×

Tárgyalások a minimálbérről

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 20. számában (1999. augusztus 15.)

 

A minimálbér kérdésében erősen eltérő a szakszervezetek álláspontja a kormányétól, valamint a munkaadókétól. Ugyanakkor az utóbbi kettő azonosan vallja: csak a gazdaság helyzetének javulásával van esély a legkisebb garantált bér emelésére.

 

A szociális partnerek és a kormány 1998 decemberében arról állapodott meg, hogy az 1999. évben a legkisebb havi munkabér bruttó 22 500 forint legyen. Az év végi tárgyalásokon a partnerek megállapodtak abban is, hogy a gazdasági folyamatok ismeretében 1999. év közepén készek újra tárgyalni a minimálbér emelésének lehetőségéről.

Az 1999. évi keresetnövelés mértékére tett ajánlás 12-15 százalékos volt, a kormányzati tárgyaló felek az infláció várható mérséklődésére való tekintettel 12-13 százalékot is elégségesnek tartottak.

Átlag felett

A minimálbér havi 3000 forintos növelése 15,4 százalékos emelést eredményezett az előző évhez képest, tehát a legkevésbé kvalifikált, gyakorlatlan munkaerő havi bére az átlag feletti ütemben emelkedett.

A versenyszférában (leginkább a mezőgazdaságban [itt a bevezetés időpontja eltér az általánostól], a textiliparban, a kereskedelemben, az élelmiszeriparban stb.) a 10 fő felett foglalkoztató cégeknél az új minimálbér bevezetése mintegy 147 ezer főt érintett. A munkáltatóknak a növekedés fedezetére éves szinten, közterhek nélkül 4370 millió forintot kellett előteremteniük.

Az 1999. évi első negyedéves adatok szerint, az átlagkeresetek az ajánlott 12-15 százalékon éppen hogy belül maradtak, a versenyszféra 10 fő feletti cégeinél 14,9 százalékos volt a növekedés. A költségvetési szférában a jövedelmek gyarapodása ennél gyorsabb ütemű volt. A nettó átlagkeresetek a nemzetgazdaságban 12,9 százalékkal, reálértékben 3,1 százalékkal emelkedtek.

Évközi tárgyalások

A decemberi megállapodásnak megfelelően a szakszervezetek ez év május végén javaslatot tettek a minimálbér évközi emelésének megvitatására. Javaslatuk szerint további havi 3000 forinttal, havonta 25 500 forintra kellene emelni a legkisebb munkabér összegét július 1-jei hatállyal. Érveik középpontjában az állt, hogy az 1999. évi adózási módosítások az alacsony jövelműeket érintették a leghátrányosabban. Akár 11, vagy 9 százalékos inflációt vesznek is figyelembe, 5-6 százalékos reálkereset-csökkenés következik be a minimálbéren foglalkoztatottaknál.

Való igaz, hogy az 1998. évi 19 500 forintos minimálbér nettó értékben 17 258 forintnak felelt meg, addig a megemelt 22 500 forint bruttó minimálbérből az adórendszer és járulékok változtatása következtében a gyermekkedvezményt igénybe nem vevő munkavállaló csak 17 888 forintot lát havonta. Tehát a 3000 forint emelés valójában 600 forintot alig meghaladó fizetésemelés volt. A kormány nézőpontja szerint azonban a gyermekkedvezményt élvező munkavállalót kell figyelembe venni, és ott 2-3 százalék reálérték-növekedés következett be a minimálbérnél is.

Elmaradt javulás

A társadalmi párbeszéd új fórumán, a bér- és kollektív megállapodások bizottságában került sor az első minimálbér-tárgyalásra. A kormány az ülésen hangoztatott véleménye szerint nem látja elérkezettnek az időt a minimálbér évközi emelésére, véleményük szerint ez összetolná a bértáblát, működési zavarokat okozna mind a költségvetési, mind a versenyszférában.

A munkáltatók véleménye szerint a tárgyalás alapkritériuma az volt, hogy a gazdasági folyamatok ismeretében csak azok pozitív változása esetében lehet a minimálbér további emeléséről tárgyalni. A gazdasági mutatók pedig nem javultak, sem a nemzetgazdasági, sem ezen belül az ipari termelés növekedési üteme nem a tervezettek szerint alakult. Rosszabbak az exportmutatók, néhány ágazat kimondottan nehéz helyzetbe került a természeti katasztrófák és a háborús helyzet miatt, tehát terheit nem lehet tovább növelni.

A tárgyalások tovább folytatódtak az Országos Munkaügyi Tanács első ülésén. A három oldal véleménye természetesen lényegileg nem változott, ennek ellenére a tárgyalás kicsit más hangszerelést kapott. A szakszervezetek arra helyezték a hangsúlyt, hogy az EU-hoz való csatlakozás előkészítése, a felzárkóztatás érdekében már most emelni kellene a minimálbért, mert különben a 2000. évre a szerintük szükségesnek tartott 29 000 forintos minimálbért nem érjük el.

Sem a kormány, sem a munkáltatók nem támogatták ezt az elképzelést, és a jövőre bejelentett szakszervezeti igényt sem tartották reálisnak. Jelenleg több téveszme képezi a vita tárgyát az EU-s követelményeket illetően, például a minimálbér és az átlagkereset aránya tekintetében. Ezért csak abban sikerült megállapodni, hogy szakértői elemzésekre van szükség, hogy tisztázható legyen: az EU-hoz való felzárkózás a béreket illetően mit követel meg egy-egy jelölt országtól.

Geiger Tiborné

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8994 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8994 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5340 olvasói kérdésre 5340 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8994 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8994 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5340 olvasói kérdéssel.

Vezetői megbízás – „osztja” a jogviszony sorsát

Ha a határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony megszűnik, a vezetői megbízás is megszűnik a határozott idejű vezetői megbízás lejárta előtt. Ilyenkor a fennmaradó időre...

Tovább a teljes cikkhez

Két e-mail – egy munkaszerződés

Mi a munkajogi megítélése annak, ha a munkáltató elektronikus levélben közli a munkavállalóval a leendő munkakörét és alapbérét, majd pedig erre válaszul a munkavállaló –...

Tovább a teljes cikkhez

Elektronikus aláírás – ha csak az iskolának biztosított

A Púétv. szerint a 20. § (5) bekezdése szerinti iratokat elektronikusan, elektronikus aláírással kell kiadmányozni. A munkáltatói egyoldalú jognyilatkozatok esetében egyértelmű a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszerződés és módosításai – egységes szerkezetben

Egy gazdasági társaság jelentős emberi erőforrást alkalmaz a tevékenységébe tartozó feladatok ellátásához. Ennek során az átlagosnál magasabb a fluktuáció, és a foglalkoztatási...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő meghosszabbítása hat hónapig

Cégünknél kollektív szerződés van hatályban, amiben a próbaidő hossza is szabályozva van. Az Mt. 50. §-ának (4) pontja alapján a kollektív szerződésben kikötött próbaidő hossza...

Tovább a teljes cikkhez

Aljegyzői poszt betöltése – hivatalon belülről

Közös önkormányzati hivatal aljegyzője nyugdíjba megy. Kötelező-e pályázatot kiírni az aljegyzői tisztség betöltésére akkor is, ha dolgozik a hivatalnál az előírt képesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony-létesítés – felmentési idő alatt

Közalkalmazottunk jogviszonya átszervezés miatt 2025. szeptember 2. napján felmentéssel megszűnik. A felmentési idő letelte után öthavi távolléti díjának megfelelő...

Tovább a teljes cikkhez

Másik munkaviszony létesítése gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e bejelenteni a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon tartózkodó édesanya, ha a szabadsága alatt más munkáltatónál helyezkedik el, ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus további jogviszony-létesítése gyermekgondozási szabadsága alatt

Önkormányzati fenntartású óvodában heti 40 órás munkaidőben, határozatlan idejű köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló, gyermekgondozási díjban részesülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszerződés és módosításai – egységes szerkezetben

Egy gazdasági társaság jelentős emberi erőforrást alkalmaz a tevékenységébe tartozó feladatok ellátásához. Ennek során az átlagosnál magasabb a fluktuáció, és a foglalkoztatási...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő meghosszabbítása hat hónapig

Cégünknél kollektív szerződés van hatályban, amiben a próbaidő hossza is szabályozva van. Az Mt. 50. §-ának (4) pontja alapján a kollektív szerződésben kikötött próbaidő hossza...

Tovább a teljes cikkhez

Aljegyzői poszt betöltése – hivatalon belülről

Közös önkormányzati hivatal aljegyzője nyugdíjba megy. Kötelező-e pályázatot kiírni az aljegyzői tisztség betöltésére akkor is, ha dolgozik a hivatalnál az előírt képesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony-létesítés – felmentési idő alatt

Közalkalmazottunk jogviszonya átszervezés miatt 2025. szeptember 2. napján felmentéssel megszűnik. A felmentési idő letelte után öthavi távolléti díjának megfelelő...

Tovább a teljes cikkhez

Másik munkaviszony létesítése gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e bejelenteni a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon tartózkodó édesanya, ha a szabadsága alatt más munkáltatónál helyezkedik el, ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus további jogviszony-létesítése gyermekgondozási szabadsága alatt

Önkormányzati fenntartású óvodában heti 40 órás munkaidőben, határozatlan idejű köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló, gyermekgondozási díjban részesülő...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus és iskolájának érdekellentéte a gyermekgondozási szabadság után

A Púétv. hatálya alá tartozó, gyermekgondozási szabadságról visszatérő édesanyák újbóli munkába állását gyakran megtagadja a munkáltató, arra hivatkozva, hogy nem fér bele a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – felmondás vagy „maradás”

Gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságról visszatérni szándékozó édesanyát a munkáltató nem akarja visszavenni arra hivatkozva, hogy a pozíció...

Tovább a teljes cikkhez

Indokolás – a világosság követelménye

Megfelel-e a világosság követelményének a közalkalmazott rendkívüli lemondásának indokolása, amely csak annyit tartalmaz (összefoglalóan), hogy a munkáltató megsértette a...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5340 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 277-ik lapszám, amely az 5340-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem