×

Fórumok az ágazati érdekegyeztetésre

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 36. számában (2001. január 15.)

 

Az Országos Munkaügyi Tanács (OMT) bér- és kollektív megállapodások bizottsága támogatta, hogy az európai uniós országok gyakorlatához hasonlóan, Magyarországon is szervezzék meg az ágazati szintű érdekegyeztető fórumokat. A tervek szerint – PHARE-támogatással – húsz paritásos bizottságot hoznak majd létre 2003-ig. A 2 millió eurós program előkészítését az OMT-ben közreműködő kormányzati oldal, a szakszervezetek, illetve a munkaadói érdekképviseletek delegáltjaiból álló operatív bizottság kezdi meg.

 

A program keretében az ágazati érdekegyeztető fórumok majdani résztvevői külföldi tanulmányúton készülhetnek fel a feladatokra, illetve uniós szakértők Magyarországon segítik az ágazati bizottságok létrehozását. A program bizottsági irodák kialakítását is finanszírozza.

Hiányzik a párbeszéd

A Gazdasági Minisztérium (GM) által az OMT bér- és kollektív megállapodások bizottsága részére készített előterjesztés szerint a hazai érdekegyeztetési intézményrendszer talán legkevésbé kiépült szintje a középszintű, ágazati fórumrendszer. Bár történtek kezdeményezések, amelyek eredményeképpen ágazati kollektív szerződések jöttek létre, mégis – európai mértékkel mérve – a lemaradás jelentős.

Az ágazati tárgyalásoknak, megállapodásoknak fórumot jelentő intézmények hiánya már rövid távon is akadályozza a hazai szociális partnerek bekapcsolódását az Európai Unió (EU) fórumrendszerébe. Ennél is nagyobb probléma azonban, hogy intézményes kapcsolat híján nem alakul ki dialógus az ágazati szociális partnerek között az ágazat problémáiról s a lehetséges megoldásokról.

A kétoldalú együttműködés gyengeségei egyrészt az ágazati, illetve az alágazati érdekegyeztetés és konzultáció területein mutatkoznak meg. Az ágazati kollektív szerződések alacsony száma és korlátozott köre a magyar szociális párbeszéd hosszú ideje fennálló hiányossága. Ez pedig hozzájárulhat a szabályozatlan piac kialakulásához és fennmaradásához, valamint az elfogadhatatlan piaci előnyökhöz.

A munkáltatói szervezetek és a szakszervezetek közötti ágazati szintű közvetlen konzultáció egyszerűen nem létezik a jelenlegi magyar szociális párbeszédben, ezért ennek e független, kiegészítő formáját az EU-tagság miatt is be kell vezetni. Létfontosságú, hogy az ágazati szociális partnerek közösen vitassák meg területük problémáit és kidolgozzák a lehetséges megoldásokat. E párbeszéd révén megoldhatnak olyan kérdéseket, mint például a képzés, a rugalmas foglalkoztatási formák, a munkafeltételek.

Az EU-tagságra való felkészülés ugyanakkor azt is feltételezi, hogy a magyar szociális partnerek hatékonyan tudjanak részt venni az Unió 21 ágazati bizottságában, ha erre lehetőségük adódik. Csak akkor tudják ugyanis teljeskörűen betölteni az új szerepüket és teljesíteni feladataikat az európai szociális párbeszédben, ha a hazai gyakorlat követi az uniós mintát.

Felismerve a középszintű fórumok hiányából fakadó hátrányokat, a kormány PHARE-programot készített a szükséges intézményrendszer létrehozására.

Kiindulási alapként figyelembe vették az Európai Unió gyakorlatát, ahol a szakmai párbeszéd csúcsát a 21 úgynevezett ipari bizottság jelenti. A program célja e kétoldalú fórumrendszer magyarországi adaptálása, illetve a hozzá kapcsolódó tárgyalási kultúra meghonosítása.

A projekt további célkitűzése, hogy támogatást nyújtson a szociális párbeszéd jelenlegi rendszerének továbbfejlesztéséhez, a háromoldalú érdekegyeztetés kiegészítésével egy függetlenebb, kétoldalú szociális párbeszéd intézményrendszerének létrejöttéhez.

A tervezett projekt lényegét tekintve intézményfejlesztés, amelynek célja, hogy a szakszervezetek és a munkaadói szervezetek közreműködésével, ágazatonként egy-egy paritásos bizottság jöjjön létre, ahol a szociális partnerek ezt közösen kérik. E bizottságok a szociális partnerek számára nemcsak ahhoz nyújtanak lehetőséget, hogy befolyást gyakoroljanak a hazai munkaügyi kérdésekre, hanem az európai szintű, hasonló ágazati struktúrákban való részvételhez is hozzásegítik a munkaadók és a munkavállalók képviselőit.

Elképzelések szerint, az ágazati bizottságok kapcsolatot tartanak majd az EU-tagállamokban működő hasonló ágazati szervezetekkel, és tanulnak gyakorlatukból. Ennek érdekében az ágazati szintű szociális partnerek többek között képzésben részesülnek, valamint – konzultációs és tárgyalási jártasságaik javítására – külföldi tanulmányúton vesznek részt. Ezenkívül a program az intézményes ágazati párbeszédhez szükséges infrastruktúra megteremtéséről is gondoskodik, ugyancsak PHARE-forrásból.

Akcióterv készül

A program lebonyolítása egy EU-szakértő közreműködésével történik, aki a projekt időtartama – várhatóan 16 hónap – alatt folyamatosan Magyarországon tartózkodik majd, és a Gazdasági Minisztériumban fog dolgozni. Emellett az iparágak sajátosságaihoz igazodva, rövid távon tevékenykedő szakértők közreműködését is tervezi a kormány. Az előcsatlakozási tanácsadó és a szakértők segítségével dolgozzák ki az oktatási tananyagokat, az útmutatókat, a kézikönyveket és a tájékoztató anyagokat.

A projekt beindítására egy helyzetelemzési tanulmány készül az ágazati párbeszéd jelenlegi jellemzőinek feltárására, és annak megállapítására, hogy eddig milyen tényezők gátolták az ágazati párbeszéd kialakulását. A tanulmány továbbá ismerteti az ágazati bizottságok jövőbeni helyét a szociális párbeszédben, az ágazati struktúra elveit, az ágazati bizottságok lehetséges jogkörét, s az ehhez szükséges jogszabályok módosításának megalkotását.

Ez a tanulmány az alapja az ágazati bizottságok létrehozásával kapcsolatos akciótervnek. Az akcióterv magában foglalja a bizottságok felállításának ütemét, a bizottsági tagok kijelölésének módját és az iroda működési feltételeinek megállapítását.

A kutatás következtetései és a javaslatok alapján egy nyitó konferenciát szerveznek külföldi és magyar szakértők közreműködésével. A konferencia célja az ágazati bizottságok fő jellemzőinek megvitatása, illetve a szociális partnerek legszélesebb körű kötelezettségvállalásának elnyerése az ágazati bizottságok létrehozásához és a mozgósításához.

Értékelik a projektet

A projekt tervezett kezdete – a PHARE-szerződés aláírásától függően – 2001 szeptembere, befejezése pedig 2003. április 1. 2002 végére, legkésőbb 2003 elejére létrejöhetnek az ágazati bizottságok irodái.

A projekt záró konferenciával ér majd véget, amelyen a program megvalósítói, a magyar és a külföldi szakértők – köztük az EU szociális párbeszéd fórumain jelentős befolyással rendelkező képviselők -, valamint a létrehozott bizottságok képviselői vesznek részt. A tanácskozás célja az lesz, hogy értékelje a projekt megvalósítását, motiválja a résztvevőket, illetve erősítse a nemzetközi kapcsolatokat.

A GM előterjesztése rámutat: a program sikere nem képzelhető el a szociális partnerek és a kormány szakértői közötti széles körű együttműködés nélkül. Ezért a projekt előkészítése, lebonyolítása érdekében egy operatív bizottság létrehozását javasolja a gazdasági tárca, amelybe a kormány, a munkaadói és munkavállalói szervezetek s az ágazatok képviselőket delegálnak.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem