Vállalkozási stratégiák
Napjainkra megszokottá vált, hogy új szervezetek jönnek létre, míg mások megszűnnek. Valamennyinek kezdeti célja az új üzleti lehetőségek kihasználása, a fennmaradás, a sikeres működés. A vállalkozások nem egyforma eszközökkel küzdenek a túlélésért, különböző stratégiákat alakítanak ki. Fennmaradásuk jórészt attól függ, hogy mennyire akarnak – és tudnak – alkalmazkodni a változó gazdasági környezethez új üzleti lehetőségek felkutatásával, s szükség esetén szervezetük és működésük – akár gyökeres – átalakításával.
Az alkalmazkodóképesség különösen fontos és sürgetően időszerű a jelenlegi időszakban, amikor nagy léptékű politikai és gazdasági változások mentek végbe Közép- és Kelet-Európában.
A szocialista gazdálkodásról a piacgazdaságra való átállás a vezetéstudománnyal foglalkozó szakemberek érdeklődésének a középpontjába került. A vállalkozási szervezetekkel és stratégiákkal foglalkozó könyv szerzője az átalakulás és az alkalmazkodás kérdéseit vizsgálva a vállalkozásokat négy alapkategóriába sorolta. Ezek a következők: a fennmaradásra törekvő hagyományos kisvállalkozások (hangyák), a gyors növekedésre, terjeszkedésre törő kis- és középvállalkozások (gazellák), a stagnáló, minimális növekedésre és fejlődésre képes nagyvállalatok (dinoszauruszok), és a komoly múlttal, háttérrel rendelkező dinamikus, alkalmazkodó nagyvállalatok (tigrisek).
A könyvben olyan esettanulmányokat találunk, amelyek alkalmasak az elméleti képzés során tanultak gyakorlati alkalmazásának bemutatására, a tényfeltárási, problémaelemzési és döntési képességek kipróbálására. Megismerjük egy sikeres magyar szoftvercég, a Graphisoft történetét, bejutását a nyugat-európai és az amerikai piacokra, képet kapunk a vállalkozás jövőjéről is. Kirajzolódik egy családi vállalkozás (Vizuál Kft.) küzdelmes története, a Geometria Térinformatikai Rendszerház termékeinek és szolgáltatásainak piacra jutása, a Multiform cég fejlődése a hegesztőipari piacon. Képet kapunk a Taurus Gumigyár sikereiről, a FÉG Konvektorgyártó Rt. újjászületéséről. Végül pedig a General Electric és a Tungsram egyesülésének átmeneti nehézségeit, a termelési kultúrák kölcsönös átvételét, a vállalat koncepcióit, stratégiáját, problémamegoldási módszereit ismerjük meg.
Dr. Rubóczky IstvánVecsenyi János: Vállalkozási szervezetek
és stratégiák. AULA Kiadó, Budapest, 1999. 442 oldal. Ára: 2490 Ft
Rejtett képességek
Sajátos ellentmondás, hogy egyedül nem sokat érhet el az ember ezen a világon, de mégis szinte mindent egyedül kell elérnie. Hasonló közhelyekkel nap nap után találkozhat az olvasó, illetve hasonló mondásokra emlékezhet diákkora osztályfőnöki óráiról. Már akkor természetes volt az ifjú emberek vágya, hogy sikeresek legyenek. A felnőttkorban azután ez a vágy még inkább természetes, és korunkban rendkívül erős a késztetés a sikerre. Ám a közfelfogás a siker fogalmáról s elérésének módjairól változik. A kérdés mintegy önként adóik: van-e receptje a sikerességnek?
Egy már-már fogalommá vált sikertechnikus", Brian Tracy könyvében saját példájából kiindulva vezeti le a siker titkát – méghozzá oly sikeresen, hogy évente már több mint százezren kíváncsiak tanfolyamaira vagy inkább szemináriumaira, amelyeknek anyagát – saját bevallása szerint is – számtalan apró és mindenki által megismerhető részletből rakta össze. A tananyagból publikációk, könyvek tucatjai születtek, ilyen a nemrég megjelent Maximális teljesítmény című kiadvány is, recenziónk tárgya.
A szerző módszere roppant egyszerű: az amerikai sikerpéldákat elemezve vezeti rá olvasóit a koszakos receptre: aki jól dolgozik, átgondolja, jól előkészíti munkáját, az rendszerint sikeres lesz. Rájöhetünk arra is, hogy miért éppen Amerikában és nem máshol alakult ki ez a sikerorientáltság. Az ego előtérbe helyezése, a célratörő gondolkodásmód, valamint a célok eléréséért áldozni is hajlandó viselkedés – a szerző szerint – ha nem is garantálja a megdicsőülést, de előfeltétele, hogy valaki később sikeresnek mondhassa magát. Újabban az öreg kontinensen is népes hallgatóság várja az igét, amit a szerző szerint nemcsak hallgatni kell, hanem gyakorolni is.
A siker hét törvényét felvonultató fejezeteket elolvasva, saját gyakorló pszichológusává válhat az ember, miközben szert tehet a pozitív, optimista, vidám lelkiállapotra, s megtanulhatja azt is, hogy mindezt hogyan tartsa fenn minden körülmények között.
A könyvben foglalt tanok gyakorlásának értelmét az adja, ha már a kezdet kezdetén megalkotjuk magunknak azt az eszményi jövőképet, amit el akarunk érni, s amiért áldozni is hajlandók vagyunk, majd ennek megvalósulásáért következetesen munkálkodunk. No persze nem elvakultan, hanem mérlegelve a döntések súlyát, eredményét, illetve következményét, az esetleges változtatás szükségességét.
A siker garanciája minden emberben benne rejtezik. A könyv és a szerző arra vállal garanciát, hogy az útmutatásaival segít elkerülni a fölösleges kitérőket.
Brian Taracy: Maximális teljesítmény
Bagolyvár Könyvkiadó, Bp., 1999. 270 o. Ára: 2500 Ft