Személygépkocsi: négy, illetve három gumiabroncskerékkel felszerelt olyan gépjármű, amely a vezetővel együtt legfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására alkalmas, azzal, hogy idetartozik a benzinüzemű, a dízelüzemű, az elektromos üzemű, a gázüzemű személygépkocsi, a versenyautó, az önjáró lakóautó. Személygépkocsinak minősül továbbá az a vegyes használatú, 2500 kilogrammot meg nem haladó megengedett együttes tömegű, olyan gépjármű (nagy rakodóterű személygépkocsi), amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése révén a felhasználás szerinti terhek szállítására bármikor átalakítható a válaszfal mögötti rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor."
Az idézet a személyijövedelemadó-törvény fogalmak és értelmező rendelkezések című részéből való, amely sok más dolog mellett meghatározza azt is, hogy a jogszabály használatakor mit kell személygépkocsinak tekinteni. A cégautóadót fizetők szempontjából ez a definíció azért fontos, mert ezt a közterhet továbbra is csak a belföldi forgalmi engedéllyel és rendszámmal ellátott személygépkocsi magáncélú használatakor keletkező jövedelem után kell leróni.
Mivel azonban az adófizetők találékonysága határtalan (tehergépjárműnek álcázzák a személyautót), az adóhatóságnak is keményíteni kell. Szépen, pontosan körül kell írnia, mi az, amit – fondorlat ide vagy oda – személygépkocsi alatt kell érteni.
Azt, hogy miért fizetünk egyáltalán cégautóadót, két fontos tényező magyarázza: egyrészt a fejlett adókultúrával rendelkező országokban – például Hollandiában vagy Angliában – is fizetni kell adót a cégautó magánhasználata után, másrészt pedig – és ez a lényegesebb érv – a költségvetést tervező jogalkotó törekvése, hogy minden jövedelem (nagyjából azonos mértékben) adózzon.
A cégautóadóból származó költségvetési bevétel, amely ebben az évben a tervek szerint 5,4 milliárd forint lesz, a 731 milliárd szja-összbevétel-előirányzathoz képest nem számottevő. A pénzügyi kormányzat azonban a kicsit is megbecsüli. Ezt bizonyítja, hogy az adótörvények őszi módosítása során megemelték az adótételeket (a 2 és 3 millió forint közötti beszerzési árú autóknál a jelenlegi havi 8 ezer forintos adótétel negyedével, a 3 és 5 millió forint közötti értékűeknél a jelenlegi adótétel harmadával, az 5 millió forint felettieknél pedig a jelenlegi tétel felével), és az újdonsült százalékos egészségügyi hozzájárulást is kirótták a cégautóadóra, ez az adó 25 százaléka.
K. P.A cégautóadó és az ehhez kapcsolt egészségügyi hozzájárulás | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A személygépkocsi beszerzési ára (forint) | A személygépkocsi beszerzésének | |||||||
évében és az azt követő 1-4. évben | évét követő 5. és további években | |||||||
az 1997. I. 01. előtt | az 1996. XII. 31. után | 1997. I. 01. előtt | 1996. XII. 31. után | |||||
üzembe helyezett személygépkocsi magánhasználata miatt fizetendő | ||||||||
cégautó- adó | eü- hozzájárulás | cégautó- adó | eü- hozzájárulás | cégautó- adó | eü- hozzájárulás | cégautó- adó | eü- hozzájárulás | |
1- 500 000 | 3 000 | 750 | 3 000 | 750 | 1500 | 375 | 1500 | 375 |
500 001- 1 000 000 |
4 000 | 1 000 | 4 000 | 1 000 | 2 000 | 500 | 2 000 | 500 |
1 000 001- 2 000000 |
6 000 | 1 500 | 6 000 | 1 500 | 3 000 | 750 | 3 000 | 750 |
2 000 001- 3 000000 |
8 000 | 2 000 | 10 000 | 2 500 | 4 000 | 1 000 | 5 000 | 1 250 |
3 000 001- 4 000000 |
10 000 | 2 500 | 13 000 | 3 250 | 5 000 | 1 250 | 6 500 | 1 625 |
4 000 001- 5 000000 |
12 000 | 3 000 | 16 000 | 4 000 | 6 000 | 1 500 | 8 000 | 2 000 |
5 000 001- 6 000000 |
14 000 | 3 500 | 21 000 | 5 250 | 7 000 | 1 750 | 10 500 | 2 625 |
6 000 001- 8 000000 |
18 000 | 4 500 | 21 000 | 5 250 | 9 000 | 2 250 | 10 500 | 2 625 |
8 000 001- 10000000 | 22 000 | 5 500 | 21 000 | 5 250 | 11 000 | 2 750 | 10 500 | 2 625 |
10 000 001- 13 000 000 |
28 000 | 7 000 | 21 000 | 5 250 | 14 000 | 3 500 | 10 500 | 2 625 |
13 000 001- 16 000 000 |
34 000 | 8 500 | 21 000 | 5 250 | 17 000 | 4 250 | 10 500 | 2 625 |
16 000 000 felett | 40 000 | 10 000 | 21 000 | 5 250 | 20 000 | 5 000 | 10 500 | 2 625 |