×

Az MGYOSZ másfél éve

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 26. számában (2000. március 15.)

 

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) a Magyar Munkaadói Szövetség és a Magyar Gyáriparosok Szövetsége egyesülésével jött létre másfél évvel ezelőtt, 1998. július 23-án. A szervezet múlt év végén rendezett, második közgyűlésén egyértelműen pozitívan értékelték a fúziót. Az MGYOSZ a létrehozók szándéka szerint a legnagyobb munkaadói szervezetté vált, amely gazdasági súlyánál fogva képes érdemben képviselni a gazdasági élet egyik meghatározó csoportjának az érdekeit.

 

Az MGYOSZ létrejöttét 1998-ban sürgette, hogy a hazai érdekegyeztetésben viszonylag nagyszámú munkaadói szervezet vett részt, amelyek sokszor egymásnak is ellentmondó nézeteket képviseltek. Az MMSZ és a GYOSZ között azonban sok átfedés volt; egyrészt a tagsági kört illetően, másrészt pedig a véleményalkotásban. A fúziót megelőzően a két szervezet bizonyos kérdésekben már évek óta lényegében azonos álláspontot képviselt. Sikeres együttműködésüket mutatta, hogy 1997-ben a társadalombiztosítási önkormányzatokba koalícióban jelöltek képviselőket.

A legnagyobb munkaadói szervezet

Az MGYOSZ megalakulásával létrejött az ipar teljesítményét döntően meghatározó közepes és nagy gazdálkodó szervezeteket tömörítő érdekképviselet, amely gazdasági súlyánál fogva valóban komoly erőt képvisel mind a munkavállalókkal, mind a kormányzattal folytatott egyeztetések során.

A szervezet ma 54 szakmai szövetséget, 18 regionális szerveződésű szövetséget és 72, közvetlen tagsággal bíró gazdasági társaságot tart nyilván tagjai között. Az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatás valamennyi területéről mintegy 6000 vállalkozást tömörít, amelyek együttesen 1,2 millió alkalmazottat foglalkoztatnak.

Az MGYOSZ az érdekképviselet megfelelő szakmai előkészítése és hatékony ellátása érdekében bizottságokat és szakértői munkacsoportokat működtet, amelyek a szakmai, gazdasági, munkaadói érdek-képviseleti tevékenység főbb területei, a gazdálkodás funkciói szerint tömörítik a tagvállalatok és szervezetek képviselőit. A különböző ágazati munkacsoportokon kívül külön team felel a Miniszterelnöki Hivatallal kiépített, illetve a nemzetközi kapcsolatokért. A 19 saját munkacsoport mellett ötöt a gazdasági tárcával közösen működtet.

A szövetség erre az évre megfogalmazott szervezetfejlesztési célkitűzései között szerepel egyebek mellett a tagtoborzás, az egyéni tagok számának növelése és további megyei, illetve regionális szervezetek kialakítása. Ugyancsak prioritást élvez a területi érdekképviselet erősítése, az MGYOSZ megyei képviselőinek az egyes regionális szervezetekben – munkaügyi és területfejlesztési tanácsokban – betöltött pozícióinak erősítése. A szövetség 2000-ben arra törekszik, hogy folyamatosabbá és szorosabbá tegye együttműködését a többi munkaadói szervezettel, esetenként a közös fellépés szintjéig is.

A szövetség megalakulásától kezdve aktívan részt vesz az érdekegyeztetés különféle fórumainak munkájában, s markánsan állást foglalt a gazdálkodókat érintő kérdésekben. Az állami költségvetéssel kapcsolatban a szervezet úgy tartja, hogy elsődleges feladata nem a büdzsé fő előirányzatainak véleményezése, hanem a költségvetési törvényhez kapcsolódó, évről évre közel félszáz törvény- és rendeletmódosítás befolyásolása.

Az MGYOSZ az elmúlt másfél évben következetesen – ám az eddigi kormányzati döntések szerint egyelőre eredménytelenül – képviselte azt az elvet, hogy a költségvetési egyensúly megteremtése érdekében a büdzsé kiadásaiban szigorú takarékosságra van szükség, mindenekelőtt a felduzzadt kormányzati kiadások csökkentésével. Úgy vélik, hogy a munkáltatók alapvető érdeke a közpénzek minél gazdaságosabb felhasználása: egyrészt mint közvetlen befizetők érintettek, másrészt a béreket terhelő adók révén, hiszen az adóterhelés növekedésével – ha a bruttó és a nettó bérek közötti olló nyílik – erősödnek a bérkövetelések.

Jövedelempolitika

A szervezet álláspontja szerint a jövedelmeknek tartósan a nemzetgazdasági termelékenység alakulásához kell igazodniuk. Ahhoz azonban, hogy ennek megfelelő bérmegállapodások születhessenek, hiteles és következetes kormányzati politikára van szükség a jövedelmeket meghatározó feltételrendszer alakításában. Az MGYOSZ erre az évre korábban 8-10 százalékos béremelést tartott elfogadhatónak, ám az Országos Munkaügyi Tanács február eleji ülését megelőzően már közzétették, hogy a 8,5-11 százalékos intervallumot is méltányolhatónak tartják. Az OMT-ben erről azóta megállapodás született a szociális partnerek között, a versenyszférára vonatkozó ajánlásra azonban a kormány lapzártánkig nem reagált.

Számos más szervezettel ellentétben az MGYOSZ korainak tartotta volna az adórendszer ez évre tervezett reformját. Úgy vélték ugyanis, hogy noha a szisztéma valóban átfogó reformra szorul, a gazdaság jelenlegi bizonytalanságait figyelembe véve a végleges átalakítás egyelőre nem időszerű. Mindamellett szükségesnek tartják a téma napirenden tartását, az adó- és járulékterhek folyamatos csökkentését. A koncepció kidolgozásához véleményük szerint alapos szakmai egyeztetésekre van szükség, amelyekben az MGYOSZ nemcsak részt akar venni, de azok egyik mozgatójává, szívós lobbizójává is kíván válni.

Az MGYOSZ 1998-ban sikerként könyvelhette el, hogy a tb-járulék mértéke 39-ről 33 százalékra csökkent, és a foglalkoztatási törvény rendelkezései szerint befizetendő munkaadói járulék 4 százalékról 3-ra mérséklődött. Tavaly azonban a jól indult folyamat megtorpant, az idén pedig az élőmunkához kapcsolódó terhek a remélt csökkenés helyett némiképp emelkedtek az egészségügyi hozzájárulásnak "köszönhetően". A növekedés ugyan a nagyobb átlagjövedelmű dolgozókat alkalmazó cégeket kevéssé érinti, az alacsony átlagbérű vállalatok, ágazatok számára viszont nagy érvágást jelenthet. Ráadásul ebben az évben a költségvetésből már semmiféle összeg nincs elkülönítve az egészségügyi hozzájárulás kompenzációjára, amire tavaly 800-900 millió, tavalyelőtt pedig még 1,5 milliárd forintot szántak a központi büdzséből. Az adózási feltételek az idén ugyan összességükben alig változtak, ám – miként azt az MGYOSZ képviselői korábban A Munkaadó Lapja hasábjain is elmondták – a szövetség attól tart, hogy az amúgy is magas helyi adók az önkormányzatok rossz financiális helyzete okán tovább nőnek. A helyi lobbitevékenység erősítése tehát mindenképpen indokolt.

Országos érdekegyeztetés

Az országos érdekegyeztetésnek az MGYOSZ megalakulásától kezdve mértékadó képviselője, ahogyan az MMSZ és a GYOSZ is az volt korábban. A szövetség létrejötte lényegében egybeesett a kormányváltással s mindazokkal a súlyos feszültségekkel, amelyek az országos érdekegyeztetést terhelték 1998 második felében. Az MGYOSZ képviselői részt vettek a társadalmi párbeszéd új rendszerének kialakításában, s igyekeztek – és azóta is próbálják – elérni, hogy az újonnan létrejövő fórumok ne csak formális szerepet töltsenek be a dialógusban.

A szövetség mindvégig azon az állásponton volt, hogy bérekről, munkaügyi szabályokról, foglalkoztatásról nem lehet megállapodásokat kötni anélkül, hogy a felek tárgyalásokat folytatnának a gazdasági környezetről, a munka világát meghatározó feltételekről. A Gazdasági Tanácsot illetően többször is kinyilvánították: nem lehet valódi konzultációt folytatni olyan fórumon, amely évente kétszer ülésezik, és amelyben a résztvevők köre nagyon tág és heterogén. Az MGYOSZ elfogadhatatlannak tartja, hogy a Szociális Tanácsból kimaradnak a rendszert finanszírozó munkáltatók. Az új érdekegyeztetési szisztéma egyik alapvető hiányosságának azt tartják, hogy a fórumok egymástól izoláltan működnek. Az új rendszer hibái ellenére az MGYOSZ konstruktív partnerként vesz részt a Gazdasági Tanács, az OMT, az Országos Szociális Tanács, az Európai Integrációs Tanács és a Nemzeti ILO Tanács munkájában, a valódi egyeztetést gyakran megbénító működési gondok miatt ugyanakkor folyamatosan erősíti kétoldalú kapcsolatait a meghatározó munkavállalói szervezetekkel.

Nemzetközi szervezetek

Az MGYOSZ megalakulása óta intenzíven bővíti külső kapcsolatait, több európai és tengerentúli partnerszervezettel előrehaladott tárgyalásokat folytat, illetve együttműködési megállapodásokat hozott tető alá. A külföldi kapcsolatrendszer kiépítésében mérföldkő volt 1998. december 4., amikor az MGYOSZ elődszervezetei által létrehozott Magyar Munkaadók Nemzetközi Együttműködési Szövetségét (MMNSZ) – ezen keresztül az MGYOSZ-t – felvették az Európai Munkaadók és Gyáriparosok Szövetségébe (UNICE). Tavaly áprilisban az MMNSZ felvételt nyert az OECD Üzleti és Ipari Tanácsadó Tanácsába (BIAC). A mára szinte valamennyi meghatározó magyar munkaadói szervezetet tömörítő MMNSZ állandó tagja az Európai Fővárosok Munkaadói Szövetségei Szervezetének (OPCE) is. Az MGYOSZ alapítása óta tagja a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (ICC) Magyar Nemzeti Bizottságának. A szövetség hazai súlyát és nemzetközi kapcsolatait is latba vetve az elmúlt másfél évben számos üzletember-találkozó szervezésében, államfői látogatásokhoz kapcsolódó üzleti konzultációk rendezésében vett részt, s rendszeresen képviselteti magát a köztársasági elnököt külföldi útjaira elkísérő üzletember-delegációkban is.

Az EU-csatlakozás

A szövetség tevékenységében meghatározó szerepet játszik az uniós csatlakozásra való felkészülés, e témában több konferenciát szerveztek már, s mérlegelik egy önálló EU-iroda létrehozását is. Az MGYOSZ folyamatosan azt szorgalmazza, hogy a csatlakozás előkészítésében a kormány az eddiginél sokkal nagyobb mértékben támaszkodjék a szakmai érdekképviseleteknél felhalmozódott ismeretekre. A jogharmonizációt illetően a szövetség úgy véli: a magyarországi vállalkozások helyzetét nehezítő intézkedéseket a lehető legkésőbbre kell halasztani.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem