A cégek többsége ma már szinte mindennap használja az Internetet. Egyelőre még a levelezés dominál, de hamarosan tömegesen megjelenhetnek a vállalkozások saját weboldalai, és a kereskedelemben is meghatározó lesz a világháló.
Újabban egyre több vállalkozás mindennapjainak része az Internet világa. A világháló hasznáról, biztonságos használatának lehetőségeiről folyamatosan vitáznak a mellette és ellene érvelők. Az mindenesetre jól látszik, hogy ez a kommunikációs csatorna megkerülhetetlen. Internetezni kell, de nem mindegy, hogyan, mennyiért, és persze az sem, hogy egyáltalán miért!
Józan megfontolásból azért kell használni a hálót, mert megkönnyíti életünket, mert új távlatokat nyit. Ma már egyértelmű: ha valamely céget nem lehet megtalálni a világhálón, akkor az komoly versenyhátrányba kerül. Persze, a hálón megjelentek számára nem mindegy, milyen az Internet homepage-re feltett anyag, mennyire áttekinthető, milyen a forma, és persze az sem mellékes, hogy a látványos külsőségek mellett valóban használható-e a site.
Szolgáltatóválasztás
Ezek a kérdések akkor válnak igazán fontossá, ha a cég fel akar kerülni az Internetre. A pozitív döntés után a tartalmi és műszaki tervezést leszámítva az első lépés a szolgáltató kiválasztása. A döntésben nyilván szerepet játszik a kínált szolgáltatások ára, de legalább ilyen fontos az is, hogy a szolgáltató milyen távközlési háttérrel, milyen infrastruktúrával rendelkezik, és ebből az összevetésből általában a nagyok – mint a MatávNet, a DataNet, az Elender vagy az Euroweb – kerülnek ki győztesen. Érdemes azonban alapos megfontolás után dönteni, mivel a kisebb, helyi szolgáltatók is versenyképesek lehetnek.
Az internetes előfizetés 1500-2000 forint körül kezdődik, de ennyiért csak nagyon keveset lehet "netezni", azaz ezek elsősorban otthoni felhasználásra, ezen belül is elsősorban levelezésre valók. Aki üzletet akar kötni a hálón, az nyilván a professzionális csomagok közül választ, adatforgalmi és megbízhatósági igényei szerint felhasználva kapcsolt (normál telefon) vonali, illetve ISDN, bérelt vonali, vagy műholdas öszszeköttetést. Az utóbbi speciális verziók általában biztonságosabb, gyorsabb átvitelt tesznek lehetővé, mint a hagyományos modemes kapcsolat – de csak nagy forgalom esetén kifizetődőek, ha a biztonság és a gyorsaság egyképpen fontos.
Levelezés
A kezdő internetezők először talán az e-mailt, az elektronikus levelezést ismerik meg, helyettesítve a postai levelezést vagy a faxolást, jelentős költséget és időt takarítva meg ezzel. Akár van saját oldalunk a hálón, akár nincs, fogadhatunk és küldhetünk leveleket, de persze tallózhatunk, szörfölhetünk mások oldalain, letölthetünk számos hasznos és még több haszontalan információt, szoftvert, játékot, no meg vírust, de hallgathatunk zenét vagy nézhetünk tévét is az Interneten, és persze vásárolhatunk is.
A saját oldal készítése (készíttetése) és információval való feltöltése már továbblépés az Internet professzionális használata felé. Szakértők szerint az ezredfordulón a világkereskedelem mintegy 10 százaléka bonyolódik majd le elektronikus úton. Általánossá válhat az Internet használata az üzletkötések, vásárlások során. A forgalom túlnyomó része nem a bevásárlás révén terelődik majd az elektronikus útra, hanem a gyártók és a beszállítók, a gyártók és a kereskedők közötti elektronikus kapcsolat révén.
Potenciális vásárlók
Weboldalunkat elvben milliók látogathatják, akik közül a viszszatérő vendégek potenciális vásárlókká válhatnak. Ennek feltétele, hogy olyan információk legyenek az oldalon, amelyek valamiért fontosak, egyediek. A friss (frissített) tartalom ugyancsak nem mellékes, nincs kiábrándítóbb, mint egy elavult oldal kétéves adatokkal, idejétmúlt felhívásokkal. A karban nem tartott oldalnál talán még az is jobb, ha nincs oldal...
Az Internet technikája mindezek mellett lehetőséget teremt különféle hálózatok létrehozására, ezeket intranetnek, vagy extranetnek hívjuk. Az intranet cégen belüli kommunikációs hálózat, lehetőséget teremt más által nem látható, nehezen hozzáférhető, költségtakarékos módon, akár több telephely vagy több részleg közötti kapcsolatra is. Az extranet már a cégen kívülre is kiterjed, de ugyancsak zárt körben működik, és ez a cég, valamint a partnerei közötti kapcsolattartást, számlázást, megrendelést, dokumentumok küldözését stb. teszi lehetővé.