×

Munkahelyi ellenőrzések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 20. számában (1999. augusztus 15.)

 

A munkajogi szabályozásban bekövetkezett változások igényelték, hogy a munkaügyi ellenőrzés szabályozása törvényben, állami kötelezettségként jelenjen meg, és ez így működik már 1996 óta. A foglalkoztatási törvény módosítása is nagyobb jogköröket ad az ellenőrzést végzők számára. A munkáltatóknak fel kell készülniük arra, hogy két törvény alapján ellenőrizhetik őket.

 

Az állam, a munkavállalók (szakszervezetek) és a munkáltatók mást és mást várnak el a munkahelyi ellenőrzésektől. A kormányzat közrendvédelmi kötelességből eredő hatósági ellenőrzéseket tart szükségesnek, amelyek egyik célja a feketefoglalkoztatás, illetve a feketemunka-végzés visszaszorítása. A szakszervezetek a munkavállalók és a szakszervezeti tisztségviselők jogainak, a kollektív szerződések betartását remélik a törvénytől, és az ellenőrzést ezért tartják fontosnak. A munkaadók szeretnék, ha az ellenőrzésben prioritást kapna a feketefoglalkoztatás és a nem legális munkavégzés visszaszorítása a tisztességes piaci verseny megteremtése érdekében.

Lényeges az a munkaadói igény, hogy az ellenőrzés eddigi – kétéves – tapasztalataival szemben az ellenőrzés alapját a munkavégzés ténye kell hogy képezze, és nem a munkaviszony szabályosságának vizsgálata.

Cégtábla nélkül

A munkáltatók által vitatott az a gyakorlat, amely elsősorban az általános ellenőrzésben gondolkodik, komplex módon, lehetőleg szektor- és területsemlegesen jelölve ki a vizsgálandó cégeket, amitől csak az időnkénti célvizsgálatok során térnek el az ellenőrző hatóságok. A komplex vizsgálatoknál az ellenőrök az eddig is tisztességes nyilvántartásokat vezető legális munkaadókat találják meg, az ellenőrzés a könnyebb ellenállás felé tolódik el, az alaki hibák, a kisebb pontatlanságok, a határidők esetleges csúszásának korrigálását szorgalmazva. A cégtábla nélküli területeket, ahol feltehetően a feketemunka-végzés folyik – annak esetleges veszélyessége miatt – kerülik.

Az Országos Munkaügyi Tanács és annak szakbizottsága legutóbbi ülésein tárgyalta az 1998. évi ellenőrzések és vizsgálatok tapasztalatait. Általánosságban megállapítható, hogy a kisebb cégeknél nagyobb számban fordulnak elő szabálytalanságok. Nagyobb létszámú cégeknél az ellenőrök elsősorban a telepített munkahelyeken szereztek negatív tapasztalatokat. A hiányosságok döntően a fizikai munkavállalók körében állapíthatók meg. Jellemző, hogy a kis- és közepes méretű cégek könyvelő vállalkozásoknak adják ki a papírmunkát, ezek az alvállalkozók feladatukat elvégezve viszont a munkajogi előírások betartásával már nem foglalkoznak.

A tanulságok

A tavalyi ellenőrzések során nagyjából a következő tapasztalatok szűrhetők le (nem fontossági sorrendben):

  • A munkaszerződés írásba foglalásának az elmulasztása az alapja minden ötödik jogsértésnek. Ha a munkaadó rendelkezik is kitöltött szerződéssel, sokszor hiányzik arról a munkavállaló aláírása. Szabálytalanság felfedésekor hivatkoznak próbaidőre, aznapi munkakezdésre stb.
  • Vállalkozási, megbízási szerződések sok esetben színleltnek minősülnek. Ez esetben nem az elnevezésnek, hanem a tartalmi elemeknek van jelentőségük. Tehát ha a munkaviszonyra jellemző elemek dominálnak (munkakör, bér, munkavégzés rendszeressége, munkáltatói utasítási jog stb.), akkor az ellenőr szabálytalannak fogja minősíteni a vállalkozási vagy megbízási szerződést. Több esetben a bíróság sem fogadja el a szerződéses szabadság korlátozására való hivatkozást.
  • A külföldiek engedély nélküli foglalkoztatásának vonzereje az olcsó, de megbízható munkaerőben van. Ebben eltérő a kép az ország keleti, illetve nyugati felében, utóbbiban némi csökkenés tapasztalható. Általában a rendőrség bevonásával folynak a vizsgálatok. Az építőiparban, mezőgazdaságban, kereskedelemben, a vendéglátásban tapasztalható az a jelenség, hogy engedély nélkül vagy nem arra a munkára szóló engedéllyel, és területileg is másutt foglalkoztatják a külföldi munkavállalót.
  • A munkaidő tartamára és a túlmunkára vonatkozó szabályok ellenőrzésénél a munkaügyi ellenőrök a nyilvántartás hiányát tapasztalták, ami megnehezítette az ellenőrzést.

(Itt szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy az 1999. augusztus 17-én hatályba lépő LVI. törvény, a Munka Törvénykönyve módosításaként, kötelező nyilvántartást rendel el.)

A munkaidő vizsgálatánál jellemző szabálysértés, hogy a munkaszerződés részmunkaidőről szól, de a munkavégzés a teljes munkaidőnek felel meg. A pihenő- vagy heti munkaszüneti napon elrendelt túlórát nem a szabályok szerint fizetik ki. Továbbá a cégek készenléti munkakörökbe való sorolással próbálják a munkaidőkorlátokat tágítani.

  • A pihenőidő kiadása sem garantált, főleg a kereskedelemben, vendéglátásban, mezőgazdaságban. Ez vonatkozik a heti két pihenőnapra és a munkaidő befejezésére, másnapi újrakezdésre is.
  • A szabadság kiadásának szabályainál döntően a rövid és határozott idejű munkaviszony esetében keletkeztek problémák. Nem adják ki az időarányos szabadságot, és nem is váltják meg pénzben.
  • A munkabér ellenőrzésénél a minimálbér be nem tartása a legjellemzőbb. Ennek módjai: nem január 1-jétől kezdik fizetni, részmunkaidő esetében nem az időarányos mértéket határozzák meg, teljesítménykövetelményes munkakörben szabálytalan a 100 százalék meghatározása stb.
  • Bérpótlékokra vonatkozó szabályok megsértésénél a kisebb cégek arra hivatkoznak például, hogy az éjszakai pótlék a személyi bér része. Az állásidőre való díjazás is több csorbát szenved.

Gyakran előfordul, hogy nem adnak elszámolást a munkáltatók a kifizetett járandóságokról, vagy például a mezőgazdaságban a munkabér kizárólag természetbeni juttatásból áll.

  • A szakszervezeti jogok védelmével kapcsolatos ellenőrzés csak bejelentésre történhet. A cégek olykor a tisztségviselők védelmét célzó intézkedéseket, valamint a szakszervezet szervezésével kapcsolatos szabályokat sértik meg, de nem gyakran. Jellemző, hogy megemelkedett a munkáltatóknál képviselettel rendelkező érdekképviseletek részéről a bejelentések száma, de olyan panaszokkal éltek, amelyek nem tartoznak az ellenőrzés hatáskörébe.

Akció-ellenőrzések

A felsorolt tapasztalatok az általános ellenőrzések rendszerében történtek, ezen túlmenően az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség cél-, illetve akció-ellenőrzést is tartott hasonló témakörökben. A célellenőrzések a nők és a fiatalkorúak foglalkoztatására is kiterjedtek. Előfordult az éjszakai munkára vagy a túlmunkára vonatkozó előírások megszegése.

Mint a bevezetőben is jeleztük, a munkaügyi ellenőrzési törvény, illetve az annak előírásai alapján történő vizsgálatok tapasztalatai csak két éve gyűlnek. Egyértelmű következtetést levonni arról, hogy a munkáltatók részéről mely területeken történt előbbre lépés, vagy mely szabálysértések szaporodtak, nem sikerült.

A jövőre vonatkozóan várható, hogy ismét változik az ellenőrző szervezet felállása. Ismét külön lesz a munkaügyi és a munkabiztonságot ellenőrző szervezet. Ennek következménye lesz az is, hogy a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény módosulni fog.

Geiger Tiborné

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem