A több jövedelemért
Az adók kivetésére, befizetésére, a járulékfizetésekre vonatkozó jogszabályok 1998-ban is változtak. E módosítások hatásai kisebbek ugyan, mint az előző években voltak, de velük a vállalkozóknak, a munkaadóknak teljesen tisztában kell lenniük.
Természetesen figyelemmel kell kísérniük jövedelmük alakulását is, hiszen a piacgazdaságban a gazdasági egységek tulajdonosai, vezetői a lehető legmagasabb jövedelem elérésére törekszenek. Ennek érdekében gondosan meg kell vizsgálniuk, hogy az adójuk csökkentésével, az igénybe vehető adókedvezményekkel és adómentességekkel törvényesen milyen kedvező lehetőségek nyílnak számukra.
Az eddig elmondottakkal kapcsolatban a következő kérdések adódnak: 1998-ban milyen új előírások évényesek a különböző adónemekre, járulékokra és hozzájárulásokra? Hogyan juthatnak a vállalkozók, a munkaadók – a törvényes rendelkezések betartása mellett – magasabb, optimális jövedelemhez? Milyen módon érhetnek el költségmegtakarítást? Melyek a legális adókímélési" lehetőségek?... stb.
Az ezekre és a hasonló kérdésekre választ adó könyv szerzői – a Pénzügyminisztérium munkatársai – a hatályos rendelkezések mellett részletesen bemutatják az adó- és járuléktakarékosság törvényes útját. A könyvükből nyerhető hasznos információk segítséget nyújtanak a vállalkozóknak, a munkaadóknak a nekik legkedvezőbb eredmény eléréséhez. Érdemes tehát ezért a könyvben leírtakat alaposan áttanulmányozni!
A kiadványban táblázatok szemléltetik az egyéni vállalkozók és a társas vállalkozásokban tag magánszemélyek jövedelmének meghatározását és adózását bér, illetve osztalék kifizetése esetén. A személyi jövedelemadóból igénybe vehető kedvezmények igen sokfélék (tandíj, biztosítások, szellemi tevékenység kedvezménye, lakáscélú kedvezmények stb.). Akik a vállalkozásnak alkalmazottai s nem tagjai, költségtérítésük egy része után sem személyi jövedelemadót, sem társadalombiztosítási járulékot nem fizetnek.
A társaságiadó-kötelezettség és a társaságiadó-alap megállapításának szabályait az adóalapnál figyelembe vehető adómentességek, adókedvezmények ismertetése követi a könyvben. A szerzők foglalkoznak a külföldiek Magyarországról származó jövedelmére és a belföldiek külföldről származó jövedelmére vonatkozó adózási szabályokkal, nemzetközi egyezményekkel is.
dr. Rubóczky IstvánSzabados Judit-Zólyomi Péter: Adó és járulékcsökkentés törvényesen. NOVORG Kiadó, Bp., 1998. 214 oldal. Ára: 2900 Ft + áfa
Stratégák és stratégiák
Szöveggyűjteményt, s nem az adott témáról íródott gondolatfüzért vesz kezébe a cégstratégiák iránt érdeklődő olvasó. Előadások, publikációk, tankönyvi részletek járják körbe a vállalati tervezés e területét az elméleti kérdésektől a gyakorlati megoldásokig. Szükség is van ilyen összefoglalóra, hiszen a stratégiai tervezés hazánkban néhány éve még – ha egyáltalán – a központi tervutasításban foglaltakkal, azok megvalósításával volt egyenértékű. Az önálló piaci szerep meghatározása, az abban rejlő lehetőségek felmérése, a cégek küldetésének megfogalmazása és még sorolhatnánk, mi minden néhány évtizede fel sem merült. A valódi piacgazdaság körülményei között stratégiai gondolkodás nélkül azonban elképzelhetetlen a vállalkozások fennmaradása, fejlődése.
A téma sokoldalúságára hívja fel a figyelmet a BKE Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék szerzői munkaközösségének egyik legújabb kötete. Mint az egyik tanulmány rámutat, a kiemelkedés és az elsüllyedés lehetősége minden vállalkozásban benne van, amire ötven, száz, négyszáz éve működő cégek példáit állítja sorba (sajnálatos, hogy ilyen időtávban működő hazai céget már alig-alig találni). A helyzetfelismerés, a távlatokban való gondolkodás, a valós helyzetnek megfelelő direkt marketingstratégia kérdésköre és sok egyéb sorakozik egymás mellett a stratégiai gondolkodás egy-egy meghatározó területeként. Számos érdekes összefüggést tárgyal a kisvállalati stratégiai tervezésről készült írás csakúgy, mint a multinacionális cégek előrenyomulását e szempontból feltérképező tanulmány. A Dunaferr-ről készült esettanulmány pedig mintegy összefoglalja, a maga (hazai) valóságában mutatja be, hogy a gyorsan változó feltételek között csak akkor lehet tartósan sikeres és hosszú életű egy vállalkozás, ha képes az állandó megújulásra, fejlődésre, tanulásra.
Gondolatébresztő, tanulságos és címének megfelelően sokszínű az Aula Kiadó gondozásában megjelent kötet, még akkor is, ha a szövegben (elsősorban az első tanulmányéban) bántó magyartalanságokkal, nyelvtani hibákkal, fésületlen mondatokkal találkozunk. Gondosabb szerkesztéssel egységesebbé tehetőek lettek volna a forrás- és hivatkozásjegyzékek csakúgy, mint a tematika pontosabb meghatározása (távolról kapcsolódik a cégstratégia témaköréhez például a társasági tulajdon működtetéséről szóló tanulmány). Valószínűleg az idegennyelv-tudás megléte feltételezésének tudható be, hogy két rövidebb írás magyarul nem, csak angolul szerepel a kötetben. Mindez azonban keveset von le a témakör felvetésének, feldolgozásának fontosságából, a tucatnyi szerző kutatásainak, azok egymás mellé rendezésének alapvető értékeiből.
Sokszínűség a cégstratégiában. Aula Kiadó, 1998. 404 oldal, 1990 Ft