A rendszerváltozás óta soha nem látott fejlődésnek indult Magyarországon a telefonpiac, s ezen belül a mobilkommunikáció: mutatja ezt az is, hogy kis túlzással tíz év alatt gyakorlatilag annyi mobiltelefont vásároltak az emberek, ahány vezetékes vonalat az elmúlt száz évben. A felhasználók szempontjából jótékony verseny már évek óta tart a mobilpiacon, s kis lépésekben megkezdődött a vezetékes területen is. A vevőért való versenyfutás azonban még nem teljes, hiszen a mobilpiacra hamarosan belép az új, 1800-as szolgáltató, s a Matáv monopóliuma is lejár legkésőbb 2001. december 31-én.
Ma már csupán rossz álomnak tűnhet az a több évtizedes időszak, amikor csak nagy nehezen, sok-sok év alatt és többnyire csak protekcióval lehetett telefonhoz jutni. Ma már a szolgáltatók versengenek a vevők kegyeiért. Jól mutatja ezt az a kíméletlen harc is, amit a GSM-szolgáltatók egymással folytatnak.
A vezetékes szolgáltatások területén ma még nem ez a helyzet, igaz, szerencsére ma már a Matáv sem a régi: a várólista megszűnt, s ma már bármelyik felhasználó, magánember vagy vállalkozó is hozzájuthat legkésőbb hatvan nap alatt a harmadik vagy éppen a negyedik fővonalához. Azt pedig a ma még monopóliumot élvező szolgáltató is tudja, hogy két év múlva szabad lesz a pálya, s erre a mérkőzésre már most kell készülni.
Szolgáltatók versenye
A Matáv igyekezetét jól mutatják azok az akciók és szolgáltatások, amelyekkel mostanában igyekszik elkápráztatni vevőit és potenciális megrendelőit. A rEDinet elektronikus okmánycsere például azoknak a vállalatoknak jöhet jól, amelyek nagy tömegű adatot akarnak biztonságosan eljuttatni egyik pontból a másikba. A menedzselt bérelt vonalak a vállalati magánhálózatok működtetését szolgálják, s e külön szolgáltatásokat, például a Príma csomagot ajánlja a kisebb, egy-öt főt foglalkoztató, egy pénztárgéppel rendelkező üzleteknek. A Matáv Siker csomagja már az öt főnél nagyobb, egy-három pénztárgépes vállalkozások alkalmas telekommunikációs kisegítője.
A Praxis és a Perfekt csomagokat a kisebb, szolgáltatásokat nyújtó cégek speciális igényei alapján fejlesztették ki, míg a Matáv Vsat kifejezetten a több telephelyes vállalati központ és a fiókok közötti kommunikációt szolgálja, ezen belül például hitelkártya-ellenőrzést, on-line pénzügyi és biztosítási tranzakciókat tesz lehetővé.
A Matáv azonban igazából most sem lehet nyugodt, hiszen az alternatív szolgáltatók, a PanTel és a Novacom is megkezdte már a tevékenységét. A két társaság ma még csak speciális, főként vállalaton belüli kommunikációs szolgáltatásokat nyújthat, ám ez sem kevés, hiszen például egy országos hálózattal rendelkező bank belső kommunikációs hálózatát kiépíteni nem csekély üzlet.
Tény azonban, hogy a vezetékes piacon még mintegy két évet kell várni arra a nyílt és kemény versenyre, ami a mobilpiacon már évek óta folyik.
A vezetékes távközlési szolgáltatók főbb ellátottsági mutatói 1998. december 31-én | ||||
---|---|---|---|---|
Helyi társaság | Bekapcsolt fővonal 1998. december 31-én (db) |
100 lakosra jutó állomás (db) |
1000 lakosra jutó nyilvános állomás (db) |
|
MATÁV Rt., összesen | 2 647 327 | 36,20 | 5,06 | |
Duna-Tel, Dunaújváros | 44 740 | 28,34 | 1,90 | |
EgomCom, Esztergom | 29 409 | 30,70 | 2,66 | |
KisdunaCom, Szigetszentmiklós | 33 410 | 30,10 | 1,93 | |
Bakony-Tel, Veszprém | 72 644 | 30,66 | 3,10 | |
Monor-Tel, Monor | 68 985 | 30,45 | 2,27 | |
Jász-Tel, Jászberény | 26 966 | 30,47 | 1,99 | |
Kelet-NógrádCom, Salgótarján | 39 128 | 25,69 | 3,10 | |
EMITEL Rt., | Baja | 27 651 | 29,52 | 3,03 |
Kiskőrös | 33 933 | 29,03 | 2,85 | |
Kiskunhalas | 20 669 | 24,36 | 2,80 | |
DÉLTÁV Rt., | Szeged | 119 220 | 32,52 | 3,04 |
Szentes | 18 792 | 24,92 | 2,98 | |
RábaCom, Sárvár | 21 050 | 31,20 | 2,40 | |
Digitel 2002 Rt., | Gödöllő | 50 477 | 35,03 | 2,13 |
Vác | 46 980 | 35,40 | 2,24 | |
PápaTel, Pápa | 18 134 | 28,46 | 3,00 | |
Hungarotel Rt., | Békéscsaba | 78 138 | 26,83 | 3,00 |
Orosháza | 25 594 | 24,54 | 2,58 | |
Összesen: | 3 423 247 | 33,78 | 4,34 |
Vevőcsalogató kedvezmények
A magyarországi mobilpiacra elsőként belépő Westel Rádiótelefon Kft.-nek (Westel 0660) jelenleg százezer előfizetője van. Sátor Csaba, a kiemelt ügyfelek osztályának vezetője szerint társaságuk nagy előnye, hogy átlagosan ők nyújtják a legolcsóbb szolgáltatásokat. Igaz, a Westel Kft. némiképpen különbözik a két GSM-szolgáltatótól, a Westel 900-tól és a Pannon GSM-től, hiszen részben más az ügyfélkörük, és ezért mások a tarifacsomagjaik is. A verseny azonban őket is tettekre ösztönzi, s így például nemrégiben teremtették meg azt a lehetőséget, hogy előfizetőik déltől egy óráig jelentős kedvezménnyel telefonálhatnak. Ez már azért sem csekély engedmény, mivel általános tapasztalat, hogy a mobilhasználat 80 százaléka a csúcsidőszakra, a reggel nyolctól délután 4-ig, illetve este 8-ig terjedő időszakra jut.
Az ügyfelekért folyó verseny a Westel Kft.-t is folyamatosan újabb vevőcsalogató kedvezmények nyújtására készteti. A társaság áprilisban bevezette új, K.O. mobildíjcsomagját, amely havi díja 600 forinttal alacsonyabb, mint a piacon található következő legalacsonyabb tarifa.
A K.O. díjcsomag megszületését széles körű piaci felmérés előzte meg. Ennek során kiderült, hogy az előfizetők egy része szívesen venne olyan díjcsomagot, amely innovatív megoldásaival gazdaságos mobiltelefonálást tesz lehetővé azok számára is, akik viszonylag kevés kimenő hívást bonyolítanak le. Az új díjcsomag, amely a szolgáltató Kovács István profi ökölvívóval való együttműködése révén született, nevéhez méltóan valóban a padlóra küldi a költségeket, hiszen a csúcsidő közepén, déli 12 és 13 óra között szokatlanul alacsony tarifával lehet telefonálni az NMT-hálózaton belül – mondta Sátor Csaba. Újabb kedvezmény, hogy 3 órával megrövidül a csúcsidő, mivel a Westel Kft. többi díjcsomagjától eltérően a K.O. 20 óra helyett már 17 órakor megszünteti a csúcsidőszámítást.
A Westel Kft. hamarosan új, különleges készüléket is piacra dob: a Nokia 650 sokat tud, felhasználói például rádiót is hallgathatnak rajta.
Sátor Csaba elmondta: társaságuk kiemelt figyelmet fordít azokra az előfizetőkre, amelyek (akik) tíz készüléknél többet üzemeltetnek, s nekik akár speciális díjcsomagokat is összeállítanak.
TeleBankok |
---|
A telefonon keresztül elérhető, egyre modernebb és az ügyfelek kényelmét szolgáló lehetőségekre jó példa a legnagyobb hazai pénzintézetek TeleBank-központjainak szolgáltatási köre. Az OTP Bank munkatársai például éjjel-nappal személyesen várják a hívásokat, és informálják az ügyfeleket a számlaegyenlegről. Telefonon keresztül lehet A-hitelt is igényelni, az ügyfél lekötheti pénzét vagy feltöltheti betétjét. Befizetheti csekkjeit, átutalásokat kezdeményezhet, igényelhet OTP Lakástakarékpénztár-szerződést, köthet utas- vagy életbiztosítást. Ilyen jellegű szolgáltatást egyre több bank nyújt, például az ABN Amro (Magyar) Bank Rt. CallCenter szolgáltatása szintén hasonló lehetőségekkel várja az ügyfeleit, ugyanakkor megjelentek már az Interneten keresztül kommunikáló pénzintézetek is. |
Folyamatosan bővülő kínálat
A Westel 900 GSM Mobil Távközlési Rt.-nek (Westel 900) az országban 25 direkt értékesítési irodája van, s jelenleg 5-féle díjcsomagot kínál ügyfeleinek. Az Eurofon I., II., III.-hoz ingyenes hangpostás szolgáltatás jár. A Mobilmester díjcsomagot és szolgáltatást pedig kifejezetten a vállalkozók számára állították össze.
A Westel 900-nak jelenleg 670 ezer előfizetője van. Ezen belül a 300 ezer aranykártyás előfizető pluszkedvezményekben is részesül. A Te + Én kedvezmény például két hónapja minden Westel-előfizetőre érvényes, kivéve azokat, akik dominókártyát használnak.
A Westel 900-nál minden díjcsomagra vonatkozik az is, hogy este 10-től reggel 6-ig, illetve hétvégeken nettó 10 és nettó 20 forintba kerül percenként a beszélgetés.
A Westel 900 kezdettől fogva teljes választékot adó szolgáltatások kialakítására törekedett akciókkal, a kiszolgálással, az ügyfélszolgálat felépítésével és a bemutatótermekkel együtt. A társaság jelenleg a telefonbeszélgetés mellett 38 többletszolgáltatást kínál: ezek közül a legismertebb a Hangpostás, amely fogadja a hívást, ha kikapcsoljuk a telefonunkat. A Postamesterrel hangos körüzenetet lehet küldeni, s ha kérjük, figyeli a címzettet, hogy meghallgatja-e az üzenetet.
A Hangpostáshoz hasonlóan működik a közérdekű információkat közvetítő és egyre fejlődő szolgáltatás, a Megapress 900. A szolgáltatás segítségével hozzájuthatunk egyebek mellett közlekedési információkhoz, rövid napi hírekhez, szabadidős programajánlathoz és időjárás-jelentéshez is.
A Westel 900 egyik legújabb szolgáltatása, a MenüÁsz szoftver egyszerűen kezelhető menürendszer, amelynek segítségével az értéknövelt szolgáltatások jó része is könnyen és gyorsan elérhető. MenüÁsz a próbaüzem alatt négy szolgáltatás igénybevételét könnyíti meg. A program menürendszerében a nyomógombok segítségével egyszerű módon lehívható a tőzsdei és valutaárfolyamokat megjelenítő Reuters GSM Terminál, de lekérdezhető a bankszámlaegyenleg, s hasznos információ kapható a Megapress 900 révén. A MenüÁsszal küldhető e-mail is.
A több olcsóbb
A több mint 550 ezer előfizetővel rendelkező Pannon GSM Rt.-nek 22 területi képviselete, Budapesten 4 bemutatóterme van. A társaság kétféle, a Minimum és az Optimum tarifarendszert kínálja az előfizetőknek, illetve ezen túl a Praktikum kártya három változatát is megvásárolhatják. A mobilszolgáltató ugyanakkor több szervezet, így például a gyógyszerész- és az orvoskamara tagjai, valamint az újságírók számára jelentős kedvezményt ad a havi előfizetési díjból.
Suba János, a Pannon GSM pr-vezetője szerint az Optimum tarifarendszer nagy előnye, hogy automatikusan alkalmazkodik a beszélgetési szokásokhoz, és az optimális díjkedvezményt nyújtja az előfizetőknek, ami ráadásul teljesen automatikus, az előfizetőknek nem kell előre rögzíteniük, hogy élni kívánnak e lehetőséggel.
A Pannon GSM Minimum tarifacsomagja szintén rejt kedvezményeket az előfizetők számára, hiszen 1500 forint ingyenes beszélgetést tartalmaz.
Suba János szerint a havi 10 ezer forint feletti értékű beszélgetést lebonyolítók számára egyértelműen a Pannon tarifacsomagjai az olcsóbbak. Hozzátette: azok közül, akik sokat beszélnek és maguk fizetik a számlát, így például magánvállalkozók, betéti társaságot vagy más kisvállalkozást működtetnek, s megnézik, mire költik a pénzüket, többen előfizetőik a Pannon szolgáltatásainak, mint más társaságokénak.
A Pannon GSM-szolgáltató innovációs készségét is jól mutatja, hogy a Magyar Autóklubbal (MAK), a PSION Rendszerház Kft.-vel, valamint a Kereskedelmi és Hitelbankkal összefogva új szolgáltatást vezetett be. Ennek révén a MAK országos segélyszolgálatának sárga angyalai az eddiginél is gyorsabban juthatnak el a bajba jutott autósokhoz, és a pontosabb információáramlásnak köszönhetően rövidebb idő alatt háríthatják el a járművek műszaki hibáit.
Így például az összes gépkocsit mobiltelefonnal szerelték fel, s az adatátvitelt a Pannon GSM hálózatán belül a PannonFutár végzi. A sárga angyalok ezután már a szóbeli vezénylés helyett a központból küldött SMS-üzenetek segítségével kapják meg a bajba jutott autósra és járművére vonatkozó információkat – például a kocsi típusát, a tartózkodási helyét, a hiba jellegét.
Mobil- és személyhívó-szolgáltatók főbb ellátottsági mutatói 1998. december 31-én | |||
---|---|---|---|
Társaságok | Állomásszám (db) | Lefedettség (%) | Állomássűrűség (állomás/100 lakos) |
Westel Rádiótelefon Kft. | 93 596 | 94,00 | 0,92 |
Westel 900 GSM Rt. | 546 554 | 95,50 | 5,39 |
Pannon GSM Rt. | 430 000 | 97,50 | 4,24 |
Mobilszolgáltatók összesen | 1 070 150 | – | 10,56 |
Easy Call Rt. | 7 970 | 70,00 | – |
Eurohívó Rt. | 4 913 | 70,00 | – |
Operátor Hungária Kft.* | 6 314 | 70,00 | – |
Személyhívó-szolgáltatók összesen | 19 197 | – | – |
* Az Operátor Hungária Kft. nem koncessziós szolgáltató |
Felhasználói szokások
A két GSM-szolgáltató gyakorlatilag fej fej melletti versenyt folytat az előfizetőkért, igaz, a Westel 900 az elmúlt évek során némi előnyre tett szert. Ugyankkor igaz az is, hogy mindkét GSM-szolgáltatónak sok nagy ügyfele van. Ám ezekért évről évre ismét meg kell küzdeniük, mivel a verseny éles, és az előfizetők is relatíve minél olcsóbban szeretnének telefonálni.
Változnak azonban az előfizetői szokások is, hiszen ma már lényegesen kevesebb percet beszél egy-egy előfizető egy hónapban, mint két évvel ezelőtt. A jelenlegi 200-300 perces átlagos havi beszélgetési idő ugyan jóval magasabb a nyugat-európai átlagnál, ám a tendenciát mutatja, hogy 1996-ban egy-egy mobiltelefon-előfizető havonta átlagban mintegy 400 percet beszélt. Ennek hátterében jórészt az áll, hogy az idő előrehaladtával, illetve a készülékek és szolgáltatások olcsóbbá válásával egyre többen vásárolnak mobilt, mind többen olyanok is, akik kevésbé tehetősek, ők pedig kevesebbet beszélnek, mint azok a nagyjövedelműek, akik évek óta használják a rádiótelefont.
A Pannon GSM-nek és a Westel 900-nak törvényszerűen van számos hasonló szolgáltatása: ezek közül az egyik az SMS üzenetek küldésének lehetősége. A Westel 900 esetében ez legfeljebb 160 karakteres rövid szöveges üzenet lehet, amit az egyik mobiltelefonról küldhet az ügyfél a másikra. Ezek közül mindkét társaság esetében bizonyos számú üzenet továbbítása ingyenes. Hasonló szolgáltatás, hogy az előfizetők mobilon keresztül is lekérdezhetik banki folyószámla-egyenlegüket.
A két társaság ugyanakkor eltérő tarifapolitikát folytat: a Westel 900 sokféle díjcsomagot kínál, sokféle választási és kedvezményes lehetőséggel. A Pannon GSM jóval kevesebbet, s ezen belül ad kedvezményeket az előfizetőknek.
Mobilújdonságok |
---|
A Siemens S 868-as készüléke a GSM 900-as és GSM (DCS) 1800-as hálózatban egyformán működik. A készülék az akkumulátorral együtt 172 gramm, a beszédidő 6 óra 40 perc, a készenléti idő 120 óra.
Az Ericsson tavaly ősszel bemutatott mobiltelefonjának, az SH 888-asnak már a számítógépes csatlakozáshoz sincs szüksége vezetékre és modemre. A készülékbe épített PC-kártya és infravörös port közvetlen kapcsolatot tesz lehetővé bármilyen hardverkonfigurációval, személyi számítógéppel, laptoppal, s így azonnal elérhető az Internet. Ezenfelül a készülék az igényes üzletemberek számára külön funkciók teljes csomagját tartalmazza: például a hívásátirányítást, a hívásátadást és a konferenciahívást maximum 5 személy egyidejű részvételével. A Motorola V3688-as készüléke világszenzáció, ez a legkisebb telefon, amely ma kapható. A kétsávos, mindössze 83 grammos készülék nyomógombjai ennek ellenére jól használhatók, hangszórója és mikrofonja pedig kiváló beszédátvitelt tesz lehetővé. Akkumulátora kicsi, de hosszú élettartamú, 120-180 perces beszélgetési, vagy 40-100 óra készenléti időt ad. Kifejezetten sportoláshoz, illetve a szabadban végzett munkavégzéshez fejlesztették ki a Siemens S10 active-ot. A készüléket, illetve a billentyűzetet ütésálló gumicsíkok védik, a telefon alján található csatlakozópontot pedig gumiborítás rejti el a szennyeződések és a nedvesség elől. A készülék zord körülmények között is kitart, segítségével faxüzenetek és adatok is továbbíthatók. A Nokia 7110 kétsávos, 900/1800-as készülék tervezésekor arra törekedtek, hogy tulajdonosa könnyen hozzáférhessen az Interneten található adatokhoz. Kijelzője csaknem 80 százalékkal nagyobb a 6110-esénél, ugyanakkor a készülék mérete kisebb. Tömege a normál akkumulátorral 41 gramm, amely optimális körülmények esetén 260 órás készenlétet ad, valamint 4,5 órás beszélgetést tesz lehetővé. A szövegbevitelt jelentősen megkönnyíti, hogy a készülék beépített szótár segítségével előre értelmezi a csak részlegesen bevitt szavakat, s képes új szavakat is tanulni. A 34 nyelven "beszélő" telefon 1000 nevet képes tárolni: minden névhez két címet és maximum 5 telefon- és faxszámot tud rendelni. |