×

Tb az adóhivatalnál

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 12. számában (1998. december 15.)

 

A jövő évtől az APEH járulékigazgatósága látja el a korábbiakban a társadalombiztosítás feladatkörébe tartozó járulékbevallással, -fizetéssel, -nyilvántartással, a kötelezettség megsértésével kapcsolatos szankciók megállapításával, a tartozás beszedésével és behajtásával összefüggő hatósági teendőket. A változásból a nyilatkozatok szerint egyelőre nem sokat éreznek majd a vállalkozók.

 

A kormányzat képviselői több fórumon hangsúlyozták a közelmúltban, hogy a tb- és az adóapparátus formai különállásának megszüntetése várhatóan jelentősen megkönnyíti a két szervezet fokozatos öszszeolvasztását. A nyáron hivatalba lépett kabinet ugyanis 2000-re átfogó járulékigazgatási reformot akar, az eddiginél hatékonyabb és olcsóbb, a fizetésre kötelezettek számára pedig kevésbé terhes beszedést ígérve. Mindezt – előzetes szakértői vizsgálatok alapján – az állami adóhatóság rendszerén belül kívánják megvalósítani.

Ahhoz azonban, hogy 1999. január 1-jétől a szervezeti változások ne okozzanak zavart a fizetésre kötelezettek eligazodásában, a járulékokat eljárási szempontból adókká kellett minősíteni az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) tárgyi hatályának módosításával. Így a jövőben az Art. hatálya kiterjed a Nyugdíjbiztosítási Alap és az Egészségbiztosítási Alap javára teljesített kötelező befizetésre is.

Mi változik?

Vida Ferenc, az állami adóhatóság tb-ügyekért felelős elnöki biztosa leszögezi: a jövő év január 10-ig az ideivel megegyező rendszerben folytatódik a társadalombiztosítási adatszolgáltatás az 1998-as jövedelmekről. Ezt követően viszont, amikortól már az 1999-es jövedelmekhez kapcsolódó kötelezettségeket számolják el, az APEH-hez kerülnek a tb-járulékok bevallásával, megfizetésével, nyilvántartásával, a járuléktartozások beszedésével, behajtásával kapcsolatos teendők. A befizetések kezelésére várhatóan új számlákat nyitnak – 1999. február 12. után tehát váltás következik.

Az állami adóhatóság a bevallási rendszeren nem kíván alapvetően változtatni, formai módosulások azonban várhatók. Az APEH ugyanis a saját bevallási nyomtatványaihoz szeretné igazítani a tb-járulékok bevallásához jelenleg használatos űrlapokat.

Az új nyomtatvány formájában hasonlítana ahhoz, amit a vállalatok, vállalkozók az adóbevallásoknál megszoktak. Ehhez kapcsolódna az új folyószámla-vezetés. Az új törvények alapján a jövő évben alapvetően szervezeti átalakítás lesz – hangsúlyozza Vida Ferenc. A teljes járulékigazgatási reformot 2000. január elsejétől kell megvalósítani. A reformintézkedések között várhatóan lesznek a bevallás gyakoriságát érintő döntések.

Ez valószínűleg a jelenlegi havi bevallási rendnél ritkább kötelezettségteljesítést eredményezne. Most évente hozzávetőleg 12 millió tb-járulék-bevallással kell számolni. – Ezt a menynyiséget mindenképpen csökkenteni szeretnénk – jelzi az elnöki biztos.

Hivatali kommunikáció

Vida Ferenc szerint a változtatás nem jár majd többletkiadással a vállalkozók számára. A tb-vel szembeni kötelezettséget eddig is pénzes nyomtatványon kellett teljesíteni, ezután is így lesz.

A nyomtatványokat továbbra is elsősorban a megyei egészségbiztosítási pénztárak ügyfélszolgálatainál és a nyomtatványellátóknál lehet megvásárolni. Elképzelhető azonban, hogy azoknál az APEH-ügyfélszolgálatoknál is beszerezhetők lesznek, ahol működik nyomtatványértékesítő részleg.

Ahhoz, hogy a biztosítottak a befizetett járulék fejében zavartalanul megkapják a szolgáltatást, a két szervezetnek jó viszonyban kell lennie egymással. Ennek érdekében rendezni kellett az APEH-hez átkerülő járulékbeszedő szervezeti egységek és az ellátások finanszírozásával foglalkozó társadalombiztosítási szervek közötti kommunikáció jogi feltételeit.

Adatbázisok

A törvény szerint az állami adóhatóság adatot szolgáltat a társadalombiztosítási igazgatási szervek részére az adóval, járulékkal összefüggő tényekről, körülményekről, amelyek valamely ellátás megállapítása, valamint a folyósítás jogszerűségének ellenőrzése érdekében szükségesek. Egyúttal – az APEH írásbeli megkeresésére – a tb is adatszolgáltatási kötelezettséggel tartozik az adóhivatalnak, amennyiben a kért információt adóhiány megállapításához használják.

Mindezek mellett lényeges változtatás, hogy a jövőben az APEH járulékigazgatósága a kötelezettségek nyilvántartására, illetve az esetleges jogorvoslati eljárásokban használhatja a társadalombiztosítási azonosítójelet, közismert nevén a TAJ-számot. Ennek érdekében módosítani kellett az azonosítási módokról és az azonosítókódok használatáról szóló törvényt is.

A törvényjavaslat parlamenti vitájában több képviselő úgy vélte: zavart okozhat az ellátásban, hogy az APEH és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár területi szerveinek illetékessége nem egyezik meg mindenütt. Ezzel kapcsolatban Vida Ferenc hangsúlyozza, hogy az ellátást igénybe vevőt nem érintheti közvetlenül, ha az adott megyei pénztár nem változtat saját illetékességi beosztásán. Az ügy úgy kezelhető, hogy a biztosított – amennyiben problémája adódik – benyújtja az igényét a lakóhelye szerinti egészségbiztosítási pénztárhoz, amely az illetékes APEH-igazgatósághoz fordul adatszolgáltatásért.

Lehetnek zavarok

Vannak megyék, ahol néhány település – a korábbi hagyományokból származóan – más területi szervhez tartozik az adóhivatal, illetve a társadalombiztosítás nyilvántartásában. Mindezek mellett a fővárosi hivatalok illetékessége sem fedi egymást. Ugyanis míg a tb-nél Budapest és Pest megye egy területi szervhez tartozik, addig az állami adóhatóságnál ebben a térségben több igazgatóság is működik.

Az elképzelések szerint a jövő évben Budapesten nem lesz olyan átszervezés, amely a jelenlegi egészségbiztosítást szétválasztaná az APEH-igazgatóságok illetékességének megfelelően. Azokban a megyékben viszont, ahol egyes települések különböző megyei igazgatóságokhoz, illetve pénztárakhoz tartoztak, februártól az APEH területi szerveinek illetékességét alapul véve megvalósítanák a rendezést.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9320 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9320 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5534 olvasói kérdésre 5534 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9320 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9320 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5534 olvasói kérdéssel.

Szakemberhiány az óvodában – a lehetséges megoldás

Óvodánk három csoporttal működik, egy pedagógiai asszisztenssel, csoportonként két óvodapedagógussal és három dajkával. Szeptember elsejétől a nagycsoportban az egyik pedagógus...

Tovább a teljes cikkhez

Üres vezetői státusz – betöltési megoldások

Lehetséges-e a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján egy betöltetlen vezetői álláshelyre helyettesítés céljából határozott időtartamra kinevezni egy köztisztviselőt?

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Szabályos-e közalkalmazottként alkalmazni ugyanazon munkáltatónál a szociális szférában egy személyt – nem vezetői beosztásban – úgy, hogy négy órában határozatlan időben,...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus szabadságmegváltása

Óvodapedagógus alkalmazottunk határozott idejű szerződéssel van foglalkoztatva. Időközben gyermeke született, aki most töltötte az első életévét. Jogviszonya meg fog szűnni a...

Tovább a teljes cikkhez

„Szabadsághalmozódás” – a kiadás elrendelése

Önkormányzatunknál az éves szabadságok kiadásának egyeztetése során megállapítást nyert, hogy a határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott hivatalsegédnek 145 nap ki nem...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség – igazolt vagy igazolatlan távollét

A Púétv. hatálya alá tartozó pedagógus gyakran előforduló keresőképtelensége után, a munkába állást követő egy hét elteltével sem mutatta be a keresőképtelenséget igazoló...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5534 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 284-ik lapszám, amely az 5534-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem