×

Munkakör-rotáció

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 50. számában (2002. március 15.)
Az Európai Unió tagállamaiban nem ismeretlen az úgynevezett munkakör-rotáció – a munkavállalók különböző posztokon történő, forgó rendszerű foglalkoztatása –, ám e módszer Magyarországon még kevéssé ismert. A nagyvállalati körben nincs hagyománya, a kis- és közepes vállalkozók pedig jószerével kényszerből alkalmazzák e formát. Utóbbiakat a foglalkoztatás magas terhei késztetik az új utak kipróbálására.

A munkahelyi "jolly jokerek" – vagyis azok a munkavállalók, akik ha kell, különböző munkaköröket is képesek ellátni – a mikro- és a kisvállalkozásokban elengedhetetlenül szükségesek. Az egyre súlyosabb foglalkoztatási költségek miatt ugyanis a munkaadók szinte képtelenek kigazdálkodni a dolgozók fizetését.

A rugalmasság előny

Fodor Ervin, a Fodor Műanyag cég tulajdonosa kisvállalkozó. Eredetileg hajcsatokat és fésűket gyártottak, ám a rendszerváltás után ezek az árucikkek – az ázsiai konkurencia miatt – lassan kiszorultak a kínálatból. Kénytelenek voltak tehát termékváltást végrehajtani, és azt is felülbírálni, hogy hány embert alkalmaznak a továbbiakban. Ha úgy tetszik, akkor e vállalkozás esetében klasszikus formában valósult meg a munkakör-rotáció, még ha kényszerből is. A kis szériák gyártása s az új piacok felkutatása rugalmasságot követelt: olyan dolgozók alkalmazását igényelte, akik képesek önállóan elindítani egy szériát, majd felügyelni tudják a gyártás minden fázisát.

A régi szövetkezetek idején megengedhető volt, hogy külön munkaerőt alkalmazzanak a gépek beállítására, a szerszámok előkészítésére, a csomagolásra vagy a könyvelésre. A mai kisvállalkozásoknál azonban már szinte minden munkafolyamatot el kell sajátítania annak, aki hosszú távon meg szeretné tartani állását. Kifejezetten hátrányt jelent, ha a munkára jelentkezőnek nincs jogosítványa, vagy ha ragaszkodik ahhoz, hogy csakis tanult szakmájában alkalmazzák.

Kiskapuk nyílnak

Balogh Sándor, a nyereggyártó Nyerges Ipari Szövetkezet vezetője már az első minimálbér-emelésnél kénytelen volt megválni két emberétől, és ezzel párhuzamosan átszervezni a munkaköröket. A megmaradt dolgozók – a megrendelésekhez igazodva – mindig azon posztokon tevékenykednek, ahol a leghatékonyabbak.

A foglalkoztatás terhei egyre magasabbak, a haszon pedig egyre kevesebb. Fodor Ervin a maga öt emberére négy és fél millió forintot fizet évente. Egy személyre bontva 290 ezer forintot tesznek ki a különféle járulékok, s ebben nincs benne, ha a dolgozó betegállományba vagy szabadságra megy. Mint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) alelnöke kifejtette: a minimálbér emelése nem illeszkedik a piacgazdasághoz, s az ígéretek ellenére a vállalkozók nem tapasztalják, hogy érdemi kompenzációban részesülnének. Ezért azok a vállalkozók, akik öt, tíz, esetleg tizenöt emberrel dolgoznak, kénytelenek megkeresni a kiskapukat. A kamara véleményét ugyan kikérték a minimálbér emelésekor, de az ajánlásokat nem vették figyelembe – hangsúlyozta az alelnök. Aligha tudna a kamara szakmai ajánlást készíteni a munkakör-rotációra addig, amíg a foglalkoztatás terheinek csökkentésére tett javaslatai nem találnak értő fülekre.

A BKIK álláspontja szerint a minimálbér növelése nincs különösebb hatással a dolgozók jövedelmi viszonyaira sem, csak az állam bevételeit és a munkaadók terheit növeli. Késik a meghirdetett támogatás is, amely a kis- és középvállalkozókat érintené. Ugyanakkor a kamara az ajánlásaiban megfogalmazta azt is, hogy az 50 ezer forintra felemelt minimálbért ne terhelje a jövőben személyi jövedelemadó, csökkenjék a tb-járulékok összege, és az egészségügyi hozzájárulást töröljék el. Ha mindez megvalósulna, akkor az évente 50-60 ezer forintnyi könnyítést jelentene dolgozóként a munkaadóknak. Fodor Ervin szerint valódi, a kamara jogosultságába tartozó feladat lenne, ha kijelölhetnének egy embert, aki – a külföldi tapasztalatok alapján – tanulmányozza és értékeli a munkakör-rotáció előnyeit és kidolgozná ennek magyarországi adaptációját. Ám addig, amíg a foglalkoztatás terheivel kapcsolatban nem tudnak előbbre lépni, nem haladhatnak tovább ezen a területen sem.

Fejlesztési módszerek

A munkakör-rotáció bevezetése az emberi erőforrás fejlesztésének módszerei között is szerepel. E stratégia szerint a szervezeti egységben végzett feladatokat minden munkatársnak el kell sajátítania. Ez a módszer akkor alkalmazható a leghatékonyabban, ha az egyes munkakörök között nincs lényeges ismeretkülönbség, s ha a betanítással és a gyakorlással a munkafolyamatok könnyen elsajátíthatók. Az ilyen fejlesztésnek több előnye is van: csökkenti a monotóniát, lehetővé teszi a helyettesítést, s rugalmasabbá teszi a szervezet működését, hiszen megkönnyíti a munka szervezését. A módszer hátrányának nevezhető, hogy a rotáció elsősorban a munkaadó képességpotenciálját növeli, a munkavállaló számára viszont pluszterhet jelent.

A rotációs fejlesztési stratégiához ugyanakkor szervesen kapcsolódik a munkakörök kiszélesítése is. Ennek lényege, hogy a konkrét feladat elvégzése mellett olyan ismeretek megszerzésére is alkalmat és lehetőséget nyújtanak a dolgozóknak, amelyekkel a teljes munkafolyamat minden fázisát megismerve, magasabb szinten teljesíthetnek. Ez a módszer már a dolgozó számára is előnyös, hiszen képességei, ismeretei bővülnek.

A munkakör-rotáció bevezetésének lehetőségével egyelőre a Vállalkozásfejlesztési Alapítvány sem foglalkozik érdemben. A trénerek azonban – ha a vállalkozóktól erre vonatkozó kérdést kapnak – megpróbálnak segíteni. Mivel azonban – egyelőre – nem áll rendelkezésre követendő példa, átfogó tanulmány s tapasztalat, így az erre irányuló tanácsadás is csak most van kialakulóban.

Az átképzés gondjai

A BKIK arra az álláspontra helyezkedett, hogy a munkakör-rotáció bevezetéséhez elengedhetetlenül szükség lenne a felnőtt-továbbképzés – és ezen belül is az átképzés – reformjára. Erre a feladatra a kormány meglehetősen szép összeget biztosított, de ezt a szakosodott intézmények – úgymond – magukhoz ragadták, és ellenőrizhetetlen, mire költik. A kamarának sem javaslattételi, sem ellenőrzési joga nincs. Állásfoglalásuk szerint azok a nagy cégek, amelyek a szakmunkásképzéssel foglalkoztak, jószerivel eltűntek, helyüket sok magánvállalkozás vette át. Ezeknek sok esetben nincs megfelelő technikai hátterük, s ma már a vállalkozók sem szívesen fogadnak be tanulókat, hiszen ez csak tovább növelné terheiket. S akkor, amikor gyakorlatilag a kis- és középvállalkozások egyik napról a másikra élnek, aligha dédelgethetnek hosszú távú terveket. A felnőttátképzés területén lenne a legnagyobb szükség az áttörésre, de át kellene alakítani a fiatalok képzési feltételeit is úgy, hogy az iskolából kikerülve ne csak egy területen legyenek képzettek, hanem az egymáshoz hasonló szakmák ismereteit is elsajátítsák, és komplexebb tudással kerüljenek ki az iskolapadból.

Elemzés még nincs

A nagy cégekre ma még egyáltalán nem jellemző, hogy alkalmaznák a munkakör-rotációt. Sőt, a multinacionális vállalatok kifejezetten az adott munkakör elvégzésére veszik fel dolgozókat, s mintha rossz néven is vennék, ha a szakmunkát végzők között bármiféle átáramlás válna lehetővé. Ennek az is oka lehet, hogy a munkaszervezők számára egyszerűbb a képlet, ha az adott munkás az adott feladatot végzi: ily módon a munkafolyamat, a felelősség megállapítása lényegesen egyszerűbb, mintha hetente vagy havonta váltogatnák a munkaköröket.

Dr. Harmat János pszichológus – akinek egyik szakterülete a munkalélektan – elmondta: a munkakör-rotációnak nem csak stratégiai jelentősége van. Megfontolt tervek szerinti alkalmazása esetén fontos, hogy a dolgozóknál elvégezzék a megfelelő munkalélektani vizsgálatokat. Nem mindenki alkalmas arra, hogy váltogassa a munkaköröket. Könnyen előfordulhat, hogy az új feladatok és a felelősség összeroppantja a dolgozót, vagy éppen az ellenkezője történik, azaz túlzott magabiztosság lesz úrrá az illetőn, és ezért képtelen koordinálni, irányítani a munkát, utasítani vagy ellenőrizni munkatársait.

Laki Teréz, a Munkaügyi Kutató Intézet munkatársa arról tájékoztatott, hogy nem végeztek még elemzéseket a munkakör-rotáció bevezetésével kapcsolatban, s hasonló információt adott Pesti Albertné, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) főmunkatársa is, aki elmondta: a szövetségükhöz tartozó mintegy 300 ipartestület bevonásával – a Gazdasági Minisztérium felkérésére – az utóbbi hónapokban a minimálbér emelésével kapcsolatos hatástanulmányon dolgoztak. Egyebek közt – a KÉSZ tagszervezeteinek javaslatai alapján – ajánlásokat is megfogalmaztak a béremelésből adódó többletterhek kompenzálására.

Felemésztett nyereség

A jelentésből kitűnik, hogy – például – az áfészeknél és társaságaiknál jelenleg a dolgozók 42-45 százalékának 40 ezer forint alatt van a keresete. A munkavállalók átlagos létszáma 34 600 fő, 2001-ben a számított bértömeg 30,1 milliárd forint volt, a bérközterhek növekedése pedig 500 millió forint. A költségekből a bérek és közterhek aránya 60-70 százalék. A számítások alapján kimondható – amit a kormányzati előterjesztés alapadatai is igazolnak –, hogy 2002-ben a bértömeg és a közteher növekedése a várható nyereség egészét felemészti. A nemzetgazdasági kimutatások alapján a kiskereskedelemben az 50 ezer forintos minimálbérre történő átállás által érintett létszám 49,3 százalékkal magasabb, mint az áfészek és a társaságaik átlaga, hiszen jelentős még azoknak a kisvállalkozásoknak a száma, ahol a keresetek még mindig igen alacsonyak.

A problémák tehát kifejezetten a kis- és középvállalkozásoknál, a hazai tőkével működőknél jelentkeznek, a multinacionális cégeknél alig érezhetők ezek a gondok. Mindez magyarázható a piaci versenyhátránnyal, a termelékenységben megmutatkozó jelentős különbségekkel, s azzal, hogy e vállalkozások olyan térségben működnek, ahol a vásárlóerő s a forgalom is alacsony. Az, hogy a tb-járulékot 31 százalékról 29-re csökkentették, csak a magasabb keresettel rendelkező foglalkoztatottak esetében kompenzálja a minimálbér és a közteher összegének emelkedését. A kis- és középvállalkozásoknál az egyenleg negatív.

Javaslatként – az európai országok, mint például Spanyolország gyakorlata alapján – azt tartanák követendőnek, ha járulék- és személyijövedelemadó-kedvezményt kapnának azok a kisvállalkozók, akik nem foglalkoztatnak ötnél több dolgozót. Erre többféle módszer is kínálkozik. A lényeg, hogy az egyéni vállalkozó alkalmazottainak létszáma szerint csökkenő mértékben fizeti az adó- és járulékösszeget, például egy fő után 60 százalékot, öt fő után 20 százalékot. Tökéletes az egyetértés abban is, hogy az egészségügyi hozzájárulást el kell törölni (vagy jelentősen csökkenteni, például 50 ezer forintig havi 1000, 50-100 ezer forintig havi 2600, 100 ezer forint felett havi 4500 forint), és a minimálbér adóját meg kell szüntetni. Nem utolsósorban pedig ki kell alakítani a normatív támogatási rendszert, amely biztosítja, hogy a kis- és középvállalkozások talpon maradhassanak.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem