×

Kötelezőből önkéntes?

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 16. számában (1999. április 15.)

 

Elbizonytalanodtak a gazdasági kamarák a kormány döntését követően, amely arra utasította az Igazságügyi Minisztériumot, hogy készítsen előterjesztést a kötelező kamarai tagság megszüntetésére. A kormány elgondolása szerint a kötelező kamarai tagságot úgy kellene megszüntetni, hogy a közjogi feladatok átadását követően a kamarák továbbra is el tudják látni a közjogi feladatokat.

 

Az elbizonytalanodásnak kézzelfogható jele, hogy a gazdasági kamarák között meghatározó szerepet játszó Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara már bejelentette: a kormány döntését követően a tagság tagdíjfizetési morálja egyértelműen romlott. Eddig kamaraitagdíj-előlegként 500 millió forintot fizettek be a fővárosi vállalkozók az egymilliárd forint helyett.

Koji László, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke már többször is utalt arra, hogy a közjogi feladatok ellátásához, valamint a kamarai törvényben meghatározott gazdaságszervező tevékenység elvégzéséhez, a piacellenőrzéshez elengedhetetlenül szükséges a kötelező kamarai tagság.

Az Országgyűlés határozatban rögzítette, hogy a kormány minél előbb foglalkozzon a kamarai törvény módosításával. Bár a jelenlegi kormánypártok közül csak a kisgazdák hangoztatták választási hadjáratukban a kötelező tagság eltörlésének célját, mostanra a Fidesz politikusai is hajlanak afelé, hogy a továbbiakban nincs szükség kötelező jellegű kamarai tagságra.

Határozott az Országgyűlés

Az országgyűlési határozat arra szólítja fel a kormányt: vizsgálja felül, hogy indokolt-e a kötelező kamarai tagság. Feladatul szabta az országgyűlési határozat azt is, hogy az Állami Számvevőszék vizsgálódási hatáskörébe vonják be a kamarák gazdálkodását. A parlament a kamarák struktúrájának felülvizsgálatát is várja a kormánytól, ugyanis a jelenleg működő tagozódásban rendkívül szétaprózódott a gazdasági kamarai rendszer. Az országgyűlési határozat végrehajtásaként adta ki végül is a kormány az Igazságügyi Minisztériumnak a feladatot.

A kamarai vezetők véleménye szerint, ha megszűnik a kötelező kamarai tagság, akkor megszűnik az anyagi bázisa a közfeladatok ellátásának. Amennyiben a továbbiakban is a kamarák dolga marad a közfeladatok ellátása, akkor az munka elvégzéséhez szükséges pénzt a kormánynak kell előteremtenie.

A kamarai tagságot a gazdasági kamarákról született, 1994-es törvény tette kötelezővé. Ezt megelőzően a kamarák egyesületként, önkéntes szerveződésként működtek. A rendszerváltozás és 1994 között rengeteg kamara alakult, szakmai és gazdasági egyaránt. Feladatuknak tekintették a tagság érdekeinek érvényesítését.

Ennek vetett véget az 1994-ben a parlamentben a gazdasági kamarákról egyhangúlag elfogadott törvény, amely csak az e törvény alapján létrehozott gazdasági kamaráknak engedte meg a kamara szó használatát. A törvény hatálybalépését követően az addig kamara nevet használó szervezetek átalakultak egyesületté, és csak az agrár-, a kézműves-, valamint a kereskedelmi és iparkamara maradt meg, teljesen újjászerveződve.

A kamarai törvény még azt mondta ki, hogy az első évben nem kell tagdíjat fizetniük a vállalkozóknak, az infrastruktúra kiépítése és a szolgáltatások megkezdése az állam feladata lett volna. Azonban a Bokros-csomag közbeszólt, amikor bevezette a kötelező tagság első évében is a tagdíjfizetési kötelezettséget. Így fordulhatott elő, hogy a tagdíjfizetésre előbb került sor, mint a szolgáltatások megkezdésére.

Ez a helyzet élesen szembefordította a vállalkozókat a kamarai intézményrendszerrel, és minden fórumot megragadtak arra, hogy szóvá tegyék: miért fizetik a tagdíjat? Való igaz, hogy a kötelező kamarai tagság első éveiben a vállalkozók mindössze ígéretet kaptak arra, hogy majd a jövőben a kamarai tagdíjból kiépített infrastruktúrán, bázison keresztül megkapják a szükséges szolgáltatásokat. Több vállalkozó a mai napig is vitatja, hogy szükség van-e egyáltalán kamarai szolgáltatásra, hiszen a vállalkozói igazolványok kiadását eddig is az állam intézte – igaz, az önkormányzaton keresztül.

A piac felügyelete

A helyzet megítéléséhez tartozik, hogy a vállalkozói igazolványok kiadásának a gazdasági kamarákhoz telepítésével egy időben a szolgáltatások minősége egyértelműen javult, hiszen az úgynevezett egyablakos rendszer bevezetésére került sor, vagyis a vállalkozónak egy helyen elintézik a vállalkozás beindításához szükséges adminisztrációt.

A kötelező kamarai tagság bevezetésekor kormányzati szándék volt az is, hogy a gazdasági önkormányzat a piacon felügyeletet is ellát majd. Ennek a gyakorlati megvalósítása a mai napig nem történt meg, mert ugyan súlyos törvénysértés esetén a kamaráknak jogosítványuk van a vállalkozással szembeni fellépésre, de erre a mindennapi életben nemigen volt példa. (Igaz, az állami szervek sem jeleskednek a rendcsinálásban.)

Mindenesetre úgy tűnik, hogy az április meghatározó hónap lesz a kamarák történetében, hiszen ekkor készíti elő az Igazságügyi Minisztérium az előterjesztését.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8994 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8994 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5340 olvasói kérdésre 5340 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8994 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8994 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5340 olvasói kérdéssel.

Vezetői megbízás – „osztja” a jogviszony sorsát

Ha a határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony megszűnik, a vezetői megbízás is megszűnik a határozott idejű vezetői megbízás lejárta előtt. Ilyenkor a fennmaradó időre...

Tovább a teljes cikkhez

Két e-mail – egy munkaszerződés

Mi a munkajogi megítélése annak, ha a munkáltató elektronikus levélben közli a munkavállalóval a leendő munkakörét és alapbérét, majd pedig erre válaszul a munkavállaló –...

Tovább a teljes cikkhez

Elektronikus aláírás – ha csak az iskolának biztosított

A Púétv. szerint a 20. § (5) bekezdése szerinti iratokat elektronikusan, elektronikus aláírással kell kiadmányozni. A munkáltatói egyoldalú jognyilatkozatok esetében egyértelmű a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszerződés és módosításai – egységes szerkezetben

Egy gazdasági társaság jelentős emberi erőforrást alkalmaz a tevékenységébe tartozó feladatok ellátásához. Ennek során az átlagosnál magasabb a fluktuáció, és a foglalkoztatási...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő meghosszabbítása hat hónapig

Cégünknél kollektív szerződés van hatályban, amiben a próbaidő hossza is szabályozva van. Az Mt. 50. §-ának (4) pontja alapján a kollektív szerződésben kikötött próbaidő hossza...

Tovább a teljes cikkhez

Aljegyzői poszt betöltése – hivatalon belülről

Közös önkormányzati hivatal aljegyzője nyugdíjba megy. Kötelező-e pályázatot kiírni az aljegyzői tisztség betöltésére akkor is, ha dolgozik a hivatalnál az előírt képesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony-létesítés – felmentési idő alatt

Közalkalmazottunk jogviszonya átszervezés miatt 2025. szeptember 2. napján felmentéssel megszűnik. A felmentési idő letelte után öthavi távolléti díjának megfelelő...

Tovább a teljes cikkhez

Másik munkaviszony létesítése gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e bejelenteni a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon tartózkodó édesanya, ha a szabadsága alatt más munkáltatónál helyezkedik el, ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus további jogviszony-létesítése gyermekgondozási szabadsága alatt

Önkormányzati fenntartású óvodában heti 40 órás munkaidőben, határozatlan idejű köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló, gyermekgondozási díjban részesülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszerződés és módosításai – egységes szerkezetben

Egy gazdasági társaság jelentős emberi erőforrást alkalmaz a tevékenységébe tartozó feladatok ellátásához. Ennek során az átlagosnál magasabb a fluktuáció, és a foglalkoztatási...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő meghosszabbítása hat hónapig

Cégünknél kollektív szerződés van hatályban, amiben a próbaidő hossza is szabályozva van. Az Mt. 50. §-ának (4) pontja alapján a kollektív szerződésben kikötött próbaidő hossza...

Tovább a teljes cikkhez

Aljegyzői poszt betöltése – hivatalon belülről

Közös önkormányzati hivatal aljegyzője nyugdíjba megy. Kötelező-e pályázatot kiírni az aljegyzői tisztség betöltésére akkor is, ha dolgozik a hivatalnál az előírt képesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony-létesítés – felmentési idő alatt

Közalkalmazottunk jogviszonya átszervezés miatt 2025. szeptember 2. napján felmentéssel megszűnik. A felmentési idő letelte után öthavi távolléti díjának megfelelő...

Tovább a teljes cikkhez

Másik munkaviszony létesítése gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e bejelenteni a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon tartózkodó édesanya, ha a szabadsága alatt más munkáltatónál helyezkedik el, ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus további jogviszony-létesítése gyermekgondozási szabadsága alatt

Önkormányzati fenntartású óvodában heti 40 órás munkaidőben, határozatlan idejű köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló, gyermekgondozási díjban részesülő...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus és iskolájának érdekellentéte a gyermekgondozási szabadság után

A Púétv. hatálya alá tartozó, gyermekgondozási szabadságról visszatérő édesanyák újbóli munkába állását gyakran megtagadja a munkáltató, arra hivatkozva, hogy nem fér bele a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – felmondás vagy „maradás”

Gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságról visszatérni szándékozó édesanyát a munkáltató nem akarja visszavenni arra hivatkozva, hogy a pozíció...

Tovább a teljes cikkhez

Indokolás – a világosság követelménye

Megfelel-e a világosság követelményének a közalkalmazott rendkívüli lemondásának indokolása, amely csak annyit tartalmaz (összefoglalóan), hogy a munkáltató megsértette a...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5340 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 277-ik lapszám, amely az 5340-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem