×

Környezetvédelem és kutatásfejlesztés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 8. számában (1998. augusztus 15.)

 

„A cégek jövőjében meghatározó, hogy vezetői mennyire ismerik fel a környezeti kihívásban a lehetőséget, mennyire képesek a környezettudatos cégirányítás kialakítására." Ez a megállapítás a nemrégiben tartott Országos Környezetvédelmi Innovációs Konferencián hangzott el. Ezen a szakemberek a környezetvédelem, illetve a kutatásfejlesztés összefüggéseivel foglalkoztak.

 

A termékek és a szolgáltatások környezeti hatásai, a környezetkárosító folyamatok egyre erőteljesebb társadalmi reakciót váltanak ki. A társadalom egyre erősödő környezeti tudatossága, a szigorodó környezetvédelmi előírások mind több céget és vállalkozást arra késztetnek, hogy eddigi tevékenységüket átértékeljék és a korábbinál hatékonyabb környezeti menedzsment rendszert hozzanak létre. A környezeti menedzsment rendszer hatékony működésében érdekeltek köre egyre bővül. Ezért a politikai, az államigazgatási, a pénzügyi, a gazdasági, az önkormányzati és a civil szféra is aktív alkotója. Az érdekelt felek sokszínűségéből adódóan a környezeti menedzsment rendszereket a rendezett működésnek, az átláthatóságnak, a nyitottságnak, továbbá a folyamatos teljesítményjavulásnak, azaz a professzionalitásnak kell jellemeznie.

Kis vita

Még a szakemberek között is sokan vannak, akik az ISO 14000-es sorozatot az ISO 9000-es sorozathoz tartják hasonlatosnak. Ez azonban a témához értő legjobb szakértők szerint komoly tévedés. Az ISO 9000-es módszereken nevelkedett szakembergárda általában jó minőségtanúsítási tudással rendelkezik, ám híján van a környezetvédelmi ismereteknek. A másik tábor viszont – idesorolható a környezetvédők egy része – csak most tanulja a szabványosítás tudományát és gyakorlatát.

A két szabványosítási, minőségvédelmi rendszer között alapvető jogi különbségek is vannak. A minőségbiztosításban – azaz az ISO 9000-es sorozatnál – a termékekre, illetve a termelésre vonatkozó, a fogyasztók igényeit figyelembe vevő, főként iparági szabályokat fogalmazták meg. A jogi megfelelés éppen ezért e területen alapvetően a termékfelelősségre, az ügyfélinformációra és a félrevezető reklámozás témáira vonatkozik.

A környezetvédelmi szabvány – azaz az ISO 14000-es sorozat – alapvető követelménye a jogi megfelelés. Az adott állam nemzeti jogrendszerének komplexen harmonizálnia kell a nemzetközi joggal. Ez a rendszer elsősorban nem az egyes fogyasztók igényeire összpontosít, hanem nemzeti, nemzetközi, össztársadalmi igényeknek tesz eleget. Ezt a megállapítást támasztja alá az Európai Tanúsítás Akkreditációja, az EAC két évvel ezelőtt kiadott „Irányelvek a környezetközpontú irányítási rendszereket (KIR) tanúsító szervezetek akkreditálásához (EAC/ G5)" című dokumentuma. Ez a direktíva egyértelműen leszögezi, hogy a KIR bevezető tanúsítását a minőségtanúsítástól elkülönítve kell elvégezni.

ISO 14000

Az ISO 14000-es sorozat több egységből áll. Ezek között szerepelnek a környezetközpontú irányítási rendszerek, a környezeti auditálás, a környezeti védjegyek, a környezetiteljesítmény-értékelés, továbbá az életciklus-elemzés, a környezettudatos irányítás és a környezeti szempontok érvényesítése a termékszabványokban. Hazánkban eddig a környezetközpontú irányítási rendszerekhez, a környezeti auditáláshoz, a környezetiteljesítmény-értékeléshez tartozó szabványokat adták ki Magyar Szabványként (MSZ). A szakértők azonban úgy vélik, hogy e szabványok – még véglegesítésük előtt – máris kezdenek elavulni, ugyanis a piac, valamint a társadalom még az ISO 14000-es sorozatnál is komolyabb és jóval komplexebb irányítási rendszert igényel. Ez magában foglalná a környezetvédelem mellett a munkabiztonságot, az ipari higiéniát, a foglalkozás-egészségügyet, a vészhelyzeti felkészültséget (a polgári védelmet) és a tűzbiztonságot. Ilyen rendszer már több világcégnél is kezd kialakulni. Ezen a területen a vegyipar a legfejlettebb.

A feladatokból adódóan vállalati szinten a legfelső vezetésben kell megbízni megfelelő hatáskörrel és felelősséggel felruházott vezetőt, annak érdekében, hogy a teendőket összehangolja. E témáknak – a társadalmi igényből fakadóan – a cég mindennapi életében meg kell jelenniük úgy, hogy a probléma utólagos megoldása helyett a megelőzés kerüljön előtérbe. A környezetvédelmi szabványoknak ugyanis be kell épülniük a vállalkozás működésébe. Ezt figyelembe kell venni többek között a tervezésnél, a termelésnél, az üzemfenntartásnál, a kutatásfejlesztésnél, a beszerzésnél, a minőség-ellenőrzésnél, de a marketingnél, sőt a PR-tevékenységben is. E követelmények teljesítéséhez pedig komoly innovációs munkára van szükség minden vállalkozásnál.

Környezetközpontú irányítás

A szakértők szerint a szabványosított környezetközpontú irányítási rendszerek (KIR) elterjedése Magyarországon nem valósult meg olyan gyors ütemben, mint ahogyan azt feltételezték. Ennek oka egyrészt a vállalkozások közvetlen érdektelensége e témával kapcsolatban, másrészt viszont az (elsősorban) állami támogatások hiányában keresendők. Ez a megállapítás – hangsúlyozzák a szakértők – leginkább a kis- és középvállalatokra igaz. Jelenleg Magyarországon 16 ISO 14001-es szabvány szerint tanúsított cég működik, és mintegy 50-re tehető azoknak a vállalatoknak a száma, amelyek a környezetközpontú irányítási rendszer bevezetésén dolgoznak. Az ISO 14000-es sorozatot már bevezetett cégek tőkeerősek, a minőségbiztosítási rendszerek bevezetésében is élen járnak. Ilyen cég többek között a Mol Rt. Tiszai Finomítója, a Dréher Sörgyár Rt. budapesti gyára, a Taurus EMERGÉ Gumiipari Kft.-je, vagy az Unilever Magyarország Kft. rákospalotai élelmiszer-ipari gyára.

A hazai tapasztalatok szerint a KIR bevezetése elősegítette a cégeknél a környezettudatos vállalati gazdálkodás megvalósulását, a környezeti teljesítmény folyamatos javulását, az érdekeltekkel folytatott nyíltabb kommunikációt. A KIR bevezetéséhez a vállalatok nagy része külső tanácsadó cég segítségét vette igénybe, általában ugyanazt, amelyik a minőségbiztosítási rendszer felépítésében is részt vett a cégnél.

Jelenleg Magyarországon környezetvédelmi jellegű kutatásfejlesztésre évente mintegy 400 millió forintot fordítanak. Ez az összeg az utóbbi időben nem növekedett. Ugyanakkor a különböző környezetvédelmi feladatok megoldására Magyarországon mintegy 25-30 milliárd forintot fordítanak különféle, jórészt állami forrásokból. Ehhez az összeghez járul még az a fent említett pénz további 25-30 százaléka, amelyet a hazai vállalatok invesztálnak a környezetvédelembe évente.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9320 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9320 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5534 olvasói kérdésre 5534 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9320 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9320 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5534 olvasói kérdéssel.

Szakemberhiány az óvodában – a lehetséges megoldás

Óvodánk három csoporttal működik, egy pedagógiai asszisztenssel, csoportonként két óvodapedagógussal és három dajkával. Szeptember elsejétől a nagycsoportban az egyik pedagógus...

Tovább a teljes cikkhez

Üres vezetői státusz – betöltési megoldások

Lehetséges-e a Kttv. 129. §-ának (5) bekezdése alapján egy betöltetlen vezetői álláshelyre helyettesítés céljából határozott időtartamra kinevezni egy köztisztviselőt?

Tovább a teljes cikkhez

Két jogviszony – egy munkáltatóval

Szabályos-e közalkalmazottként alkalmazni ugyanazon munkáltatónál a szociális szférában egy személyt – nem vezetői beosztásban – úgy, hogy négy órában határozatlan időben,...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Iskolaigazgató – tanár egy másik iskolában

Alapítványi iskola igazgatója vállalhat-e másik alapítványi iskolában tanári állást?

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – képesítés nélkül

Könyvtárunkba ki lett nevezve közalkalmazotti jogviszonyban a könyvtárvezető mint megbízott vezető, mivel nincs meg a végzettsége. Mikor felvettük, a munkáltató kötelezte, és ő...

Tovább a teljes cikkhez

Könyvtárvezető – megkerülhetetlen képesítési feltételek

Könyvtárunkba keresünk könyvtárvezető munkakörbe közalkalmazottat, mivel vegyes intézmény vagyunk, és dolgozóink maradtak közalkalmazottak. Érkezett egy olyan jelentkező, aki...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása és a „halmozódás” tilalma

Jogi álláspontjukat kérem az egészségügyi dolgozó jogviszonyának megszűnésekor „bent lévő” szabadság pénzbeli megváltását illetően. Ismert a következő vélemény: „Fontos,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságelszámolás – fizetés nélküli szabadság után

Hogyan járjunk el a gyermekvállalás miatt fizetés nélküli szabadságról visszatérő munkavállaló esetében, aki a továbbiakban teljes munkaidő helyett részmunkaidőben szeretne...

Tovább a teljes cikkhez

Fizetés nélküli szabadság kérelmezése

Önkormányzatnál dolgozó közalkalmazott éves fizetett szabadsága elfogyott. A Kjt. és a háttérszabályként alkalmazandó Mt. a fizetés nélküli szabadság eseteit konkrétan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus szabadságmegváltása

Óvodapedagógus alkalmazottunk határozott idejű szerződéssel van foglalkoztatva. Időközben gyermeke született, aki most töltötte az első életévét. Jogviszonya meg fog szűnni a...

Tovább a teljes cikkhez

„Szabadsághalmozódás” – a kiadás elrendelése

Önkormányzatunknál az éves szabadságok kiadásának egyeztetése során megállapítást nyert, hogy a határozatlan idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott hivatalsegédnek 145 nap ki nem...

Tovább a teljes cikkhez

Keresőképtelenség – igazolt vagy igazolatlan távollét

A Púétv. hatálya alá tartozó pedagógus gyakran előforduló keresőképtelensége után, a munkába állást követő egy hét elteltével sem mutatta be a keresőképtelenséget igazoló...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5534 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 284-ik lapszám, amely az 5534-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem