×

Foglalkoztatástámogatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 14. számában (1999. február 15.)

 

A közhasznú foglalkoztatást, mint aktív foglalkoztatáspolitikai eszközt, az 1991-es foglalkoztatási törvény rögzítette. Az aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök közé azok sorolhatók, amelyek munkával próbálják orvosolni a munkanélküliséget, szemben a segélyezéssel. Évente százezren vannak azok, akik hosszabb vagy rövidebb ideig közhasznú munka révén jutnak keresethez.

 

A jogszabály alapján közhasznú foglalkoztatásban csak a regisztrált munkanélküliek vehetnek részt. Kizárólag közfeladat megoldására szegődtethetők, és csak olyan munkakörben, ahol létszámleépítés nem volt és ilyen szándék a foglalkoztatás ideje alatt sincs. Közhasznú foglalkoztatás jellemzően a közszférában lehetséges. A Foglalkoztatási Alaprész általában a teljes költségek 70 százalékát állja. Ez azonban a gyakorlatban megyénként más és más. A támogatás mértékét minden évben újraszabályozzák. Alapvetően a szervezőn múlik, hogy a közhasznú munkában részt vevők milyen munkaköröket töltenek be.

Vidéken nehezebb

Az alacsonyan képzett emberek esetében és főként vidéken a kommunális foglalkoztatás a jellemző. Az egyes települések anyagi helyzete meghatározó lehet a közmunka mint foglalkoztatáspolitikai eszköz felhasználásában is. A nemzetközi falufelújítási díjat nyert 240 lakosú Somogydöröcskén például 8 munkanélkülit alkalmaztak közhasznú munkára, és ezzel a munkanélküliség megszűnt a faluban.

Ugyanakkor számos, a munkanélküliség által sújtott és ezért többszörösen hátrányos helyzetű településnek nincsenek olyan forrásai, amelyek révén programok megvalósításába kezdhetnének, s így a támogatástól is elesnek. Ennek ellenére a közhasznú munka sok helyütt az egyik leghatékonyabb eszköz a munkanélküliség csökkentésére. Az egyik legnehezebb helyzetben levő Borsod-Abaúj-Zemplén megyében például tavaly az új munkahelyek túlnyomó többségét a közhasznú foglalkoztatás révén teremtették meg, miközben az ipar csak azok egynegyedét adta.

A nagyobb városokban egyre inkább a közintézményeknél, iskolákban, múzeumokban, gondozási központokban próbálják elhelyezni a közhasznú munkásokat. Vannak persze speciális esetek, például amikor a munkanélküli diplomás. Ilyenkor, ha a foglalkoztató részéről van igény, a munkanélkülit például pedagógiai asszisztensi, könyvtárosi munkakörben is el lehet helyezni. A közhasznú foglalkoztatás alapvetően átmeneti és kisegítő jellegű. Ez a támogatási forma ugyanis egy fő számára legfeljebb egy évig adható. A támogatottak preferenciáit időről időre a regionális munkaügyi tanácsok határozzák meg. A nagyvárosok és főként Budapest tapasztalatai is arra utalnak, hogy e foglalkoztatási forma egyik legnagyobb akadálya az alacsony kereset.

A Fővárosi Munkaügyi Központ 1999. december 31-ig egy szakképzetlen ember esetében – függetlenül attól, hogy milyen munkakörben dolgozik – bruttó 25 ezer forintos maximumot határozott meg. Középfokú végzettségűek esetében, a központ döntése alapján, a plafon bruttó 35 ezer forint. Ennél többet a Fővárosi Munkaügyi Központ közhasznú foglalkoztatott fizetésének támogatására nem ad, függetlenül attól, hogy a dolgozónak milyen gyakorlata van és hány éves. Elvileg a foglalkoztatók ezeket az igen alacsony béreket kiegészíthetik. Ez azonban a gyakorlatban csak ritkán fordul elő.

Alacsony a bér

Kulinyi Márton, a Fővárosi Közhasznú Foglalkoztatási Szolgálat ügyvezető igazgatója szerint nehéz felmérni, hogy a munkanélküliek közül hányan és igazából milyen feltételek mellett szeretnének részt venni a közhasznú munkában a nyomott bérek ellenére. A szolgálat nemrégiben felmérést végzett a közhasznú foglalkoztatók körében. A felmérés során a foglalkoztatók leginkább arról panaszkodtak, hogy az emberek nem akarnak dolgozni.

A regisztrált munkanélkülieknek a tapasztalatok szerint átlagosan 20 százaléka vonható be a közhasznú munkába. Az alacsony arány okaként említhető az is, hogy a munkaügyi intézményi struktúra abszolút alkalmatlan arra, hogy az aktív foglalkoztatáspolitikai eszközöket személyre szabottan próbálja a munkanélküliséggel szemben használni. A szakértői becslések arról szólnak, hogy a teljes közhasznú foglalkoztatotti kör csak elenyésző részének, mintegy 20-40 százalékának van esélye arra, hogy a legális munkaerőpiacon munkát kapjon. Felmérések szerint a közhasznú foglalkoztatás funkciói közül a munkanélküliek számára az a legfontosabb, hogy van mit csinálniuk, van hova menniük, értelmes munkát végeznek, visszatér az önbecsülésük és bár alacsony, de fix összeget keresnek.

Egy működő rendszer

A Fővárosi Közhasznú Foglalkoztatási Szolgálatnál jellemzően közhasznú munkások dolgoznak. Pontosabban a rendszer itt úgy működik, hogy valakit felvesznek adott munkakörbe dolgozni mint közhasznú munkást, aztán vagy egy év múlva, vagy még hamarabb átminősítik főállású dolgozóvá. Kulinyi Márton felhívta a figyelmet arra, hogy ennek a támogatási formának az egyik nagyon értékes eredménye a reintegráció. Évente 100-120 olyan ember van, akit ez a szolgálat közvetít ki a fővárosban, és a közhasznú munka révén főállásúvá válik. Közülük 30-40-et az az intézmény vesz át, ahova eredetileg is kiközvetítették közhasznú munkára. Ha a közhasznú munkást az adott intézmény nem minősíti át főállásúvá, akkor gyakran előfordul, hogy a Fővárosi Közhasznú Foglalkoztatási Szolgálat elküldi a dolgozót álláskereső tréningre. A szolgálat vezetője úgy véli, hogy egy-egy ilyen tréning minden szempontból ösztönzően hat, és a munkanélküli sikeresebben talál magának alkalmazást a munkaerőpiacon.

Jogszabály-módosítás várható

Budapesten jelenleg a munkanélküli-járadékra jogosultak nem közvetíthetők ki közhasznú munkára. A szolgálat vezetője szerint ez kényszerítő erővel hat a munkanélküli-járadékra jogosultakra, hogy állást keressenek maguknak. Egyébként a foglalkoztatási törvény aktuális módosítása is ilyen általános megoldást jelöl meg.

A Fővárosi Közhasznú Foglalkoztatási szolgálat vezetője úgy látja, hogy e változtatás mellett és ellen egyaránt vannak érvek. Egyrészt szeretnék megszüntetni azt a gyakorlatot, amely szerint számos munkáltató a közhasznú foglalkoztatást hosszú távú és folyamatos munkaviszonynak tekinti. Ilyen esetekben ugyanis úgy tűnhet, mintha az önkormányzatoknál kettős finanszírozás lenne. Ezt a célt jól szolgálná a jogszabály megváltoztatása. Ugyancsak a módosítás mellett szól, hogy elkényelmesedéshez vezet, ha a dolgozó folyamatosan, több éven keresztül közhasznú foglalkoztatásban vesz részt. Ezzel szemben a tervezett lépés hatékonyságát, célszerűségét megkérdőjelezi, hogy a közhasznú foglalkoztatásban rendszeresen érdekelt kör tagja tartósan általában nem tud elhelyezkedni a legális munkaerőpiacon.

D. D.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8994 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8994 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5340 olvasói kérdésre 5340 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8994 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8994 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5340 olvasói kérdéssel.

Vezetői megbízás – „osztja” a jogviszony sorsát

Ha a határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony megszűnik, a vezetői megbízás is megszűnik a határozott idejű vezetői megbízás lejárta előtt. Ilyenkor a fennmaradó időre...

Tovább a teljes cikkhez

Két e-mail – egy munkaszerződés

Mi a munkajogi megítélése annak, ha a munkáltató elektronikus levélben közli a munkavállalóval a leendő munkakörét és alapbérét, majd pedig erre válaszul a munkavállaló –...

Tovább a teljes cikkhez

Elektronikus aláírás – ha csak az iskolának biztosított

A Púétv. szerint a 20. § (5) bekezdése szerinti iratokat elektronikusan, elektronikus aláírással kell kiadmányozni. A munkáltatói egyoldalú jognyilatkozatok esetében egyértelmű a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszerződés és módosításai – egységes szerkezetben

Egy gazdasági társaság jelentős emberi erőforrást alkalmaz a tevékenységébe tartozó feladatok ellátásához. Ennek során az átlagosnál magasabb a fluktuáció, és a foglalkoztatási...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő meghosszabbítása hat hónapig

Cégünknél kollektív szerződés van hatályban, amiben a próbaidő hossza is szabályozva van. Az Mt. 50. §-ának (4) pontja alapján a kollektív szerződésben kikötött próbaidő hossza...

Tovább a teljes cikkhez

Aljegyzői poszt betöltése – hivatalon belülről

Közös önkormányzati hivatal aljegyzője nyugdíjba megy. Kötelező-e pályázatot kiírni az aljegyzői tisztség betöltésére akkor is, ha dolgozik a hivatalnál az előírt képesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony-létesítés – felmentési idő alatt

Közalkalmazottunk jogviszonya átszervezés miatt 2025. szeptember 2. napján felmentéssel megszűnik. A felmentési idő letelte után öthavi távolléti díjának megfelelő...

Tovább a teljes cikkhez

Másik munkaviszony létesítése gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e bejelenteni a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon tartózkodó édesanya, ha a szabadsága alatt más munkáltatónál helyezkedik el, ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus további jogviszony-létesítése gyermekgondozási szabadsága alatt

Önkormányzati fenntartású óvodában heti 40 órás munkaidőben, határozatlan idejű köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló, gyermekgondozási díjban részesülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaszerződés és módosításai – egységes szerkezetben

Egy gazdasági társaság jelentős emberi erőforrást alkalmaz a tevékenységébe tartozó feladatok ellátásához. Ennek során az átlagosnál magasabb a fluktuáció, és a foglalkoztatási...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő meghosszabbítása hat hónapig

Cégünknél kollektív szerződés van hatályban, amiben a próbaidő hossza is szabályozva van. Az Mt. 50. §-ának (4) pontja alapján a kollektív szerződésben kikötött próbaidő hossza...

Tovább a teljes cikkhez

Aljegyzői poszt betöltése – hivatalon belülről

Közös önkormányzati hivatal aljegyzője nyugdíjba megy. Kötelező-e pályázatot kiírni az aljegyzői tisztség betöltésére akkor is, ha dolgozik a hivatalnál az előírt képesítési...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony-létesítés – felmentési idő alatt

Közalkalmazottunk jogviszonya átszervezés miatt 2025. szeptember 2. napján felmentéssel megszűnik. A felmentési idő letelte után öthavi távolléti díjának megfelelő...

Tovább a teljes cikkhez

Másik munkaviszony létesítése gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e bejelenteni a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon tartózkodó édesanya, ha a szabadsága alatt más munkáltatónál helyezkedik el, ha a...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus további jogviszony-létesítése gyermekgondozási szabadsága alatt

Önkormányzati fenntartású óvodában heti 40 órás munkaidőben, határozatlan idejű köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló, gyermekgondozási díjban részesülő...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus és iskolájának érdekellentéte a gyermekgondozási szabadság után

A Púétv. hatálya alá tartozó, gyermekgondozási szabadságról visszatérő édesanyák újbóli munkába állását gyakran megtagadja a munkáltató, arra hivatkozva, hogy nem fér bele a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – felmondás vagy „maradás”

Gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságról visszatérni szándékozó édesanyát a munkáltató nem akarja visszavenni arra hivatkozva, hogy a pozíció...

Tovább a teljes cikkhez

Indokolás – a világosság követelménye

Megfelel-e a világosság követelményének a közalkalmazott rendkívüli lemondásának indokolása, amely csak annyit tartalmaz (összefoglalóan), hogy a munkáltató megsértette a...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5340 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 277-ik lapszám, amely az 5340-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem