×

Jogmagyarázó

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 116. számában (2007. december 15.)

Rovatunkban ezúttal a végkielégítéssel, valamint a szakszervezeti tisztségviselő adatainak védelmével kapcsolatos problémákat járjuk körül.

Tudnivalók a végkielégítésről

A végkielégítés a munkaviszonyát elvesztő munkavállaló számára jelent átmeneti anyagi segítséget, elismerve az adott munkáltatónál eltöltött hosszabb munkaviszonyt. Mondanánk, csak azokban az esetekben jár, amikor a munkaviszony megszüntetésére a munkavállaló hibáján kívül került sor. A Munka Törvénykönyve azonban rácáfol a logikánkra, fizetni kell akkor is, ha a rendes felmondás oka a munkavállalónak felróható.

A végkielégítésre való jogosultság függ:

- a munkaviszony megszűnés/megszüntetés jogcímétől, valamint

- az adott munkáltatónál munkaviszonyban töltött idő tartamától.

A feltételeknek együttesen kell fennállniuk ahhoz, hogy a munkavállaló jogosult legyen a végkielégítésre, és szükséges az is, hogy a munkavállaló ne essen kizáró feltétel alá.

A munkaviszony megszüntetésének jogcímei

A munkavállalót végkielégítés illeti meg, ha munkaviszonya

a) a munkáltató rendes felmondása vagy

b) a munkáltató jogutód nélküli megszűnése [Mt. 95. § (1) bekezdés], illetve

c) a munkavállaló rendkívüli felmondása következtében [Mt. 96. § (7) bekezdés] szűnt meg.

Habár rendes felmondásra csak határozatlan idejű munkaviszony esetében van mód, ez nem jelenti azt, hogy csak határozatlan idejű munkaviszonyok tekintetében nyílna meg a munkavállaló végkielégítésre való jogosultsága. A jogutód nélküli megszűnés és a munkavállalói rendkívüli felmondás ugyanis mind határozott, mind határozatlan idejű munkaviszonyok esetében lehetséges.

Nem jár az Mt. szerint végkielégítés, ha a munkaviszony a munkavállaló halála, a határozott idő lejárta, közös megegyezés, munkavállalói rendes felmondás, munkáltatói rendkívüli felmondás, a próbaidő hatálya alatti azonnali hatályú munkaviszony-megszüntetés, vagy a határozott idejű munkaviszony határozott idő lejárta előtti megszüntetése folytán szűnt meg. Miután az Mt. szabályai általános jelleggel relatíve diszpozitív jellegűek, nem kizárt, hogy például a kollektív szerződés vagy a felek megállapodása végkielégítést állapítson meg a határozott idő letelte vagy közös megegyezéssel történő megszüntetés esetén.

A munkaviszonyban töltött idő tartama

A végkielégítésre való jogosultság további feltétele, hogy a munkaviszony a munkáltatónál legalább három évig fennálljon.

Az időtartam számítása során figyelmen kívül kell hagyni:

a) a szabadságvesztés,

b) a közérdekű munka, valamint

c) a harminc napot meghaladó fizetés nélküli szabadság időtartamát, kivéve a közeli hozzátartozó, valamint a tíz éven aluli gyermek gondozása, ápolása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságot [Mt. 95. § (3) bekezdés].

Amennyiben a munkaviszonyban a munkáltatói oldalról jogutódlás következett be, a jogelőd és a jogutód munkáltatónál eltöltött munkaviszony időtartamát össze kell számítani. A munkaviszonyt a munkáltató személyében bekövetkezett jogutódlás ugyanis nem érinti. Ehhez képest a jogelőddel létesített munkaviszony a jogutóddal változatlanul fennáll, és a végkielégítés szempontjából az e munkaviszonyban töltött időket együttesen kell számításba venni (MK 154). A munkáltató jogutód nélkül történő megszűnése esetén a törvény a munkavállalókat megillető járandóságok szempontjából nem tesz különbséget a munkaviszonyok között azok tartama szerint. A munkavállalót a végkielégítés attól függetlenül megilleti, hogy határozott vagy határozatlan idejű munkaviszonyban állt alkalmazásban.

A végkielégítés mértékének kiszámításakor nem alkalmazható az a szabály, hogy ha a munkavállaló munkaviszonya a törvény hatálybalépése előtt (1992. július 1.) áthelyezéssel keletkezett, korábbi munkaviszonyát, mindaddig, míg munkaviszonyát nem szünteti meg, úgy kell tekinteni, mintha jelenlegi munkáltatójánál töltötte volna el. A végkielégítés mértékének kiszámításakor tehát az 1992. július 1-je előtt áthelyezéssel keletkezett korábbi munkaviszonyban töltött éveket nem lehet figyelembe venni.

Kizáró feltétel

A fenti feltételek fennállása esetén sem jár végkielégítés a munkavállalónak, ha legkésőbb a munkaviszony megszűnésének időpontjában nyugdíjasnak minősül [Mt. 95. § (2) bekezdés]. A törvény indokolása szerint ebben az esetben a végkielégítés szociális funkciója nem indokolt, hiszen a munkavállaló megfelelő ellátásban részesül, bizonyos fokú anyagi biztonságban van.

Bármilyen címen is következik be a saját jogú nyugdíjjogosultság, a munkavállaló akár öregségi, akár rokkantsági nyugdíjban részesül, végkielégítésre való jogosultságát minden esetben elveszti. Fontos azonban, hogy a munkavállaló nyugdíjjogosultságát az arra hivatott társadalombiztosítási szervek már megállapítsák legkésőbb abban az időpontban, amikor a munkaviszony megszűnik. Amennyiben az igényelbírálás csak folyamatban van, de abban határozat még nem született, a munkáltató nem tagadhatja meg a végkielégítés kifizetését. Önmagában az a körülmény, hogy a munkavállaló a társadalombiztosítás szervhez előterjesztette a rokkantsági nyugdíjazásra irányuló igényét, azonban a munkaviszonyának rendes felmondással történő megszüntetése időpontjában még nem rokkantnyugdíjas, nem jelenti azt, hogy már az igényére figyelemmel sem lenne jogosult a végkielégítésre (Legfelsőbb Bíróság Mfv. I. 10. 738/1995/2.). Ha viszont a munkavállaló a munkaviszonya megszüntetése után kéri például 6 hónapra visszamenőlegesen az előrehozott öregségi nyugdíja megállapítását, a munkáltató nem követelheti vissza a már kifizetett végkielégítést arra történő hivatkozással, hogy a 6 hónapos periódusba esett a kifizetés esedékességének időpontja. A végkielégítésre való jogosultság megszerzésekor ugyanis a munkavállaló még nem minősült nyugdíjasnak.

Mértékek és eltérések

A végkielégítés mértékét a törvény határozza meg az adott munkáltatónál munkaviszonyban töltött idő mértékétől függően. A végkielégítés

a) legalább 3 év esetén: egyhavi;

b) legalább 5 év esetén: kéthavi;

c) legalább 10 év esetén: háromhavi;

d) legalább 15 év esetén: négyhavi;

e) legalább 20 év esetén: öthavi;

f) legalább 25 év esetén: hathavi

átlagkereset összege [Mt. 95. § (4) bekezdés].

A törvény a végkielégítéshez szükséges feltételeket és a végkielégítés minimális összegét tartalmazza. Az előírásoktól a munkavállalóra nézve kedvező módon el lehet térni. Így a munkaszerződés, a kollektív szerződés vagy a felek megállapodása:

a) bármely további munkaviszony-megszüntetési mód (közös megegyezés, munkavállalói rendes felmondás, munkáltatói rendkívüli felmondás stb.) tekintetében előírhatja végkielégítés fizetését. Végkielégítés határozott időre szóló munkaviszony megszűnése esetére is kiköthető (EBH 2000/244.). Ha a felek a határozott idejű munkaviszony megszűnése esetére – a törvénytől eltérően – végkielégítésben állapodtak meg, a munkavállalót a végkielégítés megilleti (BH 2000. 322.). Ez igaz a többi munkaviszony-megszűnési, megszüntetési módra is, tehát ha a felek végkielégítésben állapodnak meg olyan munkaviszony-megszűnési, -megszüntetési módok esetében, ahol a törvény nem rendelkezik végkielégítés fizetéséről, a végkielégítés jár a munkavállaló részére;

b) a munkaviszony időtartamától függetlenül megállapíthatja a végkielégítésre való jogosultságot;

c) három évnél rövidebb munkaviszony esetén (egy-két év) is rendelkezhet a jogosultságról;

d) előírhatja a nyugdíjas munkavállalók vonatkozásában is a végkielégítésre való jogosultságot; vagy

e) a törvényben írtnál magasabb összegben is megállapíthatja annak mértékét.

Az utóbbi esetben nem szükséges, hogy a felek között írásos megállapodás jöjjön létre a végkielégítés kedvező mértékéről, abban a felek szóban is megállapodhatnak, vagy az is lehetséges, hogy ráutaló magatartással jön létre a megállapodás, akként, hogy a munkáltató a magasabb összegű vagy egyébként nem járó végkielégítést a munkavállalónak kifizeti, a munkavállaló pedig elfogadja azt. E tekintetben ugyanis az írásbeliség nem kötelező előírás (BH 2002/412.). Abban az esetben azonban, ha a munkáltató tévedésből fizetett végkielégítést vagy adott magasabb összegű végkielégítést a munkavállalónak, azt a munkabér jogalap nélküli kifizetésére vonatkozó szabályok szerint követelheti vissza (Mt. 162. §).

Emelt összegű végkielégítés

A védett korban lévő munkavállalók esetében a jogalkotó egy, az általánosnál magasabb összegben megállapított, emelt összegű végkielégítés megfizetéséről rendelkezik. A törvény indokolása szerint az emelt összegű végkielégítés indoka elsősorban az, hogy a védett korban lévő munkavállalók munkaerő-piaci esélyei jelentősen csökkennek, elhelyezkedni csak lényegesen nehezebben tudnak, mint a fiatalabb munkavállalók, ezért szükséges, hogy számukra magasabb összegű végkielégítés fizetésére kerüljön sor. Az emelt összegű végkielégítés a védett korban lévő munkavállalókra vonatkozó felmondással együtt érvényesül, és célja az, hogy a munkáltatókat befolyásolja abban, hogy lehetőség szerint ne szüntessék meg az idősebb munkavállalók munkaviszonyát rendes felmondással. A munkáltató a munkavállaló munkaviszonyát rendes felmondással – kivéve ha egyébként nyugellátásban részesül – a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltését megelőző öt éven belül csak különösen indokolt esetben szüntetheti meg [Mt. 89. § (7) bekezdés].

A végkielégítésnek a törvényben meghatározott mértéke háromhavi átlagkereset összegével emelkedik, ha a munkavállaló munkaviszonya

a) az öregségi nyugdíjra, továbbá

b) a korkedvezményes öregségi nyugdíjra

való jogosultság megszerzését megelőző öt éven belül szűnik meg a fent felsorolt módokon (munkáltató rendes felmondás, jogutód nélküli megszűnés, munkavállalói rendkívüli felmondás) [Mt. 95. § (5) bekezdés].

Az emelt összegű végkielégítés azonban mindösszesen egy alkalommal illeti meg a munkavállalót. Nem jogosult ugyanis az emelt összegű végkielégítésre a munkavállaló akkor, ha korábban már emelt összegű végkielégítésben részesült [Mt. 95. § (5) bekezdés]. Azaz ha a munkavállalónak a jogviszonyát az öregségi vagy korkedvezményes öregségi nyugdíjra való jogosultság megszerzését megelőző öt éven belül szüntetik meg, ez alkalommal megkapja az emelt összegű végkielégítését, ha azonban ismét el tud helyezkedni, majd a jogviszonyát ismételten megszüntetik a nyugdíjjogosultságot megelőző öt évben, másodszorra már nem jogosult erre az összegre. A jogosulatlan kifizetések elkerülése érdekében a munkáltatónak a munkaviszony megszűnésekor kiállított munkáltatói igazoláson fel kell tüntetni, ha a munkavállaló részesült ilyen emelt összegű végkielégítésben [Mt. 98. § (1) bekezdés f) pont].

Korlátozások a felszámolási eljárás során

Miként már a korábbiakban említettük, van lehetőség arra, hogy a felek az Mt. szabályaitól kedvező mértékben eltérjenek, és a törvény alapján járótól magasabb mértékben állapítsák meg a végkielégítés mértékét. A felszámolási eljárásban azonban ez a magasabb összeg más feltételekkel érvényesíthető. A Csődtv. rendelkezései szerint a munkáltató rendes felmondása esetén – felszámolási költségként – ha a felszámolás kezdő időpontját megelőzően legalább egy évvel megkötött kollektív szerződés, illetve munkaszerződés magasabb összeget nem állapít meg, a végkielégítés (és a munkavégzés alóli felmentési időre járó átlagkereset) olyan összegben vehető figyelembe, amely a munkavállalót a Munka Törvénykönyve rendelkezései alapján megilleti [Csődtv. 57. § (1) és (2) bekezdés].

Tehát kollektív szerződés és munkaszerződés a törvényben szabályozottnál magasabb összegű végkielégítést is megállapíthat, vagy a jogosultsági feltételeket a munkavállalóra kedvezőbben szabályozhatja (például nem kell hároméves munkaviszony a végkielégítéshez). Ez azonban visszaélésre, a vagyon kijátszására, egyes munkavállalók jogellenes előnyben részesítésére adhat alkalmat, ezért az ilyen juttatás csak akkor vehető figyelembe a felszámolási eljárásban privilegizált úgynevezett a) pontos követelésként, ha a felszámolás kezdő időpontját megelőzően legalább egy évvel került megkötésre a kollektív szerződés vagy a megállapodás, amely ezt szabályozza. Ellenkező esetben a munkavállaló jogosult ugyan erre az összegre, de a törvényi mértéket meghaladó összegben az már nem privilegizált követelésként vehető figyelembe, hanem csak mint magánszemély nem gazdasági tevékenységből eredő más követelése [úgynevezett d) pontos követelés], azaz a kielégítési sorrendben kedvezőtlenebb, hátsóbb pozícióba kerül.

Munkavállalói rendkívüli felmondás – jog a végkielégítésre

Általános szabály, hogy ha a munkaviszonyt a munkavállaló szünteti meg rendkívüli felmondással, a munkáltató köteles megfizetni annyi időre járó átlagkeresetet, amennyi a munkáltató rendes felmondása esetén járna, továbbá köteles végkielégítést is fizetni [Mt. 96. § (7) bekezdés]. A munkáltató rendes felmondása és a munkáltató jogutód nélküli megszűnése esetén a végkielégítés fizetése különösebb jogi problémát nem okoz, egyértelmű, hogy a munkáltató azt az utolsó munkában töltött napon [Mt. 97. § (2) bekezdés] köteles megfizetni a munkavállaló részére. Nem ez a helyzet azonban a munkavállaló rendkívüli felmondása esetén fizetendő végkielégítés esetében. Ha ugyanis a munkáltató a munkavállalói rendkívüli felmondás jogszerűségét és így fizetési kötelezettségét nem ismeri el, a munkavállalónak kell pert indítania a rendkívüli felmondás jogszerűségének megállapítása és a törvényes jogkövetkezmények megfizetése iránt. Az ítélkezési gyakorlat szerint önmagában az, hogy a munkáltató nem fordul bírósághoz a munkavállaló jogellenes munkaviszony-megszüntetése miatt, nem jelenti, hogy a felmondás jogszerűségét elismeri. A munkáltató ugyanis dönthet úgy, hogy nem tekinti jogszerűnek a munkavállaló felmondását, és ezért a munkaviszony-megszüntetését ugyan elismeri, de a munkavállaló részére járó felmondási időre járó átlagkereset és végkielégítés kifizetését nem biztosítja. Ha tehát a munkáltató a rendkívüli felmondás indokát nem fogadja el, illetőleg annak jogszerűségét más okból vitatja, a rendkívüli felmondáshoz kapcsolódó jogkövetkezmények alkalmazása iránt a munkavállalónak kell keresetet indítania. Fontos, hogy ilyen esetben a bizonyítási kötelezettség a munkavállalót terheli a rendkívüli felmondás jogszerűsége vonatkozásában (BH 1998/556.).

Ha a munkáltató nem ismeri el a munkavállalói rendkívüli felmondás jogszerűségét, nem jelenti azt, hogy a munkaviszony nem szűnik meg. A munkaviszony ilyen esetben is a munkavállaló nyilatkozatával, azonnali hatállyal megszűnik, csak éppen a munkáltató nem fizeti ki a járandóságokat, mert azok álláspontja szerint nem járnak.

A kifizetés határideje

Általános szabályként érvényesül, hogy a munkavállaló végkielégítését és egyéb járandóságát legkésőbb az utolsó munkában töltött napon köteles a munkáltató kifizetni. Kivétel, ha a munkaviszony a munkavállaló rendkívüli felmondása folytán szűnik meg, ekkor ugyanis az azonnali hatályú megszüntetésre tekintettel a munkáltató legkésőbb a jognyilatkozat közlésétől számított harmadik munkanapon köteles a kifizetésről gondoskodni [Mt. 97. § (2) bekezdés].

A szakszervezeti tisztségviselők adatainak kezelése

Az adatvédelmi biztos 2004 februárjában adta ki azt az állásfoglalását, mely az érdek-képviseleti tagságra vonatkozó, illetve a tisztségviselésre utaló különleges adatok kezeléséről szól. Ebben a kérdést onnan közelíti meg, hogy a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény (Avtv.) módosításáról szóló 2003. évi XLVIII. törvény új rendelkezésként a különleges adatok sorába emelte az "érdek-képviseleti szervezeti tagságra" vonatkozó adatokat, mégpedig jogharmonizációs kötelezettségnek, az Európai Parlament és a Tanács "az egyénnek a személyes adatok feldolgozásával kapcsolatos védelméről és ezeknek az adatoknak a szabad áramlásáról" szóló 95/46/EK irányelve átültetésére való kötelezettségnek való megfelelés érdekében.

Adatkezelés csak hozzájárulással

Az adatvédelmi törvény a különleges adatokat a személyes adatokon belül is szigorúbban védi, így előírja: "különleges adat akkor kezelhető, ha az adatkezeléshez az érintett írásban hozzájárul", vagy azt törvény meghatározott célra elrendeli. Az adatvédelmi biztos szerint nincs olyan törvényi előírás, amely az érdek-képviseleti szervezeti tagságra vonatkozó adatok kezelését elrendelné, azaz például a munkáltató számára lehetővé tenné ezen adatok nyilvántartását. Utal a munkavállalói érdekképviseletitagdíj-fizetés önkéntességéről szóló 1991. évi XXIX. törvényre, melynek 2. §-a (1) bekezdésének b) pontja elrendeli, hogy a munkáltató a megbízás megszűnéséig köteles évenként egy alkalommal – az érdekképviselet kérésére – a kérelmező munkavállalók nevét és a levont tagdíj mértékét tartalmazó jegyzéket az eltelt időszakra vonatkozóan összeállítani és az érdekképviselet rendelkezésére bocsátani. Az adatvédelmi biztos szerint e rendelkezés nem alkalmazható, hiszen az érdek-képviseleti szervezeti tagságra utaló adat olyan különleges adat, amely az Avtv. 3. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint csak akkor kezelhető, ha az adatkezeléshez az érintett írásban hozzájárul, vagy az "nemzetközi egyezményen alapul, vagy Alkotmányban biztosított alapvető jog érvényesítése, továbbá a nemzetbiztonság, a bűnmegelőzés vagy a bűnüldözés érdekében törvény elrendeli".

Az adatvédelmi biztos szerint ennek a követelménynek az 1991. évi XXIX. törvény nem felel meg, ezért az adatkezeléshez az érintetteknek külön írásos hozzájárulásukat kell adniuk.

Megjegyzendő, hogy az 1991. évi XXIX. törvény a "megbízás megszűnéséig" teszi ezt a munkáltató kötelezettségévé, és e törvény 1. §-a kifejezetten azt tartalmazza, hogy a munkáltató a munkavállalók munkabéréből a szakszervezeti vagy egyéb érdek-képviseleti tagdíjat a munkavállaló írásbeli kérelmére köteles levonni, és a megjelölt szakszervezet javára átutalni. Ez a megbízás így értelemszerűen magában kell, hogy foglalja az ehhez szükséges, a szóban forgó adatok gyűjtésére, felvételére, rögzítésére, rendszerezésére, tárolására, megváltoztatására, felhasználására, továbbítására, nyilvánosságra hozatalára vonatkozó felhatalmazást is.

A tagok adatainak kezelése

Az adatvédelmi biztos megvizsgálta, hogy azok a nyilatkozatok, amelyeket a különféle érdek-képviseleti szervek a tagjaik rendelkezésére bocsátanak, és amelyekkel a tagok ez idáig megbízták a munkáltatót azzal, hogy az érdek-képviseleti (szakszervezeti) tagdíj összegét a fizetésükből levonja, és azt az érdek-képviseleti szervek részére átutalja, megfelelnek-e az adatvédelmi rendelkezéseknek. Megállapította, hogy akkor tekinthetők ezek megfelelőnek, ha tartalmazzák:

- a kitöltő személy azonosításához szükséges adatfajtákat (név, anyja neve, lakcím);

- azt a kijelentést, miszerint a nyilatkozó személy egy megnevezett érdek-képviseleti szervezet tagjaként bízza meg a – nyilatkozatban névvel azonosított – munkáltatót az érdek-képviseleti tagdíj levonásával, elkülönítésével és az érdekképviselet részére történő átutalással;

- a megbízás érvényességének idejét (általában: visszavonásig);

- az érdekképviselet számlaszámát, ahová az átutalást teljesíteni kell.

Az adatvédelmi biztos szerint ugyanis az ilyen nyilatkozatok tartalmuk alapján adatkezelési rendelkezésnek tekintendők, hiszen egyfelől a tagdíj átutalására vonatkozó - törvényi előíráson alapuló – megbízás csak a közölt adatok felhasználásával teljesíthetők, másfelől az Avtv. előírása szerint "az érintett kérelmére indított eljárásban a szükséges adatainak kezeléséhez való hozzájárulását vélelmezni kell. Erre a tényre az érintett figyelmét fel kell hívni" [3. § (6) bekezdés].

Különleges adatok

Kiemeli, hogy a különleges adatra utaló nyilatkozatokat önkéntesen, megfelelő tájékoztatás alapján és írásban kell, hogy az érintettek megtegyék, továbbá a tagdíjlevonásra vonatkozó megbízások visszavonásig érvényesek. A munkáltató részéről az érdek-képviseleti tagságra vonatkozó adatokat tartalmazó – meghatározott céllal és adattartalommal elkészített - nyilatkozatokat kizárólag a bérszámfejtéssel foglalkozók kezelhetik (gyűjthetik, tárolhatják, használhatják fel stb.), és nekik kell arról gondoskodniuk, hogy ezen adatokat mások (például a vezetők) ne ismerhessék meg.

Az érdek-képviseleti tisztségviselőkre utaló különleges adatok munkáltatók általi kezelésénél - amelyre a jogvédelem érvényesítése miatt van szükség – arra kell figyelmet fordítani, hogy:

- az adatkezeléshez szükséges írásbeli hozzájárulási nyilatkozatok csak a legszükségesebb adatokat tartalmazzák;

- az elengedhetetlenül szükséges adatok kezelésének menetéről, módjáról és felhasználhatóságáról (gyűjtéséről, tárolásáról, megismerhetőségéről, törléséről) a munkáltatók és az érdek-képviseleti szervek írásban egyezzenek meg.

Az adatvédelmi biztos felhívja a figyelmet, hogy a szigorúbb adatvédelmi követelmények mellé szigorúbb büntetőjogi védelem is tartozik: ha valaki különleges személyes adatra követ el visszaélést, akkor őt – ha egyéb feltételek is fennállnak - bűntett miatt akár három évig terjedő szabadságvesztéssel is sújthatja a bíróság.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem