×

Gazdaságpolitikai alapvetések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 22. számában (1999. október 15.)

 

Minden tervezés, így a költségvetés elkészítésének is az alapja a prognózis. A költségvetés, illetve az attól elválaszthatatlan adótörvények megalkotásánál az egyik legkényesebb, de megkerülhetetlen kérdés: mennyi a beszedhető pénz, illetve mennyi pénzre van szükség ahhoz, hogy a társadalom megvalósíthassa céljait, az állam el tudja látni feladatait.

 

A magyar gazdaság teljesítménye a kormányzati szakértők becslése szerint reálértéken számolva az idén 4-5 százalékkal nő. Ezt a független gazdasági elemzők is nagyjából elfogadják, habár az általuk készített prognózisok inkább az alsó határ környékén mozognak. Az idei évre becsült GDP-érték várhatóan 11 325 milliárd forint lesz. A GDP 2000-ben elérheti a 12 530 milliárd forintot, ami 4,5 százalékos GDP-gyarapodás. A becslések persze mindig tartalmaznak bizonytalanságot. Az idei évre például a költségvetés készítésekor a kormányzat 1998-ban arra számított, hogy a GDP 11 500-11 600 milliárd forint lesz, vagyis az előző évhez képest kb. 5 százalékos GDP-növekedést feltételezett. Ez az 1998-as 5,1 százalékos növekedést figyelembe véve nem nevezhető túlzóan optimistának. Mégis a valóság némileg rácáfolt a prognózis készítőire, akik nem számoltak a múlt év végi oroszországi válsággal, az idei természeti katasztrófákkal.

A növekedés

Ahhoz persze, hogy a gazdaság teljesítményét kifejező szám jövőre a várakozásnak megfelelően változzon, számos egyéb, konkrétabb feltételezésnek is teljesülnie kell. A költségvetés alapvető feltételezése, hogy jövőre a külkereskedelemben az export és az import egyaránt 9-11 százalékkal bővül. Ez nem elképzelhetetlen, ha figyelembe vesszük, hogy legfőbb piacainkon (pl. Európai Unió) a gazdaság növekedésére számítanak, ami Magyarország számára az értékesítési lehetőségek javulását jelenti. Ugyancsak feltételezik a szakemberek, hogy folytatódik a külföldi tőke beáramlása Magyarországra. 1999-re mintegy 1,5 milliárd dollár új működő tőkét várnak, és 2000-re is legalább ugyanennyivel számolnak. Ez utóbbi tényező jelenleg elengedhetetlen a magyar gazdaság megfelelő növekedése szempontjából, hogy kiegyenlítse a külkereskedelmi mérleghiányt, nem utolsósorban a növekedési feltételeket meghatározó beruházások miatti importtöbblet hatását.

A fogyasztás növekedésével is számolnak a tervek készítői. A lakossági fogyasztásnál 4-5, a közösséginél 3-3,5 százalékos reálértéken számított bővülést jeleznek.

Letörhető az infláció

A magyar gazdaság egyik rákfenéje az infláció. A pénzromlás az idén a várakozásoknál jobban alakul, hiszen immár minden bizonnyal a tervezett 11 százalék alatt marad, sőt egyes elemzők a 9 százalék alatti értékét sem tartják kizártnak. E mutató számos egyéb tételt is meghatároz a költségvetési számításokban. Az áfa- és fogyasztásiadó-bevételek például nagyon érzékenyek az árváltozásokra: magasabb ár – több adó, alacsonyabb ár – kevesebb közbefizetés (az összefüggés persze nem ilyen egyszerű, mert a bevételt többek között az áruforgalom nagysága is befolyásolja). A személyi jövedelemadó-bevételeknél is meghatározó lehet, hogy az infláció jövőre a most prognosztizált 6-7 százalék körül lesz-e. A bérek ugyanis alkalmazkodnak a várt és a teljesülő fogyasztóiár-indexhez. Persze az sem mindegy, hogy az adott nominális béremelkedés milyen reálbér-növekedést takar. A kormányzati előrejelzés és szándék szerint jövőre a bruttó átlagkeresetek az idei 15 százalékkal szemben 8-9 százalék körül lesznek, ami 2-2,5 százalékos reálbér-emelkedés.

Csökken a központosítás

A bevételek szempontjából ezek az alapvető gazdasági mutatók meghatározók. A költségvetési törvényjavaslat készítésekor ennek alapján immár a kormány, illetve az Országgyűlés döntési kompetenciájába tartozó kérdés, hogy a meglevő bevételekből mennyit használjon fel az állam és mennyi maradjon azoknál, akik megtermelik. A feladat persze nem olyan egyszerű, mint ahogy' az első látásra tűnik, hiszen az államnak számos feladatot el kell látnia, s azokra a fedezetet elő kell teremtenie. Állandó egyeztetést igényel tehát, hogy mire van és mire nincs pénz, illetve, ha valamely célra (úgy tűnik) nincs pénz, de amely cél megvalósítása elengedhetetlenül szükséges, akkor honnan lehet arra forrást találni. A 2000. év költségvetési törvényjavaslatába foglaltak szerint a teljes államháztartás a megtermelt érték 41 százalékát összpontosítja, ami szám szerint több mint 5130 milliárd forint.

Adósságszolgálat

Ennyi pénzzel gazdálkodik tehát az államháztartás, illetve a kormány, hogy fedezze kötelezettségeit, illetve megvalósítsa a maga elé tűzött célokat. Ebben számtalan olyan kiadás van, amire a kormány (törvényhozás) ráhatása valójában csekély vagy éppen semmi. Az egyik ilyen tétel például az államadósság, amelynek kamatterhe a teljes összeg 15 százaléka. Az elmúlt évek alatt felhalmozott adósság értéke 7336 milliárd forint, ami után évente mintegy 800 milliárd forint kamatot kell fizetni. Egy ország eladósodottságának mértékét az adósságállománynak az éves GDP-hez viszonyított arányával szokták jellemezni, ami Magyarország esetében jövőre 58,6 százalék lesz, s ez már az EMU-ban, Európai Pénzügyi Unióban elfogadhatónak tekintett 60 százalék alatt van.

Kiadások

Az adósságszolgálatnál is nagyobb tétel, igaz, már nem anynyira független a kormányzattól, hiszen e kiadásokat törvények határozzák meg, a társadalombiztosítás. A Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásai az ideinél 8,5 százalékkal lesznek magasabbak, és elérik a 992 milliárd forintot, míg az Egészségbiztosítási Alap kifizetései 10,2 százalékkal emelkedve, 767 milliárd forintra nőnek.

A költségvetési törvényjavaslat szerint a központi költségvetés kiadása 3792,8 milliárd forint, bevétele 3397,2 milliárd forint, éves hiánya 395,6 milliárd forint lesz. Azt, hogy a törvénybe ezek a számok kerülnek, az Országgyűlés dönti majd el, mindenesetre a miniszterelnök és a pénzügyminiszter eddigi nyilatkozatai szerint e számokon s főként a hiány összegén, arányán változtatni nem lehet.

Kiemelt tételek

A kormány szándékai szerint a költségvetési alrendszerekben általában az ideinél nem lesz több elkölthető pénz, kivéve néhány kiemelt területet. A költségvetési törvényjavaslat megfogalmazása szerint, amire igazán fontos, arra sikerült anyagi forrást teremteni. „A családok támogatása mintegy 13 százalékkal, az otthonteremtés támogatása közel 30 százalékkal, a kis- és középvállalkozások fejlesztése 22,2 százalékkal, a mezőgazdaság, a vidék- és területfejlesztés 14,4 százalékkal, a honvédelemre fordított támogatási összeg 43,5 százalékkal növekszik." Kiemelt területként említi a költségvetési javaslat mindezen túl az EU-csatlakozást, illetve az annak előkészítését szolgáló európai programok fogadásához szükséges intézményrendszer kiépítését.

A gazdálkodó szervezetek központi támogatására 161 milliárd forintot terveznek, ennek 60 százaléka agrárágazati támogatásokra megy. A legnagyobb egyedi tétel, 47,3 milliárd forint, a MÁV-nak juttatott pénz. Fogyasztóiár-kiegészítésre 80 milliárd forintot irányoztak elő. A lakáshoz jutás támogatásának összege 30 százalékkal emelkedik, és meghaladja a 110 milliárd forintot. A társadalombiztosítási alapok kiadásaihoz a központi költségvetés 112,8 milliárd forinttal járul hozzá, amiből a nyugdíjalap mintegy 86 milliárd, az egészségügyi alap 26 milliárd forintot kap. A családi támogatások összege 133 milliárd forint.

A központi költségvetési szervek összesen 1354 millárd forintot költhetnek 2000-ben. A védelmi kiadások ezen belül összesen 214 milliárd forintot tesznek ki, ami több mint 16 százalékos emelkedés, s a GDP 1,71 százaléka, amire Magyarország ígéretet tett a NATO-nak a csatlakozáskor. A belügyi tárca 222,3 milliárd forint előirányzattal szerepel a költségvetési javaslatban, a rend- és közbiztonsági kiadások 174 milliárd forintot tesznek ki. A gazdasági tárca 11,5 milliárd forintot kap, amihez azonban a felügyelete alatt álló intézményeknél mintegy 166 milliárd forintos kiadás társul. A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium 142,5 milliárd, a Környezetvédelmi Minisztérium 29,3 milliárd forint kiadással számolhat. Az Oktatási Minisztérium 228,1 milliárd forint kiadással számolhat, igaz, emellett 86,3 milliárd forint saját bevételt terveztek. Az Egészségügyi Minisztérium összkiadásai meghaladják a 94 milliárd forintot, ennek nagyjából 50 százalékát saját bevételből kell fedeznie. A Pénzügyminisztérium 115 milliárdos kiadással számolhat. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 66,5 milliárd forintot tud majd tevékenységére fordítani. Az Ifjúsági és Sportminisztérium kiadásaira 15,2 milliárd forint jut. A Központi Statisztikai Hivatal összesen 11,2 milliárd, a Magyar Tudományos Akadémia 18,8 milliárd forinttal szerepel a büdzsében. Korábban több elkülönített állami pénzalap működött, ezekből mára mindössze kettő maradt, a Munkaerőpiaci Alap és a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap. Az előbbi, amely a munkaadói és a munkavállalói járulékból szerzi forrásait, csaknem 150 milliárd forint kiadással számolhat feladatainak finanszírozásához.

V. P.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem