A Gazdasági Minisztérium (GM) vállalkozáserősítő programja – amely a Széchenyi terv részét alkotja – három nagyobb csoportot foglal magában: a kis- és középvállalkozás-fejlesztési, a hídképző, valamint a befektetésösztönzési alprogramokat. A GM jövőre csaknem 31 milliárd forintot kíván e célokra fordítani, miáltal a korábbinál több pályázatot hirdethet meg. A tárca a rá jutó" 70-80 pályázatkiírás zömét január közepéig megjelenteti.
Matolcsy György, a gazdasági tárca vezetője a miniszterelnök Önkormányzati Tanácsadó Testületével (ÖTT) folytatott novemberi tanácskozása során vállalta, hogy a tárca a 2001. évi gazdaságfejlesztési pályázatok derékhadát a jogszabályban rögzített február 28-a helyett már január közepéig meghirdeti. A miniszter elismerte, hogy ennek teljesítése óriási feladat elé állítja a GM-et, de a vállalást mindenképp teljesíteni kívánja. Jövőre – a Széchenyi terv keretében – száznál több pályázat kiírását tervezi a kormány, és ebből 70-80 a gazdasági tárca illetékességi körébe tartozik. Természetesen az időközben felmerülő igények alapján a januári határidő után is jelentet meg pályázatokat a GM.
A vállalkozáserősítő program 2001. január 1-jén indul, így – az előre hozott határidőt figyelembe véve – a vállalkozóknak már januárban célszerű lesz figyelniük a GM pályázati kiírásait, amikor is valóságos tenderdömping várható – hívta fel a figyelmet egy gazdasági konferencián Cséfalvay Zoltán, a tárca helyettes államtitkára. A vállalkozáserősítő programra a GM, illetve a kormányzat javaslata szerint közel 31 milliárd forint fordítható. (Lapzártánk idején még folyt a központi költségvetésről szóló parlamenti vita.) Azt még nehéz lenne megmondani, hogy e pénzek milyen arányban oszlanak majd meg az egyes alprogramok között, sőt azok – az igények tükrében – még később is változhatnak. Az említett 31 milliárd forint, a koncentráció elvének megfelelően, a Kis- és Középvállalkozás-fejlesztési Célelőirányzat (KKC) és a Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat (GFC) alfejezeteiben jelenik majd meg.
A mikrohitelek és a hozzájuk kapcsolódó kiegészítő hitelek kondíciói | ||||
---|---|---|---|---|
Megnevezés | Mikrohitel I. (országos) | Mikrohitel II. (országos) + kisvállalati kölcsön | Budapest Vállalkozói Hitel (BVA) | Budapest Kisvállalkozói Hitel (BVA) |
Felső összeghatár | 1 300 000 Ft | 3 000 000 Ft + 700 000 Ft | 7 500 000 Ft | 10 000 000 Ft |
Nettó árbevétel | 8, ill. 10 millió Ft | 100 000 000 Ft | 8, ill. 10 millió Ft | 700 000 000 Ft |
Eszközérték | 2 500 000 Ft | nincs korlát | 2 500 000 Ft | 500 000 000 Ft-os mérlegfőösszeg |
Saját erő mértéke | 10% | 20% | 25% | 25% |
Tulajdonosi kör | nem lehet külföldi tulajdonos | max. 25% külföldi tulajdonosi részarány | nem lehet külföldi tulajdonos | max. 25% külföldi tulajdonosi részarány |
Alkalmazottak száma | 10 fő | 9 fő | 10 fő | 50 fő |
Hitel- és köztartozások | nem lehet | lejárt tartozása nem lehet | nem lehet lejárt | tartozása nem lehet |
Kamat | ||||
a max. 3 millió Ft-os mikrohitelrészre | 11%* | 11%* | 11%* | 11%* |
a kiegészítő hitelrészre | - | 11%* | 18% | 18% |
Futamidő, max. | 3 év | 3 év | 3 év | 3 év |
* Jegybanki alapkamat. Forrás: MVA, BVA |
Új pályázatok
Jövőre új pályázatok jelennek meg, a meglévők némelyikénél pedig változnak a támogatás súlypontjai. Az egyik új kiírás például a kisvállalkozókból álló kereskedelmi hálózatot létrehozó, illetve az e hálózatokat továbbfejlesztő középvállalkozásokat támogatja majd. Szintén újdonság lesz az a pályázat is, amely kis- és középvállalkozások internetes alapon működő beszállítói hálózatra való rákapcsolódásában, illetve a virtuális mintapiacok létrejöttében kíván segítséget nyújtani.
A vállalkozáserősítő program, a költségvetési források koncentrálása mellett, másik célként az üzleti szférából, nemzetközi segélyekből és egyéb forrásokból származó kiegészítő források nagyobb arányú bevonását jelöli meg. A vissza nem térítendő támogatások aránya, az alprogramoktól függően, 25-33 százalék között mozoghat. Olyan differenciált pénzügyi eszközrendszer kialakítását célozza meg a GM, amely a vállalkozások életpályájához igazodik, és egyaránt képes kiszolgálni a kezdő vállalkozókat – például mikrohitellel és indulótőkével -, a fejlődési szakaszban lévő kis- és középvállalkozásokat – kedvezményes fejlesztési hitellel, hitelgaranciával, tőkebefektetéssel, lízinggel, faktoringgal, eszközbérlettel és egyéb eszközökkel -, továbbá az átmeneti működési és üzleti zavarokkal küszködő, de piacképes vállalkozásokat.
Budapesti hitel
Budapest Kisvállalkozói Hitel Program néven új konstrukciót jelentetett meg a források piacán a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVA). Mint emlékezetes, a mikrohitel felső összeghatárát a BVA emelte fel elsőként az országban 3 millió forintra, még 1997-ben (Mikrohitel II Budapest), majd 1999 decemberében útjára indította a Budapest Vállalkozói Hitel Programot, melynek keretében az 1,3 millió forintos mikrohitelt – mivel ekkor a fővárosi 3 millió forintos mikrohitel folyósítása szünetelt – a Polgár és Vidéke Takarékszövetkezet által nyújtott banki hitelrészt maximálisan 7 millió 500 ezer forintra egészítette ki.
A BVA úttörő szerepe kissé háttérbe szorult az idén nyáron, amikor országosan megindult a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (MVA) 3 millió forint összeghatárú új Mikrohitel-programja, ősszel pedig a GM meghirdette a Kisvállalati Kölcsönt, amelynek révén 10 millió forintra egészíthető ki a mikrohitel összege – ami túlszárnyalja a BVK által kínált konstrukció plafonösszegét. A kiegészítő hitel folyósítására kiírt pályázatot a Postabank nyerte. (Az MVA adatai szerint július 1-jétől novemberig 15-ig 853 vállalkozó vett fel mikrohitelt, összesen 1 milliárd 388 millió forint értékben, melyből közel egymilliárd forint a 3 millió forintos plafonú mikrohitelből tevődik össze. Átlagosan 1,6 millió forintra tartottak igényt a vállalkozások, 40 százalékuk pedig a maximális 3 millió forintot igényelte. A mikrohitelt 10 millió forintra kiegészítő Kisvállalati Kölcsön folyósítása októberben kezdődött – arról még nincsenek kielégítő adatok.)
Eltérő kamatláb
A BVK Budapest Kisvállalkozói Hitel Programja – az MVA előbbi konstrukciójához hasonlóan – maximálisan 10 millió forint hitelt kínál, melyből 3 millió forint a BVK forrásaiból nyújtott hitelrész (mikrohitel), 7 millió forint pedig a Polgár és Vidéke Takarékszövetkezet nyújtotta hitelrész. Legfeljebb 700 millió forint nettó árbevételű vagy 500 millió forint mérlegfőösszegű, s 50 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató cégek igényelhetik, legalább 25 százalékos saját forrás biztosítása mellett. A pénz odaítéléséről a BVA dönt, a takarékszövetkezet vétójoga mellett. A konstrukció mögött a Hitelgarancia Rt. kezességvállalása áll, melyhez a GM 50 százalékos díjtámogatást nyújt. A Budapest Kisvállalkozói Hitel egyik relatíve gyenge pontja, hogy a 3 millió forintos részt ugyan jegybanki alapkamattal folyósítja (ami lapzártánkkor 11 százalék), ám a takarékszövetkezeti hitel kamata 18 százalék – míg az MVA konstrukciója a mikrohitelt is és a kisvállalati kölcsönt is jegybanki alapkamattal kínálja.
Alprogramok – célok |
---|
A kis- és középvállalkozás-fejlesztési programcsoporton belül a szektor általános üzleti, környezeti feltételeinek javítását célzó alprogram magában foglalja az átalányadózás kiterjesztését – a költséghányad növelésével és az iparűzési adó fizetésének egyszerűsítésével -, a társasági adó alá tartozó vállalkozások gyorsított amortizációs összeghatárának, valamint az egyösszegű amortizáció összeghatárának felemelését, illetve a munkáltatók tb-terheinek mérséklését. A minőségfejlesztési alprogram kiemelt eszköze a minőség díjazása – elsősorban azoké a termékeké, amelyek Magyarország vezértermékeiként" az országimázs pozitív alakításához is hozzájárulhatnak.
A hídképző alprogramok célja az erősen exportorientált, döntően külföldi tulajdonú nagyvállalati szektor, illetve a belső piacra termelő, zömében hazai tulajdonú kis- és középvállalkozói kör közötti termelési és innovációs együttműködés erősítése. Ezen belül újraindul az integrátori beszállítói alprogram. Eszközrendszerének alapját a vállalati előminősítés, a kamattámogatás, a fejlesztési hitelek folyósítása, valamint vissza nem térítendő támogatások alkotják. A harmadik, befektetésösztönzési alprogramcsoport a szolgáltató közigazgatás kialakítását, valamint a közvetlen befektetésösztönzési eszközöket foglalja magában. A befektetésösztönzés közvetlen eszközeinek korszerűsítése egyebek mellett a vállalatközi együttműködést, a beszállítóipar kiemelt támogatását, a pályázati rendszerek programszerű működtetését, a hatékonyságvizsgálat módszereinek bevezetését, döntési folyamatokba való beépítését foglalja magában. |