×

Bűncselekmény és következményei

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 94. számában (2005. december 15.)
Cikkünkben a bírói gyakorlatból vett példákon keresztül elemezzük a büntető- és a munkajogi felelősség kapcsolatát, különös tekintettel a munkaviszony megszüntetésére.

Kármegosztás kizárva

A munkavállaló által elkövetett bűncselekménnyel okozott kár esetén az a körülmény, hogy a munkáltatónál jelentkező hiányosságok a bűncselekmény elkövetését megkönnyítették, nem szolgálhat a károkozó javára. Ebből az okból a munkáltató közrehatása nem állapítható meg.

Az egyik ügyben az alperes élelmezésvezető beosztásban dolgozott a felperesnél. Feladatát képezte a térítési díjak beszedése, amiket vagy postán adott fel, vagy nyugta ellenében fizetett be a közvetlen felettesének, a gazdaságvezetőnek a pénztárba. Köteles volt az élelmezéshez szükséges nyersanyagokat is beszerezni, amely beszerzéseket részben a havi 10 000 forintos ellátmány terhére végezte, részben pedig a beszerzések ellenértékét a beszedett étkezési térítési díjakból előlegezte. A vásárlást igazoló számla és a vételi jegy leadása után a gazdaságvezetővel úgy számolt el, hogy a számla és a vételi jegy alapján pénztári kiadási bizonylatot állítottak ki, és azt mind a gazdaságvezető, mind az alperes aláírták. A felperes új igazgatója észlelte, hogy az alperes a térítési díjakra vonatkozó feladási, befizetési kötelezettségének nem tett maradéktalanul eleget, ezért a fenntartónál ellenőri vizsgálatot kezdeményezett. A vizsgálat megállapításai kapcsán az alperessel szemben indult büntetőeljárásban a városi bíróság jogerős ítéletével az alperes bűnösségét folytatólagosan elkövetett sikkasztás bűntettében állapította meg. A bűncselekményt az alperes azzal valósította meg, hogy az általa beszedett térítési díjakból 709751 forintot nem fizetett be, azt eltulajdonította.

A jogerős ítéletet követően a felperes a munkaügyi bírósághoz benyújtott keresetében kérte az alperes által okozott 709 751 forint kártérítés megfizetését, ennek késedelmi kamatát, továbbá perköltségre is igényt tartott. A munkaügyi bíróság ítéletével kötelezte az alperest, hogy a felperes részére fizessen meg 250000 forint kártérítést, annak késedelmi kamataival együtt. A befizetési hiány fennállt, a tényleges hiány a keresettel egyező mértékben kimutatható, ezért az alperest kártérítési kötelezettség terheli. Ugyanakkor kármegosztást alkalmazott, a felperes ellenőrzési, feladatmeghatározási pontatlanságában jelentkező közrehatása miatt.

Az ítélettel szemben mindkét peres fél fellebbezést nyújtott be. A felperes az alperesnek a teljes kártérítés megfizetésére kötelezését igényelte, hivatkozva arra, hogy kármegosztásnak nincs helye. Az alperes elsődlegesen a felperes keresetének teljes elutasítását, másodlagosan részletfizetés engedélyezését kérte.

A megyei bíróság ítéletével a munkaügyi bíróság ítéletét részben és akként változtatta meg, hogy az alperes által a felperes részére fizetendő marasztalási összeget felemelte. A megyei bíróság ítélete indokolásában kifejtette, hogy a munkaügyi bíróság a tényállást helyesen állapította meg, és helytállóan vont következtetést az alperes kártérítési felelősségének fennállására, de tévedett, amikor kármegosztást alkalmazott. Abüntetőiratok közt lévő igazságügyi könyvszakértői vélemény, továbbá a perben beszerzett könyvszakértői vélemény adatai alapján egyértelműen bebizonyosodott, hogy az alperes az általa beszedett térítési díjakból 709 751 forintot nem fizetett be a pénztárba, illetve csekken nem adott fel a felperes részére.

Az Mt. 172. §-ának (2) bekezdése szerint nem kell a munkavállalónak megtérítenie a kárnak azt a részét, amely a munkáltató közrehatása következtében állt elő. A munkavállaló által elkövetett bűncselekménnyel okozott kár esetén azonban a munkáltató közrehatása kizárt, az a körülmény, hogy a munkáltató oldalán jelentkező hiányosságok a bűncselekmény elkövetését megkönnyíthették, nem szolgálhat a károkozó javára. Abűncselekményt elkövető személy ugyanis tudatosan használja ki a munkáltató mulasztásait. Az alperes nem tudta bizonyítani, hogy a be nem fizetett összegekkel szemben beszámításra alkalmas követelése keletkezett.

Az ellátmányt meghaladó vásárlások kifizetése az alperes részére kiadási pénztári bizonylatok alapján történt, ezért a vásárlások értéke a térítési díjakba nem számítható be. Rámutatott a másodfokú bíróság arra is, hogy a kért részletfizetés mindkét peres fél érdekét sértené, ezért az alperesnek erre irányuló kérelmét is elutasította.

A jogerős ítélet ellen benyújtott felülvizsgálati kérelmében az alperes a másodfokú ítélet megváltoztatását és a munkaügyi bíróság ítéletének megfelelő határozat hozatalát kérte. Álláspontja szerint a másodfokú ítélet megsértette az Mt. 172. §-ának (2) bekezdésében írtakat, amikor a munkavállaló javára nem alkalmazott kármegosztást. Kifejtette, hogy a munkaügyi bíróság a bizonyítékok mérlegelése alapján jutott helyes döntésre, bár nem zárható ki, hogy adminisztrációs hiba is közrejátszott a hiány keletkezésében. Utólag azonban ez már nem számszerűsíthető. A gondnoknak azonban "érzékelni kellett volna" a hiányt. A munkáltató sem rendelkezett pénzkezelési szabályzattal, a bizonylatolás utólagosan történt, tehát olyan közrehatás állapítható meg a munkáltató részéről, amelyet az elsőfokú bíróság helytállóan értékelt, amikor kármegosztást alkalmazott.

Az ügyben a Legfelsőbb Bíróság kifejtette, hogy helytálló a másodfokú bíróságnak az a következtetése, miszerint szándékos bűncselekménnyel okozott kár esetében a bírói gyakorlat szerint a munkáltató közrehatása általában nem állapítható meg.

Rendkívüli felmondás előzetes letartóztatás miatt

Az a munkavállaló, aki szándékos bűncselekmény elkövetése miatt előzetes letartóztatásba kerül, szándékosan idézi elő azt a helyzetet, amelynek következtében a munkaviszonyból folyó munkavégzési kötelezettségének nem tud eleget tenni. Ez a körülmény megalapozza az emiatt közölt rendkívüli felmondás jogszerűségét.

A példabeli jogesetben a felperes csoportvezető főolvasztár munkakörben állt alkalmazásban az alperesnél. Az alperes 1993. november 3-án kapta meg a megyei rendőrkapitányság vizsgálati osztálya átiratát, amely szerint a felperest a városi bíróság emberölés bűntettének kísérlete miatt 1993. november 14-én előzetes letartóztatásba helyezte. 1993. november 4-én az alperes rendkívüli felmondással megszüntette a felperes munkaviszonyát. Arra hivatkozott, hogy a felperes előzetes letartóztatásba került. A megyei bíróság a felperest életveszélyt okozó testi sértés bűntettében bűnösnek mondta ki, és ezért két év börtönbüntetésre ítélte. Ennek végrehajtását négy év próbaidőre felfüggesztette.

A felperes a rendkívüli felmondás ellen munkaügyi vitát kezdeményezett. Keresete a rendkívüli felmondás jogellenességének megállapítására, a munkaviszony helyreállításának mellőzésére irányult.

A munkaügyi bíróság ítéletével a keresetet elutasította. Döntését azzal indokolta, hogy az alperes intézkedése megfelelt az Mt. 96. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglaltaknak, mert nem tartható fenn annak a munkavállalónak a munkaviszonya, akit előzetes letartóztatásba helyeznek. Az 1993. november 1-jén elrendelt előzetes letartóztatást követően az alperes az Mt. 96. §-ának (2) bekezdésében előírt határidőn belül intézkedett.

Az ítélet ellen a felperes fellebbezett. A megyei bíróság ítéletével az elsőfokú ítéletet helybenhagyta. A kiegészített bizonyítási eljárás eredménye alapján azt állapította meg, hogy a rendkívüli felmondási jog gyakorlására hatáskörrel rendelkező üzemvezető a rendkívüli felmondási okról 1993. november 4-én kapott hitelt érdemlő tájékoztatást. Az alperes intézkedése tartalmilag azért volt jogszerű, mert a felperes magatartása a munkaviszonya fenntartását "erkölcsi és tartalmi okból" lehetetlenné tette.

A jogerős ítélet ellen a felperes felülvizsgálati kérelemmel élt. A rendkívüli felmondás jogszerűségét, következésképpen a jogerős ítéletet azért vitatta, mert álláspontja szerint az előzetes letartóztatásba helyezés nem minősülhet a munkavállaló magatartásának. Az előzetes letartóztatás pedig független volt a munkaviszonyától. Arra is hivatkozott, hogy a cselekményét utóbb a bíróság nem emberölés kísérletének, hanem életveszélyt okozó testi sértés bűntettének minősítette. Álláspontja szerint a bűncselekmény miatti eljárásra való hivatkozással – az ártatlanság vélelmének alkotmányos elvéből kiindulva – a rendkívüli felmondás nem alkalmazható. Mindezek miatt a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését, az elsőfokú ítélet megváltoztatását és a keresetének helyt adó döntés meghozatalát kérte.

A Legfelsőbb Bíróság az ügyben rámutatott, hogy helytállóan utalt arra a felperes a felülvizsgálati kérelmében, miszerint önmagában az előzetes letartóztatásba kerülés általában nem minősülhet a rendkívüli felmondás jogszerű indokának.

Az adott esetben azonban a felperes szándékos bűncselekményt követett el. Ezután a rendőrségen – saját előadása szerint – önként jelentkezett. Ezt követően őrizetbe, majd előzetes letartóztatásba került, következésképpen nem tudott eleget tenni a munkaviszonyból folyó munkavégzési kötelezettségének. Az alperes ezért az előzetes letartóztatásba helyezés alapján alappal állapította meg, hogy a felperes a munkaviszonyából folyó lényeges kötelezettségét szándékosan és jelentős mértékben megszegte. Ezért a rendkívüli felmondás indokát – tartalmilag - helytállóan jelölte meg. Arendkívüli felmondás jogának gyakorlása tehát nem ütközött az ártatlanság vélelmébe, és független volt a bűncselekmény büntetőjogi minősítésétől. Az alperes ugyanis nem a bűncselekmény elkövetése, hanem az előzetes letartóztatásba kerülés és emiatt a munkavégzési kötelezettség nem teljesítése miatt szüntette meg a munkaviszonyt. Az előzetes letartóztatás ténye és emiatt a munkavégzési kötelezettség nem teljesítése a valóságnak megfelelt, ebből a szempontból nincs jelentősége annak, hogy a felperes bűnösségét utóbb a bíróság milyen bűncselekmény miatt állapította meg.

Az a munkavállaló, aki szándékos bűncselekmény elkövetése miatt előzetes letartóztatásba kerül (ez adott esetben hosszabb ideig, közel fél évig fennállt), szándékosan idézi elő azt a helyzetet, amelynek következtében a munkaviszonyból folyó munkavégzési kötelezettségének nem tud eleget tenni. Ez a kötelezettség egyben a munkaviszonyból folyó alapkötelezettség, ezért ennek megszegése lényeges és jelentős mértékű kötelezettségszegésnek minősül. Ezért az alperes a rendkívüli felmondásban megjelölt indokkal jogszerűen szüntette meg a felperes munkaviszonyát rendkívüli felmondással.

A kifejtettek miatt a Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság ítéletét hatályában fenntartotta.

Felmondás bűncselekmény alapos gyanúja miatt

Bűncselekmény elkövetésének alapos gyanúja szigorúan körülhatárolt feltételek fennállása esetén megalapozhatja a munkaviszony rendkívüli felmondással történő megszüntetését. Ezért olyan esetben, amikor a munkavállaló által a munkaviszonyával összefüggésben elkövetett, a bizalom megingatására alkalmas súlyos bűncselekmény alapos gyanúja merült fel, melynek tényállását a munkáltató rövid időn belül nem tisztázhatta, a rendkívüli felmondás jogszerű. Az e megállapítást példázó jogesetben a felperesek raktárosi, árukiadói és kamionrakodói munkakörben álltak az alperes alkalmazásában. Az alperes a felpereseket felfüggesztette munkakörükből, majd a munkaviszonyukat rendkívüli felmondással megszüntette. Intézkedését azzal indokolta, hogy a rendőrség tájékoztatása szerint a felperesek alaposan gyanúsíthatók bűncselekmények elkövetésében történő részvétellel az alperes sérelmére elkövetett lopásokkal.

A felperesi kereseti kérelmek a rendkívüli felmondás jogellenességének megállapítására irányultak. A munkaügyi bíróság megállapítása szerint a munkáltató nem bizonyította, hogy a felperesek loptak. A rendkívüli felmondásokat az alperes kizárólag a rendőrkapitányság iratára alapította, a levélben közölt gyanú pedig nem jelent bizonyosságot. Az alperes semmilyen vizsgálatot, bizonyítást nem folytatott. A büntetőeljárás megindítására okot adó bűncselekmény alapos gyanúja – a munkaügyi bíróság álláspontja szerint – rendkívüli felmondási indokként nem fogadható el.

Az alperes fellebbezése folytán eljárt megyei bíróság ítéletével a munkaügyi bíróság ítéletét helybenhagyta. A fellebbezéssel kapcsolatban kiemelte, hogy a peres eljárásnak a büntetőeljárás befejezéséig való felfüggesztésére vonatkozó alperesi kérelem azért nem teljesíthető, mivel jelen perben nem azt kell vizsgálni, hogy történt-e bűncselekmény.

Az alperes felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és a felperesek keresetének elutasítását kérte. A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint az alperes a rendkívüli felmondásokat az Mt. 96. §-a (1) bekezdésének b) pontjára alapozta, és a perben arra hivatkozott, hogy jogos érdekeinek védelme érdekében és további súlyos sérelmek elhárítására tekintettel kénytelen volt megszüntetni a felperesek munkaviszonyát. Az alperesnek a rendkívüli felmondások megalapozottságát illetően kifejtett álláspontja helytálló, az első- és a másodfokú ítéletek ezzel ellentétes érvelése téves.

A bűncselekmény alapos gyanúja szigorúan körülírt feltételek fennállása esetén kivételesen megalapozhatja a munkaviszony azonnali hatályú megszüntetését. Az erre alapított rendkívüli felmondás tehát szigorú követelmények alá esik. A több munkavállaló által folytatólagosan jelentős értékre elkövetett lopás ügyében folyó nyomozásról kapott rendőrségi tájékoztatás a felperesek megbízhatóságába vetett bizalmat súlyosan megingatta, és miután a kiterjedt bűncselekmények tekintetében a tényállás rövid időn belül nem volt tisztázható, az alperes érdekei védelme pedig az intézkedést sürgetővé tette, a rendkívüli felmondások jogszerűek.

Megállapítható, hogy a felperesekkel szemben a nyomozás olyan súlyos bűncselekmény alapos gyanúja miatt indult, amely összefügg a munkaviszonyukkal, és ez a fentiekre tekintettel a felperesek előtt is nyilvánvaló volt, ezért a rendkívüli felmondás indokolása további részletezést nem igényelt. Afelperesek bizalmi munkakörére és az alperes jogos érdekei védelmére tekintettel nem volt elvárható a továbbfoglalkoztatásuk. Az adott esetben a részletezett körülmények folytán a felperesek továbbfoglalkoztatása, a munkaviszonyuk fenntartása a munkáltató részéről nyilvánvalóan lehetetlenné vált, ezért a perbeli rendkívüli felmondások az Mt. 96. §-a (1) bekezdésének b) pontja szerint jogszerűek.

Felmondási határidő

A rendkívüli felmondás jogát az ennek alapjául szolgáló okról való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül, legfeljebb azonban az ok bekövetkeztétől számított egy éven belül, bűncselekmény elkövetése esetén a büntethetőség elévüléséig lehet gyakorolni. Ha a rendkívüli felmondás jogát testület jogosult gyakorolni, a tudomásszerzés időpontjának azt kell tekinteni, amikor a rendkívüli felmondás okáról a testületet – mint a munkáltatói jogkört gyakorló szervet – tájékoztatják.

A munkaügyi bíróság hatásköre

A fegyelmi határozat hatályon kívül helyezésére irányuló ügyekben a munkaügyi bíróságnak - általában – nem azt kell elbírálnia, hogy a munkavállaló bűncselekményt követett-e el, hanem azt, hogy az abban terhére rótt fegyelmi vétséget elkövette-e, és ennek alapján a kiszabott fegyelmi büntetés arányban áll-e a fegyelmi vétség súlyosságával.

A példabeli esetben a felperes csoportvezetőként dolgozott az alperesnél. A lefolytatott fegyelmi eljárás után az alperes igazgatója elbocsátás fegyelmi büntetéssel sújtotta, egyúttal visszavonta a felperes részére korábban adományozott elismeréseket. Azt rótta a terhére, hogy a munkaköréből adódó lehetőségekkel visszaélve, a takarékpénztári ügyrend előírásait megsértve, a saját és hozzátartozóinak a devizaszámláin tényleges pénzmozgatás nélkül "műforgalmat" bonyolított le, és az így keletkezett konvertálási költséget a saját számláján jóváírta, továbbá fiktív nevekre számfejtett turistaellátmányt, amelyet fel is vett oly módon, hogy e neveket maga írta alá a valutaeladási bizonylatokon. A vizsgálat során 18 ilyen bizonylatot találtak. Az alperes súlyosítóként értékelte az elkövetés folyamatosságát, a szándékos károkozást és a munkahely, valamint a dolgozók jó hírnevének csorbítását.

A felperes a fegyelmi eljárás során elismerte a cselekményét. A felperesnek a fegyelmi határozat hatálytalanítása iránt előterjesztett kérelmét a munkaügyi döntőbizottság határozatával elutasította, amelynek megváltoztatása iránt keresetlevelet nyújtott be a munkaügyi bírósághoz. Ebben előadta, hogy a fegyelmi eljárás megindítása törvénysértő volt, mert betegállományban volt, másrészt vele szemben büntetőeljárás is indult, és annak lezárásáig a munkaviszony azonnali hatályú megszüntetésére nincs lehetőség.

A munkaügyi bíróság végzésével a per tárgyalását a felperes ellen indított büntetőeljárás jogerős befejezéséig felfüggesztette.

A végzés ellen emelt törvényességi óvás elbírálása során a Legfelsőbb Bíróság utalt arra, hogy a per eldöntése olyan előzetes kérdés elbírálásától függ, amelynek tárgyában az eljárás büntetőbírói vagy államigazgatási hatáskörbe tartozik, a bíróság a per tárgyalását ennek az eljárásnak a jogerős befejezéséig felfüggesztheti. A munkaügyi bíróság eljárása során nem azt kell elbírálni, hogy a dolgozó bűncselekményt követett-e el, hanem azt, hogy a fegyelmi határozatban terhére rótt fegyelmi büntetés arányban áll-e a fegyelmi vétség súlyosságával. A fegyelmi vétség elkövetését az alperes által lefolytatott vizsgálat feltárta, annak tényét a felperes maga is beismerte. Rendelkezésre álltak a meghamisított bizonylatok és az egyéb okirati bizonyítékok, ehhez képest a jogvita eldöntésének nem volt akadálya. A per adatai alapján – figyelemmel a felperes beismerő nyilatkozatára is – a fegyelmi felelősség kérdése a megindult büntetőeljárás befejezésétől függetlenül eldönthető volt. Erre figyelemmel a munkaügyi bíróság akkor járt volna el megfelelően, ha a rendelkezésre álló adatok alapján a munkaügyi kérdésben – a büntetőeljárás kimenetelétől függetlenül – érdemben döntött volna.

Elévülés

A munkaviszonnyal kapcsolatos igény három év alatt évül el. A bűncselekménnyel okozott kárért fennálló felelősség öt év, ha pedig a büntethetőség elévülési ideje ennél hosszabb, ennek megfelelő idő alatt évül el. Ha a rendkívüli felmondásban a munkavállalók terhére rótt magatartások tekintetében jogerős ítélet nem állapította meg bűncselekmény elkövetését, nincs lehetőség a felmondás jogának gyakorlásához bűncselekmény elkövetése esetére irányadó objektív határidő alkalmazására.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem