×

A szociális charta

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 20. számában (1999. augusztus 15.)

 

Hosszas, közel nyolcéves előkészítés után Magyarország csatlakozott az Európai Szociális Chartához, miután Őry Csaba, a Szociális és Családügyi Minisztérium államtitkára a múlt hónap elején Brüsszelben átnyújtotta a ratifikációs okmányt az Európa Tanács főtitkárának. Az államtitkár szavai szerint a hivatalos aktus nem valaminek a vége, hanem új folyamat kezdete.

 

Az 1961-ben elfogadott Európai Szociális Charta a világ legkiemelkedőbb jelentőségű szociális egyezménye. A chartát, amely 19 alapvető szociális és gazdasági jogot rögzít, az Európai Unió is elismeri mint a szociális normák alapvető dokumentumát. Az egyezményhez, amelynek betartását szigorú ellenőrzési mechanizmus útján vizsgálják, már a legtöbb európai ország csatlakozott, beleértve a közép-kelet-európai régió államait is.

A magyar ratifikációs okmány átadásának ebből következően igen fontos külpolitikai jelentősége van: az Európai Unió ugyanis néhány éve mintegy belépőjegyként írja elő a szociális charta aláírását a csatlakozni kívánó országok számára. A charta nemzetközi jogi súlya is növekedni látszik, miután a közelmúltban hatályba lépett Amszterdami Egyezmény is a szociális normák alapdokumetumaként említi.

A chartát az Antall-kormány népjóléti minisztere írta alá 1991 decemberében. Ez az aktus a jövőbeni megerősítés szándékát, s egyben azt is jelezte, hogy a magyar jogrend rövidesen megfelel majd az előírásoknak. Az aláírást többéves, folyamatos elemző és jogharmonizációs munka követte, a munkálatokat tárcaközi bizottság koordinálta. A parlament végül az idén júniusban döntött a charta részleges megerősítéséről.

Amit vállaltunk

A ratifikáció során hazánk a 19 cikkből 12-t magára nézve kötelezőnek ismert el, vállalva, hogy az azokban foglalt jogok teljesüléséről rendszeresen beszámol az Európa Tanács illetékes testületének, illetve hogy azokat a charta szigorú ellenőrzési mechanizmusa keretében az európai szakértők megvizsgálhatják. Mint Ôry Csaba államtitkár elmondta: a vállalások teljesítésének elmulasztása miatt ugyan nincsenek külön szankciók, ám az Európa Tanács természetesen nyilvánosságra hozza, ha valamely ország mégsem tudja érvényesíteni a vállalt szociális jogokat. Ennek pedig nemcsak külpolitikai, de jelentős gazdasági következménye is lehet.

Mindezek miatt a magyar fél úgy döntött: ebben a pillanatban csak azon cikkelyeket vállalja, amelyek teljesüléséért valóban felelni tud (a csatlakozási követelmények szerint minimum 10 cikkelyt alá kell írni).

A vállalt pontok a következők:

  1. cikk – A munkához való jog
  2. cikk – Az igazságos munkafeltételekhez való jog
  3. cikk – A biztonságos és egészséges munkafeltételekhez való jog
  1. cikk – Szervezetalakítási jog
  2. cikk – A kollektív alkuhoz való jog
  1. cikk – A dolgozó nők védelemhez való joga
  2. cikk – A pályaválasztáshoz szükséges tájékozódáshoz való jog
  1. cikk – Az egészség védelméhez való jog
  1. cikk – A szociális és egészségügyi segítségre való jog
  2. cikk – A szociális jóléti szolgáltatásokból való részesülés joga
  1. cikk – A család joga a szociális, jogi és gazdasági védelemre
  2. cikk – Az anyák és gyermekek joga szociális és gazdasági védelemre

A listán végigtekintve látható, hogy ezen pontok szinte mindegyikére már hatályban levő jogszabályok vonatkoznak. A magyar állampolgárok számára ezért a ratifikáció gyakorlati változást nemigen hoz. Korántsem mellékes azonban, hogy ezen jogok érvényesülése fölött mostantól európai bírák őrködnek.

A charta ratifikációja a legtöbb pontban pluszköltségeket sem okoz. Kizárólag a 13., a szociális és egészségügyi segítségre való jogról rendelkező passzus az, amely számítások szerint évi mintegy 100 milliós kiadással jár majd, mégpedig azért, mert a dokumentum szövege szerint ezt a jogot a többi aláíró ország nálunk élő polgárainak is élveznie kell.

Ami kimaradt

Nem vállalta Magyarország többek között a tisztességes díjazáshoz való jog érvényesítését. Mint Könczei György, a charta magyar felelőse elmondta, ez a pont azért nem került a ratifikáltak közé, mert a charta ellenőrzési mechanizmusa szerint a jog csak akkor teljesül, ha a minimálbér eléri az átlagbér 67 százalékát. Ezt a mai magyar termelékenységi-jövedelmezőségi viszonyok nem teszik lehetővé.

Ugyancsak anyagi okokra (is) visszavezethető, hogy nem kerülhetett a listára a társadalombiztosításhoz való jog, amely szintén előírja, hogy egymás polgárai számára azonos elbánást, lehetőségeket kell teremteni, s lehetővé tenni a megszerzett tb-jogok csorbítatlan átvitelét a szerződő országok között. Ráadásul e pont alatt az ellenőrzési mechanizmus szerint garantálni kell a munkanélküli-ellátások folyamatos emelését, ami alapvetően ellentétben áll a kormány szándékaival.

A kimaradt pontok között van a 18. cikkely, amely a Más szerződő fél területén való vállalkozás joga címet viseli, s gyakorlatilag a szerződő országok közötti szabad munkaerő-áramlásról szól. Ezt azért nem lehetett most elfogadni, mert miként Könczei György fogalmazott: „a magyar jogrend még nem igazán idegenvállalkozás-barát". Nyilvánvaló azonban, hogy a jogrend mellett ma még a gazdaság sem kellően felkészült olyan fokú liberalizációra, ami ezt lehetővé tenné.

Vannak mindezek mellett olyan pontok is, amelyek teljesítését ugyan most még nem vállalta az ország, de várhatóan a közeljövőben már megteheti. Ilyen a 7. cikkely, amely a gyermekek és fiatalok védelemhez való jogát rögzíti, illetve a 15. cikkely, amely a fizikailag vagy szellemileg fogyatékos személyek szakmai képzésre, rehabilitációra és a társadalomba történő újra beilleszkedésre vonatkozó jogait fogalmazza meg.

Ez utóbbi, a fogyatékosokról szóló szabály a hatályos törvény szerint akár vállalható lett volna, hiszen a jogszabály számos, a chartában is szereplő előírást tartalmaz. Ugyanakkor a fogyatékos emberek középületekbe való bejutása, közlekedése ma még nem megoldott. A charta magyarországi felelőse reméli, hogy egy-két éven belül e körülmények javulnak annyit, hogy a 15. cikkelyt is ratifikálhassák.

Ugyancsak a közeli jövőben várható, hogy hazánk vállalja a 10., a szakmai képzéshez való jogról szóló cikkely garantálását. Könczei György szerint ez lehet az a cikkely, amit a leghamarabb aláírnak a most kihagyottak közül. Vélhetően hosszabb időtávban kerülhet csak sor a 19. cikk elfogadására. Ez a bevándorló munkások és családjuk védelemre és segítségre való jogát rögzíti, meglehetősen széles spektrumban, az utazástól, az egészségügyi és szociális ellátásokon túl a közigazgatási eljárásokig.

A jövő

Mint látható, a nem vállalt kötelezettségek egy részének érvényesítése komoly gazdasági hatásokkal jár, ám világos az is: az európai uniós csatlakozáshoz közeledve a legtöbb cikk nem lesz megkerülhető. A ratifikációval a kormány vállalta, hogy a jövőben folyamatosan dolgozik újabb és újabb jogok garantálásán. A cél az, hogy néhány éven-évtizeden belül a magyar állam az Európai Szociális Chartában rögzített mind a 19 jog maradéktalan megvalósulásáért garanciát tudjon vállalni.

T. É.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8898 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8898 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5283 olvasói kérdésre 5283 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8898 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8898 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5283 olvasói kérdéssel.

Tanulmányi szerződés – kizárt a közfoglalkoztatásban

Közfoglalkoztatásban állóval köthet-e tanulmányi szerződést a munkáltató? A képzés, tanfolyam három-négy hónapos. Mi a helyzet akkor, ha a tanfolyam végzése alatt megszűnik a...

Tovább a teljes cikkhez

Egyenlő bér elve és az iskolaszövetkezeti munka

Sérti-e az Mt. 12. §-a szerinti egyenlő bánásmód követelményét, ha a munkáltató a nála a Szövtv. 10/B. §-a alapján foglalkoztatott diákok esetén a munkáltatónál munkaviszonyban...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteria csak a polgármesternek

Ha egy önkormányzatnál úgy döntenek, lesz cafeteriajuttatás, de csak a polgármester kapja meg úgy, hogy rajta kívül van még közalkalmazott falugondnok, közalkalmazott kulturális...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajuttatás visszakövetelése – az elévülési időben

A Kttv. hatálya alá tartozó köztisztviselő csecsemőgondozási díj, valamint gyermekgondozási díj távolléti jogcímen van 2024. július hónaptól. A 2024. évi cafeteriajuttatását még...

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés több pénzforgalmi számlára

Köteles-e a munkáltató a munkavállaló kérésére több fizetési számlára utalni a munkabért? Az Mt. 158. §-ának (1) bekezdése azt mondja ki, hogy a munkabért a munkavállaló által...

Tovább a teljes cikkhez

Bérmódosítási kötelezettség közszolgálati jogviszonyban

A GYED/GYES után visszatérő kismama, aki a Kttv. hatálya alá tartozik, joggal tarthat-e igényt az Mt. 59. §-ában szereplő bérkorrekcióra? A visszatérő édesanyák bérét ugyanis a...

Tovább a teljes cikkhez

Garantált bérminimumra való jogosultság

A 394/2024. Korm. rendelet a legalább középfokú iskolai végzettséget, illetve középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók számára írja elő a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér-megállapítás euróban – vezetők esetében

Ügyfelünk, egy magyar tulajdonú zrt. vezető tisztségviselői számára szeretné a munkabért részben euróban, részben forintban megállapítani. Lehetséges ez, vagy csak egy pénznem...

Tovább a teljes cikkhez

Egyen- vagy formaruha biztosítása munkaadói döntés alapján

Létezik-e olyan jogszabályi előírás, amely alapján a munkáltató számára kötelező lenne egyenruhát, formaruhát vagy termékvédő ruhát biztosítani a következő munkakörökben...

Tovább a teljes cikkhez

Idénymunka értelmezése – akár egész évben

Egyszerűsített foglalkoztatás esetén az Efotv. szerint a munkavállalók olyan mező- és erdőgazdasági tevékenységet végeznek, amely magában foglalja a növénytermesztés,...

Tovább a teljes cikkhez

Várandós önkéntes tartalékos szolgálatteljesítése

Várandós kismama önkéntes tartalékos törzsőrmesterként állandó/tartós behíváson tartózkodik több mint fél éve. A kismama folyamatos foglalkoztatásban van, várandósságát...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő visszautasíthatósága

A munkavállaló megteheti, hogy visszautasítja a túlórát azért, mert neki arra az estére színházjegye van, amit már kifizetett?

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5283 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 275-ik lapszám, amely az 5283-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Szja és juttatások problémái Megnézem

Járulék- és szocho-problémák Megnézem

Áfagondok az intézmények gyakorlatában Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem