×

Nemzetközi munkaügyi normák

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 6. számában (1998. június 15.)

 

A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) 1998. júniusi közgyűlésén a tagállamok, a szakszervezetek és a munkaadók várhatóan nyilatkozatban kötelezik el újra magukat az alapvető munkavállalói jogok mellett, és intézkedéseket határoznak el betartatásuk érdekében. A javaslatot beterjesztő igazgatótanács teljes jogú tagjaként a magyar kormány támogatja a nyilatkozat elfogadását és az alapjogok betartásának ellenőrzésére hivatott mechanizmus létrehozását.

 

Az ILO vezető tisztségviselői, a hazai tripartit érdekegyeztetésben részt vevő szociális partnerek és munkaügyi kutatók 1998 tavaszán tanácskoztak az alapvető nemzetközi munkaügyi normák szerepéről a globalizálódó világgazdaságban és érvényesülésükről Magyarországon. Bevezetőjében Héthy Lajos munkaügyi államtitkár bemutatta a nemzetközi munkajognak, a munkavállalók jogainak védelmére vonatkozó nemzetközi egyezmények rendszerét, amelyeknek Magyarország is részese, illetve egyre inkább részesévé válik. Ezek közül kiemelte a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) konvencióit, az Európai Szociális Chartát és az Európai Unió munkaügyi tárgyú direktíváit.

A nemzetközi munkajogon belül meghatározó szerepe van az ILO által elfogadott konvencióknak, amelyek száma a szervezet fennállásának csaknem nyolcvan éve alatt elérte a 180-at. Ezek közül kiemelkedik a munkavállalók alapjogaira vonatkozó hét egyezmény, amelyek garantálják a szervezkedés és a kollektív tárgyalások és megállapodások szabadságát, tiltják a kényszer- és a gyermekmunkát, illetve a foglalkoztatási diszkriminációt.

A munkavállalók védelmében

Magyarország az ILO-konvenciók közül napjainkig 63-hoz csatlakozott. Az alapkonvenciók közül valamennyit ratifikált, legutóbb ez év tavaszán a foglalkoztatás minimális életkoráról (15 év) szólót. A nemzetközi munkajog nagy jelentőségű a magyar munkajog számára is, hiszen meghatározza annak alapelveit, mindenekelőtt a munkavállalók és a szakszervezetek védelmében. Ez tükröződik az 1992-ben elfogadott Munka Törvénykönyvében, és külön hangsúlyt kapott annak 1997-es módosításában.

A nemzetközi munkajog keretet adott a magyar munkaadók számára is, hogy a szabad szervezkedés alapján – amikor az már korlátozás nélkül érvényesülhetett hazánkban is – létrehozzák független érdek-képviseleti szervezeteiket, amellyel éltek is az 1989-es egyesülési törvény alapján, és a tripartizmus elvére támaszkodva részt vehettek az országos érdekegyeztetésben. A munkáltatók munkavállalókkal e tekintetben azonos jogai a nemzetközi konvenciók alapján épültek be a rendszerváltást követően a magyar munkajogba és jogalkalmazásba.

Kari Tapiola, az ILO főigazgató-helyettese a globalizáció és a munkaügyi normák kapcsolatáról tartott előadást. Áttekintésében felvázolta a globalizáció fejlődéstörténetét, amelynek első szakaszaként a termelés és a szabad verseny múlt század végi internacionalizálódását jelölte meg. E folyamat részeként alakult ki a munkásság szerveződése (szakszervezetek, munkáspártok) minimális jogaik védelmében. Kezdetét vette a vita a minimális munkaügyi normák és a korlátlan szabad verseny szembenállásáról. Megjegyzendő, hogy a vita jórészt a gyáriparosok között zajlott arról, hogy a munkaügyi normákat a versenyképességet befolyásoló tényezőnek tekintsék-e. E vita során került szóba a nemzetközi munkaügyi szervezet létrehozásának a gondolata is.

A kezdeteket lezáró első világháborút követően a versailles-i békeszerződés részeként alakult meg a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet abból a megfontolásból, hogy az egységesen elfogadott nemzetközi munkaügyi normák hiánya súlyos társadalmi feszültségekhez és végül háborúkhoz vezethet, amelyeket el kell kerülni.

A második világháborút követően lezajlott a multinacionális vállalatok világméretű terjeszkedése. Jellemzővé vált, hogy míg termelőtevékenységüket a fogadó országokba helyezték ki, döntéshozó központjuk az anyaországban maradt. Az ENSZ-ben, az ILO-ban és az OECD-ben a hetvenes években több alkalommal került napirendre a multinacionális cégek magatartásának vizsgálata azzal a céllal, hogy erősítsék velük szemben a fogadó országok alkupozícióját. 1976-ban és 1977-ben az OECD és az ILO a multinacionális cégek gyakorlatát szabályozó magatartási kódexet és irányelveket fogadott el.

A nyolcvanas évektől általánossá váló globalizációra – többek között – jellemző, hogy elsősorban az új technológiák következtében megszakadt a közvetlen kapcsolat a gazdasági növekedés és a foglalkoztatás között, átalakult a vezetők és a dolgozók közötti viszony. A modern információs technika segítségével a globális döntések azonnal meghozhatók, a termelés rövid idő alatt áthelyezhető más országba. E döntéseknél az olcsó nyersanyag helyett a kevésbé fejlett országok humánerőforrásainak a kihasználása került előtérbe.

Kari Tapiola szerint a regionális gazdasági integrációk (Európai Unió, ASEAN, NAFTA) fokozott biztonságot nyújtanak tagjaik számára, de ez a globalizációval szemben korlátozott. Szükségesnek látja minimális szabályozás kialakítását a döntéshozatal szintjén. Elismerte, hogy ma már ez a szabályozás nem működhet bürokratikus kontrollként, ugyanakkor az ellenőrzés gyakorlására nincs életképes mechanizmus.

Kísérletek a szabályozásra

A nemzetközi szervezetekben hosszú ideje törekszenek a globális gazdasági és szociális szabályok összehangolására. A WTO (Világkereskedelmi Szervezet) a világgazdaság globalizációját, a világkereskedelem liberalizációját igyekszik elősegíteni a nemzetközi piaci, kereskedelmi verseny tisztaságának, azonos feltételeinek és szabályainak biztosításával. E szabályok megsértése esetén szankciók érvényesíthetők. Ettől eltérően a nemzetközi munkaügyi normák rendszere segítő jellegű, megsértésük miatt szankciók érvényesítése nem lehetséges. Az elmúlt években ismételten előtérbe került a WTO és az ILO tevékenységének összehangolása. A WTO szingapúri konferenciáján nagy hangsúllyal fogalmazódott meg az igény, hogy az ILO tegyen erőfeszítéseket az alapkonvenciókban foglalt alapvető munkavállalói jogok érvényesítésére. A megoldás javasolt útja, hogy az ILO-ban jelen lévő kormányok, szakszervezetek és munkaadók az 1998. júniusi közgyűlésen nyilatkozatban kötelezzék el újra magukat az alapkonvenciókban foglalt kötelezettségeik mellett, és egyben fogadjanak el egy olyan ellenőrzési mechanizmust, amely lehetővé tenné az alapkonvenciók teljesülésének nyomon követését.

Ezek közé tartoznak:

  • az egyesülés és a szervezkedés, valamint a kollektív tárgyalás joga (87. és 89. sz. egyezmény),
  • az egyenlő jogok és a megkülönböztetésmentesség érvényesítése (100. és 111. sz. egyezmény)
  • a kényszermunka megszüntetése (29. és 105. sz. egyezmény),
  • a gyermekmunka megszüntetése (138. sz. egyezmény a foglalkoztatás alsó korhatáráról, továbbá a készülő egyezmény a gyermekmunka legelfogadhatatlanabb formáinak a megszüntetéséről).

A magyar kormány a nyilatkozat elfogadását – a fejlett ipari országokkal, a munkavállalókkal és a munkaadókkal együtt támogatja. De ha az alapvető jogok melletti újbóli elkötelezettség kinyilvánítása és ezek érvényesülésének áttekintése mögött nincs – nem lehet – olyan törekvés, amely az egyes országok alacsonyabb bérköltségből fakadó komparatív kereskedelmi előnyének az erodálását célozná, az Magyarország számára is elfogadhatatlan lenne.

A hazai helyzet

Főcze Lajos, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének elnöke hozzászólásában kiemelte, hogy hazánkban a piacgazdaság megteremtésének, a gazdaság privatizálásának időszakában különösen fontos az alapvető munkavállalói jogok védelme. A magyar szakszervezetek törekszenek a helyi munkaügyi megállapodások, kollektív szerződések megkötésére, amelyek az egyes munkahelyeken is biztosíthatják a munkavállalók alapvető jogainak érvényesítését. A legnagyobb elmaradást ma a munkavédelmi szabályok betartásában látja. Fontosnak tartaná, hogy az ILO-egyezmények a munkavállalók és érdek-képviseleti szervezeteik számára széles körben magyar nyelven elérhetők legyenek, hiszen a hatékony érdekérvényesítés feltétele az alapvető jogok ismerete.

Szirmai Péter a VOSZ társelnökeként évek óta részt vesz az ILO munkájában a magyar munkaadók képviseletében. Hozzászólásában rámutatott arra, hogy a globalizálódással párhuzamosan a közép-kelet-európai gazdaságok átalakulása számos sajátos vonást mutat. Így jellemző az olyan kisvállalkozások jelentős köre, ahol csak egy-két munkavállaló van, vagy családi vállalkozásként működnek, így a munkaügyi normák alkalmazása sajátosan vetődik fel. Gyakori a fekete munkavégzés, illetve jellemző a munkaszerződés részleges vagy teljes hiánya. E körben terjedtek el leginkább az atipikus munkavégzési formák (pl. szerződéses munka, otthon végzett munka). A munkaügyi normák alkalmazásánál e sajátosságokat célszerű figyelembe venni.

Szirmai Péter kifejtette, hogy az ILO-ban a munkaadói szervezetek alapvető törekvése a gazdaság versenyképességének növelése. A munkaügyi normák elfogadhatóságát e szempontok alapján ítélik meg, fontosnak tartják, hogy azok a vállalkozás szabadságát ne sértsék. Megítélésük szerint az ILO-egyezmények értékét végül is azok ratifikációja határozza meg. A kormányok és a szakszervezetek erőteljes, egyeztetett nyomására elérhető ugyan, hogy egyes új munkaügyi szabályok egyezmény formájában kerüljenek elfogadásra az ILO-közgyűléseken, de ha ezeket több év alatt is csak a tagországok kisebb hányada ratifikálja, illetve ülteti át a nemzeti jogba, értékük, és főleg hatásuk erősen kétségbe vonható. Az elmúlt években egyre nagyobb a jelentősége a – munkaadók által inkább támogatott – ILO-ajánlásoknak, amelyek jogilag nem kötelezőek, de erőteljes orientáló hatást gyakorolhatnak az egyes országok jogalkotására és a szociális partnerek magatartására.

Oscar de Vries Raleigh, az ILO-CEET iroda igazgatója a szociális dömping veszélyére hívta fel a figyelmet. Ez akkor keletkezhet, ha egy ország azért juthat gazdasági, kereskedelmi előnyökhöz, mert nem érvényesülnek az alapvető munkaügyi normák. Ez például a gyermekmunka alkalmazása miatt egyes délkelet-ázsiai országokkal szemben vetődött fel.

Gyarmatiné Rácz Ágnes a Magyar Munkaadói Szövetség képviseletében megállapította, hogy a magyar gazdaság átalakulása során a globalizációs folyamatok részévé vált. A külföldi tőke megjelenése Magyarországon szükségszerű volt, és a gazdaság fejlődését elősegítette. Ez hazánkban nem járt együtt a szociális dömping kialakulásával, hiszen a magyar jog biztosítja a nemzetközi munkaügyi normák érvényesülését. A külföldi tulajdonú vállalkozásoknál épp úgy megvalósul a munkaügyi ellenőrzés, mint a hazai tulajdonúaknál.

Az MMSZ a rendezett munkaügyi kapcsolatok kialakítására törekszik – mind vállalati, mind középszinten –, amely elősegítheti a munkavállalói jogok érvényesítését a gyakorlatban. A szervezet – a többi munkaadói szervezettel azonosan – támogatja az Európai Szociális Charta ratifikálását.

Mindezekkel természetesen nem ellentétes, ha a magyar gazdaság és a vállalkozások versenyképességét a relatíve alacsonyabb egység élőmunkaköltség is elősegíti. Ez nem feltétlenül az alacsonyabb béreket jelenti, hiszen tartalmazza a foglalkoztatással járó egyéb költségeket és elvonásokat is. Ezen tényezők közötti optimális arányok kialakítása a hazai tripartit érdekegyeztetés feladata.

az MMSZ igazgatója

 

Egyablakos rendszer
Július 1-jével a gazdasági kamarák megkezdik

közjogi feladataik teljesítését. E jogokat és

kötelezettségeket az egyéni vállalkozói törvény

és a kamarai törvény módosítása után

kormányrendelet ruházta, illetve rótta rájuk.

Koji

László, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke

elmondta: e közjogi feladatokat a meglevő

irodahálózatokon keresztül látják el. Olyan,

úgynevezett egyablakos rendszer működtetéséről van

szó, amelyben a leendő vállalkozó egy helyen tudja

elintézni az induláshoz szükséges valamennyi teendőit.

Kérésre a kamara közigazgatási irodája szerzi be

számára az adószámot, a tb-számot és a statisztikai

jelzőszámot. A leendő vállalkozó számára tehát

elegendő adatlap kitöltése 5 példányban (amelyekből

az illetékes szervek 4 példányt kapnak), több dolga

már nincs, hiszen a többi a kamarára tartozik. Így a

leendő vállalkozó a bejelentkezéstől számított 30

napon belül postán megkapja vállalkozói

igazolványát, adó-, tb- és KSH-számát is. Július

1-jétől további közjogi feladatok átvételére is

sor kerül, így például a kamara végzi az utazási

irodák és az egyes kereskedelmi tevékenységeket végző

cégek (például csomagküldő szolgálatok,

autókereskedők) nyilvántartásba vételét is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem