×

A HR-szakma számítógépesítése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 57. számában (2002. november 1.)
A humánerőforrás-gazdálkodással (HR) foglalkozó szakemberek – egykori kifejezéssel munkaügyi, személyzeti vezetők – ma már csakugyan nem szimpla adminisztratív szereplői a vállalat gazdasági életének. Ezt az is jelzi, hogy az általuk használt igen korszerű számítástechnikai eszközök sokrétű és rendszerezett tudással vannak felvértezve. A humán erőforrás programjai, illetve megoldásai gyakorlatilag átalakítják a vállalatvezetés kelléktárát is.

Az eszköztár korszerűsödése természetesen annak tudható be, hogy az utóbbi tíz esztendőben merőben átalakultak a munkahelyek. A hagyományosan hierarchikus szervezetek helyett párhuzamos szintű struktúrák jöttek létre, ahol a dolgozók teamekben, innovatív csapatokban dolgoznak. Az úgynevezett belső rend tartalma átalakult, ekképpen a teljesítmény-központú szervezetben a fegyelem és a pontosság vált elsőrendű követelménnyé. Megváltoztak a munkavállaló motivációi is, s e körülmények – összességében – átformálták a szervezet teljes viszonyrendszerét.

Papírmunka nélkül

A korszerű HR-munka középpontjában a munkaerő elemzése és a vállalat személyzeti erőforrásainak stratégiai kezelése áll. A szakemberek kezébe az informatika most ehhez olyan programokat, rendszereket ad, amelyek segítségével – többek között – hatékonyan megtervezhetik a teljes vállalat nyilvántartását, bérezési-juttatási rendszerét, járulékkezelését és annak gazdasági terheit, mindezek átfogó költségelemzését és hatékonysági számításait. A modern programok segítségével a bérezési szisztéma, s ennek munkajogi vonzatai előre beépíthetők a számításokba, ami rengeteg rutinmunkától mentesítheti a HR-es munkatársakat.

Az új eszköz (összefoglaló nevén a HRMS – human resource management system – emberi erőforrás menedzsment rendszer) lehetővé teszi, hogy a vezetők és a dolgozók közvetítő igénybevétele nélkül – bár hozzáférési szintek szerint – önállóan kezeljék a számukra fontos információkat. A HRMS-nek köszönhetően a vezetők is saját számítógépükről követhetik nyomon az egyes dolgozók adatait, a különféle munkaügyi jelentéseket, a betöltendő állásokra pályázók anyagait és más, az erőforrás-szervezéshez nélkülözhetetlen információkat.

A vezetők naprakész tájékoztatása mellett fontos felismerés, hogy az alkalmazottakat is el kell látni a számukra szükséges személyzeti-munkaügyi információkkal, illetve az adatbankhoz hozzáférést kell adni a számukra. A legfejlettebb, úgynevezett ERM-szisztémák (employee relationship management – munkavállalóikapcsolat-menedzsment) alkalmazása kiküszöböli a személyzeti munkatárs adminisztrációs tevékenységét, papírkezelését, és egyszerűsíti magát az ügyintézést: megszüntetve az úgynevezett dolgozói sétálást is. A rendszernek ugyanakkor biztonsági, gazdálkodási, költségkezelési haszna is van, hiszen a munkavállaló aktív részvevője a cég munkahelyi szervezetének.

Biztonság és védelem

Miután a jelentkezők adatainak tárolása, feldolgozása elektronikus útra terelődik, már a rögzítésnél számolnak azzal, hogy az így keletkező adatbank, adatállomány a későbbi folyamatok számára feldolgozhatóvá váljék. Mert ha már létrejött ez a személyzetis adattár, akkor annak többcélú felhasználása is hasznosnak ígérkezik.

Ilyen felhasználási mód lehet a vállalat biztonsági rendszerében is alkalmazható beléptetőrendszer. Ma már létezik az a szoftver és a hozzá kapcsolódó hardver, amelynek segítségével a személyzeti adatbázisból közvetlenül előállítható a beléptetőkártya. E műanyag, bankkártya méretű, ahhoz hasonló mágnes- vagy csipkártya alkalmas arra, hogy az adatbázis számára folyamatosan rögzítse a dolgozó minden egyes, a vállalaton belül regisztrálható tevékenységét.

A belső biztonság igen fontos kérdés. Ez egyfelől a vállalati adatokra, adatbázisokra, másfelől pedig a cég falakon belüli, fizikai védettségére vonatkozik. És persze az sem kizárt, hogy a virtuális és a térbeli, fizikai biztonság összekapcsolódik. Egy vállalat vagyonát egyre inkább munkatársai szakértelme és az adathordozóin (IT-rendszerein) tárolt információk jelentik.

Virtuális támadások

A munkatársak megtartására, képzésére és ösztönzésére a legtöbb cégen belül már külön szervezeti egységek működnek, az információs vagyon védelme és kezelése azonban még kevés helyen élvez hasonló prioritást. Mindez úgy függ össze a munkaügyi, személyzeti problémával, hogy a cégen belüli személyek jelenléte egyben biztonsági kockázatot is jelent. Az ezzel foglalkozó informatikai szakemberek szerint az IT-technológia nagyszerűsége, sokoldalúsága elkábítja a felhasználókat, akik teljesen megfeledkeznek arról, hogy az adatokat, információkat védeni is kell.

Pedig az informatikai rendszereket érő támadások évente megduplázódnak, s az ilyen rendszertámadások az esetek mintegy 64 százalékában pénzügyi veszteséget is okoznak. Igen nagy veszélyt jelentenek például az internetes vírusok és a hackerek, s miután a behatolások eszközei folyamatosan fejlődnek, ezekkel megpróbálnak lépést tartani a biztonsági rendszerek is. Igen fontos követelmény, hogy a személyzeti programok adatbázisa összekapcsolódjék az adatvédelem, valamint az épületvédelem eszközeivel. Ezzel ugyanis akár egy komplex védelmi hálózatot hozhatunk létre, amely sokoldalúan óvja a rendszerünket és segíti a kockázatkezelést is.

Biztonsági kockázatok

Ami az épületek védelmét illeti, a legtöbb létesítményt éjjel elektronikus behatolásjelző rendszer, esetleg vagyonőr felügyeli. Viszont az intézmények – meglepő módon – nappal sokkal védtelenebbek, ezért kiemelten fontos az épületbe érkezők regisztrálása. Ezt megoldják például az esztétikus kártyaolvasók, amelyek elegáns formái mögött a high-tech vívmányai rejtőznek, szupergyors hardverrel és szolgáltatásokban gazdag szoftverekkel. E rendszerekben az ellenőrzési pontokon csak a megfelelő jogosultsággal rendelkezők tudnak átlépni, sőt: a belépés engedélyezése időhöz is köthető.

A beléptetés kártyaolvasással és/vagy PIN-kód beírásával egyaránt történhet, de a kiemelten védett helyeken lehetőség van biometrikus azonosításra (például arckép, ujjlenyomat) is. A rendszer minden tranzakciót naplóz, amelyek később listázhatók, illetve a regisztráció alapján statisztikák, kimutatások is készíthetők. A szoftvereknek se szeri, se száma: a lényeg, hogy a biztonság legyen megfelelő. Éppen ezért az Unix- vagy Linux-alapúakat részesítsük előnyben, vagy ha lehet, platformfüggetlen eszközöket válasszunk a saját biztonságunk érdekében.

A személy- és épületvédelem egy magasabb foka a jogosultság szerint védett területek kialakítása. A legtöbb rendszerben azonban a jogosultság ma már időben és térben rugalmasan változtatható. A beléptető – amely riasztórendszerként is üzemel – megadja a felhasználók pontos tartózkodási helyét, illetve az egyes zónákban tartózkodók listáját. Ugyanakkor további szolgáltatások egész sora kapcsolható az alaptevékenységhez: például a zónában tartózkodók számától függően a világítás, a szellőzés és a fűtés automatikus működtetése, amivel az épületfelügyelet is megoldódik. Nem mellékes, hogy az események korlátlan ideig tárolhatók a számítógépen, illetve utólag tetszőleges szempont szerint rendezhetők és vizsgálhatók.

Beléptetőrendszer

E rendszer a személyzeti nyilvántartással is összefügg, hiszen a munkaidő-nyilvántartó programmal nyomon lehet követni a hiányzásokat, a hosszú ebédszüneteket, a túlórákat, illetve – általánosan – a különböző jogcímen, épületen belül vagy kívül eltöltött időket is. Így tehát a személyzet adatbázisa végül a biztonsági szolgáltatások forrásává, illetve végtermékévé is válhat.

A beléptetőrendszer egyik alapeszköze a kontroller, amely a tárolt jogosultság és az időadatok alapján aktiválja az elektromos zárakat. A kontrollerhez proximity-, csipkártyás és mágneskártyás eszközök illesztésére alkalmas olvasómodul tartozik; ebben a műfajban ma már a legkorszerűbbnek az érintésmentes (proximity) kártyákat kezelő olvasómodul nevezhető. Ez utóbbi két antennát is képes kezelni. E kettőt az ajtó két oldalára szerelve a kontroller meg tudja különböztetni a kifelé és a befelé haladást. Ugyanakkor a kontrollereket egy speciális kommunikációs csatornára is fel lehet fűzni. Az összegyűlt naplóadatokat ezen a hálózaton keresztül lehet lekérdezni, és a jogosultságokat megváltoztatni.

A teljes rendszer akkor lesz kifogástalan, ha on-line módon is képes működni. Ekkor a rendszerhez alközpontként csatlakozó PC-n a programnak állandóan működnie kell. Speciális operációs rendszerrel megoldható, hogy az alközpont egyéb feladatokat is ellásson. Például vezényli a jogosultságokat, extra szolgáltatásokat végez, így ürességjelzést ad, supervisori jogosultságokat követ, listázza a bent levőket, továbbá követi és naplózza mozgásukat az épületen belül. Mint ahogyan elvégzi a kártya letiltását és engedélyezését is.

A hálózatos beléptetőrendszer már hab a tortán, ugyanis a munkaügyi, személyzeti szolgáltatások egy belső hálózattal együtt vezérelve komplex biztonságot, teljes védelmet jelentenek. Itt a szolgáltatásokat egy fájlszerver nyújtja. A szerveren helyezkednek el a beléptető- és a munkaidő-nyilvántartó rendszer adatbázisai, továbbá azok a programok is, amelyekkel a beléptető és a munkaidő-nyilvántartó rendszer adatbázisát olvasni vagy módosítani lehet.

Ilyen program például a főközponti és a diszpécserprogram is. Ez utóbbi jelzi, ha valahol tűz ütött ki, vagy ha valahol erőszakos behatolás történt. A diszpécserprogram felügyelőjének nyugtázó válaszát a program naplózza is. Ezzel a programmal például meg lehet keresni, hogy egy adott személy melyik szobában tartózkodik.

Megtakarított forintok

A proximitykártyával gyorsan és kényelmesen azonosíthatók a dolgozók, a bejáratok nagyobb terhelést tudnak elviselni. Kevesebb belépőkapu kialakítására van szükség, ami csökkenti a munkaidő-nyilvántartó rendszer kiépítésének költségeit. A rugalmas időbeosztású dolgozók – a munkaidő-nyilvántartó terminál kijelzőjén – folyamatosan nyomon követhetik munkaidő-egyenlegüket. A hiányzásra, a túlórára stb. vonatkozó adatokat a közvetlen munkahelyi vezetők felül tudják bírálni.

Áramszünet vagy az alközponti számítógép lekapcsolása esetén a kontrollerek azonnal észreveszik, hogy az alközpont eltűnt "felettük", és automatikusan off-line működési módba lépnek mindaddig, amíg az alközpont újra fel nem éled, és meg nem szólítja őket. Ekkor az alközpont egyik legelső teendője az, hogy az off-line módban a kontrollereken felgyülemlett eseményeket magához kéri és eltárolja. Eközben azonban a kontrollerek a napló felküldésével párhuzamosan már újra on-line módon viselkednek.

A hálózat és a védelem legteljesebb kihasználását persze azok a szoftverek nyújtják, amelyek a teljes vállalati rendszert kezelni tudják, s a fizikai védelmet ily módon összekapcsolják az adatvédelemmel is. Az azonosítás, a hozzáférés és a fenyegetettség központosított kezelése egyszerűsíti az adminisztrációt, csökkenti a költségeket és a kockázatot.

Két hónapja mutatták be az iparág első olyan biztonságtechnikai megoldását, amely hatékonyan integrálja az azonosítás-, a hozzáférés- és a fenyegetettségkezelés szakterületeit. A biztonságtechnikai feladatok menedzselésének ez a rendszere a megoldások és a kapcsolódó technológiák integrálására épül. Ezekhez társul az úgynevezett Security Command Center, amellyel egyetlen vezérlőpultról/portálról irányítható valamennyi biztonsági művelet az egész vállalatnál.

Bérelt program

Az átfogó, a részegységek közti kapcsolatra épülő biztonsági rendszer alapvető követelmény a bonyolult felépítésű vállalatok üzemeltetésekor, mivel a hagyományos, elkülönített biztonsági eszközök hiányosságai veszélyt jelentenek, és súlyos következményekkel járnak.

Az integrált megoldást a Computer Associates (CA) eTrust Security Command Center produkálja, segítségével a rendszergazdák egyetlen vezérlési pontról felügyelhetik a teljes rendszert. A Security Command Center valamennyi vállalati szintű biztonságtechnikai funkció integrált, portál jellegű menedzselését és megjelenítését végzi. Ezen túl nyílt csatlakozófelületeket is szolgáltat, amelyeken keresztül a harmadik fél biztonságtechnikai termékeit – például behatolásészlelő rendszereket, tűzfalakat és hálózati berendezéseket – is illeszteni lehet.

A személyi és technikai eszköz- és adatvédelem megoldásainak birtoklása azonban sok vállalkozás számára megoldhatatlan terheket jelent. Az ő számukra "találták ki" az ASP-t (application service provision – alkalmazásszolgáltatást), amely jó ideje az egyik legtöbbet emlegetett informatikai varázsszó. Lényege, hogy az alkalmazott szoftvert a felhasználó nem vásárolja meg, hanem a szolgáltató gépén futó programot – a használat idejére – bérbe veszi. Mindez természetesen valamilyen hálózaton – például az interneten – keresztül történik.

Az ASP a HR-szakemberek számára elsősorban nem informatikai kérdés. Fő vonzereje, hogy alkalmazása esetén a használni kívánt szoftver egyszeri, a vállalatvezetés számára megemészthetetlen vételára helyett lényegesen mérsékeltebb havi díjat kell fizetni. (Az persze, hogy kinek kedvezőbb a vétel és kinek a bérlés, alapos mérlegelést igényel.) Amikor viszont már egy teljes rendszer, így a munka- és személyügy, a biztonságos adatvédelem, valamint a hálózat és fizikai védelem összekapcsolása van terítéken, a döntés más dimenzióba kerül, s az ár-érték arány jobban árnyalható.

Személyügy az interneten

A munka- és személyügy kérdése egészen más dimenzióba kerülhet, ha a vállalatnál létezik az internet. Mivel a vállalatoknál a HR-részleg végzi az adminisztratív munka jelentős részét, ezért igen fontos a korszerűsítése. Ráadásul a HR "internetesítése" a vállalat gyökeres átszervezése nélkül is megvalósítható. Ugyanakkor a tapasztalatok könnyen átvihetők az ügyfélszolgálat vagy az elektronikus beszerzés területére is.

A humán erőforrás szakembereinek idejét az adminisztráció mellett főleg a különféle telefonok megválaszolása köti le. A telefonhívások nagy száma ellenére lényegében ugyanazok a kérdések ismétlődnek. A bérekre, a nyugdíjellátásra, a szabadságra, táppénzre és a szociális juttatásokra vonatkozó kérdések túlnyomó többsége hatékonyabban és pontosabban válaszolható meg gépekkel, mint emberi közreműködéssel.

A megoldás egy olyan, speciális humánpolitikai website, ahol valamennyi dolgozó saját, jelszóval védett "fiókkal" rendelkezik. Ebben az alkalmazott maga végezheti adatainak frissítését, és a szükséges információk "betáplálása" után kiszámíthatja nyugdíját vagy táppénzét is. A Fordnál, ahol egy egyszerű, csupán a saját adatok frissítését biztosító HR-site-ot vezettek be, megdöbbenve tapasztalták, hogy a telefonos érdeklődések száma a korábbi hívások 20 százalékára apadt.

Gépesített elszámolás

Legalább ilyen hatékony a költségelszámolások "gépesítése". A Cisco Systems szakértője szerint egy hagyományos költségelszámolás feldolgozása mintegy 80 dollárba kerül. Ha mindez teljesen gépesítve történik, akkor mindössze 2-7 dollár! A számítógépre vitt adatok azonban még számos további előnyt kínálnak. Megfelelő program segítségével lehetőség van például arra, hogy a rendszer egy adott dolgozó költségeit összevesse a céges átlaggal. Így könnyen és gyorsan rá lehet kérdezni a "kilógó" tételekre.

Netes elérhetőségek

A vállalati munka- és biztonságügyek egybefonódva a személyzeti munka irányításával ma olyan komplex megoldásokkal támogathatóak, amelyekkel forradalmian új lehetőségek nyílnak meg a vállalatvezetés számára. Ilyen megoldásokat sok cég szállít idehaza. A biztonságtechnika fizikai részeit önállóan szállítják az erre szakosodott vállalkozások, íme néhány internetes elérhetőség, amelyeket mi magunk is "szemléztünk": www.spectrum.hu, www.aritech.hu, www.procontrol.hu, www.euro-elzett.hu, www.wingsec.hu/szolgaltatas.html. Hasonlóan széles körű a személyzeti szoftverek elérhetősége: egyes cégek rendszerben teljes megoldásokat szállítanak, így például a Synergon, mások magát a szoftvert fejlesztik vagy forgalmazzák. Elérhetőségeik, szintén az interneten: www.synergon.hu, www.hr.karrier.hu, www.jobuniverse.hu. A rendszerfelépítések legösszetettebb megoldásait azok a cégek képviselik, amelyek összekapcsolják a vállalatirányítást, az adatvédelmet a biztonsági megoldásokkal, és portál jellegű internetes irányíthatóságot nyújtanak mindehhez. Ilyen vállalatmenedzselési, biztonságtechnikai megoldást, valamint tárolók felügyeletét és portál jellegű intelligenciát visz a rendszerbe a CA – Computer Associates. Az eTrust Security Command Center résmentes biztonságot és felügyeletet kínál a felhasználónak az e-Business megoldások mentén is, platformoktól függetlenül. Elérése: http://www.ca.com/offices/hungary/index.htm

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem