×

A munkanélküli-járadék feltételei

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 38. számában (2001. március 15.)

 

Ha valakinek megszűnik a munkaviszonya, ez önmagában nem jelenti, hogy a munkaügyi központ munkanélküli státusba is veszi. Cikkünk összefoglalja, mit kell tennie a munka nélkül maradó dolgozónak ahhoz, hogy „munkanélküli" lehessen.

 

A munkanélküliek ellátását szabályozó törvény 1991. március 1-jén lépett hatályba, felváltva az addig alacsonyabb szintű jogszabállyal rendezett szabályrendszert. Ez a törvény mai napig hatályban van, természetesen az eltelt 10 év alatt sok változáson ment keresztül.

Ahhoz, hogy a munkaügyi hatóság munkanélküli-járadékra való jogosultságot állapítson meg, mindenekelőtt azt kell tisztázni, hogy melyik munkaerő-piaci szervnek van hatásköre, illetékessége az ügyben. 1997. január 1-jétől megváltozott a munkaerő-piaci szervezetet érintő hatásköri szabály. Ettől az időponttól a megyei (fővárosi) munkaügyi központok kirendeltségei kapták meg – többek között – a munkanélküli-ellátások ügyintézésére vonatkozó hatósági feladatokat. Ez azt jelenti, hogy I. fokú közigazgatási hatóságként jár el a kirendeltség, és ebben a jogkörében I. fokú államigazgatási határozattal állapítja meg a munkanélküli-járadékra való jogosultságot, a járadék mértékét, valamint a folyósítás kezdő és befejező időpontját. Ha a munkanélküli-járadék folyósításának nincsenek meg a törvényi feltételei, el kell utasítani az igényt.

Az Alkotmány garantálja a jogorvoslathoz való jogot, amit az eljárási törvény is részletesen tartalmaz, így természetesen fellebbezni lehet a határozatok ellen. A II. fokú hatósági jogkört a megyei (fővárosi) munkaügyi központ központi szervezeti egysége gyakorolja.

A munkaügyi kirendeltségi hálózat lefedi az egész országot, így bárki bárhonnan könnyen elérheti a lakhelyéhez legközelebbi munkaügyi kirendeltséget. A fővárosban 11 kirendeltség működik, általában 2-3 kerület tartozik egy kirendeltséghez, és csak a legnagyobb kerületekben működik külön kirendeltség.

A Munkaerő-piaci Alap, mint elkülönített pénzalap, azt a célt szolgálja, hogy az ott képződött pénzösszeg fedezetet nyújtson a munkanélküli-járadék és más ellátás finanszírozásához. A központi alapot decentralizáltan osztják el, tehát a 19 megye és a főváros kezeli önállóan a részére lebontott pénzösszeget, amelyet további leosztás után az egyes kirendeltségek saját hatáskörben kezelnek.

Nyilvántartásba vétel

A munkanélküli státusba vételnek első feltétele, hogy a munkaügyi központ kirendeltsége felvegye a nyilvántartásába a jelentkezőt. Ha tehát valakinek például január 1-jével megszűnik a munkaviszonya, de csak április 1-jén jelentkezik az illetékes munkaügyi kirendeltségen, 3 hónapig hivatalosan nem minősíthető munkanélkülinek, annak ellenére, hogy addig semmilyen munkaviszonnyal, illetve keresőtevékenységgel nem rendelkezett. Célszerű minél előbb jelentkezni a munkaügyi kirendeltségen, mert ennek lényeges jogi következményei vannak. A munkanélküli-járadékra való jogosultságot, illetve annak időtartamát ugyanis a munkanélkülivé válást – vagyis a kirendeltségen történő jelentkezést – megelőző időszakban keletkezett munkaviszonyban töltött idő tartamának függvényében lehet megállapítani.

200 napos munkaviszony

A jelentkezéskor azt is vizsgálni kell, hogy a munkanélküli a munkanélkülivé válását megelőző 4 éven belül rendelkezett-e legalább 200 nap munkaviszonyban töltött idővel. Az említett példánál maradva, ha április 1-jén jelentkezik a munkanélküli, az ettől visszaszámított 4 év a vizsgálandó időszak. Ez ugyan elég hosszú idő ahhoz, hogy legalább 200 nap munkaviszonyban töltött idő összejöjjön, de előfordulhat olyan eset is, amikor csak alkalmi és egyéb, hosszabb-rövidebb időtartamokból tevődik össze a 200 nap, amelyet rövidít a példabeli 3 havi kiesés.

Keresőtevékenység

A munkanélküli státus további feltétele, hogy a munkanélküli semmilyen keresőtevékenységet ne folytasson. Ha ugyanis a munkanélküli valamilyen keresőtevékenységgel rendelkezik, ez kizárja, hogy munkanélküliként regisztrálni lehessen a munkaügyi kirendeltség nyilvántartásában.

Vállalkozás

1998. január 1-je óta keresőtevékenységet jelent – így kizáró feltétel – az is, ha a jelentkező vállalkozói igazolvánnyal rendelkezik, függetlenül attól, hogy egyáltalán van-e valamilyen árbevétele, illetve jövedelme. Ugyancsak keresőtevékenységnek minősül, ha a munkanélküli valamilyen gazdasági társaság személyes közreműködésre jogosult, avagy köteles tagja, ahol ugyancsak közömbös, hogy e tevékenységből származott-e jövedelme.

Tiszteletdíj

Keresőtevékenységet jelent az is, ha a munkanélküli tiszteletdíjban részesül (ilyen például a képviselői tiszteletdíj), kivéve ha a tiszteletdíj nem haladja meg az érvényes minimálbér 30 százalékát. 2000-ben a minimálbér 25 500 forint volt, amelynek 30 százaléka mindössze 7650 forint/hó.

Őstermelő

Keresőtevékenységnek minősül, ha a munkanélküli őstermelői igazolvánnyal rendelkezik, de csak abban az esetben, ha a bevétele meghaladja a személyi jövedelemadó szabályai szerinti jövedelemhatárt. Ez 2000-ben évi 250 000 forint volt.

Egyéb ellátás

Lényeges szempont továbbá a munkanélküli státus megállapításához az is, hogy a jelentkező munkaviszonyt tudjon létesíteni. Ha ugyanis rokkantság, vagy más ok miatt nem rendelkezik a munkaviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel, nem közvetíthető ki a munkaerőt igénylő részére. De ugyanez a helyzet például akkor is, ha valamilyen rendszeres szociális ellátásban (gyed, gyes) részesül a munkanélküli.

A nyilvántartásba vétel feltétele továbbá, hogy a munkanélküli ne legyen jogosult öregségi és más egyéb nyugdíjra, és táppénzben se részesüljön.

Tanulás

A munkanélküli-járadék folyósításának feltétele, hogy a munkanélkülinek jelentkező személy ne folytasson tanulmányokat valamely oktatási intézmény nappali tagozatán, mert ez is kizárja a rendszeres és folyamatos munkavégzést.

Megfelelő munkahely

A munkanélküli-járadékra akkor jogosult a jelentkező, a munkaügyi központ a nyilvántartási rendszere alapján nem tudott felajánlani részére a szakképzettségének megfelelő munkahelyet. Ha van megfelelő munkahely, a munkanélkülinek fel kell vennie a kapcsolatot a leendő munkáltatójával.

Képzettségi szint

A munkahelyet akkor lehet kiközvetíteni, ha az megfelel mindenekelőtt a munkanélküli képzettségi szintjének. Ez főként a középfokú iskolai végzettség esetén döntő szempont, mert ezzel a végzettséggel például minden egyszerű adminisztratív irodai munka ellátható. Más a helyzet a magasabb iskolai végzettség esetén, ahol természetesen nem elegendő önmagában általában a felsőfokú végzettség (például mérnöki munkakörbe nem lehet orvosi diplomával kiközvetíteni valakit). Akkor is megfelelőnek kell tekinteni a felajánlott munkahelyet, ha az adott munkakörre csak hasonló szakképzettséggel rendelkezik a munkanélküli. Ilyen például, ha bútorasztalos szakképzettséggel rendelkező munkanélkülinek ajánlanak fel épületasztalos-szakmát. Itt azonban törvényi előírás, hogy a szükséges képzési lehetőséget is figyelembe kell venni, mert e nélkül ez a munkahely sem megfelelő. A jogszabály alapján csak akkor megfelelő a hasonló szakképzettséget igénylő munkahely, ha a munkanélküli korábban legalább 6 hónapon át ugyanolyan munkakört töltött be.

Egészségügyi alkalmasság

Megfelelő a felajánlott munkahely, ha a munkanélküli egészségi állapota alapján alkalmas a munkavégzésre. Ezt a munkaviszony létesítése előtti munkaalkalmassági orvosi igazolással kell igazolni.

Jövedelem

A felajánlott munkahely kiválasztásánál az sem közömbös, hogy milyen kereseti lehetőség kínálkozik a jövendő munkahelyen. Megfelelőnek akkor lehet tekinteni a munkahelyet, ha az ott várható kereset eléri a megállapítandó munkanélküli-járadék összegét. Amennyiben a munkanélküli-járadék összege esetleg alacsonyabb a kötelező legkisebb munkabérnél, akkor a felajánlott keresetnek el kell érnie legalább a kötelező minimálbér összegét, amely jelenleg 40 000 forint.

Megközelíthetőség

A törvény figyelemmel van továbbá a felajánlott munkahely megközelíthetőségére is. E tekintetben akkor megfelelő a munkahely, ha a munkahely és a lakóhely közötti naponta történő oda- és visszautazás ideje nem haladja meg a 3 órát, 10 éven aluli gyermekét nevelő nő és 10 éven aluli gyermekét egyedül nevelő férfi esetén a 2 órát. Az oda-vissza út a 2 órát nem haladhatja meg a megváltozott munkaképességű személyek esetén sem. Ezek az időtartamok kizárólag a tömegközlekedési eszköz menetidejére vonatkoznak, tehát taxi, személyautó, kerékpár stb. nem vehetők figyelembe.

Munkaviszony

A felajánlott munkahely csak akkor megfelelő, ha a foglalkoztatás munkaviszonyban történik. Nem vehető tehát figyelembe a vállalkozási, megbízási vagy egyéb jogviszony.

Együttműködés

A munkanélküli-járadék megállapítására csak a fentebb leírt feltételek együttes fennállásakor van lehetőség. A munkanélküli-járadék folyósítása azonban megszüntethető, ha a munkanélküli az elhelyezkedése érdekében nem működik együtt a munkaügyi központtal. A munkanélkülit ilyen együttműködési kötelezettség terheli a járadék folyósításának teljes időtartama alatt. Ez azt jelenti, hogy a munkaügyi kirendeltség által meghatározott időpontokban köteles megjelenni a munkaügyi központban, amelyet az e célra rendszeresített munkanélküliek kiskönyvében igazolnak. A megjelenéskor a munkanélkülinek be kell számolnia, hogy mit tett a megfelelő munkahely felkutatása érdekében. Az együttműködési kötelezettség keretébe tartozik a felajánlott megfelelő munkahelyen munkaviszony létesítése, és adott esetben a munkaügyi központ által felkínált képzési lehetőség elfogadása.

A járadék folyósítása

A munkanélküli a munkanélkülivé válást, tehát a kirendeltségen történő regisztrálást követő naptári naptól válik jogosulttá a járadék folyósítására. Ha a korábbi munkáltató rendes felmondással, vagy rendkívüli felmondással szüntette meg a munkaviszonyt, csak a munkaviszony megszűnését követő 90 nap elteltével folyósítható a járadék. Ha tehát például január 1-jén szűnik meg a munkaviszony, csak március 1-jétől lehet megkezdeni a folyósítást, függetlenül attól, hogy ez alatt az idő alatt mikor jelentkezett be munkanélküliként az érintett személy a kirendeltségen. Ez a 90 nap természetesen nem csökkenti a járadékfolyósítás teljes időtartamát, mert azt ennyi idővel tovább kell folyósítani.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem