A világ s benne a vállalatok élete ma elképzelhetetlen telekommunikáció nélkül. A technológiai fejlődéssel új, hatékony szolgáltatások s ezeket nyújtó informatikai vállalkozások jelentek meg a piacon.
A cégeknek meg kell találni az új informatikai, telekommunikációs megoldások között azokat, amelyekkel belső folyamataik hatékonyságát növelni tudják. A korábbi vállalati informatikai kultúra átalakításához azonban általában külső partner kell, aki felméri a cégben meglevő erőforrásokat, és az informatikai rendszert összhangba hozza az igényekkel.
A telekommunikációval foglalkozó cégektől elvárható, hogy megbízás esetén:
- tervet készítsenek arról, hogyan lehet a meglevő infrastruktúrát átalakítani úgy, hogy az támogassa az új szolgáltatásokat,
- segítsenek a megbízható hálózat kiépítésében,
- mindent rendszerbe integráljanak, amit a meglevő és az új megoldások követelnek,
- bemutassák a szolgáltatásokat, tanfolyamokat szervezzenek és folyamatos szervizt nyújtsanak.
A felhasználók dinamikusan növekvő, bár összességében ma még kis hányada a telekommunikációs szolgáltatásokat korlátok nélkül szeretné igénybe venni. A multinacionális cégek fióktelepeinek on-line kapcsolatát speciális rádió-hozzáférés és a VSAT műholdas megoldás kombinálás alapozza neg, amelyet a jelenlegi földi infrastruktúrához kapcsolva a felhasználóknak univerzális hozzáférést teremt szinte minden hálózathoz.
Internet-megoldások
Az Internet ma még az emberek többsége szemében érdekesség, ám belátható időn belül világszerte használt stratégiai eszközzé növi ki magát. A felhasználók várják, hogy az interaktív alkalmazások a számítógépeik képernyőin versenyeznek majd, de az még kérdés, hogy fix vezetékes vonalon vagy mobilhálózaton keresztül jut-e el hozzájuk az adattömeg.
A telekommunikációval foglalkozó cégek kínálata ezen a területen:
- a jelenleg is elérhető lehetőségek: ISDN, ADSL, HFC,
- a fejlesztés alatt álló elérési lehetőségek: vezeték nélküli és mobil (SkyBridge),
- gerinchálózati megoldások, mint az SHD/SONET által támogatott ATM és Frame Relay,
- a speciális tervezésű vezetékes és mobilkészülékek, amelyek az interaktív szolgáltatások elérését biztosítják.
Belső információs rendszerek
A cégeknél a papíralapú információk elektronikus átültetése vezet a leglátványosabb hatékonyságnövekedéshez. E folyamat közben – ezt az alkalmazandó szoftver is megköveteli – optimalizálni kell az addig látszólag rendezett folyamatokat. Így az információáramlás pontos meghatározása, a fogadó és továbbító személyek rögzítésével új, átgondolt struktúra épül fel. Rengeteg automatizmus épül be, mint az üzenettovábbítás, a megfelelő pontokon ellenőrzésekkel, a határidő-ellenőrzés, jóváhagyási várakozások, figyelmeztetések stb. Óriási előnye – amit sok vezető értékel –, hogy a folyamatok áttekinthetővé és bármely ponton ellenőrizhetővé, az információk olcsón archiválhatóvá válnak.
Rendkívül egyszerű találkozókat szervezni, mert a rendszer képes automatikusan megkeresni a minden résztvevőnek megfelelő időpontot, és azt bejegyezni a résztvevők határidőnaplójába.
Mindez persze teljesen új szemléletet kíván minden alkalmazótól, hiszen a vezetőknek számítaniok kell arra, hogy bármely pillanatban kereshetik őket. Ezt az új munkastílust támogatják a hardver- és szoftvergyártók is a különböző hordozható kliens- és helyhez kötött, nagy teljesítményű eszközökkel, az Intranet-hálózatokkal és más technikai csodákkal.
Munkavégzés telefonnal
Ez a munkavégzési forma főleg informatikai cégek, biztosítók, tervezőintézetek, kereskedelmi vállalatok számára kézenfekvő. Elkerülhető az utazás, saját időbeosztás alkalmazható, több szabad idő marad. Egy-egy hagyományos munkahely megteremtéséhez átlagosan 1,5 millió forint kell, míg a kihelyezett munkahelyek fajlagos költsége 500 ezer forint körüli összeg.
A távmunka nem azonos a számítógépes munkavégzéssel vagy a csak otthon végezhető munkákkal, ugyanis mindezek végezhetők úgynevezett Teleházban is, amely erre a célra épült telekommunikációs központ a lakóhely közelében. A teleházak nagy előnye, hogy nem kell az összes munkatársnak nagy értékű gépeket kiadni, azok használatát megtanítani.
Ma Magyarországon a távmunka témakörei között gépészeti tervezési feladatok, prospektuskészítés, információs hajlékonylemez készítése, reklámgrafikai tervezés szerepel. Mint üzleti vállalkozás ma még csak szerény nyereséggel üzemel hazánkban. Várhatóan a közeljövőben egyes animációs stúdiók is alkalmazni fogják ezt a módszert rajzok színezésére.
A vállalkozások szolgáltatásainak eladhatóságát javítják az egyre szélesebb körben terjedő úgynevezett "zöld", illetve "kék" számok. A "zöld" az ingyenesen hívható telefonszámokat takarja, ekkor a szolgáltató vállalja a hívás díját. A "kék" szám nem díjtalan, de bárhonnan helyi tarifával hívható. A hívottak tanácsokkal, ötletekkel szolgálnak a felhasználóknak.
Adattovábbítási módozatok
Főleg az Internethez kapcsolódáskor, de a cégek telephelyeinek összeköttetésekor is találkozunk az adattovábbítás módjának megválasztási és biztonsági a problémáival. Amíg a belső hálózat összeköttetése megoldható kábelezéssel, addig a távolsági kapcsolatoknál a telefonvonal játssza a főszerepet. Ha két telephelyet kell öszszekötni, el lehet gondolkozni azon, hogy megéri-e az ISDN vagy a bérelt vonal, esetleg a műholdas kapcsolat igénybevétele. Az ISDN- es bérelt vonal lényege ugyanaz, mindkét esetben két kapcsolóegység (modem) áll egymással szemben. Az egyszerű felhasználó úgy hiheti, hogy ez így van a telefonvonal esetében is, de amit nem láthat: itt nincs közbülső adattovábbító, mint a hagyományos telefonvonalon, amit kapcsolt vonalnak is szokás nevezni. A másik különbség, hogy a bérelt vonalon folyamatosan kapcsolatban áll a két modem egymással, ami hagyományos telefonvonal esetében tetemes költség volna. Az ISDN előnye az előzőekkel szemben, hogy digitális adatfolyamot használ, ami könnyebben kezelhető, mint az analóg. Az ISDN is közbülső kapcsolók nélkül működik, viszont a két oldal nem folyamatos kapcsolatban van egymással. Az ISDN a másodperc törtrésze alatt kiépíti az ellenpárral a vonalat, és ugyanennyi idő alatt bontja le. Az adatok áramlási sebessége többszöröse a hagyományos telefonvonalon zajló adattovábbításokénak.
Hagyományosan az adattovábbítás úgy zajlik, hogy megírunk egy faxot, azt kinyomtatjuk, majd továbbítjuk a faxgép segítségével, ami visszaalakítja azt digitális jelformává és továbbítja, s megfelelő módon kinyomtatja. A faxmodemek régen túllépték a faxgépek tudását küldési és alkalmazkodási szinten egyaránt. Ezen túl a számítógépen megírt faxok is közvetlenül küldhetők abban a formában minőségromlás nélkül. A szóló gépekben vagy eleve van modem, vagy az csatlakoztatható hozzájuk. Szervergéphez is csatlakoztatható egy vagy több faxmodem. Így mindenki, aki a hálózatra be tud jelentkezni, képes faxokat küldeni közvetlenül a gépéből. Ezzel a megoldással fogadhatók is a faxok, amelyek kinyomtathatók, a képernyőn olvashatók, illetve elektronikus formában tárolhatók.
A költségek
A telefon használata persze pénzbe kerül. A cég méretével egyenes arányban – ha nem exponenciálisan – telefonszámlája is nő. Gátat szabhat ennek az úgynevezett vonalfigyelő rendszer, amely rögzíti a hívott számot és a hívás időtartamát. Ezek után elvben minden hívást számon kérhető a dolgozókon.
A hívásfigyelés és korlátozás jótékony hatása a hívások hosszának rövidülésével jár a beépülő önkorlátozó magatartás révén, és ezáltal csökkenhetnek a költségek is.