×

Hatékony információcsere

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 5. számában (1998. május 15.)

 

A világ s benne a vállalatok élete ma elképzelhetetlen telekommunikáció nélkül. A technológiai fejlődéssel új, hatékony szolgáltatások s ezeket nyújtó informatikai vállalkozások jelentek meg a piacon.

 

A cégeknek meg kell találni az új informatikai, telekommunikációs megoldások között azokat, amelyekkel belső folyamataik hatékonyságát növelni tudják. A korábbi vállalati informatikai kultúra átalakításához azonban általában külső partner kell, aki felméri a cégben meglevő erőforrásokat, és az informatikai rendszert összhangba hozza az igényekkel.

A telekommunikációval foglalkozó cégektől elvárható, hogy megbízás esetén:

  • tervet készítsenek arról, hogyan lehet a meglevő infrastruktúrát átalakítani úgy, hogy az támogassa az új szolgáltatásokat,
  • segítsenek a megbízható hálózat kiépítésében,
  • mindent rendszerbe integráljanak, amit a meglevő és az új megoldások követelnek,
  • bemutassák a szolgáltatásokat, tanfolyamokat szervezzenek és folyamatos szervizt nyújtsanak.

A felhasználók dinamikusan növekvő, bár összességében ma még kis hányada a telekommunikációs szolgáltatásokat korlátok nélkül szeretné igénybe venni. A multinacionális cégek fióktelepeinek on-line kapcsolatát speciális rádió-hozzáférés és a VSAT műholdas megoldás kombinálás alapozza neg, amelyet a jelenlegi földi infrastruktúrához kapcsolva a felhasználóknak univerzális hozzáférést teremt szinte minden hálózathoz.

Internet-megoldások

Az Internet ma még az emberek többsége szemében érdekesség, ám belátható időn belül világszerte használt stratégiai eszközzé növi ki magát. A felhasználók várják, hogy az interaktív alkalmazások a számítógépeik képernyőin versenyeznek majd, de az még kérdés, hogy fix vezetékes vonalon vagy mobilhálózaton keresztül jut-e el hozzájuk az adattömeg.

A telekommunikációval foglalkozó cégek kínálata ezen a területen:

  • a jelenleg is elérhető lehetőségek: ISDN, ADSL, HFC,
  • a fejlesztés alatt álló elérési lehetőségek: vezeték nélküli és mobil (SkyBridge),
  • gerinchálózati megoldások, mint az SHD/SONET által támogatott ATM és Frame Relay,
  • a speciális tervezésű vezetékes és mobilkészülékek, amelyek az interaktív szolgáltatások elérését biztosítják.

Belső információs rendszerek

A cégeknél a papíralapú információk elektronikus átültetése vezet a leglátványosabb hatékonyságnövekedéshez. E folyamat közben – ezt az alkalmazandó szoftver is megköveteli – optimalizálni kell az addig látszólag rendezett folyamatokat. Így az információáramlás pontos meghatározása, a fogadó és továbbító személyek rögzítésével új, átgondolt struktúra épül fel. Rengeteg automatizmus épül be, mint az üzenettovábbítás, a megfelelő pontokon ellenőrzésekkel, a határidő-ellenőrzés, jóváhagyási várakozások, figyelmeztetések stb. Óriási előnye – amit sok vezető értékel –, hogy a folyamatok áttekinthetővé és bármely ponton ellenőrizhetővé, az információk olcsón archiválhatóvá válnak.

Rendkívül egyszerű találkozókat szervezni, mert a rendszer képes automatikusan megkeresni a minden résztvevőnek megfelelő időpontot, és azt bejegyezni a résztvevők határidőnaplójába.

Mindez persze teljesen új szemléletet kíván minden alkalmazótól, hiszen a vezetőknek számítaniok kell arra, hogy bármely pillanatban kereshetik őket. Ezt az új munkastílust támogatják a hardver- és szoftvergyártók is a különböző hordozható kliens- és helyhez kötött, nagy teljesítményű eszközökkel, az Intranet-hálózatokkal és más technikai csodákkal.

Munkavégzés telefonnal

Ez a munkavégzési forma főleg informatikai cégek, biztosítók, tervezőintézetek, kereskedelmi vállalatok számára kézenfekvő. Elkerülhető az utazás, saját időbeosztás alkalmazható, több szabad idő marad. Egy-egy hagyományos munkahely megteremtéséhez átlagosan 1,5 millió forint kell, míg a kihelyezett munkahelyek fajlagos költsége 500 ezer forint körüli összeg.

A távmunka nem azonos a számítógépes munkavégzéssel vagy a csak otthon végezhető munkákkal, ugyanis mindezek végezhetők úgynevezett Teleházban is, amely erre a célra épült telekommunikációs központ a lakóhely közelében. A teleházak nagy előnye, hogy nem kell az összes munkatársnak nagy értékű gépeket kiadni, azok használatát megtanítani.

Ma Magyarországon a távmunka témakörei között gépészeti tervezési feladatok, prospektuskészítés, információs hajlékonylemez készítése, reklámgrafikai tervezés szerepel. Mint üzleti vállalkozás ma még csak szerény nyereséggel üzemel hazánkban. Várhatóan a közeljövőben egyes animációs stúdiók is alkalmazni fogják ezt a módszert rajzok színezésére.

A vállalkozások szolgáltatásainak eladhatóságát javítják az egyre szélesebb körben terjedő úgynevezett "zöld", illetve "kék" számok. A "zöld" az ingyenesen hívható telefonszámokat takarja, ekkor a szolgáltató vállalja a hívás díját. A "kék" szám nem díjtalan, de bárhonnan helyi tarifával hívható. A hívottak tanácsokkal, ötletekkel szolgálnak a felhasználóknak.

Adattovábbítási módozatok

Főleg az Internethez kapcsolódáskor, de a cégek telephelyeinek összeköttetésekor is találkozunk az adattovábbítás módjának megválasztási és biztonsági a problémáival. Amíg a belső hálózat összeköttetése megoldható kábelezéssel, addig a távolsági kapcsolatoknál a telefonvonal játssza a főszerepet. Ha két telephelyet kell öszszekötni, el lehet gondolkozni azon, hogy megéri-e az ISDN vagy a bérelt vonal, esetleg a műholdas kapcsolat igénybevétele. Az ISDN- es bérelt vonal lényege ugyanaz, mindkét esetben két kapcsolóegység (modem) áll egymással szemben. Az egyszerű felhasználó úgy hiheti, hogy ez így van a telefonvonal esetében is, de amit nem láthat: itt nincs közbülső adattovábbító, mint a hagyományos telefonvonalon, amit kapcsolt vonalnak is szokás nevezni. A másik különbség, hogy a bérelt vonalon folyamatosan kapcsolatban áll a két modem egymással, ami hagyományos telefonvonal esetében tetemes költség volna. Az ISDN előnye az előzőekkel szemben, hogy digitális adatfolyamot használ, ami könnyebben kezelhető, mint az analóg. Az ISDN is közbülső kapcsolók nélkül működik, viszont a két oldal nem folyamatos kapcsolatban van egymással. Az ISDN a másodperc törtrésze alatt kiépíti az ellenpárral a vonalat, és ugyanennyi idő alatt bontja le. Az adatok áramlási sebessége többszöröse a hagyományos telefonvonalon zajló adattovábbításokénak.

Hagyományosan az adattovábbítás úgy zajlik, hogy megírunk egy faxot, azt kinyomtatjuk, majd továbbítjuk a faxgép segítségével, ami visszaalakítja azt digitális jelformává és továbbítja, s megfelelő módon kinyomtatja. A faxmodemek régen túllépték a faxgépek tudását küldési és alkalmazkodási szinten egyaránt. Ezen túl a számítógépen megírt faxok is közvetlenül küldhetők abban a formában minőségromlás nélkül. A szóló gépekben vagy eleve van modem, vagy az csatlakoztatható hozzájuk. Szervergéphez is csatlakoztatható egy vagy több faxmodem. Így mindenki, aki a hálózatra be tud jelentkezni, képes faxokat küldeni közvetlenül a gépéből. Ezzel a megoldással fogadhatók is a faxok, amelyek kinyomtathatók, a képernyőn olvashatók, illetve elektronikus formában tárolhatók.

A költségek

A telefon használata persze pénzbe kerül. A cég méretével egyenes arányban – ha nem exponenciálisan – telefonszámlája is nő. Gátat szabhat ennek az úgynevezett vonalfigyelő rendszer, amely rögzíti a hívott számot és a hívás időtartamát. Ezek után elvben minden hívást számon kérhető a dolgozókon.

A hívásfigyelés és korlátozás jótékony hatása a hívások hosszának rövidülésével jár a beépülő önkorlátozó magatartás révén, és ezáltal csökkenhetnek a költségek is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. május 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8744 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8744 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5192 olvasói kérdésre 5192 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8744 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8744 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5192 olvasói kérdéssel.

Munkakör munkáltatói módosítása

Amennyiben a munkáltató „lefokozná” a munkavállalót, erre milyen lehetőségei vannak? Például üzletvezetői pozícióból eladóvá minősítenék vissza. Ez alapvetően a munkakör...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaközi szünet beosztása

A munkavállalók nyolcórás teljes munkaidőben dolgoznak, általános munkarendben. A napi munkaidőben összesen 90 perc munkaközi szünet van. Ebből 30 perc egybefüggő szünet, ezenfelül...

Tovább a teljes cikkhez

Jelenléti adatok – a munkaidő-nyilvántartás alapja

Cégünknél az adminisztratív dolgozók esetében beléptetőrendszert használunk, ahol a munkavállalóknak az irodaház belépésekor, illetve a munkaidő befejezésekor mágneskártyával...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő a pihenőidő alatt

A munkavállaló általános munkarendben dolgozik, hétfőtől péntekig, napi 8 órában, minden munkanapon 8 órától 16 óráig. Ha a szombatra, tehát a heti pihenőnapjára rendkívüli...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságkiadás készenléttel érintett napon

A munkavállaló a rendes, beosztás szerinti munkaidejét megelőzően 24 órát töltött készenlétben, vasárnap reggel 8-tól hétfőn reggel 8 óráig. A beosztás szerinti munkaideje...

Tovább a teljes cikkhez

Pótszabadság – életkor helyett a besorolás alapján

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó munkavállalónak a munkáltató nem hajlandó megadni az életkor után járó pótszabadságot, besorolásra hivatkozva. Az évi 10 munkanap pótszabadság...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása – elévülés egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Egészségügyi szolgálati jogviszony megszűnése esetén hány évre visszamenőleg tarthat igényt a munkavállaló a ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására?

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés akadályoztatott munkavállalónak

Egy cégnél a dolgozó hosszas kórházi kezelésre szorul, valószínűleg már nem tér vissza dolgozni. A munkáltató nem találja a legjobb megoldást a bére kifizetésére, valamint a...

Tovább a teljes cikkhez

Átalány-költségtérítés megállapítása jegyzőnek

Adható-e a jegyzőnek is pénzbeli – elszámolási kötelezettség nélküli – költségtérítés, hasonlóan a polgármester és az alpolgármesterek költségtérítéséhez az illetménye...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő a pihenőidő alatt

A munkavállaló általános munkarendben dolgozik, hétfőtől péntekig, napi 8 órában, minden munkanapon 8 órától 16 óráig. Ha a szombatra, tehát a heti pihenőnapjára rendkívüli...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságkiadás készenléttel érintett napon

A munkavállaló a rendes, beosztás szerinti munkaidejét megelőzően 24 órát töltött készenlétben, vasárnap reggel 8-tól hétfőn reggel 8 óráig. A beosztás szerinti munkaideje...

Tovább a teljes cikkhez

Pótszabadság – életkor helyett a besorolás alapján

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó munkavállalónak a munkáltató nem hajlandó megadni az életkor után járó pótszabadságot, besorolásra hivatkozva. Az évi 10 munkanap pótszabadság...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása – elévülés egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Egészségügyi szolgálati jogviszony megszűnése esetén hány évre visszamenőleg tarthat igényt a munkavállaló a ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására?

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés akadályoztatott munkavállalónak

Egy cégnél a dolgozó hosszas kórházi kezelésre szorul, valószínűleg már nem tér vissza dolgozni. A munkáltató nem találja a legjobb megoldást a bére kifizetésére, valamint a...

Tovább a teljes cikkhez

Átalány-költségtérítés megállapítása jegyzőnek

Adható-e a jegyzőnek is pénzbeli – elszámolási kötelezettség nélküli – költségtérítés, hasonlóan a polgármester és az alpolgármesterek költségtérítéséhez az illetménye...

Tovább a teljes cikkhez

Bérpótlék-elszámolás a munkanap meghatározása alapján

Két munkavállalói csoportunkra szeretnék pótlékokra vonatkozóan kérdést feltenni. Az egyik csoport készenléti jellegű munkakör, 24 órás beosztással (6:00 vagy 7:00 a kezdete,...

Tovább a teljes cikkhez

Személyi illetmény – a megállapítás korlátjai

Közös önkormányzati hivatal egy megüresedő munkakörbe keres köztisztviselőt. Amennyiben olyan személy kerül kinevezésre, aki versenyszférából jön át (az Mt. hatálya alá...

Tovább a teljes cikkhez

Másodállás szabadság alatt

Vállalhat másik teljes vagy részmunkaidős munkajogviszonyt egy teljes munkaidős foglalkoztatott úgy, hogy a jelenlegi munkaviszonyában szabadságon van, mivel a szülés után visszajött...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5192 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 271-ik lapszám, amely az 5192-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem