszírozásra. Ennek lényege, hogy többéves programokat dolgoznak ki, amelyek egy-egy hátrányos helyzetű csoport felzárkóztatását, munkához jutását segítik elő. E programcsomagban például van a nyolc osztályt végzettek vagy az ennél is kevéssé iskolázottak számára egy előképző program, van egy valamilyen szakma elsajátítását biztosító képzőkurzus, ezt követi egy meghatározott időre szóló támogatott foglalkoztatás, s jó esetben mindezek után az érintettek képesek lesznek helytállni a munkaerőpiacon, s huzamosabb időre elhelyezkedni. Veszprémben ilyen komplex programot dolgoznak ki – egyebek mellett – a tartósan, régóta munkanélkülieknek, vagy az olyan családok számára, ahol több családtagnak nincs munkahelye.

A veszprémiek ebben az esztendőben mintegy 809 millió forintot kapnak a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészének decentralizált keretéből, amit némi – 50-60 millió forint – saját bevétellel is kiegészítenek. Ez főként a korábbi visszatérítendő támogatások törlesztéséből származik. Terveik szerint ezt tetézik majd meg a központi pályázati lehetőségek.

Szabolcs – közhasznú foglalkoztatás

A munkanélküliség szempontjából kedvezőtlenebb helyzetben van Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, a három legrosszabb helyzetű megye egyike. Ennek megfelelően támogatottsága is jelentős. Az idei évre összesen 2,546 milliárd forintot kap, s ezt egészíti ki az a támogatás, ami a kormányzati felzárkóztató programból származik. Ennek összegét azonban még nem tudta megmondani Dezsőfi István igazgató. Szabolcsban szintén a képzés és az átképzés az idei sláger, ám itt kiemelten kezelik a közhasznú foglalkoztatást is.

A kamarák véleményét kikérve döntöttek úgy, hogy ezúttal 80-féle szakirányban indítanak kurzusokat. Elsőbbséget élveznek a munkahelymegtartást célzó képzések, illetve az úgynevezett munkahelyi hátteres képzések. Ez utóbbi forma lényege, hogy egy-egy cég az oktatás befejezésével azonnal állást biztosít az érintetteknek. A megyében egyébként a munkaadók körében jelentős a varrómunkás iránti kereslet, ezért ilyen kurzusokat jelentős számban szervez a munkaügyi központ. Ám a munkavállalók körében csekély az érdeklődés rosszul fizetett, nehéz munka iránt.

A munkaügyi központ hét olyan célprogramot fogalmazott meg, melyekre az önkormányzatok pályázhatnak. Ezek között van – egyebek mellett – az ár- és belvízvédelmi rendszerek újjáépítése, a meglévők korszerűsítése; a millennium kapcsán a középületek felújítása; a szociális ellátással, gondoskodással kapcsolatos feladatok; illetve a cigányság helyzetének javítása. A munkaügyi központ pályázat keretében térségfejlesztési menedzsereket keres. A tender célja, hogy a megye kistérségeiben egy-egy olyan menedzsert találjanak, akik információkat közvetítenek a munkaügyi központ és a kistérségek között, illetve akik tisztában vannak az EU-s pályázati lehetőségekkel, ismerik a tenderezés szabályait, egyszóval segítséget tudnak nyújtani térségüknek az uniós pénzek elnyerésében.

A megyei munkaügyi központ a közhasznú munkák megszervezésében együtt kíván működni az önkormányzatokkal, amelyeknek ezentúl jogszabályban meghatározott feladataik lesznek e téren. Éppen ezért már decemberben szerveztek megbeszélést a megye minden önkormányzatának vezetőjével, s az együttműködésről írásos megállapodás is készül.

Baranya – pszichológus is segít

Baranya megyében némiképp csökkent a decentralizált támogatás összege, így 1,17 milliárd forinttal gazdálkodhatnak idén. A legtöbb pénzt – 350 millió forintot – itt is képzési feladatokra fordítják. Összesen mintegy 100-féle tanfolyamot szerveznek, amelyek képző és betanító képző jellegűek. A megyében egyébként leginkább az alap- és középfokú elektronikai képzések iránt van igény. Baranyában jelentős az úgynevezett területi mobilitásra fordított támogatás, hiszen sokan csak otthonuktól távol találnak maguknak munkát, ehhez pedig szükségük van a lakhatási és a közlekedési támogatásra. Az éves keretet – a tavalyihoz viszonyítva – 40 százalékkal megemelték, s az összeg eléri a 80 millió forintot.

A megyei munkaügyi központ szakemberei szerint a megváltozott törvényi rendelkezések miatt gondot jelenthet, hogy olyanok is jelentkeznek majd a képzésekre, akik valójában nem kívánnak tanulni. E körben a részvétel oka várhatóan csupán az, hogy amíg járnak az egyes kurzusokra, addig kapják a munkanélküli-járadékot a kilenc hónap lejárta után is. A megfelelő motiváció nélküli munkanélkülieket azonban megpróbálják majd pszichológus segítségével kiszűrni, s a számukra külön speciális programokat szerveznek. A megye több pályázatot is készít, amelyhez központi forrást próbál szerezni. Az egyik ilyen a tartósan beteg, kórházban ápolt gyerekek oktatásának megszervezése. E munkában elsősorban az állástalan pedagógusokra számítanak. Így megoldódna a beteg gyerekek tanítása, és az állástalan pedagógusok egy részének foglalkoztatása is. Programot dolgoztak ki az idősebb, diplomás munkanélküliek elhelyezkedésének támogatására is. Ennek során az érintett 45 év felettiek számára különféle tréningeket, nyelvi, számítástechnikai kurzusokat szerveznek.

K. I.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9148 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9148 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5432 olvasói kérdésre 5432 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9148 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9148 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5432 olvasói kérdéssel.

Sikertelen vizsga mint a felmondás indoka

A munkáltató előírhatja a munkavállalója számára, hogy valamilyen képzésen vagy továbbképzésen vegyen részt? Lehetséges-e a munkavállalót felvenni egy meghatározott munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Együttműködési és tájékoztatási kötelezettség keresőképtelenség alatt

Egyik dolgozónk 2024. december 3-án otthon balesetet szenvedett, aminek következtében eltört a lába. Azóta is betegállományban van, de nagyon problémás, mert az orvosi igazolásért...

Tovább a teljes cikkhez

Végkielégítésre való jogosultság – hátrányban a kölcsönzött munkavállalók

Hogyan számoljuk a végkielégítésre való jogosultságot kikölcsönzött munkavállaló esetén, ha a munkavállaló gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli...

Tovább a teljes cikkhez

Nyolchavi felmentési idő – mentesítés a munkavégzési kötelezettség alól

Az önkormányzat egyik intézményében (bölcsőde), a Kjt. 30. §-a (1) bekezdésének d) pontja alapján az egyik közalkalmazott (kisgyermeknevelő) jogviszonya felmentéssel szűnik meg, mert...

Tovább a teljes cikkhez

Osztályvezető kormánytisztviselő – „lefokozás” a gyermekgondozási szabadság alatt

A Kit. hatálya alá tartozó munkavállaló osztályvezetői megbízása visszavonható-e a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság alatt?

Tovább a teljes cikkhez

Jogviszony-megszüntetés – közös megegyezéssel nyugdíjazás miatt

Egy egészségügyi szolgálati jogviszonyban lévő dolgozónk 2024. 12. 20-án betöltötte a 65. életévét. Jogviszonya megmaradt változatlanul, mivel ekkor tartós távolléten volt. A...

Tovább a teljes cikkhez

Napi után heti pihenőidő beosztása

A hatályos jogszabályi rendelkezések értelmében számíthat-e szankcióra a munkáltató a napi és heti pihenőidő beosztása vonatkozásában, ha általános munkarendben pénteki napon 16...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség szabadság alatt

Megtagadhatja a munkáltató a táppénzes papír elszámolását, ha a munkavállaló szabadság alatt lesz beteg, vagy a gyermeke lesz beteg, és gyermekápolási táppénzt vett igénybe? A...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő elszámolása hosszabb teljes munkaidő esetén

A Munkaügyi Levelek 279. számában megjelenő, 5390. sorszámú kérdésemet szeretném pontosítani. A portásaink munkanapja egybefüggő 24 óra, reggel 7-től másnap reggel 7-ig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Nyolchavi felmentési idő – mentesítés a munkavégzési kötelezettség alól

Az önkormányzat egyik intézményében (bölcsőde), a Kjt. 30. §-a (1) bekezdésének d) pontja alapján az egyik közalkalmazott (kisgyermeknevelő) jogviszonya felmentéssel szűnik meg, mert...

Tovább a teljes cikkhez

Osztályvezető kormánytisztviselő – „lefokozás” a gyermekgondozási szabadság alatt

A Kit. hatálya alá tartozó munkavállaló osztályvezetői megbízása visszavonható-e a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság alatt?

Tovább a teljes cikkhez

Jogviszony-megszüntetés – közös megegyezéssel nyugdíjazás miatt

Egy egészségügyi szolgálati jogviszonyban lévő dolgozónk 2024. 12. 20-án betöltötte a 65. életévét. Jogviszonya megmaradt változatlanul, mivel ekkor tartós távolléten volt. A...

Tovább a teljes cikkhez

Napi után heti pihenőidő beosztása

A hatályos jogszabályi rendelkezések értelmében számíthat-e szankcióra a munkáltató a napi és heti pihenőidő beosztása vonatkozásában, ha általános munkarendben pénteki napon 16...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség szabadság alatt

Megtagadhatja a munkáltató a táppénzes papír elszámolását, ha a munkavállaló szabadság alatt lesz beteg, vagy a gyermeke lesz beteg, és gyermekápolási táppénzt vett igénybe? A...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő elszámolása hosszabb teljes munkaidő esetén

A Munkaügyi Levelek 279. számában megjelenő, 5390. sorszámú kérdésemet szeretném pontosítani. A portásaink munkanapja egybefüggő 24 óra, reggel 7-től másnap reggel 7-ig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság – az első hat hónap számítása a szabadságra való jogosultságnál

Gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságról a gyermek 1,5 éves korában visszatérő munkavállaló pár hónap elteltével újra visszamegy fizetés nélküli...

Tovább a teljes cikkhez

Lemondás a távollétre járó szabadságról

Lemondhat-e közös megegyezésben a munkavállaló a szülési szabadság alatt felhalmozott szabadságának letöltéséről, illetve pénzben történő megváltásáról? Amennyiben igen, az...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidőkeret alkalmazása hó végén létesülő munkaviszony esetén

A fizikai munkaerő foglalkoztatásánál havi munkaidőkeret alkalmazására kerül sor. Előfordul, hogy a munkáltató foglalkoztatási igénye miatt a munkaidőkeretben történő...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5432 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 281-ik lapszám, amely az 5432-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem