×

Alkalmi munkakönyv

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 21. számában (1999. szeptember 15.)

 

Évek óta vitatott az alkalmi munka feltételeinek szabályozása. A megoldást az alkalmi munkavállalói könyv bevezetése sem hozta meg. A közeljövőben az eddig főként magánmunkáltatókat érintő jogszabály újabb módosítása várható. Várhatóan bővülhet az alkalmi munkavállalókat foglalkoztatók köre, de a közteherjegy ára nem csökken.

 

Az alkalmi munkavállalás szabályozására 1997-ben törvény született, amely a magánszemély munkáltatóknak lehetővé tette az alkalmi munkavállalói könyvvel (AMK) való foglalkoztatást. A törvényalkotók alapgondolata az volt, hogy elsősorban annak a munkáltatói körnek az igényeit kell figyelembe venni, amelynek tagjai alkalomszerűen (nem rendszeresen) foglalkoztatnak idegen munkaerőt, akik tehát a munkajogi, az adóügyi, a társadalombiztosítási és a számviteli kérdésekben nem elég jártasak.

Mint ismeretes, a törvény alkalmi foglalkoztatásnak azt minősíti, ha a munkáltató ugyanazzal a munkavállalóval naponta, legfeljebb öt egymást követő napon munkaviszonyt létesít. További korlát, hogy az alkalmi munkaviszony ugyanannál a munkáltatónál egy hónapon belül legfeljebb 15 nap, egy éven belül pedig kilencven nap lehet.

Visszaélésre gondoltak

Az alkalmi munkavállaló az AMK birtokában ismételten jogot szerezhet munkanélküli ellátásra, egészségügyi szolgáltatásra. Alkalmi foglalkoztatás esetén az alkalmi munkavállalói könyvben a munkáltató közteherjeggyel teljesíti az összes befizetési kötelezettséget. Ez magában foglalja a munkáltatói és munkavállalói befizetéseket egyaránt.

Szakmai és érdekegyeztetési viták során nem sikerült elérni, hogy az 1997. évi törvény elfogadásakor a munkáltatói kört bővítsék. A jogalkotók attól tartottak, hogy a közteherjegy alkalmazásával egyes munkáltatók visszaélhetnek, gondolván, hogy így olcsóbb lesz számukra a foglalkoztatás.

Mint már említettük, a közteherjegy tartalmazza az összes munkaadói és munkavállalói közterhet, de ezeket elég magas értékben állapították meg, és ezért még a magánmunkáltatónak sem volt elég vonzó az ilyetén foglalkoztatás, amely csak egyes kifizetési sávokban bizonyult kifizetődőnek.

Az elmúlt két év tapasztalatai szerint a várakozásokhoz képest feleannyi AM-könyvet váltottak ki. Az alkalmi munkavállalók a kiváltott AM-könyveknek is csak mintegy a felét adták le a munkaügyi központoknak. Ennek oka az lehet, hogy a könyvet ugyan kiváltották, de nem végeztek munkát vele, vagy nem tudatosult a használójukban, hogy ez igazolás, amelynek alapján jogosultakká válhatnak például munkanélküli-ellátásra, de előfordulhat, hogy pusztán elfelejtették leadni.

Jellemző, hogy döntően a regisztrált munkanélküliek váltják ki az AM-könyvet, ezen belül egyenlő arányban vannak a jövedelempótló támogatásban és a munkanélküli-járadékban részesülők. (A munkanélküli-járadékot azokra a napokra nem fizetik ki, amikor a munkavállaló legálisan alkalmi munkát végez.)

Számítások a közteherjegy értékének meghatározásához (tervezet, Ft/nap)
Munkabér (bruttó) Nyugdíjjár.: 8%,
M.-vállalói jár.: 1,5%,
Szja-előleg: 20%
Kifizetendő munkabér (nettó) Kifizetett munkadíj sávhatára Tb-jár.: 33%,
Munkáltatói jár.: 3%,
Eü.-hozzájárulás: 130/nap
Befizetendő lenne összesen Közteherjegy értéke Ellátási alap sávjai
1. 2. 3. (1-2) 4. 5. 6. (2+5) 7. 8.
1100 324 776 800 536 850 800 1100
1700 501 1199 1200 752 1243 1200 1700
2300 679 1621 1600 958 1637 1600 2300
3000 885 2115 2100 1200 2085 2000 3000
Forrás: Sz. Cs. M.

Munkáltatói kör kiterjesztése

Az AMK-val való alkalmaztatás magánszemély munkáltatóra való leszűkítése nem segítette elő a feketefoglalkoztatás visszaszorítását. Ezért a Szociális és Családügyi Minisztérium az 1997. évi LXXIV. törvény módosítását tervezi.

A javaslat szerint az AMK-val való foglalkoztatást kiterjesztenék. Munkáltató az lehetne, aki jogképes (a Munka Törvénykönyve 73. §-ában meghatározottak szerint). Ugyanakkor a közszféra munkáltatóira nem tervezik a kiterjesztést, mert az ütközne a közszolgálati, közalkalmazotti illetmény- és kinevezési rendszerrel.

Az előterjesztők szerint az atipikus foglalkoztatásra igény elsősorban a kis- és középvállalkozóknál lesz. Foglalkoztatáspolitikai szempontból is indokoltnak tartják az AMK-val való foglalkoztatás körének szélesítését, mert a munkanélküliek ellátó rendszerének tervezett átalakítása azt igényli, hogy a munkanélküli-ellátás szüneteltetése esetén, amennyiben nincs mód klasszikus munkaviszony létesítésére, valami legális lehetőség mégis legyen a foglalkoztatásra.

Munkadíj (Ft) Közeherjegy (Ft) Bér/közteherjegy (%)
800-1299 500 48
1300-1899 1000 62
1900-2400 1500 70

A fekete fehérítése

Munkaadói szempontból jónak tűnik, hogy az AMK beiktatásával a versenyszféra egészében mód nyílna alkalmi munkákra munkavállalókat alkalmazni egyszerűbben és legálisan. Ezzel elérhető lenne, hogy az eddigi, nem legális foglalkoztatás egy része legálissá alakulna. Ehhez persze arra is szükség van, hogy a közteherjegy megvásárlása vonzó legyen a munkaadó számára. Jó lenne, ha kezelése valamivel kevesebb adminisztrációt igényelne, mint a klasszikus foglalkoztatási formákkal kapcsolatos előírások betartása, másrészt, ha a munkabérre vásárolandó közteherjegy értéke alatta maradna a normál munkaviszony munkabérre rakodó költségeinek. A tervezet készítőinek szándéka szerint a közteherjegy átlagos értékét azonban úgy állapítanák meg, hogy az adó, illetve járulékkedvezményt ne tartalmazzon.

A szakszervezetek a munkaügyi ellenőrzést az AMK alkalmazására is ki kívánják terjesztetni, és beleszólást igényelnek, hogy a munkaadó kit kíván foglalkoztatni a könyvvel. A munkaadók számára e kívánságok az érvényes jog keretein belül megoldhatóak, de nem méltányolnának újabb szakszervezeti jogosultságokat. A lényeg azonban mégis az, hogy a közteherjegy drága.

A jelenleg hatályos törvény szerint:

A befizetett közteherjegy alapján megváltott ellátási alap a munkavállaló részére 900 forint/naptól 2300 forint/napig terjed. A tárgyalások során változtak a közteherjegy értékének variációi, a legutóbbi elképzelésnél a közteherjegy értéke a kifizetett munkadíj 80-86 százaléka között lenne, és ezzel nem emelkedik arányosan az ellátási alap. A munkabérre vetített 80-86 százalékos kifizetett közteherjegy lényegében megegyezik azzal a teherrel, amit a normál munkaviszony esetében kell kifizetni. Idetartozik a munkavállaló által fizetendő 8 százalék nyugdíjjárulék, az 1,5 százalék munkavállalói járulék, a 20 százalékos szja-előleg. A munkaadó által fizetendő 33 százalék tb-járulék, a 3 százalék munkáltatói járulék és a napi 130 forint egészségügyi hozzájárulás. Ilyen terhek mellett valószínűsíthető, hogy a feketemunka tovább él.

Előnyök – hátrányok

Végiggondolva az alkalmi munkavállalás legalizált formáját, megállapítható, hogy a költségvetésnek, ha nem is nagymértékben, de a feketefoglalkoztatáshoz képest mégis többletbevételt hoz. A munkavállaló jogosultságot szerez további munkanélküli-ellátásra, egészségügyi (nem pénzbeni) szolgáltatásra, és valamilyen formában bekerülhet a munkaerőpiac hatókörébe. A munkaadó szaladgálhat (a postán is kapható) közteherjegy után, és még azzal is van adminisztrációja. Egyetlen előnye e formának: ha munkaügyi ellenőrzést kap, akkor elkerülheti a büntetőszankciókat.

Geiger Éva
Számok, statisztika
Nem váltotta be teljes mértékben az alkalmi munkavállalók könyve a hozzá fűzött reményeket. Múlt évben ugyan 21 ezer ilyen dokumentumot váltottak ki, többnyire munkanélküliek, tényleges munkavégzésről viszont 11 ezer könyv tanúskodott. Az ideiglenes foglalkoztatás legalizálását szolgáló munkakönyv szorgalmazói az 1997-es bevezetéskor azt feltételezték, hogy évente 30-50 ezer dokumentumot váltanak majd ki az érdekeltek.

A legtöbb, csaknem 3 ezer könyvet Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, több mint 2400-at Békés megyében váltottak ki. A könyvet kiváltók között a munkanélkülieken kívül megtalálhatók voltak a munkaviszonyban állók, tanulók, nyugdíjasok, háztartásbeliek is. Nagyrészt országos átlagban 60,6 százalékban regisztrált munkanélküliek igényelték ezt a dokumentumot.

Elsősorban a mezőgazdaság területén foglalkoztatták az alkalmi munkavállalók könyvével a dolgozókat. Így főként a szőlőművelésben, a paprika-, uborka-, kukoricaszedésben és más kertészeti munkákban. Alkalmaztak ilyen dolgozókat a vendéglátásban és a kereskedelemben is, így a zeneszolgáltatás terén, pultosként, bolti eladóként, szakácsként, felszolgálóként. Az értékelésre benyújtott könyvek tanúskodnak arról, hogy különféle szolgáltatási munkákat is végezhettek itt dolgozók, így villanyszerelést, festő-mázoló munkát, fuvarozást, kőműves-, lakatos-, autószerelő, gépjavító, telefonkezelő, takarító, kérdezőbiztosi, parkolóőri, újságkihordó tevékenységet.

A szabályok szerint a tárgyévet követő január közepéig kell leadni a könyveket a kiállító munkaügyi kirendeltségnek vagy központnak. Múlt évben a kiváltott könyvek alig több mint felét mutatták be igazolás céljából a kiállítóknak.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem